Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Martin Andersen
|
Hold
|
2024 dr-v1 (dr-v1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til teater
I forløbet introduceres eleverne til skuespilfaget gennem en række praktiske øvelser og mindre teksteksempler med formålet at lære skuespillerens teknik og virkemidler at kende.
Forløbet fokuserer på, hvordan man skaber spænding gennem dramaturgi, arrangement, skuespillerens virkemidler,
Centrale begreber:
Spænding
Konflikt og konfliktniveauer
Krop, stemme, mimik, gestik, bevægelse
Det verbale, nonverbale og ekstraverbale
Tekst og undertekst
Goffmann: frontstage/ backstage
Desuden arbejder vi i forløbet med at skabe et arrangement ud fra kompositoriske principper for fysisk arrangement. Som teksteksempel arbejder eleverne her med et uddrag fra Shakespeares "Hamlet".
Faglige mål:
̶ skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
̶ analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
̶ reflektere over den skabende proces og produktet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Commedia dell'arte
I dette teaterhistoriske forløb arbejder vi med at iscenesætte scenarier med udgangspunkt i commedia dell'arte-traditionen.
Eleverne får kendskab til periodens dramaturgiske og sceniske konventioner og arbejder i praksis med at gestalte traditionens figurer og intriger.
Som afslutning på forløbet arbejder eleverne på at iscenesætte mindre tekstuddrag fra traditionen med inddragelse af komediens virkemidler.
Faglige mål:
skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
̶ analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
̶ forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Naturalismen
Forløbet introducerer eleverne til naturalismens sceniske og dramatiske konventioner, og det introducerer tillige eleverne for Stanislavskij's system, og de fysiske handlingers metode.
Eleverne arbejder praktisk med iscenesættelsen af et uddrag af:
Andreas Garfields "Hjem kære hjem" Teater Grob, 2007
̶ skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
̶ analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
̶ forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det reflekterende samtidsteater
Vi arbejder med det reflekterende samtidsteater i forbindelse med vores besøg på musikhuset, hvor vi ser forestillingen "EKS".
Vi arbejder med devising, hvor eleverne får indblik i, hvordan en devised proces kan forløbe.
Startpunktet for processen er en klimadokumentar "Before the flood".
Faglige mål:
̶ analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
̶ reflektere over den skabende proces og produktet
̶ forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forestillingsprojekt
I dette forløb iscenesætter eleverne en forestilling, som afslutning på skoleåret i selvvalgte grupper.
̶ skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
̶ reflektere over den skabende proces og produktet
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Konceptbeskrivelse.docx
-
Husk at udfylde konceptbeskrivelsen til i dag
-
Til i dag skal I medbringe alt I skal bruge til kostumer, rekvisitter, scenografi til jeres forestilling.
-
Til i dag skal I have lavet en cue-liste til jeres hjælpegruppe
-
Grupper og tidsplan dr1.docx
-
PROGRAM: 8.25: Gruppe 1: Andreas, Aliyah, Svea - 8.50: Gruppe 2: Vincent, Matilde, Emilie - 9.15: Gruppe 3: Lærke, David, Jens
-
PROGRAM: 8.25 Gruppe 2: Emilie, Matilde, Vincent 8.50 Gruppe 4: Isabella, Røskva, Johannes 9.15 Gruppe 5: Siri
-
Forbered en digital præsentation af jeres forestilling - brug gerne den vedhæftede skabelon
-
Digital præsentation af forestilling.pptx
-
Repetitionsspørgsmål.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734199102",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734199102",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734199102"
}