Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Kristian Qvist Kristiansen, Rasmus Hjorth Erichsen, Sonny Krag
|
Hold
|
2023 Ma/z (1z Ma, 2z Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Funktioner
B1, s. 10-34
- Funktionsbegrebet
- Graf, forskrift, tabel
- Indledende monotoniforhold
- Sammensatte funktioner
- Gaffelforskrifter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Regneregler
s. 41-50, s. 64-71, s. 74
- Rødder og potenser
- Logaritmeregneregler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentialfunktioner
B1 s. 92-114
- Renteformlen
- Forskrift
- Graf
- Betydning af a og b
- Regression
Bevis:
Fordoblingskonstanten
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Færdiggør 1 elle 2 stk. Abacus opgaver
|
15-12-2023
|
2. del af prøve prøven
|
19-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Potensfunktioner
B1 s. 116-131
- Forskrift
- Graf
- Betydning af a og b for grafens udseende
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
ABACUS
|
08-01-2024
|
ABACUS MATEMATIK STATISTIK
|
17-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer 1
B1 s. 142-161
- Definition af vektor
- Tegning af repræsentanter for vektorer
- Længde af vektor (Herunder Pythagoras sætning)
- Regneregler
- Stedvektor
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vektorer 2
B1 s. 170-185
- Enhedscirklen (definition af cosinus og sinus)
- Beregninger i retvinklede trekanter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorer 3
B1 s. 196-205, s. 210-223
- Skalarprodukt
- Vinkel mellem vektorer
- Ortogonale vektorer (a*b=0)
- Projektion af vektorer
- Tværvektor
- Determinant
- Areal af udspændt parallellogram
- Parallelle vektorer (det(a,b)=0)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Deskriptiv statistik
B1 s. 258-272
Ugrupperede datasæt
- Middelværdi
- Hyppighed
- Frekvens
- Kumuleret frekvens
- Spredning
- Varians
- Boksplot
- Pindediagram
Grupperede datasæt
- Middelværdi
- Hyppighed
- Frekvens
- Kumuleret frekvens
- Spredning
- Varians
- Sumkurve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
#1 2024-25 - Andengradspolynomiet
B2 s. 10-32
Andengradspolynomiet:
koefficienternes betydning for udseendet af polynomiet, skitsering af polynomiet,
andengradsligningen,
faktoropløsning
toppunkt
Polynomier af højere grad
samt kort afbræk med 'to ligninger med to ubekendte'
substitutionsmetoden og lige store koefficienters metoden
Beviser:
1. koefficienters betydning og bevis for andengradsligningen
2. bevis for toppunktsformlen (vist med Rasmus vha. differentialregning)
3. koefficienters betydning og bevis for faktoropløsningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#2 Lidt repetition af:
Vi har lavet diverse korte repetitionsforløb. Nogle gange midt i nogen af de andre forløb (efter behov). Vi har repeteret:
-Kvadratsætninger (i starten af året)
- potensregneregler (også relativt tidligt)
-løsning af to ligninger med to ubekendte (i starten af sept?)
-eksponentielle funktioner f(x)=b*a^x: (midt i diff. regn forløbet, da vi skulle til at differentiere eksponentiel udvikling - nedenstående gennemgået på 2 moduler).
herunder. karakteristiske egenskaber,
voksende/aftagende, vækstrate, fordoblings-/halveringskonstant og to-
punktsformlen, samt definition af logartimer og logaritmeregnereglerne
log(a^x)=x*log(a), samt log(a*b)=log(a)+log(b) (den sidste fik vi vist
ikke med, da det var et relativt kort og hurtigt forløb).
Metoden til at løse to ligninger med to ubekendte
Den eksponentielle udvikling: egenskaber, fordobling og diff af f(x)=e^x
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
#2 2024-25 - Differentialregning
B2 s. 80-103, 108-123
Differentialregning: kontinuitet og grænseværdi,
sekant og tangent, 3-trinsreglen, differenskvotient og differentialkvotient, differentialkvotient af simple funktioner,
sum- og differensreglen, produkt- og kvotientreglen.
differentiation af f(x)=x^n.
Den afledede funktion,
Differentiation af sammensatte funktioner.
Differentiation af: f(x)=e^x, f(x)=a^x, f(x)=ln(x) og f(x)=x^a.
Væksthastighed
Monotoniforhold: vandret tangent. Lokal- og globale ekstrema
Optimering
Beviser:
1) 3-trinsregel og diff af: f(x)=ax^2+bx+c
2) 3-trinsregel og diff af: f(x)=x^3
3) 3-trinsregel og diff af: f(x)=kvrod(x)
4) 3 trinsregel og produktreglen
5) eksponentialfunktionen: f(x)=b*a^x og karakteristiske træk for funktionen. Diff af f(x)=e^x ud fra definitionen: f'(0)=1
Desuden har vi bevist den afledede af: f(x)=a^x, f(x)=ln(x), f(x)=x^a,
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs s. 48-57 i Mat B2 bogen
-
Se den første video:
-
Læs s. 57-64
-
Læs s. 60-65 (noget er overlap fra sidste modul).
-
Læs s. 66-69 inkl.
-
Se video 3
-
Læs afsnittet om diff af f(x)=ax^2+bx+c og f(x)=x^3 (dem skal I lave ved tavlen).
-
Carstensen, Jens: MAT B2; sider: 50-54, 66-76, 80-100, 108-122, 129-132
-
Jeg vil desuden kort gennemgå noget om kontinuitet og differentiabilitet (i starten af kapitlet).
-
Diff. af f(x)=kvrod(x) og f(x)=1/x, vha tretrinsreglen.I skal til 'rulletavler' og differentiere ovenstående funktioner vha. tretrinsreglen.Se video 6 og 7 som forberedelse:
-
Vi skulle gerne have set alle videoer fra 1-7.I dag vil jeg gennemgå beviset i video 8a og 8b - "produktreglen"Sonnys Naturvidenskab website - Differential-regning
-
Derefter laver vi opgaver med produktreglen. Næste gang udfører I beviset ved 'rulletavler'.
-
Sonnys Naturvidenskab website - Differential-regning
-
Noget er gennemgået og andet er nyt.Vi skal gøre det færdigt mht. diff. af: f(x)=x^n => f'(x)=n*x^(n-1).Til den sidste del skal vi anvende brøkreglen s. 85 og i anvendelse s. 87.Vi skal se på den afledede som funktion og til sidste skal vi se på en r
-
Jeg gennemgår 'sammensatte funktioner' s. 92-95 (som også var lektien til i går)!
-
Lektien ovenfor gennemgået i video 13-16. (lektien til næste gang er den samme - dvs. del evt. lektien op, så du f.eks. læser i bogen til dette modul - og ser videoerne til næste, eller omvendt).
-
Vi repeterer ret hurtigt den eksponentielle udviklingSe de første 4 videoer (som hører til 1g stof)
-
Note
-
Læs vedhæftede dokument og/eller læs s. 95-100 (igen).Vi skal til rulletavlerne. Det er ikke nemme beviser, så læs og skriv noter!
-
Lektien er den samme som til et tidligere modul. Men lav dog også nedenstående opgave:
-
Vi laver opgaven i monotoniforhold færdig (og måske en mere).Derefter går vi igang med 'optimering'.
-
Læs afsnittet om monotoniforhold, hvis du ikke har fået læst det (hele).
-
Jeg har lagt 6 videoer ind med eksempler på monotoniforhold og optimering.De ligger efter Video 16 og bliver kaldt V28-V33 (beklager navngivningen - får det rettet på et tidspunkt - men er sikker på I kan finde dem).Se så mange som I kan 'holde ud'!V
-
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen: Mat B1 - stx; sider: 141-161
-
Skim lektien igennem. Jeg gennemgår det - og I får nogle små opgaver undervejs. Det er grundlæggende stof, som hvad er en vektor, notation, vektoraddition, længde af vektor osv.Vi sætter farten ned når vi når frem i de efterfølgende kapitler (c;
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
#4 2024-25 - Vektorer: Linjer og Cirkler
B2, s.126-170
Repetition af:
vektor og vektors koordinater.
addition og subtraktion, samt længde af vektor
def. af cos og sin, samt tan og grafisk placering af tan vha vektor
udledning af cos, sin og tan i retvinklede trekant vha vektor
skalarprodukt, og sætninger for skalarprodukt (kun den første er bevist)
invarians skalarprodukt ift rotation af akser, samt udledning af
cos(v)=(a*b)/(|a|*|b|) og bestemmelse af ret, spids og stump vinkel ud fra skalarprodukt.
HER ER VI KOMMET TIL MED SK 1/12-24!
Determinant
projektion af vektor på vektor
ax+by+c=0
Linjens parameterfremstilling
Skæring mellem linjer
ortogonale linjer
vinkler mellem linjer
Afstand mellem punkt og linje
cirklens ligning
Skæring mellem cirkel og linje
Cirkeltangent
Beviser (vist på tavlen - elever har dog ikke øvet dem med SK):
- Invarians af skalarprodukt ift. rotation af akser
- Bevis for sammenhæng mellem vinkel mellem vektorer og skalarprodukt
- Ortogonale linjer
- Pythagoras, afstand mellem 2 punkter og cirklens ligning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Trigonometriske funktioner
B2 s. 178-184, 193-202
Radianer
Grafer for cos og sin
Harmonisk svingning med fokus på amplitude og svingningstid
Aflæsning af amplitude og svingningstid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Sandsynlighedsregning
B2 s. 206-227, 237-260
- Repetition af basal sandsynlighedsregning
- Kombinatorik
- Beregninger med binomialsandsynligheder
- Binomialtest
"Bevis"
Udledning af formel til beregning af sandsynligheder i binomialfordelingen vha. et eksempel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62707581250",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62707581250",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62707581250"
}