Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Jens Jønsson
|
Hold
|
2024 ma/k (1k ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lineær vækst og regression
Side 32 til 55 Mat C HF, systime, Carstensen et. al
Lineær vækst
Vi kigger på lineær vækst og den rette linjes ligning
Bestemmelse af a ved topunktsformlen og bestemmelsen af b
Tolkningen af konstanterne a og b
Bestemmelse af en tendenslinje ved brug af regression
Tolkning af residualerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentiel Vækst og kapitalfremskrivningsformlen
Side 90 til side 111 Mat C HF, systime, Carstensen et. al
Eksponentiel vækst
Bestemmelse af a ved brug af topunktsformlen samt bestemmelse af b
Fordoblings og halveringskonstanten
Tolkningen af konstanterne a og b
Kapitalfremskrivningsformlen også kendt som renteformlen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trigonometri
Side 118 til 143 Mat C HF, systime, Carstensen et. al
Enhedscirklen og definitionen af cos(v), sin(v) og tan(v) til en vinkel, ensvinklede trekanter og beregning af sider og vinkler i retvinklede trekanter med formlerne.
Cos(v)=hos/hyp
Sin(v)=mod/hyp
Tan(v)=mod/hos
Samt
Arealformlen til beregning af arialer
Konstruktion af vilkårlige trekanter i geogebra
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sandsynlighedsteori og Kombinatorik
Side 175 til 184 Mat C HF, systime, Carstensen et. al
Vi har gennemgået begreberne:
Udfaldsrum, sandsynlighedsfelt, hændelser og kombinationer.
Vi har snakket om og/eller princippet i forbindelse med beregning af sandsynlighed for hændelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Andengradspolynomiet og andengradsligninger
Side 66 til 75 Mat C HF, systime, Carstensen et. al
Konstanterne a, b, c og d’s betydning for et andengradspolynomiums graf
Bestemmelse af toppunkt
Meget kort gennemgang af - Løsning af andengradsligninger med diskriminantmetoden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Deskriptiv Statistik
Siderne 148 til 160 i Mat C HF, systime, Carstensen et. al
Ugrupperede observationer
Frekvens, middelværdi/gennemsnit, kvartilsæt og boksplot
Grupperede observationer
Frekvens, kumuleret frekvens, sumkurve, middelværdi/gennemsnit og kvartilsæt
Rapport:
Der laves en rapport med med autentisk datasæt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition og eksamenstræning
Vi løser opgaver og tænker på den mundtlige eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224420280",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224420280",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224420280"
}