Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Anna Cecilie Heilskov
|
Hold
|
2024 Bi-v2 (Bi-v2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellen
Indhold:
Cellers opbygning repeteres, herunder organellernes funktion. Cellemembranens opbygning samt transport over cellemembranen herunder diffusion og osmose, passiv og aktiv transport genopfriskes. Endvidere behandles celledelinger (mitose og meiose).
Læste sider:
Lone Als Egebo.Genetikbogen Nucleus. s. 11-19
Bodil Blem, Bidstrup m.fl. Biologi i fokus. Nucleus. s. 7-17
Eksperimentelt:
Mitose i løgceller
Osmose i æg
Kernestof:
-opbygning af pro- og eucaryote celler, -
eucaryote celletyper og membranprocesser
-mitose, meiose
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den genetiske arv og evolution
De basale nedarvningsprincipper og Mendels arvelove genopfriskes, og der arbejdes med principper for 2 gens nedarvning. Herunder epistasi. De grundlæggende begreber inden for evolution gennemgås. Herunder Lamarcks og Darwins teorier, artsbegrebet, artsdannelse, genetisk drift, migration, mutationer, selektion og variation.
Læste sider:
Egebo, Lone Als: Genetikbogen B+A: genetik, genteknologi og evolution; sider: 21-37,71-75, 80-87
Biologi i fokus s. 121-123
Eksperimentelt:
Evolutionsforsøg "Rovdyr -byttedyr"
virtuelt forsøg "Genetisk drift -tilfældigt tab af genetisk variation"
Kernestof:
nedarvningsprincipper,
evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DNA og bioteknologi
Opbygning af DNA, gener og kromosomer belyses. Replikation og proteinsyntese samt mutationer gennemgås
Endvidere arbejdes med bioteknologiske metoder som PCR, elektroforese, DNA-profilanalyse og gensplejsning.
Læste sider:
Lone Als Egebo: Genetikbogen. Nucleus s 39-59, 89-94,1
Bodil Blem, Bidstrup m.fl. Biologi i fokus. Nucleus. s. 97-100
Eksperimentelt:
Elektroforese
Transformation med pGLO
Kernestof:
- Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
- Genetik og molekylærbiologi: Replikation, proteinsyntese, mutation og genteknologi.
Genteknologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Nerver og Rusmidler
Forløbet omhandler nervesystemet og hvordan rusmidler l påvirker den menneskelige organisme. Nervens opbygning og hvorledes nerveimpulser sender signaler fra en synapse til modtagercellen gennemgås. Desuden vil opretholdelse af membranpotentiale, herunder natrium-kaliumpumpen blive gennemgået. Endvidere er der arbejdet med hvordan stoffer med hovedfokus på alkohol kan påvirke nervesignalet.
Læste sider:
Bodil Blem Bidstrup: Biologi i fokus; sider: 43-54
Rindom Rusmidlernes biologi s 13-15, 22-26 +42-47 https://www.risberg.dk/undersider/materiale/rusmidlr.pdf
Dokumentar: viden om "Ædru hjerneskade"
Eksperimentelt:
Alkoholers destabilisering af biologiske membraner
Kernestof:
– Fysiologi: Nervesystemet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kroppen i bevægelse
Indhold:
Der er arbejdet med lungers opbygning og funktion. Transport af O2 og CO2. Iltbindingskurver, regulering af ventilationen. Hjertets og blodkarrenes opbygning og funktion er gennemgået.
Læste sider:
Fysiologibogen Bodil Bidstrup m.fl. (1. udgave (kopi); sider: 47-56,58-60, 63-73
Eksperimentelt:
Undersøgelse af lungerumfang
Peakflow
Kernestof:
- Fysiologi: Åndedrætssystem og blodkredsløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Energi til arbejdet
Kulhydraters og fedts opbygning belyses. Proteiners opbygning belyses, herunder den primære-, sekundære-, tertiære- og kvaternære struktur. Herefter belyses enzymers funktion samt hvilke faktorer der påvirker enzymaktivteten.
Efterfølgende gennemgås fordøjelseskanalens opbygning samt dennes nedbrydning og optagelse af kulhydrater, proteiner og fedt kort. Hvorefter regulering af blodglukoseniveauet og kulhydraters effekt på dette gennemgås. Endelig arbejdes der med carbohydraternes intermediære stofskifte i form af glykolysen, citronsyrecyklus og elektrontransportkæden. Årsager til type 1 og 2 diabetes belyses.
Læste sider:
Bodil Blem Bidstrup: Biologi i fokus; sider: 21, 24-41, 69-75
Biologiens Abc s 33-35 (pdf-fil: Biologiens ABc_enzymer)
Eksperimentelt:
Virtuelt Enzymforsøg
Katalase-forsøg
Blodglukose og glykæmisk indeks
Kernestof
-Makromolekyler:opbygning og biologisk betydning af kulhydrater, fedtstoffer, proteiner
-Biokemiske processer: Respiration
-enzymer: opbygning, funktion og faktorer der påvirker enzymaktiviteten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Når vi bliver syge: mikro- og infektionsbiologi
Forløbet omhandler bakterie og virus infektioner, samt menneskets immunforsvar, Endvidere behandler forløbet antibiotika og antibiotikaresistens
ELISA metoden er gennemgået i forbindelse med projektet "Fight the bite"
Læste sider:
Immunforsvaret Kompendium Biv2:
Mikrobiologibogen s 17-21+100-103
+ Biologi i Udvikling B-niveau s 104- 107 +https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-antibiotikaresistens/antibiotika/
+ Biologibogen s 163-173
Eksperimentelt arbejde:
"fight the bite" – ELISA
Forsøg med antibiotikaresistens
Kernestof:
-virus: opbygning og formering
-mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økologi
Indledningsvis behandles økologiske grundbegreber. Efterfølgende gennemgås økosystemers energiomsætning, planters opbygning, fotosyntese, respiration.
Endvidere omhandler forløbet vandmiljø, med fokus på søen som økosystem. De økologiske C- N- og P- kredsløb og energistrømme belyses. Eksempler på undersøgelses- og analysemetoder inden for området økologi gennemgås i teori og praksis. Forurening af vandmiljøet belyses samt hvilke sø-restaureringsmetoder der bruges til genopretning af søer.
Læste sider:
Bodil Blem Bidstrup: Biologi i fokus; sider: 131-135,138-143,148-154 156-157
Bodil Blem Bidstrup m. fl. Økologi-danske naturtyper siderne 47-53, 99-102, 106-119. ( i sø-kompendiet)
Eksperimentelt:
Bestemmelse af vandkvalitet i en sø ved hjælp af makroindeks
Kernestof:
– respiration, fotosyntese og gæring
– samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø,
energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og
biodiversitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734198886",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734198886",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734198886"
}