Holdet 3p En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Martin Dan Hansen
Hold 2023 En/p (1p En, 2p En, 3p En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fantasy (EKSAMEN)
Titel 2 The UK - From Island to Empire and Back
Titel 3 Speeches (EKSAMEN)
Titel 4 Grammatik
Titel 5 Of Mice and Men
Titel 6 Virtual Reality
Titel 7 Crime in Fiction (EKSAMEN)
Titel 8 The USA - From Colony to Superpower (EKSAMEN)
Titel 9 Postmodern Britain (EKSAMEN)
Titel 10 Australia (EKSAMEN)
Titel 11 Man and Nature
Titel 12 Musik som samfundskritik og ELF

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fantasy (EKSAMEN)

I "Worlds of Fantasy" (Finderup og Fog, Systime, 2005) er følgende tekster læst:

I samme antologi er afsnittet "What is Fantasy?" læst og anvendt som teoretisk baggrund for tekstlæsningen i hele forløbet.

C.S. Lewis, The Lion, The Witch and the Wardrobe, 1950
Andre Norton, The Familiar, 2002
Ursula K. Le Guin, The Rule of Names, 1964
Eoin Colfer, Artemis Fowl, 2001
Neil Gaiman, Neverwhere, 1996

Øvrige tekster:
Katy Perry, Roar, 2013 (sang)
Tim Burton, Alice in Wonderland, 2010 (film)
J.R.R. Tolkien, The Hobbit, 1937 (uddrag af roman, side 32 - 32 og 83- 84)

I dette forløb var der fokus på grundlæggende litterær analyse. Først arbejdede vi med de særlige kendetegn ved fantasygenren, hvorefter vi i de følgende analyser havde særlig opmærksomhed på disse. Vi arbejdede med genren i bred forstand og havde således både noveller, romanuddrag, popsange og julefilm på dagsordenen.
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 The UK - From Island to Empire and Back

Følgende tekster er læst i:

Anne Mette Finderup & Agnete Fog, Worlds of English, Systime, 2010

Rudyard Kipling, The White Man's Burden, 1899
Graham Green, I Spy, 1930
Penelope Lively, The Happiest Days of Our Lives, 1978
Doris Lessing, DHSS, 1991
Henry Labouchère, The Brown Man's Burden, 1899

I dette forløb er der fokus på den grundlæggende tekstanalyse, herunder specielt personkarakteristik, tid, sted og miljø. Teksterne falder alle under det fælles tema "The UK - From Island to Empire and Back". Der er desuden arbejdet med at skabe et positivt arbejdsmiljø, hvor alle elever skal føle sig trygge ved at tale engelsk.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Speeches (EKSAMEN)

Fokus var på retorisk analyse af vidt forskellige taler fra forskellige tidsperioder. Alle talerne er analyseret ved hjælp af det retoriske pentagram. Ud over nedenstående taler har eleverne analyseret en selvvalgt tale i par og givet mundtlige fremlæggelser med deres resultater

Martin Luther King, I Have a Dream, 1963
George W. Bush, Statement by the President, 9/11 2001
John F. Kennedy, Ich Bin Ein Berliner, 1963
Donald J. Trump, Inaugural Address, 2017
Elizabeth Glaser, DNC Address, 1992
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Grammatik

I "Getting Started" har vi været igennem side 1 - 187
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Of Mice and Men

"Of Mice and Men", John Steinbeck, 1937

Værket er læst med hovedfokus på karakterenes indbyrdes relationer, og på hvordan de forsøger at opfylde deres håb og drømme om fremtiden.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Virtual Reality

Ray Bradbury, The Veldt, 1950

https://edition.cnn.com/2017/12/13/health/virtual-reality-vr-dangers-safety/index.html

https://www.youtube.com/watch?v=xJ3GACXHBbk


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Crime in Fiction (EKSAMEN)

Der er i forløbet lagt vægt på genrens særtræk, herunder de forskellige typer af crime fiktion. Teksterne er primært læst med en "reading for the plot" tilgang, og der har således været fokus på handlingsforløb og genreanalyse.
I antologien "Crime in Fiction", Barkholt og Jepsen, Systime, 2009, er følgende tekster læst:
(alle teksterne er noveller)

"Don't You Hate Having Two Heads?", Christine Poulson, 2006
"Cielo Azul", Michael Connelly, 2006
"Tell Me", Zoë Sharp, 2006
"Safe Enough", Lee Childs, 2006
"The Good Samaritan", Charles Ardai, 2006

Film:
Rian Johnsen, "Glass Onion, Knives Out", 2022

https://www.shortverse.com/films/dig-your-own-grave
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 The USA - From Colony to Superpower (EKSAMEN)

I ”Worlds of English" (Finderup og Fog, Systime, 2010) er følgende tekster læst:

Emma Lazarus, The New Collosus, 1883
Edward N. Kearny, The Frontier Heritage, 1984
Ralph Waldo Emerson, A Nation's Strength, 1847
Walt Whitman, I Hear America Singing, 1867
Wittwia St. Clair Chapman Mickelson, Oregon Journal, 1924
Langston Hughes, Tales of Simple x 2, 1965
Tom McAfee, This is my Livingroom, 1966
Woody Allen, The Rejection, 2007

Sange:
Sting, Englishman in New York, 1987
Lou Reed, Dirty Boulevard, 1989

LeAnne Howe, An American in New York, 1987
Teksten kan findes i ”What’s Fun Got To Do With It?”, Thomsen, Eichler, Copenhagen Business School Press, 1999

https://courses.lumenlearning.com/wm-ushistory2/chapter/american-views-on-westward-migration/

https://genius.com/Lou-reed-dirty-blvd-lyrics

I forløbet er der læst et bredt udvalg af tekster med det formål at belyse de særlige amerikanske samfunds- og kulturforhold, lige fra de første europæiske bosættere til idag. I forbindelse med forløbet er der også arbejdet med det amerikanske præsidentvalg i efteråret 2024.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Postmodern Britain (EKSAMEN)

I "Flux, British Literature", Kirsten Egebjerg, Clara Ehrenreich og Mogens Frølund, Systime, 2010, er følgende læst:

Ian McEwan, Dead as they come, 1978
Niall Griffiths, The Best Death Ever, 2000
Steve Bishop, Born to be Wild, 1999
Clifford Thurlow, The Little Black Dress, 2000
Rose Tremain, The Stack, 2000
Martin Amis, State of England (Mobil Phones + Sad Sprinter), 1998
Hanif Kureishi, My Son the Fanatic, 1997

Film: The Wonderful Story of Henry Sugar, Wes Anderson, 2023

I forløbet har fokus være på samfundets fragmentering og individets forsøg på at skabe orden i kaos. Desuden er det arbejdet med fortælleteknik, med særligt fokus på den ikke lineære fortælling og "stream of consciousness" teknikken.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Australia (EKSAMEN)

I forløbet er der arbejdet med Australien i perioden 1770 til i dag. Fokus har været på konflikten mellem den oprindelige befolkning og de Europæiske invandrere.
I starten af forløbet blev der arbejdet faktaorienteret, da mange elever kun havde en overfladisk viden om Australien. Derfor læste vi om den oprindelige befolknings mytologi, kolonihistorien, geografi/demografi/biologi, og vejen frem til nutidens Australien.

Udgangspunktet var antologien:
"The Grass Was Greener", Mogens Frølund, Systime, 1999

Heri er følgende tekster læst:

Introduction side 11 - 17, 52 - 57
"The Playmaker", Thomas Keneally, 1987
"1788", Watkin Tench, 1792
"The Other Side of the Frontier", Henry Reynolds, 1981
"Heart is Where the Home is", Thea Astley, 1974
"Crabs", Peter Carey, 1994

Desuden har vi set:
"Stjålne Generationer", DR2, 2000
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Man and Nature

Udgangspunktet for forløbet er nedenstående Tedtalk. Heri argumenteres der for at menneskeheden lever i en konstrueret opfattelse af at: "Human beings are seperat, and superior to nature." Det er denne tanke taleren ønsker at gøre op med, og som har været omdrejningspunktet i forløbet.

Damon Gameau, The Story that Shapes Your Relationship with Nature, Tedtalk
https://www.ted.com/talks/damon_gameau_the_story_that_shapes_your_relationship_with_nature

I "Wider Contexts", Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen, Gyldendal, 2014, er følgende læst:

Chief Seattle, Selling Our Land, 1854
Robert Pack, Dominion Over Nature, 1993
William Blake, The Ecchoing Green, 1789
William Blake, London, 1794
William Wordsworth, Composed upon Westminster Bridge, September 3, 1802
Ian McEwan, The Hot Breath of our Civilisation, 2005
Jon Krakauer, Into the wild, 1992 (uddrag)
Eric Hoffer, Nature and the City, 1968
Ray Bradbury, A sound of thunder, 1952

Film:
John Hillcoat, "The Road", 2009
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Musik som samfundskritik og ELF

I forløbet er der arbejdet med amerikansk musik set som samfundskritiks kunst. Der er arbejde med par af sange, der på forskellig vis belyser forskellige sider af det amerikanske samfund. Som opstart analyserede vi følgende:
Brandi Carlile – “Church & State” (2025)

Uungdomsoprør
Bob Dylan – The Times They Are A-Changin’ (1964)
Buffalo Springfield – For What It’s Worth (1966)

Krig
Symphony of Destruction, Megadeath, 1992
War Pigs, Black Sabbath, 1970

Kvinders rettigheder
Respect, Aretha Franklin, 1967
Run the World (Girls), Beyoncé, 2011

Desuden har alle eleverne (i par) valgt en samfundskritisk sang, analyseret og fremlagt for klassen.

Der er i denne sammenhæng også arbejdet med E.L.F.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer