Holdet 2024 ng/2b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Clea Schneider
Hold 2024 ng/2b (2b ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvorfor er det svært at forudsige klimaet/vejret?
Titel 2 Hvorfor ryster jorden?
Titel 3 Hvad er råstoffer og kan de udnyttes bæredygtigt?
Titel 4 Kan man løbe tør for vand?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvorfor er det svært at forudsige klimaet/vejret?

Klimaændringer, vejr og klima

Fokusområder:
- klimasystemet, herunder klimazoner, plantebælter og vindsystemer
- kulstofkredsløbet og klimaændringer, herunder klimaets betydning for
   produktion og menneskets livsvilkår
- energiressourcer, energiteknologier og energiforbrug
- bæredygtig udvikling og FN's verdensmål


- Feltmålinger: Strålingsbalance, herunder albedo
- Laboratorieforsøg: Termohalin cirkulation/Grønlandspumpen
- Felt/laboratoriemålinger: CO2 fra biludstødning

- Øvelse: Analyse af klimastationer forskellige steder i verden
- Netøvelse: Klimaberegner - CO2 udledning
- Øvelse: Systematisering af konsekvenser af global opvarmning
- Elevfremlæggelser: Klimabælter og landbrugsafgrøder
- Film: Kampagnen mod klimaet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Strålingsbalance og albedo Rapport 20-10-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Hvorfor ryster jorden?

Pladetektonik, jordskælv og vulkaner

Fokusområder:
- jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- landskabers dannelsesprocesser og udviklingshistorie
- bjergarters kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer

- Laboratorie forsøg: Densitet af bjergarter
- Øvelse: Klassificering og indplacering af bjergarter i bjergartscyklus

- Opgave: Kobling af pladerande og drivkræfter
- Netøvelser: Jordskælvsanalyse
- Øvelse: Beskrivelse og tolkning af figurer
- Filmklip: Vulkanudbrud på Hawaii og ved Mount St Helene samt under vand
- Film: Europas skabelse - Jordskælv
- Filmklip: Råstoffer - Samfundets byggesten
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling - Fremlægge vulkantyper
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Hvad er råstoffer og kan de udnyttes bæredygtigt?

Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer

Fokusområder:
- landskabers dannelsesprocesser
- geologiske forekomsters betydning (oliedannelse/forekomster) for
   produktion og samfund
- bæredygtig udvikling
- plastik som ressource
- udnyttelse af smeltevandssand og -grus - menneskeskabte
   landskabsdannelser

- Undersøgelse: Er der plastik i din hudcreme
- Laboratorieforsøg: Sigteanalyse

- Øvelse: Beregning af økologisk fodaftryk
- Opgave: Oliedannelse og forekomster som tegneserie
- Øvelse: Undersøgelse af grusgrave i Rødekro med Google Earth
- Del af filmen: Den sidste olie
- Film: Råstoffer - samfundets byggesten (MiMa)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere - Rollespil omkring begrænsning af plastik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Kan man løbe tør for vand?

Vandets kredsløb, bæredygtighed og miljøkonsekvens

Fokusområder:
- vandets kredsløb, herunder nedbørsforhold og grundvandsdannelse
- vandressoucer, deres udnyttelse og forvaltning herunder
   vandstress og vandkonflikter - FN's verdensmål

- Laboratorieforsøg: Vands nedsivning i to jordtyper - sand og ler
- Laboratorieforsøg: Dugpunktet

- Netøvelse: Undersøgelse af forurenede grunde via gis-temaer fra
   dingeo
- Øvelse: Kategorisering af forureningskilder
- Øvelse: Informationsøgning og fremlæggelse af vandkonflikter i verden
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information - Vandkonflikter og forureningsdata
  • Formidling - Oplæg om vandkonflikter
  • IT - Gis kort
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde