|
Titel
3
|
KS-HI (Sær): Antikkens styreformer nedarvet
Emne: Lange linjer med fokus på hvordan antikkens styreformer nedarves gennem middelalder, nyere tid og nyeste tid.
En del af forløbet er læst af underviser Heidi Dueholm. Klassen får ny lærer Peter Sand i løbet af forløbet.
NB1: Der opgives ikke eksamensspørgsmål i forløbet, men eleverne kan naturligvis perspektivere til det.
NB2: KS-Samfundsfag har læst parallelt: Demokrati. Men forløbet er ikke læst som tværfagligt KS-forløb, og religion har ikke deltaget tilsvarende.
Hovedtemaer:
- Antikkens samfund: Athen, Sparta og Perserriget
- Styreformer i middelalderen (læst i forløb om ”vikingetid og middelalder)
- Demokratiske revolutioner i USA og Europa
- Den danske revolution
- Moderne styreformer (læst særskilt i KS-samfundsfag)
Projekt: Klassefremlæggelse af de europæiske revolutioner
Materiale: (Omfang: ca. 88 sider)
Grundbogsmateriale: (37)
- Hassing, Anders, ”Da demokratiet blev opfundet og genopfundet” in skoletjenesten.dk, ss. 3-15 (13)
- ”Hvad er… den peloponnesiske krig” in youtube.com, url: https://www.youtube.com/watch?v=93xvAO8nNLA – (5:08 min) (1)
- ”Romerriget” (ppt) af Heidi Dueholm (3)
- Hansen, Mogens Herman, ”Kilder til ostrakismen” in Kilder til Demokratiet i Athen, ss. 132-134 (1)
- Nielsen, Tønnes Bekker, ”Om Spartas forfatning” in lex.dk (0,5)
- ”om Polyb/Anacyclosis” fra lex.dk med grafik, (1)
- af ”Adel, godsejere og herskab, 1500-1919” in danmarkshistorien.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Adel,_godsejere_og_herskab,_1500-1919 (2)
- af ”Enevælden 1660-1849” in danmarkshistorien.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Enevælden_1660-1849 (1)
- DR, ”Enevælde og oplysningstid” in Historien om Danmark, (00:00-09:00 min) URL: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-enevaelde-og-oplysningstid_474370 (1)
- ”Revolutionsteori” in Historieportalen.dk, (1)
- Af ”De rådgivende stænderforsamlinger, 1834-1848” in danmarkshistorien.lex.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/De_rådgivende_stænderforsamlinger,_1834-1848 (1)
- Af ”Nationsopfattelser i 1840’erne” in danmarkshistorien.lex.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Nationsopfattelser_i_1840'erne (1)
- DR: ”Folket, grundloven og magten” in Historien om Danmark, S:1, E:8, (00:00-59:52 min) URL: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_474372 (9)
Kildemateriale: (26)
- ”Aristoteles, Athenernes statsforfatning, kap. 22” in Kilder til Demokratiet i Athen, ss. 134-135 (Ostrakisme) (1)
- ”Filochoros, fragment 30)” in Kilder til Demokratiet i Athen, s. 135 (Ostrakisme) (1)
- ”Pseudo-Xenofon: Athenernes statsforfatning”, kap. 1, 1-4) (1)
- Herodot, ”Herodots historie, 7. bog, 1, 4-5, 8-9” (Perserhoffets reaktion på nederlaget ved Marathon), (3)
- Aristoteles, af ”Statslæren” in Torv og tempel, (2)
- Xenofon, ”Spartanernes statsforfatning. Kap. 2-4” (om opdragelse) in oldportalen.dk (3)
- Herodot: ”Herodots historie, af bog 7 (om persernes forberedelser) (0,5)
- ”Ostrakon” (Themistokles fra demen Neokleos), ca. 471 f.v.t. (billede) (1)
- af ”Perikles’ gravtale” in Kilder til demokratiet i Athen, (1)
- af ”Kongeloven, 14. nov. 1665” II-III, V, VI, in danmarkshistorien.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Kongeloven,_14._november_1665 (1)
- Af ”Orla Lehmann - Falstertalen 30. januar 1841” in danmarkshistorien.lex.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Orla_Lehmann_-_Falstertalen_30._januar_1841 (1)
- Af Orla Lehmanns tale 'Danmark til Ejderen', 28. maj 1842 in danmarkshistorien.lex.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Orla_Lehmanns_tale_'Danmark_til_Ejderen',_28._maj_1842 (1)
- Orla Lehmanns tale ved Casino-mødet, 20. marts 1848, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Orla_Lehmanns_tale_ved_Casino-mødet,_20._marts_1848 (1)
- ”Hvo bør vælges til Rigsdagsmedlemmer?” in Almuevennen, 28. august 1848, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/%22Hvo_bør_vælges_til_Rigsdagsmedlemmer%3F%22,_i_Almuevennen_28._august_1848 (1)
- ”Valget til Den Grundlovgivende Rigsforsamling, 5. oktober 1848”, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Valget_til_Den_Grundlovgivende_Rigsforsamling,_5._oktober_1848 (2)
- Uddrag af debatten i Den Grundlovgivende Rigsforsamling, marts-april 184, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Uddrag_af_debatten_i_Den_Grundlovgivende_Rigsforsamling,_marts-april_1849 (1)
- af ”Junigrundloven ǀ Danmarks Riges Grundlov, 5. juni 1849” )(§35-36. 38-40, 43, 56-57), URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Junigrundloven_%C7%80_Danmarks_Riges_Grundlov,_5._juni_1849#indhold4 (1)
- af ”Danmarks Riges Grundlov af 5. juni 1915”, (§ 30-31, 33-35), URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Danmarks_Riges_Grundlov_af_5._juni_1915#IV (1)
- af ”Danmarks Riges Grundlov af 5. juni 1953”, (§28-30) URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Danmarks_Riges_Grundlov_af_5._juni_1953#I (1)
- ”Oversigt over myndighedsalder og valgretsalder 1834-1978” in Velfærdsministeriet, 2009, URL: https://www.valg.im.dk/media/18348/valgretten-gennem-tiderne-frem-til-1978.pdf (1)
Supplerende: (25)
- Folketinget, ”Styreformer”, ”demokratiformer”, Sådan fik vi grundloven” og ”hvem må stemme?” in ft.fk, Dit demokrati: Undervisningsfilm, URL: https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm - (14min) (2)
- Winther, Bent, ”Aldrig har statsministeren haft så meget magt - og der er især ét stort problem”, in Berlingske.dk, 1. nov. 2020 (2)
- Özden, Erkan, ”Journalistens kildekritik” / Fakta og fake… in youtube.com, URL: https://www.youtube.com/watch?v=0JEh7Tyb2dA (1:28 min) (1)
- ”En kort film om kildekritik fra rigsarkivet” in youtube.com, URL: https://www.youtube.com/watch?v=Sp_DkxBqEcA&t=29s (4:50 min) (1)
- Murro, Noam, ”300: Rise of an empire”, 2014, (102 min) (15)
- ”300 Agogé” in youtube.com, url: https://www.youtube.com/watch?v=OMh_PzmNQds (4:53 min) (1)
- DR: ”Otte dage, der skabte Rom”, S1:E4, (00:00-20:00 min), URL: https://www.dr.dk/drtv/se/otte-dage-der-skabte-rom_-den-foerste-kejser_460804 (3)
Kernestof:
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
- gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.
IT:
̶- målrettet informationssøgning, herunder finde, udvælge og anvende relevant information fra internettet
- træning i kritisk anvendelse af internettets ressourcer
- bearbejdning og formidling af faglig viden
- kreativt og innovativt at bidrage til formidling ved hjælp af digitale produktioner i faglige sammenhænge, herunder ansvarlig remediering
|