Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Clea Schneider, Maria Willemann, Mia-Maia Stengaard Glentved
|
Hold
|
2024 nf/j (1j nf, 1j nf bi, 1j nf ge, 1j nf ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til NF
Geografi: Kortlæsning
Pensum:
Anders Grosen m.fl.; NF-grundbogen; Lindhardt og Ringhof 2014: s. 12, 18-19
Kort og kortprojektioner.pdf
Terræn og højdekurver.pdf
Fokuspunkter:
- træning i kortlæsning og fortolkning. (atlas, topografiske kort og digitale kort).
Empiriske øvelser:
-Undersøgelse af byudviklingen i Esbjerg (mellem 1954 og nu) via Miljøportalen
-Undersøgelse af Fanøs forandringer gennem tiden via Miljøportalen
Kemi:
Eleverne præsenteres for
-atomets opbygning
-det periodiske system
Pensum: NF grundbogen side 26-29
Biologi:
Forløbets indhold og fokus:
Eleverne har arbejdet med vadehavet som økosystem, herunder planters tilpasning til det salte miljø, osmose, fotosyntese og respiration.
Øvelse:
- Demoforsøg: osmose i agurk
- Felttur: Observation af planter ved vadehavet, på strandengen
Formål:
Eleverne skal efter endt forløb kunne:
- Redegøre for forskelle mellem celletyper, samt deres opbygning
- Forklare funktionerne af organellerne i cellen
- Forklare hvordan cellemembranen er opbygget, samt hvordan transportprocesserne diffusion, osmose og faciliteret diffusion fungerer
- Beskrive vadehavet som økosystem, herunder abiotiske og biotiske faktorer
- Diskutere hvordan planter har tilpasset til livet på strandengen
Faglige mål:
- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten.
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Kernestof:
- cellers opbygning, celleorganellernes funktion
- økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet
Anvendt materiale:
- NF-grundbogen s. 20-23, 31-35, 37-39, 42-45, 57-63
- Biologi i udvikling s. 17-21 (kopiark)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvad sker der i naturen?
Geografi: Vadehavet
Pensum:
Om Verdensarv Vadehavet (link)
Vadehavets tidevand.pdf
Vadehavets landskab.pdf
Landskabet omkring Vadehavet (Youtube klip)
Stormfloder ved Vadehavskysten.pdf
Historiske stormfloder i Vadehavet (Youtube klip)
Vadehavet (link)
Vader (link)
Slik (link)
Barrierekyst (link)
Aflejringsprocesser (link)
Kernestof:
-Vejrforhold og klima
-Jordens og landskabernes processer
Fokuspunkter:
- Stormfloder, havstigning, diger, global opvarmning, lavtryks passager, vadehavet, tidevand, vader, marsk, istider, bakkeøer, hedesletter, mennesker og vadehavet.
Laboratorieøvelser:
- Prøvebeskrivelse af sand fra Vaden
- Partikelstørrelsesfordelingen i sand fra vaden og sand fra stranden
Empiriske øvelser
- Undersøgelse af tidevand via data fra DMI
- Undersøgelse af oversvømmelsesrisiko via Dingeo
Ekskursion:
Feltekskursion til Fanø
- Feltundersøgelser af vaden - vaden ud for Grønningen nordøst på Fanø
- Kortlægning af højeste vandstande og forholdsregler ved stormfloder i Nordby
Kemi:
Eleverne præsenteres for
- Atomets opbygning
- Det periodiske system
- Ædelgasreglen
- Opbygning af NaCl
- NaCl´s opløselighed
- Let og tungtopløselige ionforbindelser
- Navngivning af ionforbindelser
-mængdeberegning
Forsøg:
- Undersøgelse af salts opløselighed
- Bestemmelse af NaCl-indholdet Vadehavet
Pensum
Kernestof:
Nf-grundbogen side 35-37 + 41-42+ 48-57
Øvelsesvejledning til forsøgene
Supplerende:
Figurer og noter i den fælles One-Note
Biologi:
Forløbets indhold og fokus:
Eleverne har arbejdet med vadehavet som økosystem, herunder planters tilpasning til det salte miljø, osmose, fotosyntese og respiration.
Øvelse:
- Demoforsøg: osmose i agurk
- Felttur: Observation af planter ved vadehavet, på strandengen
Formål:
Eleverne skal efter endt forløb kunne:
- Redegøre for forskelle mellem celletyper, samt deres opbygning
- Forklare funktionerne af organellerne i cellen
- Forklare hvordan cellemembranen er opbygget, samt hvordan transportprocesserne diffusion, osmose og faciliteret diffusion fungerer
- Beskrive vadehavet som økosystem, herunder abiotiske og biotiske faktorer
- Diskutere hvordan planter har tilpasset til livet på strandengen
Faglige mål:
- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten.
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Kernestof:
- cellers opbygning, celleorganellernes funktion
- økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet
Anvendt materiale:
- NF-grundbogen s. 20-23, 31-35, 37-39, 42-45, 57-63
- Biologi i udvikling s. 17-21
- Artikel: Vadehavets strandenge. Planter i kamp mod saltet.
- Artikel: Vadehavets østers - en problematisk delikatesse?
- Artikel: Stillehavsøstersen er kommet for at blive
Artikel: Træernes smarte taktik: Sådan ved de, at de skal smide bladene i efteråret
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Salt i havvand
|
09-09-2024
|
Prøvebeskrivelse
|
13-09-2024
|
Partikelstørrelsesfordeling
|
02-10-2024
|
Evaluerigsopgave 1
|
03-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvorfor bør vi passe på vores vand?
Geografi:
Pensum:
Anders Grosen m.fl.; NF-grundbogen; Lindhardt og Ringhof 2014: s. 65-78, 81-83
Atmosfæren (Atmosphere animation)
Luftens cirkulation (Air circulation animation)
Globale vinde (Arens 11 animation)
Det globale vindsystem (link DMI)
Corioliskraften.pdf
Corioliskraften og højtryk og lavtryk.pdf
Hvad fortæller et vejrkort (link Virtuel Galathea3)
Vandets kredsløb (link GEUS)
Det danske grundvand (link lex.dk)
Porøsitet og permeabilitet (link GEUS)
Jordbund.pdf
Grundvandets forureningskilder.docx
Landskabsdannelse.pdf
Kernestof:
- Vejrforhold og vandressourcer
- Landskabernes processer
- Naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Fokuspunkter:
- Nedbør, grundvand, jordbund, vandbalanceligningen, vandets kredsløb, vandværk, grundvandsforurening.
Laboratiorieøvelser:
- Nedsivning af vand i to sedimenttyper
- Dugpunktet
Empiriske øvelser:
- Analyse af vejrkort
- Undersøgelse af grundvandets sårbarhed via jordartsforholdene (Dingeo)
- Undersøgelse af omfanget af forurenede grunde via Dingeo
Kemi:
Eleverne præsenteres for
- Let- og tungopløselige salte
- Hvad er kalk
- Kalks opløselighed i syre
- Hårdt og blødt vand
- Reaktionsskemaer
- Syre-base kemi
- pH-begrebet
- Syre/base titrering
- Mængdeberegning
-Opbygningen af et vandmolekyle
-kovalente bindinger
-polære og polære molekyler
Forsøg:
-Når kalk opløses i vand
-Intro til syre base titrering
-kulsyre i danskvand
-vands hårdhed
Pensum:
Kernestof:
NF grundbogen: side 84-89
Udleverede noter "hvor får vi vores drikkevand fra" (hvad er kalk og syre base kemi)
Øvelsesvejledninger til forsøg
Supplerende:
Fælles One note
Biologi:
Forløbets indhold og fokus:
Eleverne har arbejdet med søen som økosystem, herunder hvilken konsekvens næringsstoffer kan have på en næringsrig sø. Eleverne har også kort arbejdet med bakterier i drikkevand.
Øvelse:
- Bakterier i drikkevand
- Fotosyntese og respiration i vandpest
Formål:
Eleverne skal efter endt forløb kunne:
- Redegøre for søen som økosystem, herunder en næringsfattig og næringsrig sø
- Redegøre for vandets kredsløb
Faglige mål:
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder
- Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
Kernestof:
- økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet
- cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer
Anvendt materiale:
- NF-bogen s. 42-47, 75-81
- Biologi til tiden s. 136-140
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dugpunktet
|
22-10-2024
|
Vands hårdhed
|
24-10-2024
|
Nedsivning af vand
|
18-11-2024
|
NF projekt 2 (vand)
|
21-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvad er det gode liv?
Geografi:
Pensum:
Anders Grosen m.fl.; NF-grundbogen; Lindhardt og Ringhof 2014: s. 93-109
Erhvervsudvikling.pdf
Modeller for befolkningspyramider.docx
Den demografiske transitionsmodel.docx
Kernestof:
-Befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden
Fokuspunkter:
- Flyttemønstre, byudvikling, erhvervsudvikling, dødsrate, fødselsrate, befolkningsvækst, middellevealder, KRAM faktorerne, befolkningspyramider.
Empiriske øvelser:
- Undersøgelse af byudvikling
- Kortlægning af erhvervsfordelingen i nuværende og tidligere generationer
- Undersøgelse af befolkningers alderssammensætning og udvikling via data fra statistikdatabase
Kemi:
Vi har gennemgået:
- opbygningen af alkaner, samt navngivning
- opbygningen af fedtsyrer - herunder mættede og umættede fedtsyrer, cis/trans-fedtsyrer.
-navngivning af fedtsyrer
- polær eller upolære bindinger ved hjælp af elektronegativitet, fx C-H eller O-H.
- reglen ”Ens opløser Ens”.
- bestemmelse fedtindholdet i fødevarer vha. ekstraktion.
-dobbeltbindingers reaktion med bromvand
Forsøg:
- Blandbarhed
- Bestemmelse af fedtindhold i chips
- Påvisning af dobbeltbindinger med bromvand
Pensum:
Kernestof:
- Kost og ernæring 7-10, 43-59
- NF-bogen side 108-112
- udleverede noter: "kompendie-organisk kemi-en begyndelse"
- øvelsesvejledninger til forsøgene
Supplerende:
Fælles One note
Biologi:
Forløbets indhold og fokus:
Med udgangspunkt i KRAM faktorerne har eleverne arbejdet med sundhed. De har arbejdet med fordøjelse og nedbrydning af stivelse. Derudover har de arbejdet med blodkredsløbet og dens funktion.
Øvelse:
- Nedbrydning af stivelse vha. Spytamylase
- Måling af puls og blodtryk
Formål:
Eleverne skal efter endt forløb kunne:
- Redegøre for KRAM(S) faktorerne
- Redegøre for de tre energigivende næringsstoffer: fedt, kulhydrat og protein
- Beskrive hvordan fordøjelsessystemet er opbygget
- Forklare hvordan kulhydrater nedbrydes i fordøjelsessystemet, samt perspektivere dette til øvelsen "Nedbrydning af stivelse"
- Redegøre for hvad enzymer er og hvordan de virker
- Forklare blodkredsløbet og hjertets opbygning og funktion
- Diskutere hvorfor pulsen stiger når vi begynder at bevæge os (Øvelsen "blodtryk og puls")
Faglige mål:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
Kernestof:
- biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
- cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer
- organsystemers opbygning og funktion
Anvendt materiale:
- NF-grundbogen s. 108-119
- Kost (falckhealthcare.dk)
- Dokumentar: Madmagasinet Bitz og Frisk - Fastfood
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal: Blandbarhed
|
12-12-2024
|
Befolkningspyramider og demografi
|
22-01-2025
|
Fedt indhold i chips. Journal
|
23-01-2025
|
NF opgave 3 Det gode liv
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvordan passer vi på klimaet?
Geografi:
Pensum:
Anders Grosen m.fl.; NF-grundbogen; Lindhardt og Ringhof 2014: s. 137-142, 144-155, 168-169
Kulstofkredsløbet (Youtube klip: Carbon Cycle and Global Warming)
Kulstofkredsløb (link - Wikipedia)
BP statistical review of world energy full report.pdf: s. 24
Kulstofkredsløbet.pdf: fig. 15.6
Olie og gas (dele af link - fokus: oliedannelse og efterforskning)
Efter Egon: Se de jyske oversvømmelser fra helikopter - DR Nyheder (youtube klip)
Grønlandspumpen og Golfstrømmen.pdf
Hvad er luftforurening (link Miljøstyrelsen)
Kernestof:
- Klima og klimaændringer
- Natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
- Naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Fokuspunkter:
- Strålingsbalancen, drivhuseffekten, kulstoffets kredsløb, fossile brændstoffer, klimaændringer og konsekvenser, energiforbrug, alternative energikilder, luftforurening, grønlandspumpen og golfstrømmen.
Film: Den sidste olie
Feltarbejde:
- Måling af strålingsbalancen herunder albedo
- CO2 målinger
Laboratorieøvelser:
- Termohalin cirkulation
Empiriske øvelser:
- Kortanalyse af solindstråling
- Undersøgelse af verdens oversvømmede områder som følge af klimaændringer (flood.firetree.net)
- Undersøgelse af luftforureningen i DK via data fra Århus universitet
Andre øvelser:
- Informationsøgning og skematisering af alternative energikilder
Kemi
Vi har gennemgået
-Alkaners opbygning og navngivning
-Afstemning af reaktionsskemaer
-Opskrivning af reaktionskemaer for forbrændingsreaktioner
- Beregning af CO2-udledningen ved afbrænding af fx. heptan
- ethanol molekylet
- gæring og destillation
Forsøg:
- Hvad indeholder lightergas?
- Gæring og destillation af bioethanol
Pensum:
Kernestof:
udleverede noter: "kompendie-organisk kemi-en begyndelse"
øvelsesvejledninger til forsøgene
https://www.youtube.com/watch?v=D_oM8-Zripc (Alkaners opbygning og navngivning)
https://www.gymnasiekemi.com/c4.html (Afstemning af reaktionsskemaer)
https://www.gymnasiekemi.com/c13.html (Kemi og klima de første 12 min og 30sek)
Supplerende stof:
Fælles One Note
Biologi:
Forløbets indhold og fokus:
Eleverne har arbejdet med alternative energikilder, herunder bioethanol og klimavenlig kost (planter og insekter).
Øvelse:
- Gæring
- Økologisk effektivitet hos melorme
Formål:
Eleverne skal efter endt forløb kunne:
- Redegøre for 1. og 2. generationsbioethanol
- Redegøre for respiration og fotosyntese
- Forklare hvordan majs kan nedbrydes til glukose
- Forklare processen gæring
- Forklare hvad den økologiske effektivitet er
- Diskutere hvorfor melorme som erstatning til husdyr (køer, grise, m.m.) er mere klimavenligt
- Diskutere hvorfor bioethanol er CO2 neutralt
Faglige mål:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
Kernestof:
- biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
- cellulære processer og enzymer
- bioteknologiske metoder og deres anvendelse
- økologi
Anvendt materiale:
- NF-bogen s. 141-142, s. 155-156
- Biologi til tiden, Nucleus, 2012 (2. udgave) s. 144-147
- 3. Energi og vækst | WWF undervisning
- Artikel: Så meget bedre er det for miljøet at spise insekter (videnskab.dk)
- Artikel: Klimavenlig mad: Sådan får du klimaet med på tallerkenen (experimentarium.dk)
- Bioethanol - Læs om bioethanol som biobrændsel (experimentarium.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal: Den mest mættede olie
|
18-02-2025
|
Forbrænding af stearin
|
03-03-2025
|
CO2 i bilos
|
05-03-2025
|
hvad er lightergas
|
06-03-2025
|
Strålingsbalance og albedo
|
24-03-2025
|
Journal fremstilling af bioethanol
|
26-03-2025
|
Destillation af bioethanol
|
27-03-2025
|
NF-Projektet
|
02-05-2025
|
Termohalin cirkulation
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224494258",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224494258",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224494258"
}