Holdet 2024 Ng-v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Clea Schneider
Hold 2024 Ng-v (Ng-v)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvorfor og hvordan bruges temakort og GIS?
Titel 2 Hvor er de gode grundvandsmagasiner?
Titel 3 Er der fordele ved vulkanisme?
Titel 4 Hvad sker der med Afrikas Horn?
Titel 5 Hvorfor er bæredygtighed vigtig?
Titel 6 Hvordan løser vi klimaproblemerne?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvorfor og hvordan bruges temakort og GIS?

Fokusområder:
- anvendelse og analyse af kort
- tolkning af billedmateriale
- analyse af fly- og satellitbilleder og anvendelse af GIS
- projektarbejde: Kortdage

- Øvelse: Analyse af ortofotos og gistemaer via Miljøportalen
- Øvelse: Analyse af GIS temaer og data mhp. udfærdigelse af materiale til præsentation af produkt til Kortdage: Multifunktionelle arealer
- Film: Satellitdata og anvendelse af GIS

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Hvor er de gode grundvandsmagasiner?

Fokusområder:
- landskabernes dannelse og udvikling med fokus på geologiske lag fra Tertiær og Kvartær
- vandets kredsløb, aktuel og potentiel fordampning, afstrømning, nedsivning, grundvand, vandløb
- anvendelse af vand i forskellige produktioner
- vandets samfundsmæssige betydning i relation til ressource-, forsynings- og miljøproblemer herunder planlægning og regulering.

- Lab. forsøg: Undersøgelse af sedimenter
- Animationsforsøg: Gletcherbevægelse (phet.colorado.edu/en/simulations/glaciers)
- Opgave: Analyse af geologiske forhold mhp. tolkning af grundvandsbeskyttelse og magasinudbredelse
- Øvelse: Optegning af højdeprofil ud fra højdekurver
- Øvelse: Optegning af geologiskprofil i boringsdatabasen med tolkning
- Øvelse: Vurdering af vandværker og indvindingsinformation via Jupiter databasen
- Feltmålinger: Pejling af grundvandsstand og udtagning af vandløbsprøve til nitratanalyse
- Øvelse: Beregning af grundvandsspejlets kote på baggrund af feltmålinger

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Undersøgelse af sedimenter 20-10-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse - artikellæsning
  • Søge information - Boringsdatabasen
  • Skrive - abstract/resume af videnskabelig artikel
  • Formidling - fagligt materiale
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Bearbejdning og tolkning af data
  • Kommunikative færdigheder - Fremlægge faglige undersøgelser - geologiske profiler
  • Overskue og strukturere - Bearbejdning af fagligt materiale mhp. fremlæggelse
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Er der fordele ved vulkanisme?

Herunder:
Hvilke lande bruger termisk energi og hvorfor?
Hvorfor er livet på Atollerne svært?
Hvordan står det til med Great Barrier Reef?

Fokusområder:
- jordens udvikling i et langt tidsperspektiv
- den pladetektoniske model, jordskælv, vulkaner, atoldannelse og bjergartscyklusen
- landskabernes dannelse og udvikling herunder aktuelle ressourcer og deres betydning for menneskelivet
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår herunder nedbørsforhold omkring ækvator, orkaner og El Niño.

- Forsøg: Forkastninger og folder
- Forsøg: Mineralbestemmelse
- Opgave: Danmarks rute gennem 500 mio år
- Opgave: Præsenter en vulkan
- Øvelse: Vulkantypers kobling til pladerandstyper
- Opgave: Er der fordele ved vulkaner (undersøgelse af kaffedyrkning, minedrift og geotermisk energi)
- Øvelse: Kobling af høj- og lavtemperaturdannelser til forskellige geologiske stormiljøer
- Øvelse: Undersøgelse af jordskælv via USGS
- Øvelse: Undersøgelse af atoløer (via Google Earth) og bestemmelse af deres udviklingstrin i atolødannelsen
- Opgave: Undersøgelse af dyrkning og handel på atollerne
- Film: Koraltrekanten
- Film: Paradise expired
- Film: Livet på kanten af verden
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling - Vulkan præsentation
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Figurer
  • Kommunikative færdigheder - Fremlægge konkret Vulkan
  • Overskue og strukturere - Undersøgelser
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 4 Hvad sker der med Afrikas Horn?

Herunder:
Deler Afrika sig?

Fokusområder:
- klimasystemet herunder det globale vindsystem og nedbørstyper
- klimazoner og plantebælter
- klimaets og klimaændringers betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Regionale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug

- Forsøg: Sammenhæng mellem luftfugtighed og nedbørsdannelse
- Opgave: Undersøgelse af nedbør på Afrikas Horn
- Opgave: Undersøgelse af tørkens konsekvenser (Fremlæggelser)
- Øvelse: Figuranalyse - Landbrugssystemer på Afrikas Horn
- Opgave: Landgrapping på Afrikas Horn
- Film: Somalia: Living with drought
- Film: The Lion of Africa: Ethiopia on Edge
- Film: The Tragic Cost of Progress in Ethiopia
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling - Præsentation af konsekvenser af tørke
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Undersøge og tolke database materiale
  • Overskue og strukturere - Udvælgelse af fagligt materiale til præsentation
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 5 Hvorfor er bæredygtighed vigtig?

Herunder:
Hvordan bliver byer bæredygtige?
Hvorfor findes plastikøerne?

Fokusområder:
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion
- Samfundsudviklingens klima- og miljøpåvirkning, bæredygtighedsbegrebet og affaldshåndtering
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Byklima og FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.

- Feltarbejde: Affaldsindsamling med fokus på andelen af plastik
- Feltarbejde: Byklima (temperatur, luftfugtighed, vindhastighed og lufttryk)
- Animations øvelse med Energy Lab.: energikilder, energiproduktion og CO2 udledning
- Opgave: Undersøgelse af energivalg i forskellige lande (via IEA)
- Opgave: Bæredygtige byggematerialer
- Poster: Klimatilpasning i byer
- Opgave: Undersøgelse af affaldshåndtering i Europa
- Opgave: Hvor kommer plastikken i havene fra
- Øvelse: Undersøgelse af vind- og havstrømme samt lufttryk og deres kobling med plastikøerne
- Film: Innovation Nation
- Filmklip: Why The World Is Running Out Of Sand
- Filmklip: Mumbai's mountain of garbage
- Filmklip: Waste piles into mountains as Jakarta struggles with trash
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information - Databaser
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder - Skrftilig formidling: Poster
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Hvordan løser vi klimaproblemerne?

Herunder:
Hvem udleder mest CO2?
Er der fordele ved at isen smelter?
Hvilke problematikker er der med atomkraft?

Fokusområder:
- Klimaændringer på forskellig tidsskala
- Klimasystemet herunder strålingsbalance, albedo, drivhuseffekt, kulstofkredsløbet, havstrømme, den termohalinecirkulation/Grønlandspumpen
- Klimaets og klimaændringers betydning for handel og transport

- Feltarbejde: Strålingsbalance på forskellige overflader
- Øvelse: Undersøgelse af sejlruter og isudbredelse
- Opgave: Indplacering af Verdensmålene
- Fim: Erobringstogt til Nordpolen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Undersøge og koble
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde