Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Clea Schneider
|
Hold
|
2024 ng/2a (2a ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvorfor er det svært at forudsige klimaet/vejret?
Klimaændringer, vejr og klima
Fokusområder:
- klimasystemet, herunder klimazoner, plantebælter og vindsystemer
- kulstofkredsløbet og klimaændringer, herunder klimaets betydning for
produktion og menneskets livsvilkår
- energiressourcer, energiteknologier og energiforbrug
- bæredygtig udvikling og FN's verdensmål
- Feltmålinger: Strålingsbalance, herunder albedo
- Laboratorieforsøg: Termohalin cirkulation/Grønlandspumpen
- Felt/laboratoriemålinger: CO2 fra biludstødning
- Øvelse: Analyse af klimastationer forskellige steder i verden
- Netøvelse: Klimaberegner - CO2 udledning
- Øvelse: Systematisering af konsekvenser af global opvarmning
- Elevfremlæggelser: Klimabælter og landbrugsafgrøder
- Film: Kampagnen mod klimaet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Strålingsbalance og albedo Rapport
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Hvorfor ryster jorden?
Pladetektonik, jordskælv og vulkaner
Fokusområder:
- jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- landskabers dannelsesprocesser og udviklingshistorie
- bjergarters kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Laboratorie forsøg: Densitet af bjergarter
- Øvelse: Klassificering og indplacering af bjergarter i bjergartscyklus
- Opgave: Kobling af pladerande og drivkræfter
- Netøvelser: Jordskælvsanalyse
- Øvelse: Beskrivelse og tolkning af figurer
- Filmklip: Vulkanudbrud på Hawaii og ved Mount St Helene samt under vand
- Film: Europas skabelse - Jordskælv
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling - Fremlægge vulkantyper
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Hvad er råstoffer og kan de udnyttes bæredygtigt?
Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer
Fokusområder:
- landskabers dannelsesprocesser
- geologiske forekomsters betydning (oliedannelse/forekomster) for
produktion og samfund
- bæredygtig udvikling
- plastik som ressource
- udnyttelse af smeltevandssand og -grus - menneskeskabte
landskabsdannelser
- Undersøgelse: Er der plastik i din hudcreme
- Laboratorieforsøg: Sigteanalyse
- Øvelse: Beregning af økologisk fodaftryk
- Opgave: Oliedannelse og forekomster som tegneserie
- Øvelse: Undersøgelse af grusgrave i Rødekro med Google Earth
- Del af filmen: Den sidste olie
- Film: Råstofferne - samfundets byggesten (MiMa)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere - Rollespil omkring begrænsning af plastik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Kan man løbe tør for vand?
Vandets kredsløb, bæredygtighed og miljøkonsekvens
Fokusområder:
- vandets kredsløb, herunder nedbørsforhold og grundvandsdannelse
- vandressoucer, deres udnyttelse og forvaltning herunder
vandstress og vandkonflikter - FN's verdensmål
- Laboratorieforsøg: Vands nedsivning i to jordtyper - sand og ler
- Laboratorieforsøg: Dugpunktet
- Netøvelse: Undersøgelse af forurenede grunde via gis-temaer fra
dingeo
- Øvelse: Kategorisering af forureningskilder
- Øvelse: Informationsøgning og fremlæggelse af vandkonflikter i verden
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information - Vandkonflikter og forureningsdata
- Formidling - Oplæg om vandkonflikter
- IT - Gis kort
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65274185418",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65274185418",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65274185418"
}