Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Krista Lykke Lauridsen
|
Hold
|
2024 Ps B-v3 (Ps B-v3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Psykologi B
Kapitel 3 i Psykologiens veje er blevet brugt som metodisk opslagsværk og reference.
----------------------------------------- oOo-----------------------------------------
Larsen, Ole Schultz. (2008 - 2018), Psykologiens veje. Systime. Psykologiens veje (BOG)
Kapitel 3. Videnskabsteori og metode, pp. 27 - 54
ca 28 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
01 Farlig kærlighed
Forløbet undersøger kærlighedens psykologi og dynamikker i parforhold med afsæt i både psykologiske teorier og empiri. Forløbet undersøger forskellige aspekter af kærlighed, partnervalg og parforhold og sammenhængen mellem barndommens tilknytning og voksenlivets parforhold. Derefter fokuserer forløbet på kærlighed og parforhold som bliver farlig og dysfunktionel.
I dette forløb har eleverne i grupper udformet en gruppesynopsis.
----------------------------------------- oOo-----------------------------------------
Aner, Louise Glerup . & et al, . (2003). ”Vold gennem livet : En undersøgelse af sammenhænge mellem vold i barndomshjemmet og partnervold i voksenlivet”. Lev uden vold https://levudenvold.dk/media/ujrnhd4a/lev-uden-vold-vold-gennem-livet.pdf . Udvalgte partnervold undersøgelser (se OneNote)
Christensen, Regitze. ”Klumme: Kære mænd - hvor fanden er I henne?” i EUROMAN, 23. jun. 2015
https://www.euroman.dk/mennesker/jeg-har-brug-for-en-rigtig-hulemand
Dansk Stalking Center, (Producer) & Rømer, Dorte. (Vært). (s.d.). ”Hvad er stalking” [Audiopodcast]. Dansk Stalking Center. https://shorturl.at/q8E7Z
Ebdrup, Niels. Studie: Drabsmænd gennemgår 8 faser, før de myrder deres partner eller ekspartner. Videnskab.dk, 15. oktober 2019
Fisher, Helen. (Instruktør). (2013). ”Why People Fall in Love” [Foredrag]. Fora TV. https://www.youtube.com/watch?v=aoKbMPyBwF8
Kristensen, Pernille Kjeldgaard. ”Knager dit parforhold? Du bliver ikke mere tilfreds med en ny kæreste”, DR.dk, 2. september2019 https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/knager-dit-parforhold-du-bliver-ikke-mere-tilfreds-med-en-ny-kaereste
Larsen, Ole Schultz. (2024), Psykologiens veje. Systime. Psykologiens veje(ibog) (Kompendie)
Kapitel 15. Forelskelse og kærlighed
Kapitel 29. Evolutionspsykologi: Seksuel selektion og partnervalg
Det kræsne køn
Det attraktive køn
Larsen, Ole Schultz. (2008 - 2018), Psykologiens veje. Systime. Psykologiens veje (BOG)
Opvækstens betydning pp. 464 - 470
Pedersen, Christian Skjødt. Evolutionspsykologi. Systime 2024 (Kompendie)
5.4 Evolutionspsykologi: Parforholdet https://evolutionspsykologi.systime.dk/?id=159
Kærlighed
Er vi virkelig monogame?
Empiri: Kønsforskelle i jalousi
Ravn, Flemming André Phillip & Wold, Troels. Fra celle til selfie. Columbus, 2020
6.9 Indlært hjælpeløshed
4.4 Sensorisk aktivitet og smerte spejles (p. 171)
Risager, Magnus. Psyk B. Temaer til psykologi på B-niveau. Frydenlund, 2024 (Kompendie)
8.3 Mange slags kærlighed
8.3.1 Syv slags forhold
8.3.2 Kærlighedens geometri og udfordringer
8.2.6 Tilknytningsstil og problemer i parforhold
9.3 Dyssocial personlighedsforstyrelse
Terp, Signe &Elkorn, Christina. Kom med ind i psykologien: Derfor slår man den man elsker. Berlingske, 5. december 2020
TV2 (2021). Fanget i et farligt forhold [Dokumentar]. TV2.
Wilkins, Sara. ”Anni har både en mand og en kæreste: ”Det er forskellige behov, de opfylder hos mig””, ALT.DK, 22. december 2016 https://www.alt.dk/artikler/anni-har-bade-en-mand-og-en-kareste-det-er-forskellige-behov-de-opfylder-hos-mig
Supplerende stof:
Oplæg ved Esbjerg krisecenter om deres arbejde med voldsramte kvinder og børn
ca 52 sider derudover audiovisuelt materiale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
02 Børneliv i det senmoderne samfund
Dette forløb har undersøgt, hvordan tidlige opvækstvilkår, herunder forældrenes interaktioner, skærmtid og følelsesmæssige støtte, påvirker børns kognitive, sproglige og sociale udvikling. Endvidere er der inddraget aspekter fra den neuroaffektive udviklingspsykologi og Broffenbrenners økologiske udviklingsmodel. Forløbet har bygget videre på udviklingspsykologiske teorier og begreber fra Psykologi C.
I dette forløb har eleverne i grupper udformet en gruppesynopsis og lavet gruppefremlæggelse
----------------------------------------------oOo-----------------------------------------------
Bhattacharjee., Yudhijit. (2015, 29. januar). ”Kærlighed giver kloge børn”. National Geographic, sektion 1, s. 44.
Christensen, Caroline & Klærke, Karen. ”Kan forældre leve op til nye skærm-anbefalinger? Her er deres ærlige svar”. 21. september 2023, DR.dk.
Dolan, Eric W. ”First study to capture real-time impact of phone use on infant speech environment”. in PsyPost.orgOctober 13, 2024
https://www.psypost.org/first-study-to-capture-real-time-impact-of-phone-use-on-infant-speech-environment/
Hart, Susan, (2016) Neuroaffektiv udviklingspsykologi, Systime
Kapitel 2: Kapitel 2: Den treenige hjerne pp. 23 - 36
Kapitel 3: Det autonome niveau pp. 43 - 49
Kongsmark Schuldt, Laura. ”Skældud i børnehaver gør eksperter urolige”, Helsingør Dagblad, 26. november 2020
Larsen, Ole Schultz. (2008 - 2018), Psykologiens veje. Systime. Psykologiens veje (BOG)
Kapitel 6. Udviklingspsykologi, pp. 82 - 106 (pensum fra Psykologi C)
Kapitel 8. Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt, pp. 117- 136 (pensum fra Psykologi C)
Kapitel 10: Opdragelse , familie og daginstitution, pp. 155 – 166)
NPR. “Three Types of ACEs & ACEs increase health risk” (grafisk præsentation)
https://www.npr.org/sections/health-shots/2015/03/02/387007941/take-the-ace-quiz-and-learn-what-it-does-and-doesnt-mean
Region Midtjylland. Neuroaffektiv tilgang (NAU) https://www.sbu.rm.dk/metoder-og-faglighed/NAU/
Sørensen Møller, Esben. ”Kronik: Vi svigter børnene i den vigtigste periode af deres liv”i Kristeligt Dagblad, 20. marts 2019
Thalenberg, Eileen (Producer), (2004). ”Jeg ved hvad du vil” (Sæson 1, Episode 6) [Vist på DR i 2007]. i Lille Menneske. Ellis VisionProduction og Discovery Health.[Dokumentar]
Ukendt (2021).Babies: Their Wonderful World: Becoming you [Film]. BBC HealthBabies: Their
Ukendt. ”Eksperimentet med vores børn” TV2, 31. oktober 2019 (Dokumentar) Afsnit 1 & 2
Public Health Network Cymru. Adverse Childhood Experiences (ACEs): https://www.youtube.com/watch?v=XHgLYI9KZ-A
IHDCYH Talks. Adverse Childhood Experiences (ACEs): Impact on brain, body and behaviour: https://www.youtube.com/watch?v=W-8jTTIsJ7Q
Supplerende stof:
Oplæg ved Sundhedsplejerske Susanne Nielsen fra Sundhedsplejen, Esbjerg Kommune om Sundhedsplejens forebyggende arbejde
ca 93 sider derudover audiovisuelt materiale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
03 Når ondskaben spirer.
I dette forløb har fokus været på at forstå de psykologiske mekanismer der ligger til grund for radikaliserings processer og ekstremisme og hvordan man kan intervenere eller undgå radikalisering. Lars Fr. Svendsens ondskabstypologier er også blevet inddraget som et perspektiv på radikalisering. Forløbet har derudover også haft et kort fokus på perception og stereotyper som forståelsesramme for kategorisering og fordomme.
I dette forløb har eleverne udfærdiget synopser i grupper eller individuelt og lavet individuelle præsentationer af deres synopsis.
----------------------------------------- oOo-----------------------------------------
Espersen, Ida Nyegård og Kristensen, Mikkel. (25. marts 2023) ”Radikale fællesskaber er flydende på nettet og svære at opdage for de voksne” i Information
Hartung, Berit. (9. januar 2019) ”Forskere har scannet hjernerne på radikaliserede unge: Der er én ting, de har til fælles” i BT.DK
Jensen , Charlotte Tieka . & Quorning, Katrine. (2018). Undersøgelser i psykologi. "2.4 Er blondiner dummere end brunetter?". Systime.
Jørgensen, Carsten René. Identitet. Psykologiske og kulturanalytiske perspektiver, Hans Reitzels Forlag, 2009 (kort læreroplæg om Radikalisering og ekstremisme. PowerPoint)
Rasmussen, Annegrethe (29.5.2013) "I snak med terrorister". i Djøfbladet
Rasmussen, Tina Juul. ( 25. juni 2024 ) ”Tidligere ekstremist og bandemedlem: SOCIALRÅDGIVER FIK MIG TIL AT TVIVLE PÅ MIT HAD” I Socialrådgiveren,
Saltman, Erin Marie. (2016). How young people join violent extremist groups . Ted Talk.
Schultz Larsen, Ole. ( 2018) i Psykologiens veje. Systime.
Kapitel 11. Kognitiv psykologi pp. 180 - 188 (Perception og stereotyper)
Kapitel 21. Socialpsykologi. pp. 375 - 387 (Pensum fra Psykologi C)
Kapitel 24. Det onde som frihed. (Ondskabstypologier) pp. 481 - 487
Skjødt Pedersen , Christian. (2025). "Os og dem". I Ole . Schultz Larsen (Red.), Temaer til psykologi (pp. 139 - 154 & 161 - 183). Systime. (Kompendie)
Thygesen, Mathias Tøttrup & Ebbrecht, Christopher Kehlet. Radikalisering og ekstremisme, Systime 2005 (kort læreroplæg: Introdiuktion til radikalisering og ekstremisme (PowerPoint)
Ukendt. ( 9. oktober 2015 ) "Drenge får lavere karakterer i timen end til eksamen" i Dagbladet Køge
DR. (12. januar 2025) Exit bandeliv: Livsfarligt fællesskab (dokumentar)
TV2. (2016). Victors hellige krig. Fra højskoleelev til hellig kriger (dokumentar)
ca 72 sider derudover audiovisuelt materiale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
04 Den ængstelige ungdom
I dette forløb undersøges unges mistrivsel i det senmoderne samfund. Fokus er på, hvordan identitetsdannelse, samfundsforhold og psykologiske mekanismer påvirker unges mentale sundhed, forløbet har specifikt undersøgt angst. Derudover har forløbet inddraget stress og copingstrategier og opmærksomhed fra Psykologi C undervisningen.
----------------------------------oOo-------------------------------------
Deadline [Med Lone Frank om unge, mistrivsel og psykiske diagnoser]. (27.07.2023), DR2.
Jensen, Charlotte Tieka & Quorning, Katrine, ( 2025) i Undersøgelser i Psykologi, Systime,
5.1 Hvordan er din personlighed?
Ravn, Flemming André Phillip. & Wolf, Troels. (2025) i Fra celle til selfie. Columbus. (Originalværk udgivet 2020)
Kapitel 4: Senmodernitet, identitet og livsstil
4.1 Thomas Ziehe: Narcissistiske socialisationstype
4.12 Det biologiske perspektiv på stress
4.14 Diagnosesamfund
Riisager, Magnus . & et al, (2025). PsykB: Temaer til psykologi på B niveau, Frydenlund .
Kapitel 11.6: Et eksempel på en psykisk lidelse: angst
Schultz Larsen, Ole. ( 2018) i Psykologiens veje. Systime.
Kapitel 4: Psykoanalysen: Forsvarsmekanismer (Umodne, neurotiske og modne forsvarmekanismer), pp 284-289 (Fra Psykologi C)
Kapitel 23: Stress og coping pp. 439 -449, 455- 457 (Fra Psykologi C)
Kapitel 11: Kognitiv psykologi. Opmærksomhed. pp. 176 - 179 (Fra Psykologi C)
Schultz Larsen, Ole. (2025). Psykologiens veje. Systime. (Originalværk udgivet 2010) (ibog)
Kapitel 33 Psykologiske feltundersøgelser
Teilmann, Jo. (2024, 13. februar ). Debat: Det er vanvid, at elever skal arbejde mere end fuld tid på gymnasiet. Politiken, Politiken Sektion 2 KULTUR, s. 6.
Presset Ungdom Præstationsræset fra 0. klasse. S1:E2, (2023). TV2 (dokumentar)
I dette forløb har eleverne fortaget feltundersøgelser i relation til emnet og udarbejdet skriftlig afrapportering.
Eleverne har derudover deltaget i Dansk Naturvidenskabsfestival i efterårssemesteret, hvor de lavede øvelser for 5 klasser fra Esbjerg Kommunes folkeskoler indenfor hukommelse og opmærksomhed.
ca 57 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734198579",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734198579",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734198579"
}