Holdet 2024 ng/2c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Ulrik Lützen
Hold 2024 ng/2c (2c ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til NGC
Titel 2 Hvorfor taler alle om klimaet?
Titel 3 Et liv på vulkaner
Titel 4 Kan man løbe tør for vand?
Titel 5 Råstoffer og bæredygtighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til NGC

Kernestof // Fokuspunkter
Introforløb om faget geografi og hvilke kompetencer der er brug for, herunder faglig læsning og kortlære.

Pensum
Mangelsen et al. (2018): Naturgeografi - vores verden (2.ed) . GO Forlag, Kbh- Ø. S. 8-13

”Naturgeografilærerne på Silkeborg gymnasium” (2023): Figuranalyse i naturgeografi EMU.dk

Øvelser, eksperimentelt og empirisk arbejde
• Kort om mig og klassen
• Verdens sande størrelse
• Øvelse i figuranalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT - Klassenotesbog, brug af faglige hjemmesider, mv.
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Hvorfor taler alle om klimaet?

Kernestof // Fokuspunkter
• Klimasystemet, herunder klimazoner, plantebælter og vindsystemer
•  Kulstofkredsløbet og klimaændringer, herunder klimaets betydning for
   produktion og menneskets livsvilkår
• Energiressourcer, energiteknologier og energiforbrug
• Bæredygtig udvikling og FN's verdensmål


Pensum
Mangelsen et al. (2018): Naturgeografi - vores verden (2.ed) . GO Forlag, Kbh- Ø:
  1. Klimaændringer, s. 15-25, 32-33
  13. Vejr og klima, s. 243-255, 261-267
  15. Energi, s. 283-297
  16. Bæredygtighed, s. 299-301

Kristiansen, A.N., A.T. Kjær & J.B. Fosgaard. (2021): 1.4. Klimapolitik (afsnittet om Parisaftalen) fra GO Naturgeografi



Supplerende (videoer)
Temperaturen til 1970 . Climate Panel Foundation på YouTube (2:00)
Kulstoffets kredsløb . Undervisningslokalet på YouTube (13:41)
Kampagnen mod klimaet . DR  på DRTV (59:38)

Opgaver og eksperimentelt arbejde
• Undersøgelse af egen klimabelastning
• Verdens energiforsyning
• Elevfremlæggelse: FN's Verdensmål
• Feltmålinger: Strålingsbalance
• Undersøgelse af hydrotermfigurer
• Labforsøg: Termohalin cirkulation
• Undersøg dagens vejrkort
• Energiforbrug ved transport
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Strålingsbalancen 20-10-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Et liv på vulkaner

Kernestof // Fokuspunkter
• Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
• Landskabers dannelsesprocesser og udviklingshistorie
• Bjergarters kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer


Pensum
Mangelsen et al. (2018): Naturgeografi - vores verden (2.ed) . GO Forlag, Kbh- Ø:
  11. Geologi, s. 191-213

Birk, T. & N. Vinther (2019): GEOdetektiven . Lindhardt Og Ringhof, København. S. 131-133

Ukendt: Bjergkædedannelse og isostasi. S. 28-30


Supplerende (videoer)
Europas dannelse (2): Jordskælv . DR2 på MitCFU (49:00)

Pyroclastic flows: the hazard . VolFilm på YouTube (2:29)

How mountain ranges are formed at convergent plate boundaries. Geography Lessons på YouTube (3:00)

The theory of isostasy . Encyclopædia Britannica på britannica.com/ (1:35)


Opgaver og eksperimentelt arbejde
• Grundlæggende geologi -arbejdsspørgsmål
• Sagen om kontinenternes drift
• Virtuel øvelse: Var det Kim? (Jordskælvsanalyse)
• Laboratorieforsøg: Bjergarters densitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Kan man løbe tør for vand?

Kernestof // Fokuspunkter
• Vandets kredsløb, herunder nedbørsforhold og grundvandsdannelse
• Vandressourcer, deres udnyttelse og forvaltning herunder vandstress og vandkonflikter
• FN's verdensmål


Pensum
Mangelsen et al. (2018): Naturgeografi - vores verden (2.ed) . GO Forlag, Kbh- Ø:
  13. Vejr og klima, s. 256-261
  14. Vand, s. 269-281


Supplerende (videoer)
Nordic Waste: Forstå sagen på tre minutter. Videnskab.dk på YouTube (3:02)

Konventionelt landbrug, pesticider og grundvandsbeskyttelse . EWII på YouTube (5:15)


Opgaver og eksperimentelt arbejde
• Vandets kredsløb – arbejdsspørgsmål
• Stigningsregn fra VUCDigital.dk
• Laboratorieforsøg: Dugpunktet
• Laboratorieforsøg: Vands nedsivning i to jordtyper - sand og ler
• Virtuel øvelse: Trusler mod drikkevandet (Arealinfo og Grundvandskort fra GEUS)
• Elevfremlæggelse: Informationsøgning og fremlæggelse af vandkonflikter i verden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 Råstoffer og bæredygtighed

Kernestof // Fokuspunkter
• Landskabers dannelsesprocesser
• Geologiske forekomsters betydning (oliedannelse/forekomster) for produktion og samfund
• Bæredygtig udvikling
• Plastik som ressource
• Udnyttelse af smeltevandssand og -grus
•  Menneskeskabte landskabsdannelser


Pensum
Berendt, A. (2019): Opdag havet. WWF, Kbh. S. 51-59
Mangelsen et al. (2018): Naturgeografi - vores verden (2.ed) . GO Forlag, Kbh. Ø:
    3. Olie, s. 62-67 + 72
  11. Geologi, s. 197-201
  12. Landskabet, s. 215-218, 222-228, 235-237
  16. Bæredygtighed, s. 299-301
  17. Udvikling, s. 320-323



Supplerende (tekster)
DR.dk (2018):   Bioplast eller bio… hvad? Bliv klogere på dit plastik-skrald her. .
Plastic Change (2021):   Er vi gode til at genanvende i Danmark? Vi ved det faktisk ikke. .

Plastic Change (2021):   Top 10 største plastikforurenere i Danmark er fundet. .

Supplerende (videoer)
Verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion. Verdensmålene for bæredygtig udvikling på YouTube (4:01)

Råstoffer – samfundets byggesten. GEUSgeology på YouTube (5:24)

Grundstoffer i smartsphone. Testoteket på YouTube (19:10)

"En Verden Af Plastik": Hvor bliver plastikken af?. Plastic Change på YouTube (9:17)


Opgaver og eksperimentelt arbejde
• Smartphones og mineraler - research på nettet
•  Mit aftryk på verden - Footprint Calculator
•  Erhvervsfordeling og industrialisering
•  Oliedannelse - tegneserieproduktion
• Er der plastik i min hudcreme? Undersøgelse
• Laboratorieforsøg: Sigteanalyse
• Undersøgelse af grusgrave med Google Earth
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde