Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Kamilla Bang Carstensen, Pernille Christensen Asmussen
|
Hold
|
2024 ps C-v5 (ps C-v5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
PA C - INTRO: Hvordan arbejdes der i psykologi?
Holdets eksamensform er 48 minutters forberedelse + 24 minutters eksamination.
OSL= Ole Schulzt Larsen = grundbogen
Et introforløb om fagets metoder, de 7 psykologiske retninger & begrebet køn.
MATERIALE
1. Om fagets metoder i ”Undersøgelser i psykologi” af Charlotte Tieka Jensen & Katrine Quorning, Systime.dk
2. ”Den mangfoldige psykologi” (you-tube-video)
3. Metodeskema
CASEMATERIALE
4. ”Undersøgelse: om kønsstereotyper” i ”Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen, kap.2
5. ”Drengen uden penis" cfu-dokumentar (2 x 10 min) om David Reimer, der opdrages som pige
ØVELSER
- Introspørgsmål/ - quiz
- Begrebsbingo om undersøgelsestyper
ØVELSER
- Introspørgsmål/ - quiz
- Begrebsbingo om undersøgelsestyper
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema 1 Hvordan påvirkes vi af vores barndom?
Et forløb om konsekvenserne af barndommen med inddragelse af teori om udvikling, tilknytning, den rette omsorg og svigt.
MATERIALE
1. Winnicotts udviklingsteori i "Gyldendals Psykologihåndbog" p. 53-57 (4 s) - inkl. begrebskort
2. Freuds forsvarsmekanismeteori i Psykologiens Veje p.285-290 (4,5 s)
2. Claus H. Jacobsen om forsvarsmekanismer: https://www.youtube.com/watch?v=Lt-kjj7P7Ik
3. Gæt en forsvarsmekanisme - ppt
4. Eriksons udviklingsteori i ”Psykologiens Veje” p.75-77 (1,5 s)
5. Bowlby & Ainsworth om tilknytning i Psykologiens Veje p.100-106 (6 s)
6. Omsorgssvigt & tilknytningsforstyrrelser i Psykologiens Veje p.117-130 (4 typer svigt, Bowlbys seperationsreaktioner, Harlows abeeksperiment, Spitz´ spædbarnsdepression & hospitalisme, Rutters adoptionsundersøgelse, Killén - 7 reaktioner på svigt) (13 s)
7. Risiko og resiliens i Psykologiens Veje p.130-134 (Kauai-undersøgelsen og resiliensbegrebet) (5 s)
8. Opdragelses- og familieformer i Psykologiens Veje p.156-164
CASE-/ PERSPEKTIVERINGSMATERIALE
9. ”Er du mors lille dreng?” TV2 dok (CFU)
10. "Er du mors lille dreng - 10 år efter" TV 2 dok (CFU)
11. "De brændte børn - Tommy" TV2 dok (CFU)
12. ”Den perfekte opdragelse” cfu.dk (28 min)
EKSAMENSTRÆNING
"Børn jeg ikke kan glemme" Ozlem Sara Cekic i Politiken d.23.09.2008 + "Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som voksne" Anne Ringgaard d.23.2.2017, videnskab.dk (eksamenstræning) (3 s)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 2 Hvorfor begår mennesket onde handlinger?
Psykologiske områder:
Socialpsykologi:
Ondskab, gruppepsykologi, den eksperimentelle socialpsykologi, negative stereotyper/fjendebilleder, fordomme.
Klinisk psykologi:
Psykopati/den dyssociale personlighedsforstyrrelse.
Beskrivelse:
Vi læser socialpsykologiens klassiske eksperimenter og deres bud på, hvorfor ondskab opstår mellem mennesker. Vi inddrager Svendsens typer af ondskab og Bubers teori om jeg/du-jeg/det-møder.
Dernæst individualpsykologiske årsager til ondskab (klinisk psykologi) og læser om psykopati; den dyssociale personlighedsforstyrrelse.
Vi ser dokumentar om Lundin og anvender denne som case. Vi ser dokumentaren "Min far er psykopat" og belyser kort og langsigtede konsekvenser af en opvækst med en utryg omsorgsperson/psykopatisk forælder.
I.SOCIALPSYKOLOGI
1.Gruppepres og social kontrol (Asch, mobning, gruppetænkning & -polarisering) i ”Psykologiens veje”, kap.21, p.381-390
2.Intergruppekonflikt (Sherif, Tajfel & SIT) i ”Psykologiens veje”, kap.21, p.391-395 (5 s)
3.Lydigheden og moralsk frakobling (Milgram + Bandura) i ”Psykologiens veje”, kap.24, p.470-474 (4 s)
4. "Ondskab" samtale mellem Lone Frank og Henrik Høegh Olesen (cfu.dk)
5."Hjernevask: Flokdyr eller egotripper", DR.dok (38 min)
CASE-/ PERSPEKTIVERINGSMATERIALE:
5. "Lige før katastrofen" (samtale fra sort box, analyseres med socialpsykologiens teori og begreber)) (1 s)
6. "Die Welle" (spillefilm, analyseres med socialpsykologiens teori og begreber)
Fra Celle til Selfie: s. Ondskab
Dokumentar: Hvornår vil du skade et andet menneske?
PSYKOPATI:
PSYK. B (Riisager) s.311-320 + s.328 (miljøets betydning)
Psykopat-checkliste fra Robert Hares hjemmeside
TV2-Dok. om psykopaten Peter Lundin: En morder vender hjem.
Dokumentaren: Min far er psykopat (fra DR-sendelsen: Din psykopat)
Artikel Lilleøre og Rex 2018: Hvorfor bliver nogle kvinder tiltrukket af forbrydere som ....
Omfang i alt ca. 100 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema 3 Det gode liv
Kerneområder:
PERMA-modellen, Arv og miljø, personlighed, krise og krisehjælp, kognition, kognitivt skema, forsvarsmekanismer.
Beskrivelse:
Formålet med dette forløb er at vise forskellige aspekter af det gode liv. Vi stifter bekendtskab med PERMA-modellen fra den positive psykologi og ser dokumentaren: Sandheden om personligheden. Konklusionen på denne er at det aldrig er for sent at ændre sin personlighed og få en mere positiv tilgang til tilværelsen (hvilket betyder et længere liv).
Vi læser om forskellige typer af personlighed (OCEAN). Holdet afprøver øvelsen "3 gode ting" på klassen og derhjemme og "fokusloven" (begreb vist nok forfattet af Jørgen Svenstrup) introduceres.
Livet leves sjældent uden enten udviklingskriser eller akutte traumatiske kriser og derfor inddrages disse i dette forløb. Vi arbejder med de 4 funktionsniveauer efter en akut traumatisk krise. (Se præsentation) Der læses den positive psykologi og sidst kognitionspsykologi og den kognitive diamant.
Læsning:
Introduktion til personlighed – Big 5 (eleverne tester sig selv)
OSL. s.309-319 (personlighedspsykologi – Big 5, Høegh-Olesens begreb OSN, den forsigtige og risikovillige type)
OSL. Freuds personlighedsmodel s.282-285
OSL: Kriser (Cullbergs teori/kopi)
Henrik Lund: https://sund-forskning.dk/artikler/hjaelp-hvordan-du-bedst-hjaelper-nar-en-du-holder-af-er-i-krise/
De 4 funktionsniveauer: Se under præsentation
Ravn og Wolf: Fra Celle til selfie s.45-48: Den positive psykologi
Henriksen Februar, 2017: PERMA-modellen
Ravn og Wolf: Fra celle til selfie s.278-282 Den kognitive psykologi
Casearbejde med kriser:
Per var kørt galt.
Tilbage til livet.
Dokumentaren: Sandheden om personligheden.
Øvelser:
Barndomsbilleder ABC
3 gode ting
PERMA-model-øvelsen.
Den kognitive diamant
Omfang ca. 30 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tema 4 Ungdomsliv
Kerneområder:
Vi kommer i dette tema omkring hukommelse, stress, coping, ungdom og identitet, læring og sociale medier.
Beskrivelse:
Vi starter med at læse om læring og motivation. Dernæst hukommelse og ser dokumentaren: Hjernevask/Kan du stole på din hukommelse. Vi inddrager den kognitive diamant og laver øvelser med denne.
Derfra læser vi om akut og kronisk stress og dens måde at påvirke hukommelsen på. Vi inddrager teorierne om forsigtig og risikovillige type, attributionsteorien og OAS som mulige forklaringer på, hvorfor nogle mennesker får stress og andre ikke gør. Vi arbejder med casen: Jeg troede jeg var lavet af jern. Vi inddrager de to copingstrategier: emotionsfokuseret og problemfokuseret.
Vi læser til sidst om ungdomslivet og dets udfordringer samt teorier fra Giddens mv. Vi læser teorier om identitetsskabelse og diskuterer fordele og ulemper ved unges store forbrug og afhængighed af sociale medier og hvilken betydning moderne medier har i forhold til læring. Vi arbejder med dokumentaren: Presset ungdom.
Læsning:
Hukommelse, motivation, læring og stress:
OSL s.189-195 (Hukommelse)
Case: En spydig kommentar
Dokumentaren: Hjernevask/Kan du stole på din hukommelse ?
OSL s.439-442 (akut og kronisk stress)
OSL s.447-449 (Indre faktorer: Henrik Høegh-Olesens forsigtig-risikovillig type, Seligmans attributionsteori, Antonowskys OAS)
Ungdomslivet:
Psykologiske problemstillinger i ungdomslivet/Brainstorm
Morten Riisager/Psyk C: Unges udfordringer/Identitet s.145-150 (Giddens)
Riisager/Psyk.C: Identitetsskabelse og sociale medier s.155-158.
Omfang i alt ca. 30 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734198677",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734198677",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734198677"
}