Holdet 2024 Ps B-v2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Maria Hjort Knudsen
Hold 2024 Ps B-v2 (Ps B-v2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Forløb: Introduktion
Titel 2 2. Forløb: Familieliv i medgang og i modgang
Titel 3 3. Forløb: Kærlighed og farlige parforhold
Titel 4 4. Forløb: Ungdomsliv i det senmoderne samfund
Titel 5 5. Forløb: Ekstreme fællesskaber og radikalisering
Titel 6 6. Forløb: Repetition og eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Forløb: Introduktion

Eleverne introduceres til psykologifaget på B-niveau, hvor de lærer om de forskellige psykologiske retninger. Derudover lærer eleverne om metodisk psykologi, og hvordan man griber faget an i forhold til at bearbejde psykologiske undersøgelser på B-niveau. Eleverne lærer om metodisk psykologisk terminologi, forskellige typer undersøgelser i psykologi og bias i forskningsstudier samt andre relevante ting i forhold til at gribe faget an metodisk.

Materiale:
- Psykologiens Veje, Larsen, 2018 (s.
- Kap. 1: Undersøgelser i psykologi, Quorning & Jensen, 2018 (s. 7-16)
Artikel: "Dansk studie: Børn og unge ser ud til at få det bedre, når familien ser mindre på skærmen". (videnskab.dk, juli, 2024)
- Menneskedyret afsnit 3 (TV2)

Sidetal: 20 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Forløb: Familieliv i medgang og i modgang

Eleverne lærer om, hvilken betydning barndommen har for et menneskes liv. Vi ser først på den ideelle barndom med tryg tilknytning og god omsorg. Derudover lærer eleverne, om den utrygge tilknytning og omsorgssvigt, som kan påvirke et barn resten af livet. Herunder kommer vi ind på, hvordan man yder den rigtige og trygge omsorg for barnet, og hvordan man i den helt tidlige udvikling kan ødelægge en persons liv ved omsorgssvigt. Endvidere præsenteres eleverne for resiliens-begrebet og de skal undersøge, hvorfor nogle mennesker klarer sig godt trods svigt i barndommen. Herunder bruges bl.a. cases om Jørn, Natascha og Lisbeth Z. Andersen. Eleverne skal se på menneskets udvikling fra barn til voksen, og til sidst i forløbet lærer eleverne om, hvilken betydning daginstitutioner, opdragelse og det moderne familieliv har på små børn. Endvidere skal eleverne lære om forskellige livsformer og familieformer, og de skal diskutere, hvad der kendetegner det moderne familieliv i dagens Danmark. Undervisningen består af både tavleundervisning, gruppearbejde, fremlæggelser, projektarbejde og eleverne får lov at arbejde med den første synopsis-skrivning.

Forløbet baseres primært på emner indenfor udviklingspsykologi samt børne- og familiepsykologi.


Ting fra c-niveau:
- Winnicott, "Psykologi- Fra celle til Selfie", s.
- Bowlby og Ainsworth (tilknytningsteori), Psyk. Veje s. 100-106
- Daniel Stern, "Psykologi - Fra celle til Selfie" s.
- Harlows aber, Psyk. veje, s. 119-120
        - Spædbarnsdepression og Hospitalisme, Psyk. veje, s. 120-124
- Omsorgssvigt + Kari killens teori, Psyk. Veje, s. 125-130)
- Resiliens inkl. Kauai-undersøgelsen


Ting fra b-niveau:
- Baumrinds opdragelsesidealer, Psyk. Veje s. 158-162
        - "Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som
           voksne", Videnskab.dk, 2017
- Albert Bandura - social indlæringsteori, Psyk. Veje, s. 149-151.
         - "Tilknytningstyper", Nils Lind, https://nilslind.dk/nyheder-og-artikler/tilknytning/  
        - Thomas Højrup, TRE LIVSFORMER (TEKST FRA PSYKOLOGIENS
           VEJE I-BOG, KAP. 26)
        - "Børn med en stabil omsorgsperson i barndommen bliver mere resiliente" Af Pernille
          Darling, 2019
          -  "Frygten som opdrift" (Om Lisbeth Zorning), Af Lene Halmø Terkelsen, Kristeligt-
         Dagblad.dk 21.3.09
         - "Omsorgssvigt i et neuro-psykologisk perspektiv" Af Kate From, Dansk Psykologisk Forlag 2018.
        - Caseanalyse: Lene og Tanja + Anne (fra Psyk, veje)
- "Mens mor er til yoga og far er til marathon" fra Femina.dk, 17.11.15
        - "Vi elsker børnehaver, men det har vi ingen grund til", Information,
          Johanne Mygind, 2009
        - Youtubevideo: Livet som 12-tals-mor | DR3  
        - Youtube: Social Learning Theory: Bandura’s Bobo Beatdown Experiments  

Dokumentar:
- "Tvangsfjernet", Anders Agger, DR 2019
        - "Mød dit urmenneske", Afsnit 2 (1-20 min), DR, 2018
        - "De forladte børn" (Dr1) (Fra 1-18 min).
- Mors lille dreng på egne ben, Tv2 (Fra 1-20 min)
- "Den perfekte opdragelse" Tv2, afsnit 1, TV2, 2017
- "Problembarn?" (Tv2) - dokumentar fra 2022
        - "Sådan udvikler du dit barns hjerne bedst" (Dr2, 2012)

Sidetal: 100 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Forløb: Kærlighed og farlige parforhold

I dette forløb sættes der fokus på kærlighed - både når den er lykkelig og når den bliver farlig. Det første eleverne lærer om er kærlighed, attraktion, tilknytning, forelskelse og parforhold. Eleverne skal forstå, hvordan forelskelsens kraft kan være meget stærk, og hvilke mekanismer der sker i hjernen, når et menneske bliver forelsket. Derudover skal eleverne kunne redegøre for, Robert Sternbergs forskellige typer af parforhold, og hvordan personernes tilknytningsmønster til en voksen partner ofte har en tendens til at ligne det tilknytningsmønster, som personen oplevede i sin barndom. Derefter skal eleverne lærer om dyssocial personlighedsforstyrrelse, med fokus på hvorfor nogle mennesker forelsker sig i en psykopat. Eleverne skal kunne redegøre for forstyrrelsen, samt hvad det er, som gør, at visse mennesker tiltrækkes af denne personlighedstype.   

I gennem hele forløbet skal eleverne reflektere over, hvorfor flere og flere i dag går fra hinanden i deres parforhold, samt hvorfor der formodes at der er en stigning i folk, der får diagnosen dyssocial personlighedsforstyrrelse. Eleverne skal bl.a. lave en datingprofil, lave en tegneserie med fokus på en udvalgt parforholdstype, lave caseanalyse, fremlæggelse samt synopsis-skrivning til sidst.

Eleverne præsenteres i dette forløb altså for relevant psykologisk teori med fokus på socialpsykologi, udviklingspsykologi, personlighedspsykologi, kognitivpsykologi og neuropsykologi.

I forbindelse med dette forløb var eleverne til et spændende foredrag med Esbjerg Krisecenter, som fortalte om deres arbejde med at hjælpe kvinder, der er udsat for trusler, vold og chikane i deres hverdag.

Materialer:

Kærlighed, forelskelse og parforhold
- Psykologiens veje (iBog): Kærlighed og forelskelse, Kap. 25.  (undtagen afsnittet: Vi begærer det, andre begærer)
- TedTalk: Dawn Maslar: The science of attraction
- Artikel: "Derfor slår man den man elsker", Berlingske, 5. dec. 2021
- Dokumentar: Mød dit urmenneske – tiltrækning og formering, afsnit 3, DR1, 2018
- Dokumentar: Kærlighedens Laboratorium (2), Sindssygt forelsket, DR2, 2012
- Dokumentar:  "Fanget i et farligt forhold del 1", Tv2, 2001

Dyssocial personlighedsforstyrrelse
- "Den dyssociale personlighed (psykopati)”, Johan Cullberg, Dynamisk psykiatri, Hans Reitzel.
- ”Robert Hares tjekliste”, https://udforsksindet.dk/psykopat-tjeklisten-af-robert-hare/
- "Hvem er disse psykopater", Erik Simonsen, Psykiatrifonden, Tema: Psykopati, 2004, s. 6-7
- "Jagten på den fødte psykopat", Illustreret Videnskab, nr. 13, 2001.
- ”Psykopaten på den hvide hest” af Nils Thorsen, Politiken, 04.10.2008
-Dokumentar: En morder vender hjem, Tv2, 2000
Dokumentar: Morderen på den hvide hest, DR3, 2016
- Dahl og A. Dalsegg: Charmør og Tyran. Munksgaard 2008
- IDA EBBENSGAARD OG METTE DREYER (TEGNING), Politikken, 3. SEP. 2006
- Powerkvinderne, januar, 2023. https://powerkvinderne.dk/liste/286-psykopater-virker-tiltraekkende

Sidetal: 120 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Forløb: Ungdomsliv i det senmoderne samfund

I dette tematiske forløb har eleverne arbejdet med emner om personlighed, identitet, stress, coping, psykiske sygdomme, sociale medier, læring og hukommelse. Der blev sat fokus på, hvad identitet er, og hvordan det for mange mennesker i det senmoderne samfund kan være svært at finde ud af, hvem man er. Derudover lærte eleverne om stress og coping er, og hvordan dette emne tydeligt opleves i det moderne samfund, og hvilken betydning det kan have for deres indlæring og kognitive evner. Eleverne lærte om forskellige personlighedstyper, og hvordan disse typer hver især håndterer stress og belastninger i livet. De lærer bl.a. om "The Big Five", "Den forsigtige/risikovillige type" og "OSN". Desuden skulle eleverne reflektere over, hvorfor flere og flere i dag bliver stresset, samt hvorledes denne folkesygdom kan forebygges?

Endvidere har eleverne i dette forløb udført et feltstudie, hvor de i grupper har lavet en kvalitativ eller kvantitativ undersøgelse med fokus på at undersøge emnet "stress blandt unge mennesker". Eleverne udformerede selv undersøgelsens konkrete formål, metode, databehandling og vurdering af undersøgelsen, hvorefter de fremlagde det for resten af holdet.

Fra C-niveau:
- The Big Five
- Den risikovillige og forsigtige type
- Stress (ydre og indre faktorer - krav-kontrol-model + sociale
           belastningsskala)
- Rotte-forsøg (stress kan føre til depression)
- Coping (Emotions og problemfokuseret coping)
- Solomon Asch - social konformitet
- Hukommelse, motivation og læring

Fra B-niveau:
- Henrik Høegh-Olesen (OSN)
- Giddens (identitet og det senmoderne samfund)
- Thomas Ziehe (kulturel frisættelse)
- Goffman scene-metafor-teori
- Flow-teori
- Kropskultur + overdrevet kropsfokus (anoreksi/ortoreksi)
- Sociale mediers betydning for elevers opmærksomhed, læring og hukommelse

Materialer:
- "Psykologiens Veje", Af Ole Schultz Larsen, 2018. Kap. 17 (s. 304-308) og Kap. 18 (s. 309-312 og 315-316 og 328-336) og Kap. 11 (s. 189-199) og Kap. 13 (s. 236-238) og  og Kap. 23 (s. 439-457)
- "Fra Celle til Selfie", Af Ravn & Wolf, 2017. Kap. 3 s. 103-108 og X-X (om Giddens og Øget selvoptagethed) + Kap. 4 (s. 177-179)
- Artikel: "De fleste teenagepiger bliver stressede af sociale medier", Politiken, 22. aug. 2018.
       - Artikel: "Silja vælter" Af Thomas Pape: Studieliv uden stress 2014
       - Artikel: "Jeg er stresset, og jeg tror ikke, det er min egen skyld" Af Sophie Winkel, Information, 18. juli, 2015
       - Artikel: "Derfor kan stress føre til depression" Af Sybille Hildebrandt, Videnskab.dk, Krop og Sundhed, 2012

Dokumentar:
- "Limbo - når sabbatåret er fucked" DR3, 2019 (afsnit 1)
- "Besat af den perfekte krop" DR3, 2016
        - "De perfekte piger", DR, 2015
- Mindfullness-video: Fred i dig - guidet meditation til indre ro
       - Kort video om bad efter idræt. https://bornetelefonen.dk/video/faellesbad-efter-idraet/

Sidetal: 100 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Forløb: Ekstreme fællesskaber og radikalisering

I forlængelse af det foregående forløb om ungdom, identitet og stress, slutter vi året af med et forløb om kultur, ekstreme fællesskaber og radikalisering. Forløbet tager udgangspunkt i kulturmøder m.m. i blandt mennesker, så det forudsættes, at eleverne kan anvende begreber fra de foregående forløb både fra C og B niveau.

Vi starter forløbet med at samle op på en række socialpsykologiske processer fra psykologi C, hvorefter vi overordnet set taler om kultur, inklusion/eksklusion, gruppekonflikter og ondskabsfuld adfærd med fokus rettet mod kulturmøder. Vi tager udgangspunkt i forskellige strategier og udfald af kulturelle møder og anvender begreber, der dækker alt fra minoritet, majoritet, etnocentrisme, kulturrelativisme, stereotyper, kollektivisme, individualisme m.m. Eleverne skal reflektere over, at kultur ikke nødvendigvis hænger sammen med nationalitet, etnicitet og religion samt vi undersøger, hvilke parametre, der spiller den største rolle, når det handler om en vellykket integration og forståelsen af kulturbegrebet.

Endvidere sættes der i dette forløb fokus på at forstå forskellige former for grupperinger. Eleverne skal lære om psykologiske mekanismer og teorier, der kan være med til at forklare, hvorfor nogle mennesker søger ind i ekstreme fællesskaber, samt hvad der ligger til grund for ekstremisme og radikalisering. Eleverne har gennem forløbet lært, hvordan man kan forstå kultur og ekstreme fællesskaber ud fra både et samfundsfagligt, gruppeorienteret og individbaseret perspektiv. I forbindelse med forståelsen af forskellige grupperinger, har forløbet også haft fokus på begreberne perception, stereotyper, fordomme og kognitive skemaer. Eleverne har både arbejdet med gruppefremlæggelser, individuel arbejde, gruppearbejde, og så har de lavet synopser i deres eksamensgrupper som “generalprøve” for den endelige eksamen.

Fokus har været på teorier og begreber fra socialpsykologi, personlighedspsykologi, kulturpsykologi og kognitiv psykologi.


Materialer:

Fra C-niveau:
- Psyk. Veje: Kap. 21: Socialpsykologi. pp. 375 - 387 (Schultz Larsen, Ole)
- Kapitel 24: Det onde som frihed. (Ondskabstypologier) pp. 481 - 487 (Schultz Larsen, Ole)
- Le Bons massehypnose fra Psykologiens veje side 376-377
- Aschs konformitet fra Psykologiens veje side 381-384
- Janis' gruppetænkning fra Psykologiens veje side 385
- Stoners gruppepolarisering fra Psykologiens veje side 385-386
- Sherifs intergruppekonflikter fra Psykologiens veje side 391-392
- Milgrams lydighedsdilemma fra Psykologiens veje side 470-474
- Svendsens ondskabstyper fra Psykologiens veje side 481-486
- Stereotyper, fordomme, grupper, konflikter

Fra B-niveau:
- Kap. 1: “Radikalisering og ekstremisme” Af: Thygesen, Mathias Tøttrup & Ebbrecht, Christopher Kehlet. Systime 2024.
- Psykologiens veje, Ole S. Larsen, 2018, Kap.22, s. 421-438
- Psykologiens veje, Ole S. Larsen, 2018, kap. 11 s. 180-188
- Philip Zimbardos fængselseksperiment (Tekst fra "Celle til Selfie", Af: Flemming André Phillip Ravn og Troels Wolf, 2015, s. 195-200)
- Taifels minimalgruppeeksperiment fra Psykologiens veje side 393-394
- Taifel og Turners sociale identitetsteori fra Psykologiens veje side
           394-395
- Axel Honeths anerkendelsesteori fra ”Samfundsfag C” Af Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer, 2017, Systime (Uddrag fra kap.
Artikel: "Forbrydelsens Kim", Af Kasper Hansen, Information, 14. maj, 2004

Dokumentar:
- Kriminelt, “Farvel til Bandelivet”, Dr, 2020.
- “Hjernevaskeren” Afsnit 1+2, DR, 2023
- “Victors hellige krig. Fra højskoleelev til hellig kriger” TV2. (2016).’
- TV2 Lorry: Cykel-eksperiment: https://www.tv2lorry.dk/racisme-i-hverdagen/tv-2-lorry-tester-hvordan-reagerer-folk-naar-de-ser-en-moerk-eller-hvid-fyr-med-en-vinkelsliber-ved-en-cykel

Sidetal: 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer