Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Ulrik Lützen
|
Hold
|
2024 ng/2c (2c ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til NGC
Kernestof // Fokuspunkter
Introforløb om faget geografi og hvilke kompetencer der er brug for, herunder faglig læsning og kortlære.
Pensum
Mangelsen et al. (2018): Naturgeografi - vores verden (2.ed) . GO Forlag, Kbh- Ø. S. 8-13
”Naturgeografilærerne på Silkeborg gymnasium” (2023): Figuranalyse i naturgeografi på EMU.dk
Øvelser, eksperimentelt og empirisk arbejde
• Kort om mig og klassen
• Verdens sande størrelse
• Øvelse i figuranalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT - Klassenotesbog, brug af faglige hjemmesider, mv.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Hvorfor taler alle om klimaet?
Kernestof // Fokuspunkter
• Klimasystemet, herunder klimazoner, plantebælter og vindsystemer
• Kulstofkredsløbet og klimaændringer, herunder klimaets betydning for
produktion og menneskets livsvilkår
• Energiressourcer, energiteknologier og energiforbrug
• Bæredygtig udvikling og FN's verdensmål
Pensum
Mangelsen et al. (2018): Naturgeografi - vores verden (2.ed) . GO Forlag, Kbh- Ø:
1. Klimaændringer, s. 15-25, 32-33
13. Vejr og klima, s. 243-255, 261-267
15. Energi, s. 283-297
16. Bæredygtighed, s. 299-301
Kristiansen, A.N., A.T. Kjær & J.B. Fosgaard. (2021): 1.4. Klimapolitik (afsnittet om Parisaftalen) fra GO Naturgeografi
Supplerende (videoer)
Temperaturen til 1970 . Climate Panel Foundation på YouTube (2:00)
Kulstoffets kredsløb . Undervisningslokalet på YouTube (13:41)
Kampagnen mod klimaet . DR på DRTV (59:38)
Opgaver og eksperimentelt arbejde
• Undersøgelse af egen klimabelastning
• Verdens energiforsyning
• Elevfremlæggelse: FN's Verdensmål
• Feltmålinger: Strålingsbalance
• Undersøgelse af hydrotermfigurer
• Labforsøg: Termohalin cirkulation
• Undersøg dagens vejrkort
• Energiforbrug ved transport
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Strålingsbalancen
|
20-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Et liv på vulkaner
Kernestof // Fokuspunkter
• Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
• Landskabers dannelsesprocesser og udviklingshistorie
• Bjergarters kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
Pensum
Mangelsen et al. (2018): Naturgeografi - vores verden (2.ed) . GO Forlag, Kbh- Ø:
11. Geologi, s. 191-213
Birk, T. & N. Vinther (2019): GEOdetektiven . Lindhardt Og Ringhof, København. S. 131-133
Ukendt: Bjergkædedannelse og isostasi. S. 28-30
Supplerende (videoer)
Europas dannelse (2): Jordskælv . DR2 på MitCFU (49:00)
Pyroclastic flows: the hazard . VolFilm på YouTube (2:29)
How mountain ranges are formed at convergent plate boundaries. Geography Lessons på YouTube (3:00)
The theory of isostasy . Encyclopædia Britannica på britannica.com/ (1:35)
Opgaver og eksperimentelt arbejde
• Grundlæggende geologi -arbejdsspørgsmål
• Sagen om kontinenternes drift
• Virtuel øvelse: Var det Kim? (Jordskælvsanalyse)
• Laboratorieforsøg: Bjergarters densitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Kan man løbe tør for vand?
Kernestof // Fokuspunkter
• Vandets kredsløb, herunder nedbørsforhold og grundvandsdannelse
• Vandressourcer, deres udnyttelse og forvaltning herunder vandstress og vandkonflikter
• FN's verdensmål
Pensum
Mangelsen et al. (2018): Naturgeografi - vores verden (2.ed) . GO Forlag, Kbh- Ø:
13. Vejr og klima, s. 256-261
14. Vand, s. 269-281
Supplerende (videoer)
Nordic Waste: Forstå sagen på tre minutter. Videnskab.dk på YouTube (3:02)
Konventionelt landbrug, pesticider og grundvandsbeskyttelse . EWII på YouTube (5:15)
Opgaver og eksperimentelt arbejde
• Vandets kredsløb – arbejdsspørgsmål
• Stigningsregn fra VUCDigital.dk
• Laboratorieforsøg: Dugpunktet
• Laboratorieforsøg: Vands nedsivning i to jordtyper - sand og ler
• Virtuel øvelse: Trusler mod drikkevandet (Arealinfo og Grundvandskort fra GEUS)
• Elevfremlæggelse: Informationsøgning og fremlæggelse af vandkonflikter i verden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Råstoffer og bæredygtighed
Kernestof // Fokuspunkter
• Landskabers dannelsesprocesser
• Geologiske forekomsters betydning (oliedannelse/forekomster) for produktion og samfund
• Bæredygtig udvikling
• Plastik som ressource
• Udnyttelse af smeltevandssand og -grus
• Menneskeskabte landskabsdannelser
Pensum
Berendt, A. (2019): Opdag havet. WWF, Kbh. S. 51-59
Mangelsen et al. (2018): Naturgeografi - vores verden (2.ed) . GO Forlag, Kbh. Ø:
3. Olie, s. 62-67 + 72
11. Geologi, s. 197-201
12. Landskabet, s. 215-218, 222-228, 235-237
16. Bæredygtighed, s. 299-301
17. Udvikling, s. 320-323
Supplerende (tekster)
DR.dk (2018): Bioplast eller bio… hvad? Bliv klogere på dit plastik-skrald her. .
Plastic Change (2021): Er vi gode til at genanvende i Danmark? Vi ved det faktisk ikke. .
Plastic Change (2021): Top 10 største plastikforurenere i Danmark er fundet. .
Supplerende (videoer)
Verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion. Verdensmålene for bæredygtig udvikling på YouTube (4:01)
Råstoffer – samfundets byggesten. GEUSgeology på YouTube (5:24)
Grundstoffer i smartsphone. Testoteket på YouTube (19:10)
"En Verden Af Plastik": Hvor bliver plastikken af?. Plastic Change på YouTube (9:17)
Opgaver og eksperimentelt arbejde
• Smartphones og mineraler - research på nettet
• Mit aftryk på verden - Footprint Calculator
• Erhvervsfordeling og industrialisering
• Oliedannelse - tegneserieproduktion
• Er der plastik i min hudcreme? Undersøgelse
• Laboratorieforsøg: Sigteanalyse
• Undersøgelse af grusgrave med Google Earth
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65274242387",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65274242387",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65274242387"
}