Holdet 2024 EN-v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Anne-Kathrine Høgsvig
Hold 2024 EN-v (EN-v)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Horror and The Uncanny (Eksamensrelevant)
Titel 2 South Africa and Apartheid (Eksamensrelevant)
Titel 3 Love and Relationships (Eksamensrelevant)
Titel 4 Fantasy (Eksamensrelevant)
Titel 5 American Dreams (Eksamensrelevant)
Titel 6 Broken Britain - Revisited (Eksamensrelevant)
Titel 7 EKSAMENSINFO

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Horror and The Uncanny (Eksamensrelevant)

Vi arbejder i forløbet med horrorgenren og dens karakteristika og teorier om, hvilke behov genren opfylder for læseren. Der læses tekster som på den ene eller anden måde har træk fra horrorgenren.


Joyce G. Sarricks: "The readers' Advisory Guide og Genre Fiction", kap. 6: "Horror". Kapitlet indeholder definitioner på horrorgenren.
Anon: "Gothic Literature": definition på genren

Stephen King: "The Raft", 1982 (novelle)
Peter Benchley: "Jaws", 1974 kap. 1 (uddrag af roman)
Mary Shelley: "Frankenstein", 1818, kap. 5 (uddrag af roman)
Stephen King: "The Man Who Loved Flowers", 1977 (novelle)

"Miss Peregrine's Home for Peculiar Children", 2016 (film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 South Africa and Apartheid (Eksamensrelevant)

Forløbet omhandler det sydafrikanske samfund under og til dels efter apartheid og de konsekvenser systemet havde for både sorte og hvide.

Tekster:

Nadine Gordimer, "Country Lovers" (1960)
fra: Egebjerg og Ejlersen, "Reflections of South Africa", Systime

Richard Rivé, "The Bench" (1960´erne)
fra: Henning Lange, "Here and Now", Gyldendal, 1972

H. Müller, "The Basis and Meaning of Apartheid" (1963)
fra: Møller og Rasmussen, "Topics of Our Time - South Africa", Munksgaard, 1980

Judith Thompson: "Pink" (1986), fra "Worlds of English"

"20 Years After Apartheid, South Africa Asks, 'How Are We Doing?'", npr 6.maj 2014 (Artikel)

"Forgiveness For Killers", BBC 1997 (Dokumentar)

"The Truth and Reconciliation Challenge" - "Witness" BBC 2018 (Brief commentary)
https://www.bbc.com/news/av/stories-42993999

"Goodbye Bafana", instr.: Bille August, 2007 (film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Love and Relationships (Eksamensrelevant)



Et forløb omhandlende kærlighed (eller mangel på samme) og kærlighedsforhold der besværliggøres af omverdenens eller de elskendes egne krav og forventninger til forhold.

"Fields of Vision": s. 44-63 (baggrundsmateriale om Shakespeare, hans tid og det elizabethanske teater.
William Shakespeare: Af "Romeo and Juliet": Prologue; act 1, scene 5; act 2, scene 1+5; act 3, scene 1+5; act 5, scene 1+2+3. (Drama)
"Romeo+Juliet", Baz Luhrman, 1996 (film)
WIlliam Shakespeare: Sonnet 18: "Shall I compare Thee to a Summer's Day?"
William Shakespeare: Sonnet 130: "My Mistress'  Eyes Are Nothing Like the Sun"
Dokumentar om Shakespeare: "Arven efter William Shakespeare", 2017 (engelsk dokumentar)
Irwin Shaw: "The Girls in Their Summer Dresses" (1939)
Edgar Allan Poe: "The Raven", 1845 (digt)
"Brokeback Mountain"; instr. Ang Lee, 2005 (film)

Nedenstående tekster er læst med fokus på tema (love and relationships) og skrivestil (minimalisme som litterær strømning):

Baggrundsmateriale: definition af genren: "Literary minimalism: Why Less is More"
https://penlighten.com/literary-minimalism

Raymond Carver: "Why, Honey?", 1976 (novelle)
Raymond Carver: "So Much Water So Close To Home", 1977 (novelle)
Ernest Hemmingway: "Hills Like White Elephants", 1927 (novelle)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Fantasy (Eksamensrelevant)


Der er i fantasyforløbet arbejdet med, hvordan temaerne ondskab, godhed, medmenneskelighed mm. er fremstillet. Teksterne er læst med fokus på genrekarakteristika, og hvad genren kan bidrage med som et alternativ til realistiske tekster.

Følgende tekster er læst i bogen "Worlds of Fantasy", Anne Mette Finderup; Agnete Fog, Systime 2005-06:

Introduktion til genren: "Entering Worlds of Fantasy" (s. 8-12)

J.R R. Tolkien: "Lord of The Rings"-"The Bridge of Kazhad- Dûm" (1954-55)
Ursula LeGuin: "The Rule of Names" (1964)
----------
Youtube: "Lord of The Rings"-"The Bridge of Kazhad- Dûm" (filmklip): https://www.google.com/search?q=the+bridge+of+khazad+dum+scene

Værklæsning:
C.S. Lewis: "Narnia- The Lion, The Witch and The Wardrobe" (1950)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 American Dreams (Eksamensrelevant)

American Dreams

Dette forløb er en meget kort præsentation af emnet "American Dreams".
Der læses:
"Barack Obama's Inaugural Address" (2009)
Edward N. Kearnys "The Frontier Hertage" (1984),
som kan bruges som perspektiveringstekster til de tekster, der er læst på de forskellige hold på B-niveau.

OBS! Nedenstående har eleverne læst på deres respektive b-niveauhold, og altså ikke på opgraderingsholdet:

GÜLSEN, JULIE BREJNROD, ALEXANDER, SARAH 2.k:

The American Dream

Et forløb om amerikanske værdier og amerikansk identitet. Fra USA's tilblivelse til nutiden.

KERNESTOF:
An INTRODUCTION to "The American Dream"
(fra: Kelli Nørgaard, The American Dream, Gyldendal, 2013)

Edward N. Kearney: The Frontier Heritage (1984)
(fra: A.M. Finderup og A. Fog, Worlds of English, 2012, Systime)

Studs Terkel: Arnold Schwarzenegger (1980)
Jason Miller: Circus Lady (1972)
(begge tekster fra: Matiassen og Nielsen, Born in the USA, Futurum, 1984)

Amy Tan: Two Kinds (1990)
(fra: Arildsen og Plougheld, Follow That Dream, Systime, 1997)

SUPPLERENDE STOF:
Robert Zemeckis: Forrest Gump (AV) (1994)

"Kapitel 1: Den amerikanske drøm som begreb". Uddrag af iBogen Den amerikanske drøm af Rikke Mosegaard Dyring, Frydenlund, 2022. https://denamerikanskedroem.ibog.frydenlund.dk/?id=130

RUNE, ALEX, 3.p:
Dette var vores 'American Dream' forløb, hvor vi kiggede på nogle klassiske amerikanske underemner, med en samlende rød tråd om frihed (freedom / liberty) som nøgleordet i den "amerikanske drøm".

Vi arbejdede med følgende fokuspunkter / underemner og værker, som alle er vedhæftet forløbet:


"The immigrant experience":

Arnold Schwarzenegger Interview (Studs Terkel, uddrag)

Southern Fried Nigerian (essay)



"The Black experience":

Sound of da Police (song)

One Fridag Morning (short story): ikke gennemgået på klassen grundet sygdom, men hvis man ønsker at læse den må den bruges på linje med resten.



"Abortion in America":

Unpregnant (movie)

I må også referere til de enkelte artikler og uddrag i 'reproductive rights' introdokumentet, hvor I kan finde en Al Jazeera artikel, en George Carlin tekst og et essay af Eva Frazier


"Guns in America":

Spontaneous (movie)

I må også referere til Cue the Thoughts and Prayers uddraget, som stammer fra en indlæg på Washingtonpost.com - I har også et link til hele artiklen i jeres uddrag.

Ligeledes arbejdede vi også med videoen "NRA Conference" via linket: https://www.youtube.com/watch?v=v-qj2rqgChM

ANNA 3.a:

Titel 6 The American Dream

Dette var vores 'American Dream' forløb, hvor vi kiggede på nogle klassiske amerikanske underemner, med en samlende rød tråd om frihed (freedom / liberty) som nøgleordet i den "amerikanske drøm".

Vi arbejdede med følgende fokuspunkter / underemner og værker, som alle er vedhæftet forløbet:


"The immigrant experience":

Arnold Schwarzenegger Interview (Studs Terkel, uddrag)

Southern Fried Nigerian (essay)



"The Black experience":

Sound of da Police (song)

One Fridag Morning (short story)



"Abortion in America":

Plan B (movie)

I må også referere til de enkelte artikler og uddrag i 'reproductive rights' introdokumentet, hvor I kan finde en Al Jazeera artikel, en George Carlin tekst og et essay af Eva Frazier



"Guns in America":

Spontaneous (movie)

I må også referere til Cue the Thoughts and Prayers uddraget, som stammer fra en indlæg på Washingtonpost.com - I har også et link til hele artiklen i jeres uddrag.

Ligeledes arbejdede vi også med videoen "NRA Conference" via linket: https://www.youtube.com/watch?v=v-qj2rqgChM

Julie, 3.u:
American Dreams and Nightmares (EKSAMENSRELEVANT)

I forløbet læses tekster, der omhandler den amerikanske drøm om lykke og velstand, og herunder også bagsiden af drømmen for dem, der ikke opnår den.

Edward N. Kearny: "The Frontier Heritage", 1984
Laura Ingalls Wilder: "The Little House on the Prairie", kap. 1+2+22+23 (uddrag af roman)
Arnold Schwarzenegger: "Arnold Schwarzenegger"
Film: "Pursuit of Happyness": Colombia Pictures Industries, 2006
Jason Miller: "Circus Lady" (drama), 1975
Lensey Namioka: "The All-American Slurp". Af: "America Street", ed. Anne Mazer (1993)
Barack Obama's Inaugural Address (2009)


John Steinbecks "Of Mice and Men", Penguin Books, 1937 (værklæsning)

I værklæsningen er der fokuseret på fremstillingen af det amerikanske samfund i 1930'erne og de svære forhold for de fattigste.

EMMA, BASMALA 3.x:

Black Voices (USA) (EKSAMEN)

I ”Black Voices" (Erlich-Møller og Thomsen, Gyldendal, 2016) er følgende tekster læst:

Forfatterne, Slavery Introduction, 2016
Jacob D. Green, Narrative of the Life of J.D. Green, a Runaway Slave from Kentucky, 1864
Alexander Stephens, The Cornerstone Speech, 1861
Paul Laurence Dunbar, The Lynching of Jube Benson, 1904
Billie Holiday, Strange Fruit, 1939
Langston Hughes, I, Too, 1925
N.W.A., Straight Outta Compton, 1988
Terrance Hayes, Touch, 2002

Øvrige tekster:
Walt Whitman, I Hear America Singing, 1867 (digt)
Langston Hughes, Tales of Simple - Coffee Break, 1965 (novelle)
Mark Ford, N.W.A. The World’s Most Dangerous Group, 2008 (dokumentarfilm)

I dette kulturelle og historiske forløb arbejdede vi med slavetiden, den Amerikanske borgerkrig og tiden efter borgerrettighedsbevægelserne i 1960'erne og 1970,erne. Årsagen til at vi ikke kom ind på denne periode var, at næsten alle eleverne allerde havde arbejdet med emnet i folkeskolen. Fokus var således på forholdene under slaveriet og på raceforhold i det moderne USA. Som afslutning arbejdede vi med den ulykkelige sag hvor Tyre Nichols døde efter at være blevet tævet og anholdt af politiet.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Broken Britain - Revisited (Eksamensrelevant)

Broken Britain - forløbet fokuserer på børn og unge, der af forskellige årsager er udfordrede pga. af fattigdom eller dårlige sociale forhold og (mangel på) muligheder, og derfor ender i problematiske situationer eller kriminalitet og bandeliv.


"London killings: 'It's like a war zone. How did it come to this?'", The Guardian, 1. maj 2021 (artikel)

"Boy, 14, charged with attempted murder after Kirkby stabbing", BBC 2. maj 2025 (artikel)
https://www.bbc.com/news/articles/ce92ey502jmo

"Boy, 14, arrested after two teenagers stabbed on Merseyside", Sky news 1. maj 2025 (nyhedsindslag)
https://www.youtube.com/watch?v=lyDlNlcugxM

"Alfie Patten-the exploited face of broken Britain", The Telegraph, 16. feb, 2009 (artikel)

"Schoolboy father: Alfie Patten 'distraught' at claims Maisie not his", ibid., feb., 2009 (artikel)

"Meet Alfie Patten, a new dad at the ripe old age of 13, Daily News, 13. feb., 2009 (artikel)

"The regrets of Tyler Barker, the boy revealed to be the real father in the Alfie patten case", Mail Online, 20. maj, 2009

"Benefits Street" (1. episode) Channel 4, 2018 (dokumentar)

DET FØLGENDE ER LÆST I 1. ELLER 2.g (OG ALTSÅ IKKE I ÅR PÅ OPGRADERINGSHOLDET):

RUNE; ALEX, 3.p:
The London Riots

Vi arbejdede med 'The London Riots' (august 2011). Her er det vigtigt, at I har en forståelse for hvad der foregik - hvis I har glemt alt, så få læst op på hændelser og fakta.

Vi arbejdede med artikler, der alle har en vinkel eller unik pointe omkring optøjerne. De har alle det til fælles, at de er skrevet under eller lige efter hændelserne (vær opmærksom på datoer på eksamensteksterne her):


New Doomed Generation (en ung mands perspektiv, og frygten for at blive stemplet)

Police tell of life during riots (politiets perspektiv)

The Blog that Peter Wrote (om ord, og de ting folk siger om hinanden i situationen)

Two Sent to Jail for Swearing (om hvordan retssystemet reagerer på en usædvanlig situation, og en sammenligning med andre forbrydelser, som politisk pengemisbrug)

Brixton and the riots in 1981  (et perspektiv til sidste gang, der var "riots" i England, samt raceuroligheder + National Front og andet)

I remember the buzz of mob mayhem (se ovenstående)

England Friendly Canceleld after London Riots (hvad sker der, når landet for alvor ser konsekvensen af hvad der sker - pludselig kan de ikke se fodbold om søndagen - hvordan reagerer de? Læg mærke til, at nogle af de ytringer folk har, lægger til grund for 'The Blog that Peter Wrote')

Penny Red Blog (et personligt perspektiv, på samme måde som 'New Doomed Generation' og 'Blog that Peter Wrote', men hvor afsender har en lidt bredere forståelse for, hvad der måske lægger til grund for de her riots - og hvad der ikke gør)


This is England (film; perspektiv til 80erne og udvidet perspektiv til de tekster, der snakker om The London Riots som en gentagelse af noget, de havde set før + ideen om, at de nuværende problemer stammer et sted fra). Her møder vi også organisationer som National Front (en mere aktiv organisation i 2011 var EDL, English Defense League)


In addition to the texts, we watched a few videos as an introduction to the riots:

First, a random Londoner's perspective. He went out and started filming, and produced about an hour of footage. Some of his footage was later used in various documentaries and news reports:

https://www.youtube.com/watch?v=5hIcvga-bZY

We watched four segments, each lasting a few minutes, starting at: 13.00, 16.50, 27.00, 43.00


Secondly, we watched a reported trying to figure out what had happened, including interviews after the fact:

https://www.youtube.com/watch?v=rBptqkamnR8

Note that this is focused on Manchester rather than London and that the YouTube uploader has given the video his own title - the BBC would not talk about "chavs" like that.

We watched from the beginning to about 5.30.


Lastly another BBC production, focusing on the riots as seen and experienced by the police:

https://www.youtube.com/watch?v=_qktOvVNXwc

We watched from the beginning to about 9.00


GÜLSEN, JULIE BREJNROD, ALEXANDER,  Sarah 2.k:
Dette forløb har haft fokus på Storbritannien som et multikulturelt samfund, set i et historisk perspektiv og med særligt fokus på bl.a. immigration, "Clash of cultures" , arranged marriages.

FAGLIGE MÅL:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag (Historiefaget)

KERNESTOF:
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien

ANVENDT MATERIALE:

"Immigrants in Britain - Past and Present", Fallesen, 2009
"Every Race, Color, nation and religion on earth", Leo Benedictus, 2005
"This is My England", Andrea Levy, 2000
"Long Nights, Low Pay and No Play", Burhan Wazir, 2002
"East is East", excerpt from the drama by Ayub Khan-Din, 1996
"Dusk over Atlantic Wharf", Susmita Bhattacharya, 2006
"My Son the Fanatic", Kureishi, 1997


ANNA, 3.a:
Forløbsbeskrivelse: Vi arbejdede med 'The London Riots' (august 2011). Her er det vigtigt, at I har en forståelse for hvad der foregik - hvis I har glemt alt, så få læst op på hændelser og fakta. Helt grundlæggende ’hvad’, ’hvornår’, ’hvordan’, ’hvem’, ’hvor’ – og så er ’hvorfor’ jo et af de spørgsmål, som der ikke helt er enighed om.

Vi arbejdede med artikler, der alle har en vinkel eller unik pointe omkring optøjerne. De har alle det til fælles, at de er skrevet under eller lige efter hændelserne (vær opmærksom på datoer på eksamensteksterne her).
Det kan være fordelagtigt at overveje den enkelte teksts holdning til optøjerne – er de imod dem, er de for dem, eller er de for sagen, men imod de konkrete metoder?

I læste:


New Doomed Generation (en ung mands perspektiv, og frygten for at blive stemplet)

Police tell of life during riots (politiets perspektiv)

The Blog that Peter Wrote (om ord, og de ting folk siger om hinanden i situationen)

Two Sent to Jail for Swearing (om hvordan retssystemet reagerer på en usædvanlig situation, og en sammenligning med andre forbrydelser, som politisk pengemisbrug)

Brixton and the riots in 1981  (et perspektiv til sidste gang, der var "riots" i England, samt raceuroligheder + National Front og andet)

I remember the buzz of mob mayhem (se ovenstående)

England Friendly Canceleld after London Riots (hvad sker der, når landet for alvor ser konsekvensen af hvad der sker - pludselig kan de ikke se fodbold om søndagen - hvordan reagerer de? Læg mærke til, at nogle af de ytringer folk har, lægger til grund for 'The Blog that Peter Wrote')
OBS: vi nåede ikke denne tekst, men I må gerne bruge den/læse den hvis I ønsker det. Den ligger på samme modul som 'The Blog that Peter Wrote'

Penny Red Blog (et personligt perspektiv, på samme måde som 'New Doomed Generation' og 'Blog that Peter Wrote', men hvor afsender har en lidt bredere forståelse for, hvad der måske lægger til grund for de her riots - og hvad der ikke gør)


This is England (film; perspektiv til 80erne og udvidet perspektiv til de tekster, der snakker om The London Riots som en gentagelse af noget, de havde set før + ideen om, at de nuværende problemer stammer et sted fra). Her møder vi også organisationer som National Front (en mere aktiv organisation i 2011 var EDL, English Defense League)



In addition to the texts, we watched a few videos as an introduction to the riots:


We watched a reporter trying to figure out what had happened, including interviews after the fact:

https://www.youtube.com/watch?v=rBptqkamnR8

Note that this is focused on Manchester rather than London and that the YouTube uploader has given the video his own title - the BBC would not talk about "chavs" like that.

We watched from the beginning to about 5.30.



We also watched another BBC production, focusing on the riots as seen and experienced by the police:

https://www.youtube.com/watch?v=_qktOvVNXwc

We watched from the beginning to about 9.00.


I skipped this last video, which is a random Londoner's perspective. He went out and started filming and produced about an hour of footage. Some of his footage was later used in various documentaries and news reports:

https://www.youtube.com/watch?v=5hIcvga-bZY

This is not particularly important in terms of having an opinion of or angle on the riots, but it does illustrate the atmosphere and oddness of it all, so you can use it if you feel like it.

JULIE, 3.u:

Aspects of Broken Britain fokuserer på børn og unge, der af forskellige årsager er udfordrede pga. af fattigdom eller dårlige sociale forhold og (mangel på) muligheder, men også på mediernes fremstilling af dem.

"Broke" (1. episode), BBC Two, Aug. 2019 (dokumentar)

"Alfie Patten-the exploited face of broken Britain", The Telegraph, 16. feb, 2009 (artikel)
"Schoolboy father: Alfie Patten 'distraught' at claims Maisie not his", ibid., feb., 2009 (artikel)
"Meet Alfie Patten, a new dad at the ripe old age of 13, Daily News, 13. feb., 2009 (artikel)
"The regrets of Tyler Barker, the boy revealed to be the real father in the Alfie patten case", Mail Online, 20. maj, 2009


Anna Davies: "Hiding in Cheesy's bedroom" (novelle udgivet første gang 2004 men taget fra "Inside Stories" (2007)

"London Killings: It´s Like a War Zone. How Dit It Come to This?" The Guardian: 1. maj 2021 (artikel)
"They're lethal, unfeeling-and no one can touch them", The Observer, 28. april 2002 (artikel)
"This Is England", instr.: Shane Meadows, 2006 (film)

EMMA og BASMALA, 3.x:

The Empire Strikes Back (EKSAMEN)

I ”Worlds of English" (Finderup og Fog, Systime, 2010) er følgende tekster læst:

Jomo Kenyatta, Gentleman of the Jungle, 1938
Judith Thompson, Pink, 1986
Kushwant Singh, Karma, 1950
R.K. Narayan, A Horse and Two Goats, 1970
Tara June Winch, Cloud Busting, 2006
Kazuo Ishiguro, A Family Supper, 1982
Hanif Kureishi, Weddings and Beheadings, 2006
Peter Ho Davies, Minotaur, 2005

https://ageofvictoriapodcast.com/ep032-philosophy-of-empire-the-value-of-life/

I dette forløb har fokus været på litteratur fra de tidligere Britiske kolonier, og det syn på den tidligere kolonimagt der kommer til udtryk heri. Desuden har der været arbejdet med den iboende konflikt mellem kolonimagt og koloni. Særligt har vi arbejdet med de personlige konsekvenser af at være splittet mellem to kulturer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 EKSAMENSINFO

Eksamensinfo:

Liste over tilladte elektroniske hjælpemidler til mundtlig og skriftlig eksamen
Eng. A


Oxford Advanced Learner’s Dictionary:  https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Ordbogen.com:
https://www.ordbogen.com/da/gyldendal-migration/
Urban Dictionary: https://www.urbandictionary.com/
Mirriam Wbster: https://www.merriam-webster.com/
Thesaurus: https://www.thesaurus.com
Den danske ordbog: http://www.ordnet.dk/
ABC-ordbogen: https://abc.ordbogen.com/dictionary  

Liste over uregelsmæssige verber:
https://www.almensprogforstaaelse.dk/engelsk%20grammatik/verber.htm


I må desuden medbringe alle hjælpemidler i papir- og bogform samt tilgå, hvad I har liggende af jeres egne ting på lectio mm.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer