Holdet 2024 ps C-v2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Krista Lykke Lauridsen
Hold 2024 ps C-v2 (ps C-v2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologi
Titel 2 01 Ekstreme fælleskaber og mobning (EKSAMEN)
Titel 3 02 Den gode barndom (EKSAMEN)
Titel 4 03 Læring i det digitale samfund (EKSAMEN)
Titel 5 04 Voksenlivets udfordringer (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til psykologi

Et kort introduktionsforløb til faget og fagets metoder primært med udgangspunkt i undersøgelser om arv og miljø.
Forløbets fokuspunkter er en introduktion til psykologifagets identitet, traditioner, udvikling og undersøgelsesmetoder mm. Som har til formål
• at bibringe eleverne en forståelse af psykologifagets forskellige retninger og videnskabelige metoder.
• at bibringe eleverne else for en psykologisk problemstilling ud fra forskellige psykologiske forståelser og retninger.
• at sætte eleverne i stand til at kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden

****************************************************************************
Kernestof:
ca. 12 sider

Jensen, Charlotte Tieka &  Quorning, Katrine. Metode og kritiske overvejelser. Undersøgelser i psykologi. Systime, 2021.: side 1 - 6 (læreroplæg)

Larsen, Ole Schultz. (2022). , Psykologiens veje. Systime. Psykologiens veje (Originalværk udgivet 2010) (GRUNDBOG)
Psykologiens veje. Kapitel 2: Arv og miljø pp. 23 - 24

Nielsen, Thomas. ”Beror barnets temperament på arv eller miljø?”
i PSYKOLOG NYT Nr. 9 , 2005

Pedersen, Christian Skjødt. EMPIRI: Sex med en fremmed
Evolutionspsykologi. Systime, 2016

Supplerendestof:

Den mangfoldige psykologi
Clark an Hatfield: Sex with a stranger
THE LAB: DECOY - A portrait session with a twist - https://www.youtube.com/watch?v=F-TyPfYMDK8
Two Monkeys Were Paid Unequally: Excerpt from Frans de Waal's TED Talk: https://www.youtube.com/watch?v=meiU6TxysCg&t=5s

Sidetal: 12 sider.

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 01 Ekstreme fælleskaber og mobning (EKSAMEN)

Ekstreme fællesskaber og mobning
Forløbets fokus har været
•  at forklare samspilsformer i forhold til gruppepsykologien - herunder forskellige syn på grupper, gruppenormer, konflikter i og imellem grupper og mobning.
•  at give psykologiske forklaringer på lydighed, konformitet,  stereotyper og fordomme.
•  at opnå viden om socialpsykologiske forskningsmetoder og tilknyttede etiske problemstillinger
****************************************************************************
Kernestof:
(ca 46 sider)

Garde, Christian. "Det kræver mod at sige fra" .Samvirke, februar, 2018.

Jessen, Bodil. ” Mobbede børn får dårligere karakterer” i Folkebladet Lemvig 15. april 2016 Sektion 1 Side 30

Larsen, Ole Schultz. (2018). , Psykologiens veje. Systime. (Originalværk udgivet 2010) (GRUNDBOG)
Kapitel 21: Socialpsykologi, pp. 375 - 396
Kapitel 24: Ondskab, pp. 470 - 481

Lauritsen, Helle. (2016, 25. august). ”Når tiltag mod mobning virker modsat” i Folkeskolen

Rabøl, Helle. "Helle Rabøl om mobning "

Redaktionen. (4. december 2018) "Vi er født intolerante"   i  IllustreretVidenskab.dk

Ukendt. ”Mobning kan føre til selvmord”. Psykolognyt, 2009.

Zimbardo, Philip. The Lucifer Effect Ted Talks

Discovery Channel (23. jun. 2020) "The science of Tribalism | Why We Hate"

Dokumentar: Eksperiment mobning - når de voksne slås. DR, 2007
Dokumentar: Lydighedens dilemma. Poul Martinsen, 1978.
Dokumentar: Flokdyr eller egotripper. DR3, 2013.

Supplerende stof:

5 minute History Lesson: Robber’s Cave

Dr. Birx Reacts As Trump Suggests ‘Injection’ Of Disinfectant To Beat Coronavirus (illustration af kognitiv dissonans)

Asch Conformity Experiment

Brain Games Conformity Waiting Room

Dead Poets Society - Conformity


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 02 Den gode barndom (EKSAMEN)

Den gode barndom:
Forløbets fokus har været
•  at belyse menneskets udvikling med udgangspunkt i Erik Eriksons psykosociale faseteori(med hovedvægt på 0-3 år),
   med eksempler på moderne, empirisk spædbarnsforskning
•  at opnå viden om tilknytning og tilknytningsforstyrrelser,
•  at opnå viden om omsorg, svigt og resiliens.

Erik Erikson: Psykosocial faseteori
John Bowlby, Mary Ainsworth, Harry Harlow: Tilknytning
Rene Spitz: Spædbarnsdepression og hospitalisme
Michael Rutter: Institutionel autisme
Kari Killén: Omsorgssvigt og reaktioner på omsorgssvigt
Adverse Childhood Experiences (ACEs)
Mikro og makroregulering
Daniel Winnicott

-----------------------------------------------------oOo--------------------------------------------

Kernestof:
ca 51 sider

Larsen, Ole Schultz. (2018). , Psykologiens veje. Systime. (Originalværk udgivet 2010) (GRUNDBOG)
Kapitel 6: Udviklingspsykologi pp. 75 - 77,  82 - 106
Kapitel 8: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt pp. 117 - 134

Sommer, Nina. ”Svigtet” Ude og Hjemme, 15. april 2015

Ukendt. ”Omsorgssvigt skader hjernen” Videnskab.dk,  29. januar 2015

Ukendt. "Angående Nicklas" i Vores børn, november 1996

TV2 Dokumentar: "Er du mors lille dreng? sendt på TV2 10-04-2008.

Fremmedsituationstesten: Mor og Knud

ACEs: Adverse Childhood Experiences (ACEs)

ACEs: The Truth about ACEs

Supplerende stof:

Harlow’s studies on dependency in monkeys Video

Konrad Lorenz - Prægning Video

Fremmedsituationstesten Video

Elevoplæg om
Daniels Stern:
Det begyndende selv,  Kerneselv, Det subjektive selv, Det verbale selv, Det narrative selv,  Donald Winnicott

Ravn, Flemming André Phillip & Wolf, Troels. Fra celle til selfie, Forlaget Columbus. 2020
2.3: Donald W. Winnicott

I forbindelse med dette forløb deltog eleverne i et foredrag afholdt af Esbjerg Krisecenter
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 03 Læring i det digitale samfund (EKSAMEN)

Hukommelse og læring

Forløbets indledende fokus har været på hukommelse:
•  opmærksomhed og perception
•  hukommelsen og dens opbygning
•  den rekonstruerende hukommelse
Derefter har forløbets berørt læring( kognition, motivativation og samspil - læringstrekanten; læringsrum og  opbygning af skemaer).

********************************************************
Kernestof::
ca 42 sider

Bech-Danielsen, Anne. "Skolen skaber problembørn"  Politiken, 2. marts 2002

Larsen, Ole Schultz. (2018). , Psykologiens veje. Systime. (Originalværk udgivet 2010) (GRUNDBOG)
Kapitel 11: Kognitiv psykologi, pp. 167 - 172,  174 - 179,  189 - 199

Jensen, Jennifer & Trier, Maria Becher. (September 2015). “Tag magten over elevernes mobil for læringens skyld” i Folkeskolen, 24.

Loftus, Elizabeth. "How reliable is your memory?" . TedGlobal 2014.

Andersen, Frans Ørsted. "Flow i undervisningen - hvorfor, hvornår og hvordan?"  

Prehn, Anette. "Net-zapperi ødelægger indlæringen" Berlingske 28. marts, 2014

Ravn, Flemming André Phillip & Wolf, Troels. Psykologi. Fra celle til selfie, Columbus, 2015.
Kapitel 6.3: Læring pp. 249 - 255,  257 - 260

Sørensen, Bent Meier. "Skærmene har invaderet vores liv - det er på tide, vi gør modstand"  i Videnskab.dk 14. januar  2019 (Ved det grønne bord)

Sørensen, Laura Marie. "Teenagere: Vores forældre giver os ingen regler for opførsel på mobilen" i DR.dk 26. juni 2019 (ved det grønne bord) OBS

Dokumentar: DR. Hjernevask - kan du stole på din hukommelse?

Supplerende stof:

The Marshmallow test

Brian Brushwood. False Memory and Eyewitness Testimony

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 04 Voksenlivets udfordringer (EKSAMEN)

Forløbets fokus har været
• livsforandringer og stress
• copingstrategier
Stress er undersøgt som et samspil mellem person og omverden (indre og ydre faktorer): Personlighedspsykologiske faktorer (Henrik Høgh-Olesen, A. Antonovsky og forsvarsmekanismer).

Kernestof:
ca 40 sider

Amann, Gabriele & Wipplinger, Rudolf. ”Indlært hjælpeløshed hos mennesker”(eksperiment) i  Psykologiske processer. Grundbog i psykologi. Billesøe & Baltzer, 2005.  

Eskildsen, Anita. ”Forskning: Stress på arbejdet kan give problemer med at huske”. Alt Om Psykologi, 21. marts 2019

Haugaard, Claus. Psykens forsvarsmekanismer, forelæsning – Danskernes Akademi

Larsen, Ole Schultz. (2022). , Psykologiens veje. Systime. Psykologiens veje (Originalværk udgivet 2010) (GRUNDBOG)
Kapitel 16: Psykoanalyse. Forsvarsmekanismer. pp. 285 - 289
Kapitel 18. Personlighedspsykologi. pp. 309 - 312
Kapitel 23: Stress og coping. pp. 439 - 449, 455 - 457

Pedersen, Jesper. ”En dag stod jeg bare og græd”, HK Privatbladet. August 2012.

Dokumentar: SVT1. Din hjerne: Stress. sendt 23-09-2019
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer