|
Titel
8
|
Enkeltfagligt forløb RE: Kristendom
Et enkeltfagligt forløb om kristendom med fokus på religionens historiske oprindelse, gudsopfattelse, etik og udvikling frem til reformationen og Martin Luther.
Fra læreplanen:
- kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
Fokus i forløbet:
1. Hvad er kristendom?
Fokus:
Baggrundsviden om religion med fokus på udbredelse, navnets oprindelse (Messias), hovedpunkter i den apostolske trosbekendelse, gudsopfattelse: treenighed og monoteisme, missionsbefalingen, kristendommen som universel religion, Bibelens indhold: centrale skrifter i Det Gamle (Torahen, De fem Mosebøger) og Nye Testamente (Paulus’ breve, evangelierne, Apostlenes Gerninger og Johannes’ Åbenbaring).
Materiale:
”Hvad er kristendom?” in: Madsen, Maria mfl.: KS-bogen, 2. udgave, Forlaget Columbus, 2018, s. 196-98 (2 ns)
2. Hvordan læser kristne Bibelen?
Fokus:
Arbejde med den kristne grundfortælling: oprindelsesmyten, problemmyten og løsningsmyten
Religionsfaglig definition af myte samt mytetyper: kosmogoni, antropogoni, sociogoni, teogoni og eskatologi
Tekstanalyse af skabelsesmyterne med fokus på brug af citater til at vise kendetegnene for læsningen af oprindelses- og problemmyten i en kristen sammenhæng.
Materiale:
”Det mytisk-narrative grundlag for kristendommen” in: Madsen, Maria mfl.: KS-bogen, 2. udgave, Forlaget Columbus, 2018, s. 199-200 (2 ns)
”Figur 4.6: Hvilke myter findes der?” + ”Figur 4.7: Myten om syndefaldet” in: Kauffeldt, Søren mfl.: Klar til KS, Forlaget Columbus, IBog, https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171 (1 ns)
Skabelsesmyter i Det Gamle Testamente: ”Gud skaber himlen og jorden”, ”Gud skaber de første mennesker” og ”Menneskene spiser af frugten fra træet midt i haven”, 1. Mosebog kapitel 1-3 in Bibelen 2020 (3,7 ns)
3. Hvem var Jesus?
Fokus:
Baggrundsstof om Jesus: begrænset historisk viden om Jesus, evangelierne som historiske kilder og kildekritiske problemer, religionsfaglig definition af myte samt mytetyper: kosmogoni, antropogoni og eskatologi, centrale punkter i Jesus’ forkyndelse: Dommedag, omfortolkning af den jødiske frelse og Gudsrigets kommen, fortolkning af Jesus’ handlinger og død i evangelierne: karisma, Gudsrigets kommen og det ultimative offer fra Gud
Arbejde med løsningsmyten inden for kristendommen i form af en filmisk fremstilling af Jesus’ dom, død og opstandelse samt en kildekritisk tilgang til fremstillingen af romernes og jødernes rolle
Materiale:
Gibson, Mel: ”The Passion of the Christ”, 2004: Jesus’ domfældelse, død på korset og opstandelse, ca. 36 min. (5,1 ns)
”Hvem var Jesus?” og ”Hvad forkyndte Jesus” in: Madsen, Maria mfl.: KS-bogen, 2. udgave, Forlaget Columbus, 2018, s. 201-202 (2 ns)
4. Hvad er den nye aftale/pagt?
Fokus:
Analyse af, hvordan den nye aftale formuleres hos Paulus, herunder, hvordan Jesus indgår i aftalen, og hvordan Paulus sammenligner Adam og Jesus
Ud fra deres arbejde med teksten laver eleverne memes, der viser det centrale i Paulus’ budskab ift. den nye aftale, ligesom der trækkes tilbage til begreberne problem- og løsningsmyte.
Materiale:
Uddrag af Paulus’ breve til menighederne i Rom fra Det Nye Testamente, kapitel 5 v. 1-21 in: Bibelen, 2020 (1,4 ns)
5. Hvordan er man et godt menneske ifølge kristendommen?
Fokus:
Læreroplæg på baggrund af KS-bogen s. 202 med fokus på jødedommen som lovreligion med kosher og madregler som eksempel, Jesus’ omfortolkning af Loven med fokus på det dobbelte kærlighedsbud, radikalisering af Loven i Bjergprædikenen, fra gernings- til motivaspekt. Fortolkning af Bjergprædikenen: umulig at overholde i en luthersk sammenhæng, men skal i stedet vise, at ingen er fuldkomne
Tekstanalyse af uddrag fra Matthæusevangeliet med fokus på at undersøge Jesus’ omfortolkning af Loven og det urene samt radikaliseringen af Loven og betoningen af motivaspektet fremfor gerningsaspektet.
Materiale:
”Hvad er et godt menneske?” in: Madsen, Maria mfl.: KS-bogen, 2. udgave, Forlaget Columbus, 2018, s. 202 (1 ns)
Klip fra ”Monte Carlo elsker jøderne: Det hellige land”, DR, 2013, ca. 9 min. (1,3 ns) – kan tilgås via CFU
Uddrag fra Matthæusevangeliet: ”Guds lov og menneskeregler”, kapitel 15, vers 1-20 + ”Elsk jeres fjender”, kapitel 5, vers 21-22 + 38-48 (1,8 ns)
6. Hvem var Martin Luther?
Fokus:
Centrale punkter i den historiske baggrund for reformationen: den katolske kirkes status i Danmark før reformationen, Martin Luthers kritik af kirken, religionsskiftet/indførelsen af reformationen i Danmark, Hans Tausen og Christian den 3.’s rolle, ændringer i gudstjenesten og kirkens status efter reformationen.
Centrale punkter i Martin Luthers teologi: sola scriptura: kun skriften, sola gratia: kun nåden, sola fide: kun troen, arvesynd – mennesket er syndigt, antallet af sakramenter i den katolske og lutherske kirke, Gud som den afgørende autoritet ift. frelse, opgør med gerningsretfærdighed.
Materiale:
”Den sorte skole: Reformationen”, DR, 2012, 9 min., https://www.dr.dk/drtv/episode/den-sorte-skole_-reformationen_49192 (1,2 ns)
”Hvilken betydning fik reformationen i 1500-tallet?” in: Madsen, Maria mfl.: KS-bogen, 2. udgave, Forlaget Columbus, 2018, s. 207-208 (2 ns)
7. Næstekærlighed i kristendommen
Fokus:
Opfattelse af næstekærlighed i jødedommen: lovreligion, den gamle aftale/pagt, lovoverholdelse som løsning på problemmyten om Adam og Eva, ens næste = ens nærmeste (ven, slægtning, landsmand)
Opfattelse af næstekærlighed hos Jesus: omfortolkning af næstekærlighed og Moseloven, det dobbelte kærlighedsbud, mennesket må selv udlede det etisk korrekte, sindelagsetik (fokus på motivet/intentionen bag handlingen og ikke handlingen i sig selv), ikke gerningsaspektet men motivaspektet, bred definition af ens næste (alle, selv ens fjender)
Materiale:
Kjærgaard, Hanne: ”Næstekærlighed i kristendommen” (uddrag), in kristendom.dk, 25.05.2005/opdateret 10.03.2020, https://www.kristendom.dk/undervisning/n%C3%A6stek%C3%A6rlighed-i-kristendommen (1,8 ns)
Antal samlede normalsider i forløbet: ca. 30 ns
|