Titel
6
|
Broken Britain - Revisited (Eksamensrelevant)
Broken Britain - forløbet fokuserer på børn og unge, der af forskellige årsager er udfordrede pga. af fattigdom eller dårlige sociale forhold og (mangel på) muligheder, og derfor ender i problematiske situationer eller kriminalitet og bandeliv.
"London killings: 'It's like a war zone. How did it come to this?'", The Guardian, 1. maj 2021 (artikel)
"Boy, 14, charged with attempted murder after Kirkby stabbing", BBC 2. maj 2025 (artikel)
https://www.bbc.com/news/articles/ce92ey502jmo
"Boy, 14, arrested after two teenagers stabbed on Merseyside", Sky news 1. maj 2025 (nyhedsindslag)
https://www.youtube.com/watch?v=lyDlNlcugxM
"Alfie Patten-the exploited face of broken Britain", The Telegraph, 16. feb, 2009 (artikel)
"Schoolboy father: Alfie Patten 'distraught' at claims Maisie not his", ibid., feb., 2009 (artikel)
"Meet Alfie Patten, a new dad at the ripe old age of 13, Daily News, 13. feb., 2009 (artikel)
"The regrets of Tyler Barker, the boy revealed to be the real father in the Alfie patten case", Mail Online, 20. maj, 2009
"Benefits Street" (1. episode) Channel 4, 2018 (dokumentar)
DET FØLGENDE ER LÆST I 1. ELLER 2.g (OG ALTSÅ IKKE I ÅR PÅ OPGRADERINGSHOLDET):
RUNE; ALEX, 3.p:
The London Riots
Vi arbejdede med 'The London Riots' (august 2011). Her er det vigtigt, at I har en forståelse for hvad der foregik - hvis I har glemt alt, så få læst op på hændelser og fakta.
Vi arbejdede med artikler, der alle har en vinkel eller unik pointe omkring optøjerne. De har alle det til fælles, at de er skrevet under eller lige efter hændelserne (vær opmærksom på datoer på eksamensteksterne her):
New Doomed Generation (en ung mands perspektiv, og frygten for at blive stemplet)
Police tell of life during riots (politiets perspektiv)
The Blog that Peter Wrote (om ord, og de ting folk siger om hinanden i situationen)
Two Sent to Jail for Swearing (om hvordan retssystemet reagerer på en usædvanlig situation, og en sammenligning med andre forbrydelser, som politisk pengemisbrug)
Brixton and the riots in 1981 (et perspektiv til sidste gang, der var "riots" i England, samt raceuroligheder + National Front og andet)
I remember the buzz of mob mayhem (se ovenstående)
England Friendly Canceleld after London Riots (hvad sker der, når landet for alvor ser konsekvensen af hvad der sker - pludselig kan de ikke se fodbold om søndagen - hvordan reagerer de? Læg mærke til, at nogle af de ytringer folk har, lægger til grund for 'The Blog that Peter Wrote')
Penny Red Blog (et personligt perspektiv, på samme måde som 'New Doomed Generation' og 'Blog that Peter Wrote', men hvor afsender har en lidt bredere forståelse for, hvad der måske lægger til grund for de her riots - og hvad der ikke gør)
This is England (film; perspektiv til 80erne og udvidet perspektiv til de tekster, der snakker om The London Riots som en gentagelse af noget, de havde set før + ideen om, at de nuværende problemer stammer et sted fra). Her møder vi også organisationer som National Front (en mere aktiv organisation i 2011 var EDL, English Defense League)
In addition to the texts, we watched a few videos as an introduction to the riots:
First, a random Londoner's perspective. He went out and started filming, and produced about an hour of footage. Some of his footage was later used in various documentaries and news reports:
https://www.youtube.com/watch?v=5hIcvga-bZY
We watched four segments, each lasting a few minutes, starting at: 13.00, 16.50, 27.00, 43.00
Secondly, we watched a reported trying to figure out what had happened, including interviews after the fact:
https://www.youtube.com/watch?v=rBptqkamnR8
Note that this is focused on Manchester rather than London and that the YouTube uploader has given the video his own title - the BBC would not talk about "chavs" like that.
We watched from the beginning to about 5.30.
Lastly another BBC production, focusing on the riots as seen and experienced by the police:
https://www.youtube.com/watch?v=_qktOvVNXwc
We watched from the beginning to about 9.00
GÜLSEN, JULIE BREJNROD, ALEXANDER, Sarah 2.k:
Dette forløb har haft fokus på Storbritannien som et multikulturelt samfund, set i et historisk perspektiv og med særligt fokus på bl.a. immigration, "Clash of cultures" , arranged marriages.
FAGLIGE MÅL:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag (Historiefaget)
KERNESTOF:
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
ANVENDT MATERIALE:
"Immigrants in Britain - Past and Present", Fallesen, 2009
"Every Race, Color, nation and religion on earth", Leo Benedictus, 2005
"This is My England", Andrea Levy, 2000
"Long Nights, Low Pay and No Play", Burhan Wazir, 2002
"East is East", excerpt from the drama by Ayub Khan-Din, 1996
"Dusk over Atlantic Wharf", Susmita Bhattacharya, 2006
"My Son the Fanatic", Kureishi, 1997
ANNA, 3.a:
Forløbsbeskrivelse: Vi arbejdede med 'The London Riots' (august 2011). Her er det vigtigt, at I har en forståelse for hvad der foregik - hvis I har glemt alt, så få læst op på hændelser og fakta. Helt grundlæggende ’hvad’, ’hvornår’, ’hvordan’, ’hvem’, ’hvor’ – og så er ’hvorfor’ jo et af de spørgsmål, som der ikke helt er enighed om.
Vi arbejdede med artikler, der alle har en vinkel eller unik pointe omkring optøjerne. De har alle det til fælles, at de er skrevet under eller lige efter hændelserne (vær opmærksom på datoer på eksamensteksterne her).
Det kan være fordelagtigt at overveje den enkelte teksts holdning til optøjerne – er de imod dem, er de for dem, eller er de for sagen, men imod de konkrete metoder?
I læste:
New Doomed Generation (en ung mands perspektiv, og frygten for at blive stemplet)
Police tell of life during riots (politiets perspektiv)
The Blog that Peter Wrote (om ord, og de ting folk siger om hinanden i situationen)
Two Sent to Jail for Swearing (om hvordan retssystemet reagerer på en usædvanlig situation, og en sammenligning med andre forbrydelser, som politisk pengemisbrug)
Brixton and the riots in 1981 (et perspektiv til sidste gang, der var "riots" i England, samt raceuroligheder + National Front og andet)
I remember the buzz of mob mayhem (se ovenstående)
England Friendly Canceleld after London Riots (hvad sker der, når landet for alvor ser konsekvensen af hvad der sker - pludselig kan de ikke se fodbold om søndagen - hvordan reagerer de? Læg mærke til, at nogle af de ytringer folk har, lægger til grund for 'The Blog that Peter Wrote')
OBS: vi nåede ikke denne tekst, men I må gerne bruge den/læse den hvis I ønsker det. Den ligger på samme modul som 'The Blog that Peter Wrote'
Penny Red Blog (et personligt perspektiv, på samme måde som 'New Doomed Generation' og 'Blog that Peter Wrote', men hvor afsender har en lidt bredere forståelse for, hvad der måske lægger til grund for de her riots - og hvad der ikke gør)
This is England (film; perspektiv til 80erne og udvidet perspektiv til de tekster, der snakker om The London Riots som en gentagelse af noget, de havde set før + ideen om, at de nuværende problemer stammer et sted fra). Her møder vi også organisationer som National Front (en mere aktiv organisation i 2011 var EDL, English Defense League)
In addition to the texts, we watched a few videos as an introduction to the riots:
We watched a reporter trying to figure out what had happened, including interviews after the fact:
https://www.youtube.com/watch?v=rBptqkamnR8
Note that this is focused on Manchester rather than London and that the YouTube uploader has given the video his own title - the BBC would not talk about "chavs" like that.
We watched from the beginning to about 5.30.
We also watched another BBC production, focusing on the riots as seen and experienced by the police:
https://www.youtube.com/watch?v=_qktOvVNXwc
We watched from the beginning to about 9.00.
I skipped this last video, which is a random Londoner's perspective. He went out and started filming and produced about an hour of footage. Some of his footage was later used in various documentaries and news reports:
https://www.youtube.com/watch?v=5hIcvga-bZY
This is not particularly important in terms of having an opinion of or angle on the riots, but it does illustrate the atmosphere and oddness of it all, so you can use it if you feel like it.
JULIE, 3.u:
Aspects of Broken Britain fokuserer på børn og unge, der af forskellige årsager er udfordrede pga. af fattigdom eller dårlige sociale forhold og (mangel på) muligheder, men også på mediernes fremstilling af dem.
"Broke" (1. episode), BBC Two, Aug. 2019 (dokumentar)
"Alfie Patten-the exploited face of broken Britain", The Telegraph, 16. feb, 2009 (artikel)
"Schoolboy father: Alfie Patten 'distraught' at claims Maisie not his", ibid., feb., 2009 (artikel)
"Meet Alfie Patten, a new dad at the ripe old age of 13, Daily News, 13. feb., 2009 (artikel)
"The regrets of Tyler Barker, the boy revealed to be the real father in the Alfie patten case", Mail Online, 20. maj, 2009
Anna Davies: "Hiding in Cheesy's bedroom" (novelle udgivet første gang 2004 men taget fra "Inside Stories" (2007)
"London Killings: It´s Like a War Zone. How Dit It Come to This?" The Guardian: 1. maj 2021 (artikel)
"They're lethal, unfeeling-and no one can touch them", The Observer, 28. april 2002 (artikel)
"This Is England", instr.: Shane Meadows, 2006 (film)
EMMA og BASMALA, 3.x:
The Empire Strikes Back (EKSAMEN)
I ”Worlds of English" (Finderup og Fog, Systime, 2010) er følgende tekster læst:
Jomo Kenyatta, Gentleman of the Jungle, 1938
Judith Thompson, Pink, 1986
Kushwant Singh, Karma, 1950
R.K. Narayan, A Horse and Two Goats, 1970
Tara June Winch, Cloud Busting, 2006
Kazuo Ishiguro, A Family Supper, 1982
Hanif Kureishi, Weddings and Beheadings, 2006
Peter Ho Davies, Minotaur, 2005
https://ageofvictoriapodcast.com/ep032-philosophy-of-empire-the-value-of-life/
I dette forløb har fokus været på litteratur fra de tidligere Britiske kolonier, og det syn på den tidligere kolonimagt der kommer til udtryk heri. Desuden har der været arbejdet med den iboende konflikt mellem kolonimagt og koloni. Særligt har vi arbejdet med de personlige konsekvenser af at være splittet mellem to kulturer.
|