Holdet 2l ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20 - 2025/26
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Christina Mølgaard Jepsen, Gunvor Bank Kodal, Heidi Skjødsholm Dueholm, Peter Sand, Yusuf Lorentzen Alici
Hold 2024 ks/l (1l ks, 1l ks Hi, 1l ks re, 1l ks sa, 2l ks, 2l ks eks, 2l ks Hi, 2l ks re, 2l ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 KS-HI (Sær): Vikingetid og middelalder
Titel 2 Demokrati og dansk politik - Særfaglig samfundsfag
Titel 3 KS-HI (Sær): Antikkens styreformer nedarvet
Titel 4 KS REL SÆRFAGLIGT: Antikkens og nutidens jødedom
Titel 5 KS REL FÆLLESFAGLIGT: Det gode samfund (religion)
Titel 6 Det gode samfund - Velfærdsstaten (Samf )
Titel 7 KS-HI (Fælles): Det gode samfund: velfærdsstat
Titel 8 Kulturmøder samfundsfag tværfagligt
Titel 9 KS-HI (Fælles): kulturmøder og integration
Titel 10 KS REL SÆRFAGLIGT:  Repetition af metoder
Titel 11 KS REL FÆLLESFAGLIGT: Kulturmøder og islam
Titel 12 KS-HI (Sær): nazisme, jødeforf. og besættelse
Titel 13 KS REL SÆRFAGLIGT: Asatro
Titel 14 Økonomi ( samf særfagligt)
Titel 15 KS REL SÆRFAGLIGT: Repetition
Titel 16 KS-HIS (Sær): Vikingetid og middelalder (opsaml.)
Titel 17 Gammeltestamentlig og jødisk religion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 KS-HI (Sær): Vikingetid og middelalder

Emne: Vikingetid og middelalder

Forløbet er læst med underviser: Heidi Dueholm

- Hovedtemaer:
Vikingetid
a) Vikingetogter og skibe
b) Vikingerne i England
c) Handel
d) Trosskiftet
Middelalder
e) De danske korstoge i østersøregionen (Svantevit)
f) Pest (Den sorte død)

- Projekt med fremlæggelser om nordisk mytologi
- HISTORIEOPGAVEN skrives i forløbet med følgende valgmuligheder:
a) Hvad var baggrunden for at Svend Tveskæg i 1013 kunne iværksætte en erobring af England? – Hvad blev konsekvenserne? Du skal vise analyse af selvvalgte kilder i din besvarelse.
b) Hvad var baggrunden for at Kong Valdemar den Store tog afsted på togt mod venderne i 1169? - Hvad blev konsekvenserne af det danske korstog? Du skal vise analyse af selvvalgte kilder i din besvarelse.

Materiale: (Omfang: ca. 113 sider)
Grundbogsmateriale: (90 sider)
Vikingetid:
- Frederiksen, Peter, Grundbog til Danmarkshistorien, ss. 27, 30 (2)
- Roesdahl, Else, ”Vikingetidens begyndelse” in Danmarkshistorien.dk, 2009, (1)
- Roesdahl, Else, ”Rigsdannelsen: ”Danmark og danerne” in danmarkshistorien.dk, 2009 (1)
- Roesdahl, Else, ”Vikingetogter” in danmarkshistorien.dk, (1)
- Roesdahl, Else, ”England, Svend Tveskæg og Knud den Store” in danmarkshistorien.dk, (1)
- Roesdahl, Else, ”Kongemagten” in danmarkshistorien.dk, (1)
- Danielsen, Kim Beck et al, ”introduktion til historie” in Fra antikken til reformationen (historisk metode), 15, 29-32 (-)
- ”Hvad er kildekritik” in Historiestudiet/SDU.dk, url: https://image1.slideserve.com/2184716/hvad-er-kildekritik-l.jpg - (-)
- ”Basis-kildekritik – klassificering af kilder og kildeværdi” in CFU’s historiesider, URL: https://sites.google.com/view/cfus-historiesider/basis-kildekritik (-)
- Persson, Charlotte Price, ”Vikingetiden begyndte i Ribe” in videnskab.dk, 19. april 2015, (5)
- ”Vikingetiden” in Historien om Danmark, S1:E3, URL: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-vikingetiden_474373 - (58:49 min) (9)
- ”De første handelsbyer” in danmarkshistorien.dk, URL: https://cas.au.dk/danmarkshistorien/lektioner/lektion-1-vikingetiden-790-1050/3-folk-og-fae  (10 min) (2)
- ”Krig og tro” in Open online course i danmarkshistorie, url: https://cas.au.dk/danmarkshistorien/lektioner/lektion-1-vikingetiden-790-1050/krig-og-tro - (4)
- BBC-Earth, ”Vikings (3)”, 25.okt. 2020 (mit-cfu): url: https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=382010252100 - (51 min) (8)
- ”Historisk billedanalyse – ikke skriftlige kilder” (ppt) af Heidi Dueholm, (4)
- ”Ten interesting Facts about King Cnut The Great” in anglotopia.net, aug 2023, URL: https://anglotopia.net/british-history/anglo-saxon/ten-interesting-facts-about-king-cnut-the-great/ (2)
- Schjødt, Jens Peter, ”Nordisk mytologi” in danmarkshistorien.lex.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Nordisk_mytologi (3)
- Sørensen, Eskil Mann, ”Vikingetiden burde hedde stålalderen” in Jern og maskinindustrien, 16.dec. 2016, (1)
- Schnohr, Josephine, ”Vikingetiden var andet end plyndringstogter” in Kristeligt dagblad, 11. marts 2013, (2)


Middelalder:
- ”Tidlig middelalder” in Historien om Danmark, S1:E4, URL: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-tidlig-middelalder_474377 - (58:57 min) (9)
- ”Korstogene” (og middelalder generelt) (ppt) af Heidi Dueholm, (6)
- Frederiksen, Peter, ”Middelalderen” in Grundbog til Danmarkshistorien, 2006, ss. 51-57, 61-62 (7)
- ”Kongerækken” in kongehuset.dk, url: https://www.kongehuset.dk/monarkiet-i-danmark/kongerakken - (1)
- ”Valdemar 2. Sejr (1170-1241)” in arslonga.dk, URL: https://arslonga.dk/regenter_valdemar_2_sejr.htm (1)
- ”Middelalderens voldasamfund” in Illustreret Videnskab Historie af Bonnier Publications (5)
- Schmidt og Andersen, ”Pest i middelalderen” in danmarkshistorien.lex.dk, url: https://danmarkshistorien.lex.dk/Pest_i_middelalderen - (2)
- DR-Kultur, ”Det første angreb”, 6. juli, 2011, (mit-cfu) URL: https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=321107062030 – (38 min)(6)
- ”Lektion 3: Den sorte død” in danmarkshistorien.dk, URL: https://www.youtube.com/watch?v=KgVSPr5D61A (10:48 min)(2)
- Varberg, Jeanette, ”Historiens værste år, 1348…” in videnskab.dk, 28. dec. 2020, URL: https://videnskab.dk/kultur-samfund/historiens-vaerste-aar-1348-den-sorte-doed-kom-flyvende-med-lig-daekket-af-pestbylder/ (2)
- Christensen, Benjamin, ”Pestlægen var døden i forklædning” in historienet.dk, 11.07.2018, URL: https://historienet.dk/videnskab/medicin/pestlaegen-var-doeden-i-forklaedning (2)


Kilder: (14 sider)
- ”Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus’) skikke, 922” in danmarkshistorien.lex.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Ibn_Fadlan_om_vikingernes_(ar-rus')_skikke,_ca._922 (5)
- ”Widukind om Haralds overgang til kristendommen” in Grundbog til danmarkshistorien, s. 44 (0,5)
- ”Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen” in Grundbog til Danmarkshistorien” s. 44, (0,5)
- ”John af Wallingfords Krønike, ca. 1220” in danmarkshistorien.lex.dk, url: https://danmarkshistorien.lex.dk/John_af_Wallingfords_Krønike,_ca._1220 – (1)
- ”Tegning af Knud den store” in anglotopia.net, URL: https://anglotopia.net/british-history/anglo-saxon/ten-interesting-facts-about-king-cnut-the-great/ (1)
- ”God sculpture Svantevit at the Slavic Jaromarsburg at Cape Arkone, Ruegen Island…” URL: https://www.alamy.com/god-sculpture-svantevit-at-the-slavic-jaromarsburg-at-cape-arkona-image69716331.html (1)
- ”Svantevits fald” in Grundbog til danmarkshistorien, ss. 67-68 (2)
- ”Rygens erobring” in Grundbog til danmarkshistorien, ss. 68 (1)
- ”Skånemarkedet” / af Olaus Magnus, 1555, in Grundbog til danamrkshistorien, ss. 69 (1
- ”Den angelsaksiske krønike 789-954” (år 787+870) (1)

Supplerende (9 sider)
- Vikings, ”Rites of Passage”, S1:E1, netflix.com, (46 min) (7)
- ”the vikings raid and burn Lindisfarne Monastery THE VIKINGS SEASON 1” in Youtube.com, URL: https://www.youtube.com/watch?v=JRNBvID8PhQ (4:57 min) (1)
- ”Denmarks longest Viking Ship ”Havhingsten”” in youtube.com, url: https://www.youtube.com/watch?v=AWZqAk5HD78 – (7:04 min) (1)

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug

Faglige mål:
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning

IT:
- målrettet informationssøgning, herunder finde, udvælge og anvende relevant information fra internettet
- træning i kritisk anvendelse af internettets ressourcer
- bearbejdning og formidling af faglig viden
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Historieopgaven 18-12-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Demokrati og dansk politik - Særfaglig samfundsfag

I dette forløb har vi  arbejdet med det danske politiske system. Her har der været fokus på demokratiet og borgernes rolle i systemet. Gennem forløbet har vi lavet komparative udsyn til andre lande. I forløbet har vi været igennem følgende emner.

- Demokrati og andre styreformer, herunder konkurrence- og deltagelsesdemokrati.
- Demokrati i praksis - Den parlamentariske styrekæde og teori om magtdeling.
- Lovgivningsprocessen
- EU- Dansk politik i international kontekst
- Medborgerskab - Rettigheder, pligter og ligestilling
-Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng



Faglige mål:
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.

Metode: - kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og
billedmateriale

Kernestof:

- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

- politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng

- kvantitativ og kvalitativ metode.

Materiale:

Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: "Luk samfundet op", Columbus, i-bogsudgaven.
Kapitel 6.
Dit Demokrati - Styreformer, Folketinget, https://www.youtube.com/watch?v=O8CfvHH7VOE
Dit Demokrati - Demokratiformer, Folketinget, https://www.youtube.com/watch?v=rPyNZolujvY
Dit Demokrati - Folketingsvalg, Folketinget, https://www.youtube.com/watch?v=rPyNZolujvY
Casper Dall: "Kampen on Grønland", January 9, 2025 Avisen Danmark (Fyns Amts Avis) Section 1.
Columbus: Samfundsstatistik, 2021: De danske partiers medlemstal, figur 4.4.
Jørgensen, Steen: Regeringen har mistet sit indenrigspolitiske flertal", Jyllands-Posten 7/9-2024
https://www.consilium.europa.eu/da/the-eu-in-your-daily-life/#section-E5SrpdSxI2
https://www.medborgerskabsproeve.com/medborgerskabsproeven-den-27-november-2024/




Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 KS-HI (Sær): Antikkens styreformer nedarvet

Emne: Lange linjer med fokus på hvordan antikkens styreformer nedarves gennem middelalder, nyere tid og nyeste tid.

En del af forløbet er læst af underviser Heidi Dueholm. Klassen får ny lærer Peter Sand i løbet af forløbet.

NB1: Der opgives ikke eksamensspørgsmål i forløbet, men eleverne kan naturligvis perspektivere til det.
NB2: KS-Samfundsfag har læst parallelt: Demokrati. Men forløbet er ikke læst som tværfagligt KS-forløb, og religion har ikke deltaget tilsvarende.

Hovedtemaer:
- Antikkens samfund: Athen, Sparta og Perserriget
- Styreformer i middelalderen (læst i forløb om ”vikingetid og middelalder)
- Demokratiske revolutioner i USA og Europa
- Den danske revolution
- Moderne styreformer (læst særskilt i KS-samfundsfag)

Projekt: Klassefremlæggelse af de europæiske revolutioner

Materiale: (Omfang: ca. 88 sider)
Grundbogsmateriale: (37)
- Hassing, Anders, ”Da demokratiet blev opfundet og genopfundet” in skoletjenesten.dk, ss. 3-15 (13)
- ”Hvad er… den peloponnesiske krig” in youtube.com, url: https://www.youtube.com/watch?v=93xvAO8nNLA – (5:08 min) (1)
- ”Romerriget” (ppt) af Heidi Dueholm (3)
- Hansen, Mogens Herman, ”Kilder til ostrakismen” in Kilder til Demokratiet i Athen, ss. 132-134 (1)
- Nielsen, Tønnes Bekker, ”Om Spartas forfatning” in lex.dk (0,5)
- ”om Polyb/Anacyclosis” fra lex.dk med grafik, (1)
- af ”Adel, godsejere og herskab, 1500-1919” in danmarkshistorien.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Adel,_godsejere_og_herskab,_1500-1919 (2)
- af ”Enevælden 1660-1849” in danmarkshistorien.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Enevælden_1660-1849 (1)
- DR, ”Enevælde og oplysningstid” in Historien om Danmark, (00:00-09:00 min) URL: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-enevaelde-og-oplysningstid_474370 (1)
- ”Revolutionsteori” in Historieportalen.dk, (1)
- Af ”De rådgivende stænderforsamlinger, 1834-1848” in danmarkshistorien.lex.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/De_rådgivende_stænderforsamlinger,_1834-1848 (1)
- Af ”Nationsopfattelser i 1840’erne” in danmarkshistorien.lex.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Nationsopfattelser_i_1840'erne (1)
- DR: ”Folket, grundloven og magten” in Historien om Danmark, S:1, E:8, (00:00-59:52 min) URL: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_474372  (9)

Kildemateriale: (26)
- ”Aristoteles, Athenernes statsforfatning, kap. 22” in Kilder til Demokratiet i Athen, ss. 134-135 (Ostrakisme) (1)
- ”Filochoros, fragment 30)” in Kilder til Demokratiet i Athen, s. 135 (Ostrakisme) (1)
- ”Pseudo-Xenofon: Athenernes statsforfatning”, kap. 1, 1-4) (1)
- Herodot, ”Herodots historie, 7. bog, 1, 4-5, 8-9” (Perserhoffets reaktion på nederlaget ved Marathon), (3)
- Aristoteles, af ”Statslæren” in Torv og tempel, (2)
- Xenofon, ”Spartanernes statsforfatning. Kap. 2-4” (om opdragelse) in oldportalen.dk (3)
- Herodot: ”Herodots historie, af bog 7 (om persernes forberedelser) (0,5)
- ”Ostrakon” (Themistokles fra demen Neokleos), ca. 471 f.v.t. (billede) (1)
- af ”Perikles’ gravtale” in Kilder til demokratiet i Athen, (1)
- af ”Kongeloven, 14. nov. 1665” II-III, V, VI, in danmarkshistorien.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Kongeloven,_14._november_1665 (1)
- Af ”Orla Lehmann - Falstertalen 30. januar 1841” in danmarkshistorien.lex.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Orla_Lehmann_-_Falstertalen_30._januar_1841 (1)
- Af Orla Lehmanns tale 'Danmark til Ejderen', 28. maj 1842 in danmarkshistorien.lex.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Orla_Lehmanns_tale_'Danmark_til_Ejderen',_28._maj_1842 (1)
- Orla Lehmanns tale ved Casino-mødet, 20. marts 1848, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Orla_Lehmanns_tale_ved_Casino-mødet,_20._marts_1848 (1)
- ”Hvo bør vælges til Rigsdagsmedlemmer?” in Almuevennen, 28. august 1848, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/%22Hvo_bør_vælges_til_Rigsdagsmedlemmer%3F%22,_i_Almuevennen_28._august_1848 (1)
- ”Valget til Den Grundlovgivende Rigsforsamling, 5. oktober 1848”, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Valget_til_Den_Grundlovgivende_Rigsforsamling,_5._oktober_1848 (2)
- Uddrag af debatten i Den Grundlovgivende Rigsforsamling, marts-april 184, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Uddrag_af_debatten_i_Den_Grundlovgivende_Rigsforsamling,_marts-april_1849 (1)
- af ”Junigrundloven ǀ Danmarks Riges Grundlov, 5. juni 1849” )(§35-36. 38-40, 43, 56-57), URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Junigrundloven_%C7%80_Danmarks_Riges_Grundlov,_5._juni_1849#indhold4 (1)
- af ”Danmarks Riges Grundlov af 5. juni 1915”, (§ 30-31, 33-35), URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Danmarks_Riges_Grundlov_af_5._juni_1915#IV (1)
- af ”Danmarks Riges Grundlov af 5. juni 1953”, (§28-30) URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Danmarks_Riges_Grundlov_af_5._juni_1953#I (1)
- ”Oversigt over myndighedsalder og valgretsalder 1834-1978” in Velfærdsministeriet, 2009, URL: https://www.valg.im.dk/media/18348/valgretten-gennem-tiderne-frem-til-1978.pdf (1)

Supplerende: (25)
- Folketinget, ”Styreformer”, ”demokratiformer”, Sådan fik vi grundloven” og ”hvem må stemme?” in ft.fk, Dit demokrati: Undervisningsfilm, URL: https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm - (14min) (2)
- Winther, Bent, ”Aldrig har statsministeren haft så meget magt - og der er især ét stort problem”, in Berlingske.dk, 1. nov. 2020 (2)
- Özden, Erkan, ”Journalistens kildekritik” / Fakta og fake… in youtube.com, URL: https://www.youtube.com/watch?v=0JEh7Tyb2dA (1:28 min) (1)
- ”En kort film om kildekritik fra rigsarkivet” in youtube.com, URL: https://www.youtube.com/watch?v=Sp_DkxBqEcA&t=29s (4:50 min) (1)
- Murro, Noam, ”300: Rise of an empire”, 2014, (102 min) (15)
- ”300 Agogé” in youtube.com, url: https://www.youtube.com/watch?v=OMh_PzmNQds  (4:53 min) (1)
- DR: ”Otte dage, der skabte Rom”, S1:E4, (00:00-20:00 min), URL: https://www.dr.dk/drtv/se/otte-dage-der-skabte-rom_-den-foerste-kejser_460804  (3)

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
- gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

IT:
̶- målrettet informationssøgning, herunder finde, udvælge og anvende relevant information fra internettet
- træning i kritisk anvendelse af internettets ressourcer
- bearbejdning og formidling af faglig viden
- kreativt og innovativt at bidrage til formidling ved hjælp af digitale produktioner i faglige sammenhænge, herunder ansvarlig remediering
Indhold
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 KS REL SÆRFAGLIGT: Antikkens og nutidens jødedom

Faglige mål:

- At sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og
tænkning
- At diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- At redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng


- Fokuspunkter:
1) Skrifter og lære: I ved hvad det følgende er: Tanak, Tora
2) Baggrund og udvikling: I har et overblik over kongetidens Israel og det Babyloniske eksil; Eftereksilsk tid frem til år 135 ekr; Jødedommen uden for Israel (Diasporajødedommen); forskelle og ligheder mellem ortodoks, konservativ og reformjødedom.
3) Grundlæggede religiøse forestillinger: Myte og historiesyn, skabelse, udvælgelse og pagt. Åbenbaring, Tora og begrebet Pesach. Eksil og forløsning, Messias og den endelige forløsning.
4) Om Gud: Hvad er Shema-bønnen? Hvad menes der med, at Gud både er transcendent og immanent?
5) Jødisk praksis: Hvad er kosher og sabbat for noget? Omskæring og dens betydning
6) Forstå Jesus som jødisk kritiker
7) Zionisme og israelsk nationalisme

Nævneværdige begreber/koncepter/figurer:
- Loven (613 mitzvot)
- Monoteisme
- Pagt
- Messias og messianske tider
- Guds straf i jødisk forstand
- Abraham, Moses, David, Salomon
- Jerusalem og Axis mundi
- Inde- og udefraperspektiv
- Emic og etic
- Jan Hjärpe: Indhold, funktion og engagement

Faglitteratur:
- Ryhave, T. (2012). Jødedom. I L. Madsen, A. Nielsen, D. T. Motzfeldt, B. J. Pedersen, & T. Ryhave, Grundbogen til Religion C (2. udg., s. 21-48). Systime.

-Pedersen, B. J. (2012). Værktøjskassse. I L. Madsen, A. Nielsen, D. T. Motzfeldt, B. J. Pedersen, & T. Ryhave, Grundbogen til Religion C (2. udg., s. 261-278). Systime.

- Kategorier af religion (findes under Dokumenter på lectio)


Kilder:
Til bibelske tekster er Bibelselskabets onlinebibel anvendt. URL: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline

- 1. Mosebog kap. 1 (skabelsen)
- 2. Mosebog kap. 20 v.8-11 + kap. 35 v.1-3 (sabbat)
- 4. Mosebog kap. 15 v.38-40 + 5. Mosebog kap. 11 v.18-21 (tefillin, tallit og tzi'tzit)
- 5. Mosebog kap. 14 v.2 + 2. Mosebog kap. 19 v.5 + Amos' Bog kap 3 v.2 (menneskesyn)
- 1. Mosebog kap. 17 v.1-11 (Abraham og omskæring)
- 3. Mosebog kap 11 + 5. Mosebog kap 14 v.3-21) (spiseregler)
- Esajas' Bog kap. 11 + Jeremias' Bog kap 2 v.5-8 (Messias)
- Amidah-bønnen v. 1-3 + 6 + 9 +12 + 17-19
- Shemabønnen. URL: https://joediskinfo.dk/vidensbank/shema-israel-joediske-troesbekendelse
- Mainonides: Messias og hans rige (findes under Dokumenter på lectio)
- The Sabbat Elevator. URL: https://www.youtube.com/watch?v=0Psf6ato


Supplerende materiale:
- Shabbat er den jødiske hviledag. URL: https://www.youtube.com/watch?v=9VGB48ROhKk
- Fem skarpe om jødedommen (kan findes på CFU)
- Prinsen af Egypten, 1998 (film fra Dreamworks) (exodus-myten)
- Jerusalem - Kampen om den hellige by, Afsnit 1 (findes på CFU og/el. DRTV) (om David og Salomon og templet.
- Passion of the Christ (overlappende film ti næste forløb for at forstå Jesus som jødisk kritiker)
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 KS REL FÆLLESFAGLIGT: Det gode samfund (religion)

Faglige mål:

-  At anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
-  sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning

Fokuspunkter:
- Dobbelaeres sekulariseringstese
- Forholdet mellem den danske stat og folkekirken
- Arvesynd og sonoffer
- Symbolikken i Jesu offer i forhold til offerkulten ved Templet
- Frelse
- Kristen etik
- Den gyldne regel
- Det dobbelte kærlighedsbud
- Overgangsritualer
- Indvielse
- Dåb
- Van Genneps overgangsritemodel
- Diakoni
- Reformationen
- To-regimentelæren


Faglitteratur:

- Ahle, (.A. ,Nibuhr, L. ,Hvithamar, A. & Jensen, T. (2022). Kristendom. I Horisont C - grundbog i religion. Systime. https://horisontc.systime.dk/?id=140&L=10

Følgende afsnit fra ovenstående titel (eleverne kan tilgå afsnittene på OneNote):
- Ritualer
- Analyse af tekster, billeder, film og websites i religion
- Kristendommens historie
- Kristne i Romerriget
- Centrale forestillinger i kristendommen
- Jesus som frelser
- Frelse

- Sindberg, Andreas Bonne (et al), Kampen for det gode samfund. Historie, samfund, religion, Systime (I-bog), Aarhus, 2019, URL: https://detgodesamfund.systime.dk (Set den 19.05.2020)

Følgende afsnit fra ovenstående titel (eleverne kan tilgå afsnittene på OneNote):
- 3.1.2 Sekularisering
- 3.2.1 Kristen etik
- 3.2.2 Sekulær etik
- 3.2.3 Diakoni - kristent barmhjertighedsarbejde
- 3.3 Fra Luther til velfærdsstaten
- 3.3.1 To-regimentelæren og reformationens betydning for staten
- 3.3.2 Pietisme, skolegang og læsefærdigheder
- 3.1.3 Folkekirken, frimenigheder og frikirker
- 3.3.3 Kristendom og velfærdsstaten
- 3.4 Kristendom og demokrati

Haaning, K. & Laursen, S.K. (2016). 1. Hvad er kristendom?. I Kristendom – tro og praksis. Systime. https://kristendom.systime.dk/?id=132

Følgende afsnit fra ovenstående titel (eleverne kan tilgå afsnittet på OneNote):
- 3. tilstand: Den nye pagt
- 4. tilstand: Menneskets liv i dag
- Paulus som kristendommens grundlægger

Kilder:
- Romerbrevet kap. 5 v.1-21
- 1. Korintherbrev kap. 15 v.1-28
- Galaterbrevet kap. 5 v.1-12
- 1. Mosebog kap 3 v.1-13
- Brevkassen: Er selv små børn syndere? URL: https://bibelselskabet.dk/brevkassen-er-selv-sma-born-syndere
- Hvordan kan Jesus tage vores synd? URL: https://jesusnet.dk/svar/3421
- Hvilke synder afvaskes ved barnedåben? URL: https://www.kristendom.dk/sp%C3%B8rg-om-trosl%C3%A6re/hvilke-synder-afvaskes-ved-barnedåben
- Marie Krarup (mf. DF): Den syriske flygtning er ikke min næste (uddrag)
- Forfatter Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Næstekærlighed betyder, at alle mennesker er lige værdifulde (uddrag)
- Hans Lassen Martensen: Socialisme og Christendom, 1874 (uddrag)
- Martin Luther (1483-1546): Hvad er virkelig gode gerninger? (uddrag)
- Nadver. URL: https://www.youtube.com/watch?v=waRuURC7B_4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Det gode samfund - Velfærdsstaten (Samf )

Samfundsfag:

I samfundsfag er der arbejdet med begreber for velfærdsmodeller (universel, selektiv og residual) og de velfærdsprincipper, der gælder for staten (politisk styring, skattefinansiering, omfordeling), markedet (udbud og efterspørgsel som bestemmende for pris og produktion) og det civile samfund (frivillighed), indgår, og hvordan principperne kommer til udtryk ved løsningen af konkrete velfærdsopgaver. Eleverne lærer begreber for ændringer i samspillet mellem staten, markedet og det civile samfund, f.eks. brugerbetaling, udlicitering, privatisering, forsikringsordninger og valgfrihed. I forløbet er der endvidere arbejdet med eksterne og interne klemmer samt mulige løsninger herpå.
I forløbet udarbejdes et miniprojekt om eksterne udfordringer.


Kernestof:
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ kvantitativ og kvalitativ metode

Materiale:

Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: "Luk samfundet op", Columbus, i-bog kap. 9.
Forskellige statistikker fra: www.dst.dk
"Stadig flere bor alene uden en partner, særligt fra én bestemt gruppe", Kristeligt Dagblad 3.2.2022.(Uddrag)
www.mentordanmark.dk
https://www.ae.dk/analyse/2023-01-historisk-hoej-beskaeftigelse-blandt-ikke-vestlige-indvandrere
Venstre-kandidat mener: Privat leveret velfærd er fremtiden for vores velfærdsstat. , Århus Stiftstidende 19.4.2021.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 KS-HI (Fælles): Det gode samfund: velfærdsstat

Emne: Det gode samfund: Velfærdsstaten

NB: Forløbet læses tværfagligt med religion og samfundsfag. Historie har fokus på velfærdsstatens udvikling fra slutningen af 1800-tallet til i dag.

- Der gennemføres et projekt med eksamenslignende evaluering i grupper som afslutning på forløbet.

Hovedtemaer
- Den tidligste velfærd
- Velfærdens guldalder
- Skattesystemet i historisk perspektiv
- Forskellen på socialistisk og konservativ/borgerlig forståelse af velfærd

Materiale (Omfang: 38)
Grundbogsmateriale (25)
- Sindberg et al, Kampen for det gode samfund, Systime, 2019, (ibog), (1.1.2,3,4 + 1.2.2, 1.2.6) (20)
- DR2: ”Danskernes akademi: ”Velfærdsstaten””, 2010, (00:00-00:30 min) (mitcfu.dk) https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000014412&s=46012795&n=10&o=hits (5)

Kildemateriale (13)
- ”Grundlovens paragraf 75” in ft.dk, URL: https://www.ft.dk/da/dokumenter/bestil-publikationer/publikationer/mingrundlov/min-grundlov/kapitel-8/paragraf-75 (1)
- af ”Gimleprogrammet, 6.-8. juni 1876” in danmarkshistorien.lex.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Gimleprogrammet,_6.-8._juni_1876 (1)
- ”Lov om alderdomsunderstøttelse, 9. april 1891” (§1-2, 5-6) in danmarkshistorien.lex.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Lov_om_Alderdomsunderstøttelse,_9._april_1891 (1)
- ”Skatteligningsliste fra Viborg 1895”, rigsarkivets kildekatalog (1)
- af ”K.K. Steinckes tale ved forelæggelsen af socialreformen i 1930” (2)
- af ”Venstre og Konservatives fælleserklæring: Nye signaler i den økonomiske politik, 1959, Statens indtægtsfremgang” (2)
- Herluf Jensenius, ”Parkerings-proletarer i alle lande!” (Satiretegning) in Blæksprutten, 1960 (1)
- af ”Om social politik fra Handlingsprogram for Venstre: Danmarks liberale parti 1971” (1)
- ”Oversigt over velfærdsydelser og skattetryk / før og nu” (af Peter Sand) (3)

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.

- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

IT:
- træning i kritisk anvendelse af internettets ressourcer
- ansvarligt og reflekteret at forholde sig til sociale medier og deres anvendelse
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 8 Kulturmøder samfundsfag tværfagligt

Forløbet omhandler kulturmøder i Danmark. I oktober er forløbet en del af KS-projekt 2, som hedder "Kulturmøder".
Vi har i samfundsfag fokus på forskellige aspekter af kulturmødet.
Vi kommer bl.a. til at arbejde med:
- integration (assimilation, segregation, pluralistisk integration)
- strategi- og identitetsformer
- kultur og national identitet) (Hofstede)
- sociale forskelle, social arv og Bourdieu
Senmodernitet og Anthony Giddens
Axel Honneth og anerkendelse
- cases + statistik

FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.

- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

KERNESTOF:
- sociale og kulturelle forskelle
- identitetsdannelse og socialisering
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Materiale:

Morten Thorndal: "Ærkedansker Perkerdansker", Systime 2020, i-bog kap: 1, 1.1, 1.2, 3, 3.1, 3.2, 3.3., 3.4 og 3.9
Vestergaard, Gunvor: KulturNu, Systime kap 1, 1.1, 1.2 og 1.5
Luk samfundet op. kap 6: afnittet: medboger og modborgerskab
www.sf.dk
www.df.dk
www.integrationsbarometret.dk
"Jeg er ved at miste kulturbalancen", https://www.information.dk/debat/2013/11/ved-miste-kulturbalancen
Oplæg ved tidligere rockermedlem "Ali Najei"
”Jeg kan aldrig blive dansk nok, fordi jeg ikke er velkommen” af  Marco Guldmann, Februar 16, 2022.




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
KS - Kulturmøder 02-10-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 KS-HI (Fælles): kulturmøder og integration

Emne
Forløbet handler om indvandring til Danmark i perioden 1960’erne til i dag. I den forbindelse undersøges det, hvem og hvorfor mennesker indvandrer til Danmark. Dertil ses der på indvandringens konsekvenser for det danske samfund, integrationsindsatser og politiske holdninger. Endelig er der fokus på, hvordan indvandrerne omtales over tid.

NB: eleverne har afsluttet forløbet med et projekt og evaluering, der minder om den afsluttende eksamen i KS (i grupper)

Hovedtemaer
- Udviklingen i indvandringen til Danmark siden 1960’erne.
- Integration i en historisk kontekst
- De politiske partiers tilgang til emnet
- Danskernes sprog om indvandrerne

Materiale (Omfang: 106)
Grundbogsmateriale (44)
- Hassani, Iman, Danmarks kulturmøder med Mellemøsten (1965-2005), 2023 (I-bog), 6.1-6 + 7.1-2 (30)
- ”Hvor mange flygtninge er kommet gennem årene (statistik)” in refugeeswelcome.dk, URL: https://refugeeswelcome.dk/da/information/fakta/tal-statistik/hvor-mange-flygtninge-er-kommet-gennem-aarene/ (2)
- Malene Fenger Grøndahl, (journalist), Kasper Qvist færgemann, (Cand.mag), Michelle Arroua (Journalist), 2005-2016, ”Højreekstremisme og nynazisme” in faktalink.dk, URL: https://faktalink.dk/emner/hojreekstremisme-og-nynazisme (12)

Kildemateriale: (25)
- Sindberg, Mathias, ”Er velfærdsstaten truet af indvandring?”, in Information.dk, 12. april, 2017, URL: https://www.information.dk/indland/2017/04/velfaerdsstaten-truet-indvandring (3)
- DR: ”Kan du blive dansk statsborger?” (indfødsretsprøven), 27. maj 2025, URL: https://www.dr.dk/nyheder/indland/kan-du-blive-dansk-statsborger-tag-indfoedsretsproeven-her-0 (4)
- Brandsen, Mads: ”Udskældt DF’er beklager voldtægt-udtalelse: Jeg burde ikke have sagt ”alle” udlændinge”, in nyheder.tv2.dk, 18. sept. 2016, URL: https://nyheder.tv2.dk/politik/2016-09-18-udskaeldt-dfer-beklager-voldtaegt-udtalelse-jeg-burde-ikke-have-sagt-alle-udlaendinge (4)
- Danske taler, af ”Frederik Vads tale i Folketinget om udlændingestramninger” in youtube.com, URL: https://www.youtube.com/watch?v=fuB7QmhDA0w (5:58 min)(1)
- ”Glistrup dømt for racisme” in kristeligt-dagblad.dk, 24.08.2000, URL: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/glistrup-dømt-racisme (1)
- ”Mogens Glistrup fremmeddebat på TV2 (1997)” in youtube.com, URL: https://www.youtube.com/watch?v=OBeZdOWiReE (12:18 min) (2)
- Weitling, Rune, ”Esbjerg topper rædselsfuld liste: - Den er kun med til at stigmatisere, raser borgmester” in jv.dk 2. dec. 2024, URL: https://jv.dk/esbjerg/esbjerg-topper-raedselsfuld-liste-den-er-kun-med-til-at-stigmatisere-raser-borgmester (2)
- ”Uddrag af debatindlægget 'Medicinstuderende: Man kan godt kalde et af landets største uddannelsessteder, Panum, for en ghetto' (2018)” (1)
- ”Udtalelser om sangen ”Ramadan i København” / Isam B, sanger, i Berlingske den 5. august 2019 / Jørgen Carlsen, fmd. for højskolesangbogsudvalget, i Kristeligt Dagblad den 8. aug. 2019 / Henrik Dahl, folketingsmedlem for Liberal Alliance, i Berlingske den 1. august 2019 (1)
- Isam B: Ramadan i København, 2019: URL: https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/o-r/ramadan-i-koebenhavn (2)
- ”Morten Messerschmidt raser på X over nyhedsoplæsers halskæde (halvmåne og stjerne)” (1)
- af ”Hanne Reintoft (DKP) om indvandrere som løntrykkere, 16. dec. 1970” in danmarkshistorien.lex.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Hanne_Reintoft_(DKP)_om_indvandrere_som_løntrykkere,_16._december_1970 (3)
- ”Ugens gallup, okt. 1984: Skal gæstearbejderne betales for at rejse hjem?” (2)
- Rose, Flemming, ”Ytringsfrihed” in jp.dk, (muhammedtegningerne) (8)

Supplerende: (37)
- DR: ”Kampen om indvandringen: Ikke en krone” S1:E2, URL: https://www.dr.dk/drtv/episode/kampen-om-indvandringen_-ikke-en-krone_49158 - (29 min)(5)
- DR: ”Indvandringens historie: Gæsterne der blev”, E5 (38 min) (7)
- ”Stadigt flere børn og unge har ikke dansk statsborgerskab” in menneskeret.dk, 20. feb. 2023, URL: https://menneskeret.dk/nyheder/stadigt-flere-boern-unge-ikke-dansk-statsborgerskab (2)
- ”Kontroversiel DF’er går fri efter tale om udlændinge” in folketidende.dk, 6.10.2016, URL: https://www.folketidende.dk/politik/kontroversiel-dfer-gar-fri-efter-tale-om-udlaendinge/2381302 (1)
- DR: ”Gintberg: En fremmed krydser mit spor” 2:2, 30 nov. 2016 (28 min), url: https://www.dr.dk/drtv/episode/gintberg-_-en-fremmed-krydser-mit-spor_-en-fremmed-krydser-mit-spor-_2_2__138799  (5)
- DR: ”Indvandringens historie: Politiske flygtninge til Danmark”, E6 (38 min), URL: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000019052&s=46014341&n=15&o=hits  (7)
- Grunnan, Jeppe, ”Palæstina-trend breder sig: Kommer til en by nær dig” in ekstrabladet.dk, 31. aug 2025, URL: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/palaestina-trend-breder-sig-kommer-til-en-by-naer-dig/10926828 (1)
- ”Asylchef i Dansk flygtningehjælp: Kaare Dybvad Bek er bekymret for det stigende antal flygtninge… bekymret for modtagerlandende, forstås” in asyl.drc.ngo, 3. jul., 2023, URL: https://asyl.drc.ngo/viden-og-holdninger/nyheder/asylchef-i-dansk-flygtningehjaelp-kaare-dybvad-bek-er-bekymret-for-det-stigende-antal-flygtninge-bekymret-for-modtagerlandene-forstas/ (1)
- Ritzau: ”S-ordfører beskyldes for at skabe fundament for racisme” in kristeligt-dagblad.dk, 20.04.2024, URL: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/s-ordfoerer-beskyldes-skabe-fundament-racisme (1)
- tv2: ”Ghetto: Truet til tavshed”, 26. marts 2025, S1:E1, (00:00-07:30 min) URL: https://play.tv2.dk/serie/ghetto-tv2/1/truet-til-tavshed-ac7b3f5c-1c3b-4021-ac4b-a342b5b08412 (1)
- TV2: ”Presselogen: Kritik af EB-interview med Sass’ mor” (om DFs udfald mod TV-vært), (16:30-30:00)(2)
- ”Voices from the far right” in Faktalink, (2:27 min) (1)
- P3Essensen, ”Sådan fik Muhammed-tegningerne Dannebrog i brand (The danish cartoon crisis) (english subs)” in youtube.com, URL: https://www.youtube.com/watch?v=BlHmbE07Oig (3:35 min) (1)
- P3: ”Tidligere ekstremist vil gøre op med sin mørke fortid” in youtbe.com, URL: https://www.youtube.com/watch?v=QR_b3E_2WwM (4:59 min) (1)
- TheHcpworld: ”Muhammed krisen – Cirkusrevyen 2006” in youtube.com, URL: https://www.youtube.com/watch?v=HAtdPrvbECw (4:39 min)(1)

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og
billedmateriale
- gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

IT:
- målrettet informationssøgning, herunder finde, udvælge og anvende relevant information fra internettet
- træning i kritisk anvendelse af internettets ressourcer
- ansvarligt og reflekteret at forholde sig til sociale medier og deres anvendelse
- bearbejdning og formidling af faglig viden
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 10 KS REL SÆRFAGLIGT: Repetition af metoder

Forløbets indhold og fokus:

Repetition af religionsfaget og religionsfænomenologiens og -sociologiens grundbegreber. Der vil være fokus på myter, ritualer og elementær tekstanalyse.

Faglige mål jf. læreplanen:

- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof jf. læreplanen:

- religionsfaglig terminologi og metode

Anvendt materiale:

Sekundærlitteratur:

Lene Madsen m.fl.: "Grundbogen til religion C," Systime 2023, kapitlerne "Tre religionsfaglige begreber" og "Religionssociologi" "Værktøjskasse" (kernestof)
Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl.: "Begrebsnøglen til religion," Systime, 2023, afsnittet om myter
Julie Würtz: "Hver anden tror. Men ikke nødvendigvis på Gud: 'I dag kan vi selv definere, hvad der er helligt'," DR,  31. juli 2025 (uddrag)

Primærlitteratur:

1. Mosebog, kap. 3, vers 1-14 (Syndefaldsmyten)
Programmet: "Tåber på eventyr: Drengerøve bliver til mænd, TV2Play
"Min religiøse rejseoplevelse - mit hjerte bor i Mekka og Medina," rel.dk, 20. juli 2915
Jørgen Bæk-Simonsen: "Hajj," Lex, Danmarks Nationalleksikon, 3.okt. 2024






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 KS REL FÆLLESFAGLIGT: Kulturmøder og islam

I forløbet er der fokus på centrale trosforestillinger og praksisformer i islam samt hvilken betydning disse har og tildeles i kulturmødet. Vi kigger også på eksempler på fremstillingen af islam i medierne samt på det at være en del af en minirotetsreligion i Danmark.
Eleverne stifter ligeledes bekendtskab med grundlæggende begreber og metoder i religionsfaglig tekstanalyse

Kernestof jf. læreplanen:

- islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
udvalgte sider af yderligere én religion
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid

Sekundærlitteratur (kernestof)

Flg. afsnit og kapitler fra Grundbogen til religion C: om søjlerne og de 6 trosartikler
Lærerproduceret materiale om sharia og de 4 idealtyper
"Livet som muslim," og "Tørklædet," fra KS-bogen,  Columbus, 2024
Isabelle Hazen: "Hvem var muslimernes profet Muhammed?," Kristeligt Dagblad, 1. nov. 2017

Primærlitteratur

Hadith: "Troens hovedpunkter"
Kåre Bluitgen: "Fortælling om Muhammeds åbenbaringer," Grundbogen til religion C
Dokumentar: "Sneaking a Camera into Mekka to film Hajj" (https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI&themeRefresh=1)
DR: Ramt af: ”Sarahs niqab-fængsel,” reportage 2019
Tro, Al Bukhari: Hadith-samling
" Min tro: Mursalin: At følge regler har intet at gøre med at være en god muslim, " Af Benedikte Christine Rasmussen, Ugeavisen Kolding, 26. marts 2019.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 KS-HI (Sær): nazisme, jødeforf. og besættelse

23.9.25-26.9.25: Folkedrab, jødeforfølgelse og besættelse (bro fra integration  højreekstremisme/nynazisme)
8.10.5-18.11.25: Folkedrab, jødeforfølgelse og besættelse
Emne
Dette forløb kombinerer folkedrab, jødeforfølgelse og besættelsen af Danmark.
NB: eleverne har været i Berlin, hvor de blandt andet har besøgt kz-lejren Sachsenhaussen

Hovedtemaer
- Forskellige former for folkedrab i Rusland/Sovjetunionen
- Jødeforfølgelse i Tyskland i 1930’erne-40’erne
- Nazisme, racehygiejne – også i en dansk kontekst samt en moderne kontekst
- Besættelsen af Danmark – samarbejdspolitik og modstand
- Filmatiseringer som erindringssted (simpel erindringshistorie)

Materiale (Omfang: 90 sider)
Grundbogsmateriale (25)
- Folkedrab.dk: Blandt andet uddrag af eller hele dele af følgende artikler:
a. ”Hvad er folkedrab?”: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab (1)
b. ”Antisemitiske fjendebilleder, inddeling af mennesker i racer og eksklusion” (med underartikler): https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion (8)
c. ”Hungersnøden i 1932-1933” (Stalinismens forbrydelser): https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser/stalinismens-forbrydelser-befolkningens-lidelser/hungersnoeden-1932-1933 (2)
d. ”Forfølgelse af jøder” (Stalinismens forbrydelser): https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser/stalinismens-forbrydelser-befolkningens-lidelser/forfoelgelse-joeder (2)
e. ”Deportationer under 2. verdenskrig” (Stalinismens forbrydelser): https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser/stalinismens-forbrydelser-befolkningens-lidelser/forfoelgelse-joeder (2)
f. ”Flugten til Sverige”: https://folkedrab.dk/temaer/oktober-43-flugten-til-sverige/artikler-om-oktober-43/flugten-til-sverige (4)
- Malene Fenger Grøndahl, (journalist), Kasper Qvist færgemann, (Cand.mag), Michelle Arroua (Journalist), 2005-2016, ”Højreekstremisme og nynazisme” in faktalink.dk, URL: https://faktalink.dk/emner/hojreekstremisme-og-nynazisme (Sidetal er medtalt under Kulturmøder og integration)
- ”Alsang, 1940-1943” in danmarkshistorien.lex.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Alsang,_1940-1943 (1)
- af ”Illegale blade 1940-1945” in danmarkshistorien.lex.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Illegale_blade_1940-1945 (2)
- ”Sabotage, 1940-1945” in danmarkshistorien.lex.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/Sabotage,_1940-1945 (2)

Kildemateriale (31)
- Klemperes, Victor, ”Stjernen” in Det Tredje Riges sprog, 2010, URL: https://folkedrab.dk/files/media/documents/holocaust/lti_stjernen/lti-stjernen.pdf (3)
- Nürnberglovene: https://folkedrab.dk/kilder/kilde-nurnberg-lovene (1)
- ”Beretning fra interneret jøde efter Krystalnatten” in Die Juden in Deutschland 1933-1945, München 1996., URL: https://folkedrab.dk/kilder/kilde-beretning-fra-interneret-joede-efter-krystalnatten (2)
- K.K.Steincke, af ”Fremtidens forsørgelsesvæsen (1920)” in Fire menneskesyn, 2009, ss. 32-33 (2)
- ”fotografi fra ”konservativt vælgermøde 1935 (heilende deltagere))” (1)
- ”Oprop – fra den tyske besættelsesmagt 9. april 1940” in danmarkshistorien.lex.dk, URL: https://danmarkshistorien.lex.dk/OPROP_-_fra_den_tyske_besættelsesmagt_9._april_1940 (2)
- Danmark på film: ”Tidslinje: Danmark under besættelsen” URL: https://www.danmarkpaafilm.dk/tema/tidslinje-danmark-under-besaettelsen
21 udvalgte film på ca. 2 min i gennemsnit) (6)
- ”Situationsberetning” (politirapport fra Aalborg), 23. august 1943 (1)
- ”Oversigt over dømte ved retsopgøret”, Danmarkshistorien.lex.dk, 1958
Link: https://danmarkshistorien.lex.dk/Oversigt_over_dømte_ved_retsopgøret (1)
- ”Alsangaften i Nakskov den 23’ august 1940” (Tale af borgmester Marius Nielsen), (3)
- ”Begivenhederne nærmer sig Danmark” in Frit Danmark 2. årg. Nr. 5, august 1943 (1)
- ”Frikorpsfolkene fortsætter” in Frit Danmark 2. årg. Nr. 5, august 1943 (1)
- Danmark på film, ”Alsang ved Frederiksberg slot”, 1940, (1:42 min), URL: https://www.danmarkpaafilm.dk/klip/alsang-ved-frederiksberg-slot (1)
- Jensen, Eyvind, af ”gaa til modstand”, 1945, in danmarkpåfilm.dk, URL: https://www.danmarkpaafilm.dk/film/gaa-til-modstand (5 min) (1)
- Trommer, Aage, af ”Kapitel 12, Sabotagens virkning på de tyske bevægelser…” (1)
- af ”Jeg har dræbt nogle stikkere” in Fri presse, sept. 1944, (1)
- ”Bent Melchiors erindringer” (3 klip): URL: https://folkedrab.dk/temaer/oktober-43-flugten-til-sverige/artikler-om-oktober-43/flugten-til-sverige (optalt under grundbog)
- ”Alene på flugt” (Hannas historie): https://folkedrab.dk/temaer/oktober-43-flugten-til-sverige/film-om-flugten-til-sverige/alene-paa-flugt (1)
- Wannseekonferencen januar 1942, Eichmanns protokol” in folkdrab.dk, URL: https://folkedrab.dk/kilder/kilde-wannseekonferencen-januar-1942-eichmanns-protokol (2)

Supplerende (34)
- TV2 ”Danmark ifølge Bubber: Nazisterne” (25 min) URL: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000018440 (4)
- ”A brief history of the worst man-made famines: Holodomor” in youtube.com, URL: https://www.youtube.com/watch?v=EvM0NZYhreg (7:10)(1)
- DR-Kultur: ”Ingen vej tilbage” in Verdenskrigens danske skygger (4), (15 min) URL: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000030817&s=45584554&n=2&o=hits (2)
- Lerbech, Karen, ”Fejesving i hagekorsets skygge”, dr.dk, 28.juni 2017, URL: https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/gymnastik (3)
- DR: ”24 timer vi aldrig glemmer: Da freden brød ud” (40 min.) (6)
- ”Nyhedsoversigt: marts 1943” in Frit Danmark, 2. årg. Nr. 1, apr. 1943 (1)
- Refn, Anders, ”De forbandede år” (sabotageaktionen+flugten til Sverige) (del 2, 1:24-2:02 tim.+ 29:00-34:00 min.) (6)
- ”Bogtrailer: Kamæleonen Jenny Holm” in youtube.com, URL: https://www.youtube.com/watch?v=DonpX-cBYsY (2:15)(1)
- Madsen, Ole Christian, af ”Flammen og citronen” (00:00-27:50 min)(4)
- ”Med ret til at dræbe” efter Øvig Knudsen: Efter drabet (00:00-21:00)(3)
- Svensson, Eirik, af ”Den største forbrydelse” (HBO), 2020, (01:29:00-01:48:00 tim.) (3)

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug.

Faglige mål:
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
- gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi

IT:
- målrettet informationssøgning, herunder finde, udvælge og anvende relevant information fra internettet
- træning i kritisk anvendelse af internettets ressourcer
- bearbejdning og formidling af faglig viden
- vidensdeling og deltagelse i debat om aktuelle problemstillinger.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
AO - Analyseopgaven 31-10-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 13 KS REL SÆRFAGLIGT: Asatro

I forløbet arbejdes der med nordisk mytologi og asatroen som et eksempel på en senmoderne religion med særlig fokus på trossamfundet Forn Sidr.

Kernestof jf. læreplanen:
- udvalgte sider af yderligere én religion
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid

Sekundærlitteratur (kernestof)

Klip fra åbningsscenen fra tv-serien ”Vikings,” (2013-2023), https://www.youtube.com/watch?v=fioCjgnwfaA
Ditte Jensen og Sonja Morell Lundorff: ”De vigtigste ting at vide om nordisk mytologi,” Kristeligt Dagblad, 27.11.2012
Grundlovens bestemmelser om folkekirke og religion, https://www.blkm.dk/grundloven
Anerkendelse som trossamfund, https://www.blkm.dk/andre-trossamfund/anerkendelse/
Lise Ludvigsen: kapitlet ”Kilderne,” fra ”Religion og det senmoderne samfund,” Systime, 2025
Kristine Glerup og Rasmus Fahrendorff: ”Guder i den nordiske mytologi,” Kristeligt Dagblad, 06.07.2024
Kim Lembek og Rolf Stavnem: ”Gylfis blændværk,” (uddrag om udvalgte guder), i ”Snorri Sturluson: Edda,” Gyldendal, 2012
Lærerproduceret materiale om senmoderne religion og religiøsitet
Aziza: ”Hil Thor, Hil Odin. Mit år med Asatroen,” 2012, Version 2.0. Forlaget Abraxas.
M. Kamp: ”Moderne Asetro.” Books on Demand GmbH, 2008

Primærlitteratur

Trossamfundet Forn Sidrs hjemmeside, https://www.fornsidr.dk
”Skabelsen,” fra Nordisk mytologi, https://www.enchantedforest.dk/religion/norse/skabelsen.html
Den ældre Edda: ”Hávamál” (uddrag)
TV: ”Asatro hitter hos danskerne,” videoklip, NetAvisenRuc, https://www.youtube.com/watch?v=Zl9l4grJ61g
TV 2 ECHO: ”Hil Odin! Anne og Mads tror på de nordiske guder og hidkalder dem i skoven,” videoklip, 28.09.2018 https://www.youtube.com/watch?v=gYsG0BkISE4
DR2: ”Himlen over Danmark,” 9: Hedning på høje hæle,” 2006
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Økonomi ( samf særfagligt)

FOKUS
Eleverne opnår grundlæggende indsigt i dansk økonomi. Dvs. markedsmekanismen, økonomiske mål, konjunktursvingninger, det økonomiske kredsløb og finanspolitik, pengepolitik samt strukturpolitik.

KERNESTOF:
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

MATERIALER
"Luk samfundet op!" i-bogs udgaven fra 2022, kap 8.
www.nationalbanken.dk
https://www.dr.dk/nyheder/penge/dansk-oekonomi-brager-frem-men-forbrugerne-frygter-det-vaerste
https://www.dr.dk/nyheder/politik/kontanthjaelpsaftale-rammer-haardt-i-hele-landet-frygter-man-kontanthjaelpsmodtagere-bliver-sat-paa
https://www.dr.dk/nyheder/indland/skoletraette-og-med-udsigt-til-langt-arbejdsliv-flere-unge-tager-tredje-sabbataar


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 KS REL SÆRFAGLIGT: Repetition

Vi repeterer

De enkeltfaglige forløb:

- Jødedom
- Asatro

De flerfaglige forløb:

- Det gode liv, velfærdsstaten og kristendom
- Kulturmøder og islam

Vi kigger på den enkeltfaglige eksamen og ser eksempler på eksamensspørgsmål hertil
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 KS-HIS (Sær): Vikingetid og middelalder (opsaml.)

Klassen har fået ny lærer efter julen 2024...

Klassen læste Middelalder og vikingetid det første halve år - Disse to moduler er et forsøg på opsamling og forventningsafstemning mellem elever og lærer, der ikke har undervist eleverne i emnet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Gammeltestamentlig og jødisk religion

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer