Titel
2
|
Hvad sker der i naturen?
*** GEOGRAFI : VADEHAVET ***
Kernestof
• Vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
• Jordens og landskabernes processer
Fokuspunkter
Vadehavet, havspejlsstigninger (tidevand og stormfloder), landskabsdannelse(istider og kystens landskab), landskabsformer (vader, marsk, bakkeøer, smeltevandssletter), menneskets liv ved Vadehavet og diger,
Pensum
Dahl, F.K. (red.): GEOVIDEN 02 2023: VADEHAVET. Geocenter Danmark, s. 2-4, 6-15, 18-23, 28-32.
Kristiansen, A.N., A.T. Kjær & J.B. Fosgaard. (2021): C4. Luftens tryk og vinde fra GO Naturgeografi
Lützen, U.G. (2024): Vadehavet - Landskabsanalyse. Ikke publiceret. S. 1-3.
Melbye, K. & A. Overgaard (2015): Stormfloder ved Vadehavet. Vadehavets Formidlerforum, s. 1-3
Overgaard, A. & K. Melbye: Marskens brug, natur og kultur. Vadehavets Formidlerforum 2015, s. 1-3
Pejrup, M. (2013): Aflejringsprocesser fra Naturen i Danmark (lex.dk).
Supplerende (videoer)
Tidevand ved Vadehavet.
Nationalpark Vadehavet på YouTube (5:25)
1999 Orkanen
TV2 Nyhederne (2:48):
24 timer vi aldrig glemmer: Orkanen 3.12 1999.
DRTV på MitCFU (50:00)
Øvelser, eksperimentelt og empirisk arbejde
• Ekskursion til Fanø - Udtagning af sedimentprøve
• Tidevand i Nordsøen (digital øvelse)
• Oversvømmelser på kortet (digital øvelse)
• Sedimentfordeling i vaden (laboratorie øvelse)
Kemi: Vadehavet
Eleverne præsenteres for:
- Atomets opbygning
- Elektronstrukturen for de første 18 grundstoffer
- Det periodiske system
- Ioner og ionforbindelser
- Ædelgasreglen
- Stofmængde
- Molarmasse
- Masse
- Koncentration
- Let og tungtopløselige ionforbindelser
- Fældningstitrering
- Standardkurver
- Molekylformel og strukturformel
- Afstemning af reaktionsskemaer
Øvelser
- Påvisning af salt i vand
- Saltindhold i Vadehavet
Anvendt materiale
- NF-grundbogen s. 25-29, 35-37, 41-42, 48-57
Biologi:
Forløbets indhold og fokus:
Eleverne har arbejdet med vadehavet som økosystem, herunder planters tilpasning til det salte miljø, osmose, fotosyntese og respiration.
Øvelse:
- Osmose i agurk
- Felttur: Observation af planter ved vadehavet, på strandengen
-Fotosyntese
Formål:
Eleverne skal efter endt forløb kunne:
- Redegøre for forskelle mellem celletyper, samt deres opbygning
- Forklare funktionerne af organellerne i cellen
- Forklare hvordan cellemembranen er opbygget, samt hvordan transportprocesserne diffusion og osmose fungerer
- Beskrive vadehavet som økosystem, herunder abiotiske og biotiske faktorer
- Diskutere hvordan planter har tilpasset til livet på strandengen
Faglige mål:
- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten.
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Kernestof:
- cellers opbygning, celleorganellernes funktion
- økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet
Anvendt materiale:
- NF-grundbogen s. 21-24, s. 31-35, s. 37-41, s. 42-47, s. 61-63
|