Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Vibeke Platz Samson
|
Hold
|
2024 Id-v2 (Id-v2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Floorball og almen fysiologi
Floorball og almen fysiologi:
Floorball:
Eleverne har arbejdet med:
• Pasninger: (Trækpasning og en smule omkring håndledspasning)
• Modtagninger
• Driblinger: herunder fokuspunkter for driblinger såsom: Lavt tyngdepunkt, Løsere greb med nederste hånd, Lang boldkontakt i stedet for at slå til bolden
• Skud: Slagskud, Håndledsskud, Trækskud
• Indgåelse i spil og kamp
- Formation angrebsmæssigt (skabe plads om mål, opstilling i ruderformation omkring mål) og forsvarsmæssigt (zoneopdækning med forskydning efter bold)
• Regler
Derudover er eleverne blevet præsenteret for:
• Finter: 2 typer kropsfinter
Teoretisk:
Almen fysiologi
Energiomsætningen med særlig fokus på ATP's rolle. Skeletmusklens opbygning, egenskaber, type og funktion. Herunder længde-spændingsskurven samt kraft-hastighedskurven.
Respirationsorganerne og kredsløbets opbygning og funktion.
I Arbejdsfysiologi er der særligt fokus på energiomsætningen under arbejde. Herunder fokus på anaerobe og aerobe processer. Vægttab og fedtforbrændingspuls samt kredsløbet under arbejde.
Materiale:
- Nielsen, Lars H & Wolf, Troels, 2006, "Idræt - Teori og træning" side 37-42+ 51-69 + 71-84
- Yubio - idræt c + b, Skadhede, Thomas Sand m.fl., 2023, reglerne i floorball, s. 627-634
Videoer med teknik:
https://www.youtube.com/watch?v=Jzd_C2Yj8CA&t=8s (greb og dribling: OBS. Der er arbejdet lidt med tic-tac dribling, men primært fokuspunkterne nævnt ovenfor. Der er ikke arbejdet med tipping).
- https://www.youtube.com/watch?v=JOLG2FMOV3Q (afleveringer)
- https://www.youtube.com/watch?v=oBEugwZk400 (skud)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Crossfit og træningslære
Praktisk: Crossfit
Indhold:
Forløbet bygger oven på crossfit afviklet på c-niveau. I forløbet blev eleverne præsenteret for crossfit som træningsform og målet var at blive fortrolige med en række typiske crossfitøvelser og eksempler på opvarmnings- og træningsprogrammer til crossfit. I afslutning på forløbet skulle eleverne planlægge og udføre en WOD (Workout of the Day).
I dette forløb var der særligt fokus på teknisk træning af øvelserne thruster, KB swing, pull ups evt. med elastik, inverted row, box jump, bent over row, military press, push press og dødløft. Derudover er eleverne blevet bekendt med andre øvelser inden for crossfits øvelseskartotek.
Det forventes at eleverne kan sammensætte et træningsprogram, hvori de udviser forståelse for øvelsesvalg, tidsramme og opbygning af deres WOD samt være i stand til at skalere de valgte øvelser efter egne evner og fysiske kapacitet.
Produkt:
Gruppeopgave – planlægning og evt. forevisning af WOD.
Teoretisk:
Der har været en kobling mellem arbejdsfysiologi og træningslære. Teorien er anvendt i mere case-relaterede spørgsmål med afsæt i, hvordan man skal målrette træningen for at opnå et bestemt træningsresultat. Herunder har eleverne ligeledes arbejdet lidt med arbejdskravsanalyse for at undersøge, hvad en given atlet skal forbedre.
I træningslære er der særligt fokus på både aerob og anaerob arbejde, herunder træningsprincipper for konditionstræning og forskellige former for styrketræning. Kosten og træningsplanlægningens betydning for præstationen arbejdes der desuden med. Der er bl.a. arbejdet med begreberne anaerobe arbejdsevne og aerob arbejdsevne.
Materiale:
- Nielsen, Lars & Wolf, Troels (2006): Teori og træning: s 70-84 + s 90-104
- Udleveret crossfit kompendium
Videoer:
- https://www.youtube.com/watch?v=YSxHifyI6s8 (Kettlebell swing)
- https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=_K7rv_vFOWM (spiderman crawl)
- https://www.youtube.com/watch?v=aea5BGj9a8Y (thruster)
- https://www.youtube.com/watch?v=52r_Ul5k03g (box jump)
- https://www.youtube.com/watch?v=lA2G6nctToI (bent over row)
- https://www.youtube.com/watch?v=ljPTH6wsAQE (military press)
- https://www.youtube.com/watch?v=X6-DMh-t4nQ (push press)
- https://www.youtube.com/watch?v=91TMWH1AYAM&t (dødløft)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmisk gymnastik og idrætshistorie
Forløbet har haft tæt kobling mellem teori og praksis ved at de ting der er arbejdet med i teori omhandlende svensk Ling gymnastik, er blevet afprøvet i praksis. Derudover har der i forløbet været fokus på mere traditionel rytmisk gymnastik og arbejdet hen imod en mere "moderne" gymnastik, hvor der er integreret mere forskelligartede bevægelser og udtryk. Der er særligt i forbindelse med den mere moderne serie arbejdet ud fra Labans principper for at skabe et mere varieret og interessant udtryk i den gennemgåede serie.
Praktisk: Rytmisk gymnastik
Der er i den praktiske del af undervisningen arbejdet med:
- Udarbejdelse og gennemgang af rytmiske serier inden for forskellige stilarter herunder klassisk rytmisk serie kombineret med elevernes egne fortolkninger.
Forløbet har overordnet set været bygget op efter en progression med:
- Der arbejdes med forskellen mellem svensk Ling-gymnastik, traditionel gymnastik og mere moderne gymnastik
- Lærerkoreografier, som eleverne har lært
- Elevudarbejdelse af rytmiske sekvenser eller serier i grupper
Teoretisk: Idrætshistorie
- Idrættens organisering og udvikling fra industrialiseringen til i dag.
- Svensk vs. dansk/tysk gymnastik
- Gymnastikfejde.
- Sportens fremmarch
Materiale
-Jagd, Jesper; Jensen, Ernst & Pedersen, Lisbeth Steen: Krop og samfund: s. 22 + s 26
- Skadhede, Thomas Sand m.fl., Yubio - idræt c + b 2023: s. 355-365
Videoer til inspiration til Ling-serie:
- https://www.youtube.com/watch?v=NTfAQ73312Y
- https://www.youtube.com/watch?v=UGAdkAuAlzY&list=PLHOs0JOvTH1JVzipXhjYBIPBS43-X_HCY&index=2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vild med dans + idræt og samfund
Praktisk har forløbet berørt to forskellige genrer inden for musik og bevægelse, nemlig hip hop og vals. Der er i forbindelse med disse dansestile også arbejdet med fokus på Rudolph Labans BESS-koncept.
Hip hop:
- Forevisning af og arbejde med udvalgte hip hop trin herunder bl.a. variationer af two steps samt kick step.
- arbejdet med hip hop dansens særprægede bevægelseskvaliteter og udtryk.
- arbejdet med at videreudvikle på variationer og gøre trinene til sine egne.
- arbejdet med at sammensætte udvalgte trin til dansesekvenser og forevisning af disse inden for rammerne af en hip hop battle.
Vals:
- der er arbejdet med de to overordnede grundtrin i vals samt tre udvalgte variationer (Throw away oversway, højredrejning og venstredrejning)
- arbejdet med sammenspillet i parret ift. at være synkrone (skridtlængde, "herren" fører "damen")
- eleverne er præsenteret for vals' bevægelseskvaliteter (glidende bevægelse i ben, og at kvinden kigger over venstre skulder)
- arbejdet med sammensætning af udvalgte trin til dansesekvens i vals
- der er arbejdet intenst med at tilpasse begge stilarter til musikken og danse i takt til denne.
LABAN er anvendt som redskab til at få eleverne til at overveje og arbejde med de to stilarters forskellige udtryk samt at være bevægelseskvaliteterne bevidste.
Materiale:
- Udleveret ark om Rudolph Labans BESS-koncept
Teoretisk fokus: Krop og motion i det senmoderne samfund
- Danskernes sundheds- og motionsvaner - hvem dyrker hvad og hvorfor.
- Fokus på selvorganiseret, kommerciel og foreningsbaserede aktiviteter.
- Desuden arbejde med, hvad sundhed er og kropsdyrkelsen i det senmoderne samfund
- Fremherskende kropsidealer
- Nye tendenser: eks. ekstremsport
Materiale:
- Andersen, Rasmus Tranekjær & Engsted, Jesper: Sygt Sund: side 28-34 + 44-49
- Sundhedstest: s. 39-42 i Yubio-bogen (2023)
- https://www.dr.dk/nyheder/kultur/grafik-se-tidens-skiftende-kropsidealer
- Dokumentar: "Besat af den perfekte krop." (2016) Dr.tv.
- Artikel: "Vi springer ud i ekstremsport som aldrig før" (2012) af Tine Gjelsted Østergård, Berlingske
- Tabeller over danskernes motionsvaner i nyere tid
- Skadhede, Thomas Sand m.fl., Yubio - Idræt c + b, (2023): s. 24-28, s. 148-156, s. 1004-1006
- Udleveret PDF fra Børns vilkårs hjemmeside: "Kropskultur blandt børn og unge – idealer, sundhed og selvværd", fra 2020, fundet 2024
Musik brugt i forløbet:
- DJ-Medallion "Pop it like it's hot"
- 50 Cent: "In da club"
- Dr. Dre, Snoop Doog: "The next episode"
- Eminem: "The real slim shady"
- Noah Jones: "Come away with me"
- Simply Red: "If you don't know me by now"
- Mads Langer: "Overgir mig langsomt"
- Curtis Stigers: "I wonder why"
- Tim Christensen: "Right next to the right one"
- Take That: "Love ain't here anymore"
- Michael Bublé: "Can't help falling in love"
Supplerende: "Luk samfundet op" (2017) af Peter Brøndum og Thor Hansen, s. 65-72 om Thomas Ziehe og Anthony Giddens
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickleball og træningsfysiologi
Praktisk fokus Pickleball:
Teknisk fokus:
Der er arbejdet med:
- Greb (kontinentalgreb)
- Dink
- Serv
Der er arbejdet lidt med:
- Drop
- Lob
- Grundslag/returnering
- Vægtoverførsel i forbindelse med slag
Eleverne er præsenteret for:
- Volley/flugtning
Taktik:
- Regler og pointsystem i pickleball (Med særdeles fokus på de 3 særregler: 1) Serv 2) Double-bounce og 3) Non-volley-zone)
- At forsøge at komme frem til NVZL (Linjen foran kitchen)
- Der er udelukkende arbejdet med double i forbindelse med det færdige spil.
- Der er arbejdet med følgende fordelagtige opbygning af spillet ved de første 3 slag: Dyb serv, lang retur, dropshot (third dropshot)
- Der er arbejdet med forskellige slagserier
Materiale:
- Udleveret kompendium af VP om regler, taktik og teknik (Pickleball - værd at vide)
Videoer:
-Serv: https://www.youtube.com/watch?v=YOASInnqjq0 (ca. 5 min.)
-Returnering 1: https://www.youtube.com/watch?v=I7bAmwXX2PQ (ca. 8 min.)
-Returnering 2: https://www.youtube.com/watch?v=Bml20BN47_w&t=78s (ca. 2 min.)
- Dropshot, video 1: Master the Third Shot Drop – Pickleball 411 (ca. 4 min.)
- Dropshot, video 2: Titel (ca. 4,5 min.)
- Flugtning/volley: Titel (ca. 5,5 min.)
- Lob: Titel (ca. 4,5 min.)
- "No man's land": Pickleball Drill | No Man's Land Drill (ca. 2,5 min.)
Træningsfysiologi:
Teoretisk har eleverne sideløbende arbejdet med træningsfysiologi, der bygger ovenpå elevernes fysiologiske viden fra efteråret.
Fokus har været på, hvad der sker fysiologisk i kroppen, når man træner med fokus på både de anaerobe og aerobe processer. Herunder hvad der sker med muskeludholdenheden, den maksimale styrke, eksplosive styrke og spændstigheden. Desuden fokus på, hvad der sker med tværsnitsarealet af musklen, muskelfibersammensætningen, den anaerobe arbejdsevne.
Derudover har der været fokus på, hvad der sker med ens maksimale iltoptagelse og udholdenhed.
Materiale:
- Nielsen, Lars & Wolf, Troels: Teori og træning: 105-120
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Basketball og team
Praktisk basketball:
Udgangspunkt i fundamentals i basketball:
- Afleveringer + modtagning - (særligt: alm., studs samt præsenteret for over hovedet og baseball)
- skud (stående)
- driblinger (fokus på stempelbevægelse og boldkontrol)
- Finter: crossover og spinmove
- Footwork (standsning, herunder jump stop og 1-2-standsning og pivotering)
- gøre sig fri (basale boldbasis færdigheder som bredde/dybde og 'løbe ud af skyggen'
- Angrebsåbninger: v-cut, give-and-go, og backdoor
- eleverne har arbejdet lidt med lay-up
- Eleverne er præsenteret for forsvarsbevægelsen (slide)
- Eleverne har fået forevist de forskellige angrebspositioner i basketball, men kan have arbejdet med det mere eller mindre grad i deres teams.
Der har desuden i forløbet været tæt sammenhæng mellem teori og praksis, således læreren har undervist i ovenstående fundamentals de første 2 moduler, mens eleverne herefter er inddelt i teams og har skulle præstationsoptimere disse team. Dette er sket med udgangspunkt i de tekniske og taktiske elementer ovenfor beskrevet samt deres opnåede viden om team, motivation, målsætning og holddannelse osv. fra teoritimerne
Teoretisk:
I tæt sammenspil med praktisk er der arbejdet med bl.a.: Holddannelse, holddannelsesprocesser, træningsklima, teambuilding, roller, motivation, målsætninger, spændingsregulering, forskellige former for kohæsion og teambuilding
Materiale:
- Wolf, Troels & Hansen, Jørn: B for bedre Idræt: 137-166
- Reglerne: udleveret ark med særligt fokus på fejlreglen, skridtreglen og udereglen.
- Positioner i basketball: udleveret ark
- Øvelsesbank til inspiration til træning på teams:
- DGI trænerguide, øvelsesbank: https://www.dgi.dk/basketball/oevelser
Videomateriale:
- Dribling: https://www.youtube.com/watch?v=HmlJjskzjuo (How to dribble with Paul George)
- Aflevering: https://www.youtube.com/watch?v=32akH1rGcKA (Different types of passes)
- Skud stående: https://www.youtube.com/watch?v=UcnB9e5O5NY
- backdoor: https://www.youtube.com/watch?v=RYqvSNyF_jo
- forsvars slide: https://www.youtube.com/watch?v=4i_DoQcgO0M (How to Get into a Defensive Stance in Basketball)
- give and go: https://www.youtube.com/watch?v=LOL5ZNuP7vk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734199203",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734199203",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734199203"
}