Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Clea Schneider
|
Hold
|
2024 Ng-v (Ng-v)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvorfor og hvordan bruges temakort og GIS?
Fokusområder:
- anvendelse og analyse af kort
- tolkning af billedmateriale
- analyse af fly- og satellitbilleder og anvendelse af GIS
- projektarbejde: Kortdage
- Øvelse: Analyse af ortofotos og gistemaer via Miljøportalen
- Øvelse: Analyse af GIS temaer og data mhp. udfærdigelse af materiale til præsentation af produkt til Kortdage: Multifunktionelle arealer
- Film: Satellitdata og anvendelse af GIS
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Hvor er de gode grundvandsmagasiner?
Fokusområder:
- landskabernes dannelse og udvikling med fokus på geologiske lag fra Tertiær og Kvartær
- vandets kredsløb, aktuel og potentiel fordampning, afstrømning, nedsivning, grundvand, vandløb
- anvendelse af vand i forskellige produktioner
- vandets samfundsmæssige betydning i relation til ressource-, forsynings- og miljøproblemer herunder planlægning og regulering.
- Lab. forsøg: Undersøgelse af sedimenter
- Animationsforsøg: Gletcherbevægelse (phet.colorado.edu/en/simulations/glaciers)
- Opgave: Analyse af geologiske forhold mhp. tolkning af grundvandsbeskyttelse og magasinudbredelse
- Øvelse: Optegning af højdeprofil ud fra højdekurver
- Øvelse: Optegning af geologiskprofil i boringsdatabasen med tolkning
- Øvelse: Vurdering af vandværker og indvindingsinformation via Jupiter databasen
- Feltmålinger: Pejling af grundvandsstand og udtagning af vandløbsprøve til nitratanalyse
- Øvelse: Beregning af grundvandsspejlets kote på baggrund af feltmålinger
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Undersøgelse af sedimenter
|
20-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse - artikellæsning
- Søge information - Boringsdatabasen
- Skrive - abstract/resume af videnskabelig artikel
- Formidling - fagligt materiale
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Bearbejdning og tolkning af data
- Kommunikative færdigheder - Fremlægge faglige undersøgelser - geologiske profiler
- Overskue og strukturere - Bearbejdning af fagligt materiale mhp. fremlæggelse
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Er der fordele ved vulkanisme?
Herunder:
Hvilke lande bruger termisk energi og hvorfor?
Hvorfor er livet på Atollerne svært?
Hvordan står det til med Great Barrier Reef?
Fokusområder:
- jordens udvikling i et langt tidsperspektiv
- den pladetektoniske model, jordskælv, vulkaner, atoldannelse og bjergartscyklusen
- landskabernes dannelse og udvikling herunder aktuelle ressourcer og deres betydning for menneskelivet
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår herunder nedbørsforhold omkring ækvator, orkaner og El Niño.
- Forsøg: Forkastninger og folder
- Forsøg: Mineralbestemmelse
- Opgave: Danmarks rute gennem 500 mio år
- Opgave: Præsenter en vulkan
- Øvelse: Vulkantypers kobling til pladerandstyper
- Opgave: Er der fordele ved vulkaner (undersøgelse af kaffedyrkning, minedrift og geotermisk energi)
- Øvelse: Kobling af høj- og lavtemperaturdannelser til forskellige geologiske stormiljøer
- Øvelse: Undersøgelse af jordskælv via USGS
- Øvelse: Undersøgelse af atoløer (via Google Earth) og bestemmelse af deres udviklingstrin i atolødannelsen
- Opgave: Undersøgelse af dyrkning og handel på atollerne
- Film: Koraltrekanten
- Film: Paradise expired
- Film: Livet på kanten af verden
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling - Vulkan præsentation
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Figurer
- Kommunikative færdigheder - Fremlægge konkret Vulkan
- Overskue og strukturere - Undersøgelser
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Hvad sker der med Afrikas Horn?
Herunder:
Deler Afrika sig?
Fokusområder:
- klimasystemet herunder det globale vindsystem og nedbørstyper
- klimazoner og plantebælter
- klimaets og klimaændringers betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Regionale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug
- Forsøg: Sammenhæng mellem luftfugtighed og nedbørsdannelse
- Opgave: Undersøgelse af nedbør på Afrikas Horn
- Opgave: Undersøgelse af tørkens konsekvenser (Fremlæggelser)
- Øvelse: Figuranalyse - Landbrugssystemer på Afrikas Horn
- Opgave: Landgrapping på Afrikas Horn
- Film: Somalia: Living with drought
- Film: The Lion of Africa: Ethiopia on Edge
- Film: The Tragic Cost of Progress in Ethiopia
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling - Præsentation af konsekvenser af tørke
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Undersøge og tolke database materiale
- Overskue og strukturere - Udvælgelse af fagligt materiale til præsentation
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Hvorfor er bæredygtighed vigtig?
Herunder:
Hvordan bliver byer bæredygtige?
Hvorfor findes plastikøerne?
Fokusområder:
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion
- Samfundsudviklingens klima- og miljøpåvirkning, bæredygtighedsbegrebet og affaldshåndtering
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Byklima og FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.
- Feltarbejde: Affaldsindsamling med fokus på andelen af plastik
- Feltarbejde: Byklima (temperatur, luftfugtighed, vindhastighed og lufttryk)
- Animations øvelse med Energy Lab.: energikilder, energiproduktion og CO2 udledning
- Opgave: Undersøgelse af energivalg i forskellige lande (via IEA)
- Opgave: Bæredygtige byggematerialer
- Poster: Klimatilpasning i byer
- Opgave: Undersøgelse af affaldshåndtering i Europa
- Opgave: Hvor kommer plastikken i havene fra
- Øvelse: Undersøgelse af vind- og havstrømme samt lufttryk og deres kobling med plastikøerne
- Film: Innovation Nation
- Filmklip: Why The World Is Running Out Of Sand
- Filmklip: Mumbai's mountain of garbage
- Filmklip: Waste piles into mountains as Jakarta struggles with trash
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information - Databaser
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder - Skrftilig formidling: Poster
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Hvordan løser vi klimaproblemerne?
Herunder:
Hvem udleder mest CO2?
Er der fordele ved at isen smelter?
Hvilke problematikker er der med atomkraft?
Fokusområder:
- Klimaændringer på forskellig tidsskala
- Klimasystemet herunder strålingsbalance, albedo, drivhuseffekt, kulstofkredsløbet, havstrømme, den termohalinecirkulation/Grønlandspumpen
- Klimaets og klimaændringers betydning for handel og transport
- Feltarbejde: Strålingsbalance på forskellige overflader
- Øvelse: Undersøgelse af sejlruter og isudbredelse
- Opgave: Indplacering af Verdensmålene
- Fim: Erobringstogt til Nordpolen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Undersøge og koble
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734199069",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734199069",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734199069"
}