Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Dorte Blomberg Andersen
|
Hold
|
2024 fi-v (fi-v)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Etiske positioner
Materiale:
Forløbet har anvendt uddrag fra følgende
Immanuel Kant "Grundlæggelse af moralens metafysik"
Jeremy Bentham "En indføring af principperne for moral og lovgivning"
Friedrich Nietzsche "Moralens genealogi"
Aristoteles "Den Nikomachæiske etik"
Knud Ejler Løgstrup "Norm og Spontanitet" + "Etiske begreber og normer"
Eleverne har i forløbet udført et projekt om identificering af etiske konflikter samt positioner i forskellige spillefilm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Erkendelsesteori
Materiale:
Forløbet sporer erkendelsesteoretiske positioner med anvendelse af følgende filosoffer i uddrag:
Rene Descartes "Meditationer"
John Locke "Et essay om den menneskelige forstand
(David Favrholdt "Erkendelsesteori" -som sekundært materiale)
David Hume "En undersøgelse af den menneskelige erkendelse"
Jesper Hoffmeyer "Naturen i hovedet"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Viljens Frihed
Forløbet undersøger spørgsmålet om viljens frihed gennem uddrag fra følgende filosoffer/tekster (som gengivet i Nielsen, Frihed og Ansvar, Systime):
d'Holbach "Naturens system"
Jean Paul Sartre "Eksistententialisme er humanisme"
Moritz Schlick "Hvornår er et menneske ansvarligt"
Søren Kierkegaard "Enten/ Eller" + "Frygt og bæven"
Desuden uddrag fra dokumentar "Lydighedens dilemma" samt film "Stanford Prison Experiment
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Politisk filosofi
Forløbet undersøger spørgsmål indenfor politisk filosofi ved inddragelse af følgende filosoffer/tekster i uddrag (fra Benth Rensch, "Ret og Magt", Systime)
Platon "Staten" + "Statsmanden"
Machiavelli "Fyrsten"
Thomas Hobbes "Leviathan"
John Locke "to afhandlinger om regering"
John Rawls "En teori om retfærdighed"
Robert Nozick "Anarki, Stat og Utopia"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
Repetition og forberedelse til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734198643",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734198643",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734198643"
}