Holdet 2024 Sa-v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Yusuf Lorentzen Alici
Hold 2024 Sa-v (Sa-v)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed
Titel 2 Demokrati og politik
Titel 3 Velfærd og økonomi
Titel 4 Identitet og sociale medier

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed

EKSAMENSFORM A: 24 TIMERS FORBEREDELSE

Forløbet omhandler ulighed i det danske samfund - men perspektivering til håndtering af ulighed i andre lande.

Følgende emner har bl.a. været i fokus:
- Ulighed
- Fattigdom
- Bourdieu
- Rawls
- Honneth
- Social arv og social mobilitet
- Kontanthjælp
- Etnicitet
- Velfærd og ulighed
- Gini-koefficienten
- Ideologi

FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

KERNESTOF:
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- ideologiernes syn på ulighed
- velfærdsmodeller og sammenhæng med ulighed
- Bourdieu og kapitaler
- Ulighed

Samf på B i i-bogformen har været anvendt som grundbog.  

Det anvendte materiale ses under undervisningsbeskrivelsen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. aflevering 24-09-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Demokrati og politik

EKSAMENSFORM A: 24 TIMERS FORBEREDELSE

Forløbet omhandler det politiske system i Danmark, ligesom der perspektiveres til demokratiet som styreform andre steder (USA + EU).


Følgende er i fokus:
- hvad er politik?
- hvad er demokrati?
- magtbegreber
- Grundlov og parlamentarisme
- magtens tredeling (folketing, regering, domstol)
- lovgivningsprocessen
- rettigheder, pligter og ligestilling
- partier og partiadfærd
- vælgeradfærd
- valgformer
- medier og meningsdannelse
- ideologier
- EU
- Menneskerettigheder

FAGLIGE MÅL:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

KERNESTOF:
̶ politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
̶ magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem
kønnene
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
̶ politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
̶ komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Samf på B i i-bogformen har været anvendt som grundbog.  

Det anvendte materiale ses under undervisningsbeskrivelsen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2. aflevering 14-01-2025
Projekt 1 30-04-2025
Projekt 2 06-05-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 Velfærd og økonomi

EKSAMENSFORM A: 24 TIMERS FORBEREDELSE

Forløbet handler om dansk velfærd og dansk økonomi.
Vi ser på det økonomiske kredsløb, på økonomisk styring, de samfundsøkonomiske mål, EU og globalisering. Ligeledes har vi særlig fokus på inflation og hvordan det påvirker økonomi og dagligdag.
Forløbet omhandler også velfærdsstaten, dens udfordringer og løsningsmuligheder.

Emner der har været berørt bl.a.:
- det økonomiske kredsløb
- økonomisk politik og struktur politik
- den offentlige sektor
- velfærdsstaten og velfærdsmodeller
- udfordringer og løsninger
- omfordeling og skat
- globalisering (herunder EU)

FAGLIGE MÅL:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.


KERNESTOF:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold.

Samf på B i i-bogformen har været anvendt som grundbog.  

Det anvendte materiale ses under undervisningsbeskrivelsen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3. aflevering 31-03-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 4 Identitet og sociale medier

EKSAMENSFORM A: 24 TIMERS FORBEREDELSE

Forløbet omhandler identitetsdannelse i det senmoderne samfund med særlig fokus på identitet og sociale medier.
Vi skal se på forskellige samfundstyper, med særlig vægt på det senmoderne samfund.
Der arbejdes med identitetsdannelse og særligt i fht. medier, ligesom vi også skal se på de mere negative konsekvenser af sociale medier.
Der har bl.a. været fokus på:
- Samfundstyper
- Socialisering
- Identitet
- Teoretikere: Giddens, Honneth, Goffman, Sennett, Turkle, Rosa, Butler, Ziehe
- fordele og ulemper ved sociale medier

FAGLIGE MÅL
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog

Samf på B i i-bogformen har været anvendt som grundbog.  

Det anvendte materiale ses under undervisningsbeskrivelsen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
4. aflevering 11-05-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde