Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Krista Lykke Lauridsen
|
Hold
|
2024 ps C-v2 (ps C-v2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologi
Et kort introduktionsforløb til faget og fagets metoder primært med udgangspunkt i undersøgelser om arv og miljø.
Forløbets fokuspunkter er en introduktion til psykologifagets identitet, traditioner, udvikling og undersøgelsesmetoder mm. Som har til formål
• at bibringe eleverne en forståelse af psykologifagets forskellige retninger og videnskabelige metoder.
• at bibringe eleverne else for en psykologisk problemstilling ud fra forskellige psykologiske forståelser og retninger.
• at sætte eleverne i stand til at kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
****************************************************************************
Kernestof:
ca. 12 sider
Jensen, Charlotte Tieka & Quorning, Katrine. Metode og kritiske overvejelser. Undersøgelser i psykologi. Systime, 2021.: side 1 - 6 (læreroplæg)
Larsen, Ole Schultz. (2022). , Psykologiens veje. Systime. Psykologiens veje (Originalværk udgivet 2010) (GRUNDBOG)
Psykologiens veje. Kapitel 2: Arv og miljø pp. 23 - 24
Nielsen, Thomas. ”Beror barnets temperament på arv eller miljø?”
i PSYKOLOG NYT Nr. 9 , 2005
Pedersen, Christian Skjødt. EMPIRI: Sex med en fremmed
Evolutionspsykologi. Systime, 2016
Supplerendestof:
Den mangfoldige psykologi
Clark an Hatfield: Sex with a stranger
THE LAB: DECOY - A portrait session with a twist - https://www.youtube.com/watch?v=F-TyPfYMDK8
Two Monkeys Were Paid Unequally: Excerpt from Frans de Waal's TED Talk: https://www.youtube.com/watch?v=meiU6TxysCg&t=5s
Sidetal: 12 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
01 Ekstreme fælleskaber og mobning (EKSAMEN)
Ekstreme fællesskaber og mobning
Forløbets fokus har været
• at forklare samspilsformer i forhold til gruppepsykologien - herunder forskellige syn på grupper, gruppenormer, konflikter i og imellem grupper og mobning.
• at give psykologiske forklaringer på lydighed, konformitet, stereotyper og fordomme.
• at opnå viden om socialpsykologiske forskningsmetoder og tilknyttede etiske problemstillinger
****************************************************************************
Kernestof:
(ca 46 sider)
Garde, Christian. "Det kræver mod at sige fra" .Samvirke, februar, 2018.
Jessen, Bodil. ” Mobbede børn får dårligere karakterer” i Folkebladet Lemvig 15. april 2016 Sektion 1 Side 30
Larsen, Ole Schultz. (2018). , Psykologiens veje. Systime. (Originalværk udgivet 2010) (GRUNDBOG)
Kapitel 21: Socialpsykologi, pp. 375 - 396
Kapitel 24: Ondskab, pp. 470 - 481
Lauritsen, Helle. (2016, 25. august). ”Når tiltag mod mobning virker modsat” i Folkeskolen
Rabøl, Helle. "Helle Rabøl om mobning "
Redaktionen. (4. december 2018) "Vi er født intolerante" i IllustreretVidenskab.dk
Ukendt. ”Mobning kan føre til selvmord”. Psykolognyt, 2009.
Zimbardo, Philip. The Lucifer Effect Ted Talks
Discovery Channel (23. jun. 2020) "The science of Tribalism | Why We Hate"
Dokumentar: Eksperiment mobning - når de voksne slås. DR, 2007
Dokumentar: Lydighedens dilemma. Poul Martinsen, 1978.
Dokumentar: Flokdyr eller egotripper. DR3, 2013.
Supplerende stof:
5 minute History Lesson: Robber’s Cave
Dr. Birx Reacts As Trump Suggests ‘Injection’ Of Disinfectant To Beat Coronavirus (illustration af kognitiv dissonans)
Asch Conformity Experiment
Brain Games Conformity Waiting Room
Dead Poets Society - Conformity
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
02 Den gode barndom (EKSAMEN)
Den gode barndom:
Forløbets fokus har været
• at belyse menneskets udvikling med udgangspunkt i Erik Eriksons psykosociale faseteori(med hovedvægt på 0-3 år),
med eksempler på moderne, empirisk spædbarnsforskning
• at opnå viden om tilknytning og tilknytningsforstyrrelser,
• at opnå viden om omsorg, svigt og resiliens.
Erik Erikson: Psykosocial faseteori
John Bowlby, Mary Ainsworth, Harry Harlow: Tilknytning
Rene Spitz: Spædbarnsdepression og hospitalisme
Michael Rutter: Institutionel autisme
Kari Killén: Omsorgssvigt og reaktioner på omsorgssvigt
Adverse Childhood Experiences (ACEs)
Mikro og makroregulering
Daniel Winnicott
-----------------------------------------------------oOo--------------------------------------------
Kernestof:
ca 51 sider
Larsen, Ole Schultz. (2018). , Psykologiens veje. Systime. (Originalværk udgivet 2010) (GRUNDBOG)
Kapitel 6: Udviklingspsykologi pp. 75 - 77, 82 - 106
Kapitel 8: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt pp. 117 - 134
Sommer, Nina. ”Svigtet” Ude og Hjemme, 15. april 2015
Ukendt. ”Omsorgssvigt skader hjernen” Videnskab.dk, 29. januar 2015
Ukendt. "Angående Nicklas" i Vores børn, november 1996
TV2 Dokumentar: "Er du mors lille dreng? sendt på TV2 10-04-2008.
Fremmedsituationstesten: Mor og Knud
ACEs: Adverse Childhood Experiences (ACEs)
ACEs: The Truth about ACEs
Supplerende stof:
Harlow’s studies on dependency in monkeys Video
Konrad Lorenz - Prægning Video
Fremmedsituationstesten Video
Elevoplæg om
Daniels Stern:
Det begyndende selv, Kerneselv, Det subjektive selv, Det verbale selv, Det narrative selv, Donald Winnicott
Ravn, Flemming André Phillip & Wolf, Troels. Fra celle til selfie, Forlaget Columbus. 2020
2.3: Donald W. Winnicott
I forbindelse med dette forløb deltog eleverne i et foredrag afholdt af Esbjerg Krisecenter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
03 Læring i det digitale samfund (EKSAMEN)
Hukommelse og læring
Forløbets indledende fokus har været på hukommelse:
• opmærksomhed og perception
• hukommelsen og dens opbygning
• den rekonstruerende hukommelse
Derefter har forløbets berørt læring( kognition, motivativation og samspil - læringstrekanten; læringsrum og opbygning af skemaer).
********************************************************
Kernestof::
ca 42 sider
Bech-Danielsen, Anne. "Skolen skaber problembørn" Politiken, 2. marts 2002
Larsen, Ole Schultz. (2018). , Psykologiens veje. Systime. (Originalværk udgivet 2010) (GRUNDBOG)
Kapitel 11: Kognitiv psykologi, pp. 167 - 172, 174 - 179, 189 - 199
Jensen, Jennifer & Trier, Maria Becher. (September 2015). “Tag magten over elevernes mobil for læringens skyld” i Folkeskolen, 24.
Loftus, Elizabeth. "How reliable is your memory?" . TedGlobal 2014.
Andersen, Frans Ørsted. "Flow i undervisningen - hvorfor, hvornår og hvordan?"
Prehn, Anette. "Net-zapperi ødelægger indlæringen" Berlingske 28. marts, 2014
Ravn, Flemming André Phillip & Wolf, Troels. Psykologi. Fra celle til selfie, Columbus, 2015.
Kapitel 6.3: Læring pp. 249 - 255, 257 - 260
Sørensen, Bent Meier. "Skærmene har invaderet vores liv - det er på tide, vi gør modstand" i Videnskab.dk 14. januar 2019 (Ved det grønne bord)
Sørensen, Laura Marie. "Teenagere: Vores forældre giver os ingen regler for opførsel på mobilen" i DR.dk 26. juni 2019 (ved det grønne bord) OBS
Dokumentar: DR. Hjernevask - kan du stole på din hukommelse?
Supplerende stof:
The Marshmallow test
Brian Brushwood. False Memory and Eyewitness Testimony
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
04 Voksenlivets udfordringer (EKSAMEN)
Forløbets fokus har været
• livsforandringer og stress
• copingstrategier
Stress er undersøgt som et samspil mellem person og omverden (indre og ydre faktorer): Personlighedspsykologiske faktorer (Henrik Høgh-Olesen, A. Antonovsky og forsvarsmekanismer).
Kernestof:
ca 40 sider
Amann, Gabriele & Wipplinger, Rudolf. ”Indlært hjælpeløshed hos mennesker”(eksperiment) i Psykologiske processer. Grundbog i psykologi. Billesøe & Baltzer, 2005.
Eskildsen, Anita. ”Forskning: Stress på arbejdet kan give problemer med at huske”. Alt Om Psykologi, 21. marts 2019
Haugaard, Claus. Psykens forsvarsmekanismer, forelæsning – Danskernes Akademi
Larsen, Ole Schultz. (2022). , Psykologiens veje. Systime. Psykologiens veje (Originalværk udgivet 2010) (GRUNDBOG)
Kapitel 16: Psykoanalyse. Forsvarsmekanismer. pp. 285 - 289
Kapitel 18. Personlighedspsykologi. pp. 309 - 312
Kapitel 23: Stress og coping. pp. 439 - 449, 455 - 457
Pedersen, Jesper. ”En dag stod jeg bare og græd”, HK Privatbladet. August 2012.
Dokumentar: SVT1. Din hjerne: Stress. sendt 23-09-2019
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734198828",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734198828",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734198828"
}