Holdet 2023 En/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Mia Thorbensen, Poul Gamborg Højlund
Hold 2023 En/m (1m En, 2m En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up - EKSAMENSRELEVANT
Titel 2 The American Dream - EKSAMENSRELEVANT
Titel 3 Aspects of Modern Life - EKSAMENSRELEVANT
Titel 4 Grammatikemner i 1. hf
Titel 5 Aspects of Modern Britain - EKSAMENSRELEVANT
Titel 6 South Africa and Apartheid - EKSAMENSRELEVANT
Titel 7 The Vietnam War - EKSAMENSRELEVANT
Titel 8 Forskelligt - bla. tilladte links til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up - EKSAMENSRELEVANT

I dette forløb arbejdes der med forskellige aspekter af emnet "Growing Up". Eleverne introduceres til centrale begreber inden for den litterære analyse. Disse begreber anvender eleverne i deres analyse af et antal noveller. Der arbejdes også med forskellige ordforrådsøvelser knyttet til emnet "Growing Up".
Forløbet dækker cirka 40 sider.

KERNESTOF:
Fra Jonna Engberg-Pedersen m.fl., Contexts, Gyldendal, 2004:
- Lucy Cross: "The Sin Bin or Lucy's Heart" (2000)
- Michael Richards: "Just Like That" (1987)
- Ernest Hemingway: "Indian Camp" (1921)

Fra Mulbjerg og Rosenvold, The Entrance, Systime, 1989:
- Penelope Lively: "Clara's Day" (1986)

Film:
- Stephen Daldry: Billy Elliot (2000)

Supplerende stof:

William Boyd: Killing Lizards (1981)
(fra: On the Yankee Station, William Boyd, 1981)

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- Tekstforståelse
- Analyse af noveller (fiktion)
- Anvendelse af litterære analysebegreber og PEE-modellen
- Ordforråd
- Mundtlig sprogproduktion
- Skriftlig sprogproduktion
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written assignment 1: A Special Birthday 12-10-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The American Dream - EKSAMENSRELEVANT

Et forløb om amerikanske værdier og amerikansk identitet.  Fra Declaration of Independence til nutiden. Forløbet fokuserer blandt andet på forskellige aspekter af "The American Dream". Hvad det er, hvordan det præsenteres i forskellige tekster etc. og forskellige holdninger til "The American Dream". Forløbet dækker ca. 170 sider.
Faglige mål: Forløbet dækker blandt andet analyse og beskrivelse af engelsk sprog, grammatik og stilistik med anvendelse af relevant faglig terminologi. Endvidere analyseres og perspektiveres der til historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA.

KERNESTOF:

An INTRODUCTION to "The American Dream"
(fra: Kelli Nørgaard, The American Dream, Gyldendal, 2013)

Edward N. Kearney: The Frontier Heritage (1984)
(fra: A.M. Finderup og A. Fog, Worlds of English, 2012, Systime)

Studs Terkel: Arnold Schwarzenegger (1980)
Jason Miller: Circus Lady (1972)
(begge tekster fra: Matiassen og Nielsen, Born in the USA, Futurum, 1984)

NBCNEWS.com (The Associated Press): Text of Obama's Inauguration Speech (2009)
(fra: https://www.nbcnews.com/id/wbna28751183)

Amy Tan: Two Kinds (1990)
(fra: Arildsen og Plougheld, Follow That Dream, Systime, 1997)

John Steinbeck: Of Mice and Men (1937) (VÆRK)

]SUPPLERENDE STOF:
The Declaration of Independence (1776)
(fra: L.C. Steenberg, American Ideals and American Dreams, Systime, 1985)

Robert Zemeckis: Forrest Gump (AV) (1994)

"Kapitel 1: Den amerikanske drøm som begreb". Uddrag af iBogen Den amerikanske drøm af Rikke Mosegaard Dyring, Frydenlund, 2022. https://denamerikanskedroem.ibog.frydenlund.dk/?id=130
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Aspects of Modern Life - EKSAMENSRELEVANT

Et forløb der fokuserer på forskellige aspekter af det moderne liv. Vi arbejder med fremmedgørelse, det nye versus det gamle, frihed og ansvar, teknologiens muligheder og faldgruber etc. Forløbet dækker ca. 60 sider.
Faglige mål: Blandt andet at gøre rede for indhold, synspunkter i forbindelse med både fiktion og ikke-fiktion, samt et kildekritisk synspunkt på non-fiction tekster.


Kernestof:

Anna Hope: A Gap of Sky (2008)
(engelsk A eksamenstekst -skr. eksamen 27.05.10)

Stuart Nadler: For Phillip, on His Last Night on the Palace (2012)
(engelsk B (hf) eksamenstekst - skriftlig eksamen - dec. 2015)

Charles Higson, The Red Line (1993)
(fra: R. Bühlmann, Now & Zen - Post Modern Stories from London, systime, 1995)

Mary Beth Whitehead: A Surrogate Mother Describes Her Change of Heart and... (1986)
(http://www.people.com/people/archive/article/0,,20094800,00.html)

Lesley Hussel: Surrogacy Scandal That´s Shocked the World (2015)
(http://www.dailymail.co.uk/news/article-54972/Surrogacy-scandal-thats-shocked-world.html)

Deborah Sherwood, Kim Cotton has had her Money Box out (1991)
(fra: A. Wulff og M. Thomsen, Man and Technology, Futurum, 1994)


I forbindelse med ELF er følgende læst:

"Native English speakers are the world’s worst communicators": Lennox Morrison, 31. 10. 2016
http://www.bbc.com/capital/story/20161028-native-english-speakers-are-the-worlds-worst-communicators?ocid=ww.social.link.facebook

Endvidere er der arbejdet med kompendium - English as Lingua Franca.docx - med forskellige vinkler på engelsk som verdensprog.

David Crystal: "World Englishes" - AV
fra: https://www.youtube.com/watch?v=2_q9b9YqGRY

David Crystal: Presentation on standard and non-standard English.
fra: https://www.youtube.com/watch?v=hGg-2MQVReQ

Supplerende materiale:

Finderup, Anne Mette og Fog, Agnete (red.): "Worlds of English",  Aarhus. Systime, 2010
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written assignment 4: Glass Slipper 01-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Grammatikemner i 1. hf

- Ordstilling (subjekt - verballed: ligefrem og omvendt ordstilling (Fejlst. s. 11))
- Kongruens (Fejlst. s. 19-21)
- Verber (Get. St. s. 8 - om ordklassen "verber" (dog ikke om sætn.leddet "verballed"))
- Substantiver og proprier (Get. St. s. 40-41)
- Adjektiver og adverbier (Get. St. s. 62-63)
- Pronomener (Get. St. s. 82)
- Hvad er præpositioner? (Get. St. s. 108-109)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Aspects of Modern Britain - EKSAMENSRELEVANT

Et forløb der omhandler forskellige aspekter af det moderne Storbritannien. Særlige fokus på vold blandt børn og unge, bande-krimininalitet og teen-pregnancies, herunder begrebet "Broken Britain"  Forløbet dækker ca. 40 sider.
Faglige mål: Aktuelle forhold i Storbritannien analyseres og perspektiveres med særligt henblik på samfundsmæssige forhold. Endvidere fokuseres der på forskellige slags non-fiction-tekster og analyse af disse.


Kernestof:

Judith Woods (The Daily Telegraph), Alfie Patten - the exploited face of broken Britain (2009)
(fra: http://www.telegraph.co.uk/news/features/...) udskrevet 13.04.10

Christina Boyle (NY Daily News), Meet Alfie Patten, a new dad at the ripe old age of 13, (2009)
(fra: http://www. nydailynews.com/fdcp?....) udskrevet 12.04.10

Lucy Cockcroft (The Daily Telegraph), Schoolboy father: Alfie Patten "distraught" at claims Maisie not his (2009)
(fra: http:///telegraph.co.uk/news/features...) udskrevet 12.04.10

Sam Greenhill (The Daily Mail) The regrets of Tyler Barker, the boy revealed to be the real father in the Alfie Patten case (2009)
(fra: http://www.dailymail.co.uk/new/article-....) udskrevet 12.04.10

T. Thompson, P. Harris and A. Blenford (The Observer), They´re lethal, unfeeling - and no one can touch them (2002)
(fra: J. Engberg-Pedersen, M. Grønvold og H. Ohland-Andersen, Contexts, Gyldendal, 2004)


Mark Townsend: London killings: It´s like a war zone. How did it come to this. (2021)
(fra: https://www.theguardian.com/society/2021/may/01/london-killings-its-like-a-war-zone-how-did-it-come-to-this)


Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 South Africa and Apartheid - EKSAMENSRELEVANT

Et forløb der beskæftiger sig med Sydafrika og landets historie før, under og efter Apartheid - særlig fokus på Apartheids konsekvenser for almindelige sydafrikanere. Forløbet dækker ca. 45 sider.
Faglige mål: Faglige mål: At analysere og perspektivere til historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold til andre engelsksprogede områder. I dette tilfælde Sydafrik

Kernestof:

Nadine Gordimer: Country Lovers (1960)
(fra: Egebjerg og Ejlersen, Reflections of South Africa, Systime, 1986)

Richard Rivé, The Bench (1960´erne)
(fra: Henning Lange, Here and Now, Gyldendal, 1972)

Njabulo Ndebele, The Revolution of the Aged (1986)
(fra: J. Watts (ed.), We Her Children, Systime, 1992)

Greg Myre: 20 Years after Apartheid South Africa Asks: How Are We Doing? (2014)
(fra: https://www.npr.org/sections/parallels/2014/05/06/310095463/20-years-after-apartheid-south-africa-asks-how-are-we-doing)

Forgiveness for Killers (AV) BBC, 1997 (AV -dokumentar)

Supplerende materiale:

Richard Attenborough, Cry Freedom (AV), 1987

Kort gennemgang af Sydafrikas historie (udarbejdet af PH)
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 The Vietnam War - EKSAMENSRELEVANT

Et forløb der omhandler Vietnamkrigen med særlig fokus på hvorledes denne krig oplevedes af og påvirkede de soldater der deltog. Forløbet dækker ca. 24 sider.
Faglige mål: At bidrage til at give eleverne grundlæggene engelskfaglig viden i forbindelse med amerikansk historie.

Kernestof:

Philip Caputo: A Rumor of War (1977)
William Broyles Jr.: Remembering a War We Want to Forget (1982)
Bruce Springsteen: Born in the USA (1984)
(alle 3 tekster fra: S. Mathiassen og S-Aa. Nielsen, Born in the USA, Futurum, 1984)

M. Medved and D. Wallechinsky: The Class of ´65: Jon Wilson: John Who?
(fra: L.C. Steenberg, American Ideals and Ideal Americans, Systime, 1985

Supplerende materiale:

Forrest Gump (uddrag) AV

The United States in Vietnam
(fra: L.C. Steenberg, American Ideals and Ideal Americans, Systime, 1985)
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forskelligt - bla. tilladte links til eksamen

Der er kontinuerligt arbejdet med grammatik, skriftlig udtryksfærdighed etc. i henhold til bekendtgørelsen. Der er kontinuerligt arbejdet med grammatik, skriftlig udtryksfærdighed etc. i henhold til bekendtgørelsen og de faglige mål.  Der er inddraget en række grammatikbøger, ligesom der er arbejdet med eksamemnsopgaver etc. Endvidere er der arbejdet med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtlig engelsk blandt andet med fokus på relativ høj grad af grammatisk korrekthed og evne til selvkorrektion.

Det angivne modulomfang af dette forløb er naturligvis ikke korrekt.

Tilladte internetsider til årsprøver og eksamen:

https://abc.ordbogen.com/dictionary

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com

https://www.ordbogen.com/
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer