Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Rasmus Hjorth Erichsen
|
Hold
|
2024 MA A-v (MA A-v)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opgradering til A-niveau
Introduktion til Maple
A-niv. opgaver (Svære B-stof-opgaver)
Trigonometriske funktioner
Inverse funktioner
Bevis
Toppunkt vha. diff. regning
Produktreglen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Integralregning
A3 s. 10-49
Begrebet stamfunktion
- Ubestemte og bestemte integraler
- Regneregler
- Udvalgte funktioner og tilhørende stamfunktion
- Substitutionsmetoden
- Arealbestemmelse mellem f og x-aksen i et givet interval (både ikke-negative og negative funktioner)
- Volumenbestemmelser
- Kurvelængde
Beviser: Forskellige regneregler, arealfunktionen er stamfunktion til f (hvor f er voksende og h>0), omdrejningslegeme, kurvelængde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Funktioner af 2 variable
A3 s. 72-113
Forskrift og graf
Partielt afledte
Gradientvektor
Snit- og niveaukurver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Differentialligninger
A3 s. 148-190
Hvad er en differentialligning?
Linjeelementer og hældningsfelt
Metoden "at gøre prøve"
Partiel og fuldstændig løsning
Eksponentiel vækst (uhæmmet vækst), y'=k*y
Forskudt eksponentiel vækst, y'=b-a*y
Logistisk vækst (hæmmet vækst), y'=y*(b-a*y)
Separation af de variable
Beviser for de 3 diff. ligninger; eksp. vækst, forskudt eksp. vækst og logistisk vækst (eksistens og entydighed)
Størst væksthastighed ved log. vækst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorfunktioner
A3 s. 208-233 og 248-250
Hvad er en vektorfunktion? Og hvorfor er alm. funktioner ikke nok?
Linjens parameterfremstilling - repetition
Cirklens ligning
Andre vektorfunktioner
Elimination af parameter
Kurveundersøgelse
Bevis: Længde af banekurve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sandsynlighedsregning
A2 s. 218-239, 249-274, 284-302, 304-318, 320-345 og 348-372
Udledning af formel til beregning af sandsynligheder i binomialfordelingen vha. et eksempel.
- Normalfordelingen, frekvensfunktion og fordelingsfunktion samt arealer under kurven vha. integraler
- Residualspredning
- Residualplot
- QQ-plot
- Vurdering af model
- Test for hældning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forberedelsesmaterialet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Historisk emne - Fermats sidste sætning
Hvad er et bevis?
Euklidiske beviser
Sammenligning med typiske beviser fra gymnasiet
Dokumentar om Andrew Wiles og Fermats sidste sætning
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734198996",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734198996",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734198996"
}