Holdet 2024 Ps B-v1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Kamilla Bang Carstensen
Hold 2024 Ps B-v1 (Ps B-v1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb; de psykologiske retninger
Titel 2 TEMA 1:  KØN, KOMMUNIKATION OG KONFLIKTER
Titel 3 TEMA 2 DET GODE LIV
Titel 4 Tema 3 Kriser og PTSD
Titel 5 Tema 4 Farlige forhold

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb; de psykologiske retninger

Holdets grundbog er Ole Schultz Larsens E-BOG: Psykologiens veje (2018. 3.udgave,1.oplæg) (forkortes her OSL) Læste sider har både henvisning til fysisk bog + e-bog (Følg linket fra modulerne)

Holdet forbereder sig i grupper til eksamen. De har 24 timers forberedelse. Eksaminationstid er 30 minutter. Der trækkes eksamensbilag på max 6 normalsider.

INTROFORLØB:
Introforløbet skal introducere eleverne for de psykologiske retninger , psykologisk teori og metode i psykologi.

Introduktion til faget. PPT.
Øvelse: Hvem er du – hvem er jeg ? Øvelse: 4 ting om dig selv og andre.
Psykologiske problemstillinger med case.

Læsning:
Riisager, Magnus (Psykologi C) s.18-20: Psykologiens videnskabelige metoder
Den mangfoldige psykologi (youtube-video)
OSL s.11-20 (E-bog: De psykologiske retninger)

Normalsider: 14
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 TEMA 1: KØN, KOMMUNIKATION OG KONFLIKTER

TEMA 1: KØN, KOMMUNIKATION OG KONFLIKTER

Kerneområder: Kønsforskelle, udvikling, psykologiske retninger, arv og miljø, kultur, kommunikation, metode.

Beskrivelse:
Vi læser om kønsforskelle og de forskellige psykologiske retninger i grundbogen. Dernæst introduceres case-analyse på holdet. Vi ser dokumentaren "Menneskedyret; hanner og hunner" og diskuterer dokumentarens eksperimenter og deres resultater og forklaringer.  
Dernæst arbejder holdet med kommunikation, hvor vi både laver øvelser og arbejder med teori. Forløbet slutter med læsning om forskellige typer af konflikter samt øvelser og cases med konflikttrappen.
Eleverne arbejder selv i 2 moduler med podcasts om "Dramatrekanten". Sidst arbejder vi med en dokumentar om nabokrig med fokus på konfliktmægling og nedtrapning af en konflikt.

Metodefokus: psykologiske eksperimenter (hvad er et eksperiment og hvilke fordele og ulemper kan der være ved at anvende denne undersøgelsesform ?)

Læsning:
Psykologiske retninger (Hele kapitel 2 https://psykveje.systime.dk/?id=4797)
OSL/Psykologiens veje s.11-20 (Den mangfoldige psykologi) 10 ns
Youtube: Den mangfoldige psykologi 2 ns

Køn og kønsforskelle: (Kapitel 4)
OSL: s.57-70 (E-bog: Kønsforskelle + resten af kapitlet) 13 ns
OSL s.23-25: Arv og miljø og de 3 videnskabelige traditioner. (E-bog arv og miljø mv.) 2 ns

Case:
JP-artikel: Jeg turde ikke være mand 26.8.2012 + arb.spm. 4 ns

Dokumentar:
Menneskedyret - hanner og hunner. 8 ns

Kommunikation:
Kopi: Aktiv lytning, sådan 2 ns
OSL/Kommunikation: s.345-350 (E-bog: kap.20 ) 15 ns
DR3-Dok: Kan du kropssprog ? 10 ns
Ted Talk/Kropssprog/Amy Cuddy
Link:
https://www.lectio.dk/lectio/181/studieplan/forloeb_vis.aspx?phaseid=67415672238&prevurl=studieplan.aspx%3fdisplaytype%3dugeteksttabel%26holdelementid%3d64734198086#ACH68092450139

Øvelse (fra Kreativ psykologi) med kropssprog og aktiv lytning.

Transaktionsanalyse: (E-bog: https://psykveje.systime.dk/?id=5448)
OSL s.353-355 3 ns
You-tube gennemgang af teorien om transaktionsanalyse. 8 ns
Øvelse med konflikter og transaktionsanalyse (Kreativ psyk.)

Konflikter:
OSL: s. 358-362 (E-bog: Konflikter og konflikttrappen) 5 ns
DR1-Dokumentaren Nabokrig

Nøglen til din hjerne/2 Podcasts om "Dramatrekanten" (Jørgen Svenstrup/Empowermind) https://www.lectio.dk/lectio/181/studieplan/forloeb_vis.aspx?phaseid=67415672238&prevurl=studieplan.aspx%3fdisplaytype%3dugeteksttabel%26holdelementid%3d64734198086#ACH68236994336

REPETITION AF TEMAET: SYNOPSIS-SKRIVNING

I alt ca. 90 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 TEMA 2 DET GODE LIV

TEMA 2: DET GODE LIV

Formål:
At finde ud af hvilke psykologiske perspektiver man kan anlægge på spørgsmålet om, hvad der skaber det gode liv.
Kan man øge et individs livstilfredshed og skabe mere meningsfuldhed?
Hvilke forhindringer kan ligge i vejen for, at man får et godt liv?

Kerneområder: PERMA-modellen og motivation, Den positive psykologi, Personlighed,  kognition, kognitivt skema/perception, forsvarsmekanismer, eksistenspsykologi.

Beskrivelse af forløbet:
Vi starter med at lave øvelse med PERMA-modellen, som en del af den positive psykologi + ser en dokumentar om det gode liv: Sandheden om personligheden. Vi konkluderer, at optimister lever 7,5 år længere end pessimister.
Dokumentaren "Genetic me" konkluderer, at både arv og miljø spiller en stor rolle i forhold til vores personlighed og måden at håndtere livet på.
Dernæst læses den positive psykologi.
Hvert modul laver vi desuden en kort mindfulness-øvelse (ca. 5 minutter) for at indføre et praktisk element i timerne, samt for at give eleverne en lille hjerne-pause i en lang skoledag. Meditationspraksis er desuden også en del af at lære den positive psykologi at kende. Vi læser dernæst om hindringer for det gode liv: Personlighed, opvækstforhold, tankemønstre.

Forløbet slutter med synopsisskrivning.

Læsning:
Seligmans figur: PERMA fra den positive psykologi. 1 ns
Dokumentar: Sandheden om personligheden 10 ns
Riisager (Psyk B) s.215-238: Det gode liv: 22 ns
Den positive psykologi
Honneths teori om anerkendelse
Eksistenspsykologiens syn på det gode liv
Hartmun Rosa om det gode liv i resonans
Dokumentar: Genetic me 10 ns
Hindringer for det gode liv: (samme kapitel)
Femfaktormodellen/personlighed
Hæmmende tankemønstre - kognitiv terapi + metakognitiv terapi



I alt ca. 106 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tema 3 Kriser og PTSD

TEMA 3 KRISER OG PTSD

Beskrivelse:
I dette forløb repeterer vi forsvarsmekanismer (fra C-niveau) og inddrager Cullbergs teori om den akutte traumatiske krise samt PTSD. Desuden: Tosporsmodellen og eksistenskriser.

KRISER:
OSL s.285-289 (Forsvarsmekanismerne) 3 ns
OSL s.415-420 (udgave 2008-2009) Kriser (akut traumatisk krise og kronisk traumatisk krise) 6 ns
Sammenkog på ark: Funktionsniveauer før og efter krisen 3 ns
Krisehjælp-artikel: Hjælp...Hvordan du bedst hjælper en ven i krise.
Tosporsteorien:
https://dsr.dk/fag-og-udvikling/sygeplejersken/fagbladet-sygeplejersken/sygeplejersken-2013-10/ny-sorgforstaaelse-stiller-krav-til-sygeplejersker/ 4 ns
Bo Jakobsen: Psykolognyt 8/1998: Alle kriser er eksistenskriser. 4 ns

CASE-ANALYSER:
Case Per var kørt galt 2 ns
Film: Brødre / Susanne Bier. 10 ns

Posttraumatisk belastningsreaktion/PTSD (s.422-425 psykologiens veje 2008-2009) 4 ns
PTSD: Dokumentar - I krig med sig selv. 10 ns

Øvelser:
Øvelse med den kognitive diamant.

SYNOPSISSKRIVNING:
Dokumentaren: Free the mind mbh. metoder 10 ns.
Artikel: PTSD ramte Piet..... 3 ns

I alt ca. 60 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tema 4 Farlige forhold

Tema 4: Farlige forhold/Når kærlighed bliver livsfarlig
I dette forløb arbejder vi med ONDSKAB, PSYKOPATI, FORELSKELSE OG KÆRLIGHED, FELTUNDERSØGELSE, FARLIGE FORHOLD.

Ondskab:
Fra celle til selfie: s.230-232 (Svendsens 4 former for ondskab, Baron-Cohens teori om manglende empati, Bubers teori om jeg-du + jeg-det-møder) 2 ns

Psykopati:
Cullberg, Johan/Dynamisk psykiatri s.228-232: Den dyssociale personlighed 5 ns
Riisager, Magnus: Retspsykiatri (+Psykopati) s.311-321 + 328-330  12 ns
Rex og Lilleøre: Artikel: Hvorfor bliver nogle kvinder tiltrukket af forbrydere 3 ns

Forelskelse og kærlighed:
OSL: Psykologiens veje kapitel 15 om forelskelse og kærlighed. Vi inddrager teorier om nærhed og distance, tilknytningstile, valg af partner og netdating. 15 ns

Psykologiske undersøgelser i emnet forelskelse og kærlighed:
OSL. Psykologiske feltundersøgelser kap.33
Undersøgelser i psykologi HF
Eleverne laver i små grupper feltundersøgelser på skolen eller i byen. Der skrives en skriftlig rapport, som fremlægges på klassen.

Partnerdrab i Danmark/farlige forhold:
Riisager/psyk. B s.350-363 : Sindsyg i gerningsøjeblikket + Når "normale" mennesker bliver mordere + Den typiske gerningsmand - om gerningsmandprofiler + Adfærdsmønstre hos kriminelle.  12 ns

Information 2021 Vaaben, Line: Partnerdrabet er et af de mest forudsigelige drab, der findes. 5 ns

Dokumentarer, som anvendes til analyse:
Når kærlighed dræber DR2 2019 Temalørdag
En morder vender hjem/Morderen på den hvide hest
DR: Når mænd slår kvinder ihjel - episode 4

SYNOPSISSKRIVNING:
Tine Wøbbe og Mette Brandt-Christensen: Forbrydelsens sind:
Historien om Morten.

I alt 90 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Undersøgelser forelskelse og kærlighed 24-03-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer