Holdet 2024 la/2b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Gitte K.P. Leonessi
Hold 2024 la/2b (2b la)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romerriget: dagligliv og krig, sundhed og sygdom
Titel 2 Kærlighed, kønsroller og filosofi i Romerriget

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romerriget: dagligliv og krig, sundhed og sygdom

Introduktion til det latinske sprog og romersk kultur med udgangspunkt i AP-forløbet via grundbogsmaterialet Latin her og nu og med langsom introduktion af originaltekster via læsning af epigrammer af Martial.  
Der arbejdes med basisgrammatik både via grundbøgerne, interaktivt materiale på nettet og med en kombination af sprog- og kulturtræning og -evaluering via kahoots og quizlet, og dertil hørende test. Heriblandt også øvelser med brug af mundtlig latin - personlig præsentation, hilsen og omtale af fysisk rum.

Kulturelt hovedfokus på dagliglivet i Romerriget i overgangsperioden mellem republik og kejserdømme med et særligt fokus på underemnet 'latin og medicin', hvor middelalderlatin kort berøres, og hvor der arbejdes med romernes forhold til sundhed, sygdom og helbredelse. Romernes dagligliv er belyst både fra en sproglig, politisk, kulturel og samfundsmæssig vinkel, bl.a. med tekster, der belyser den romerske familie (herunder bolig og skolegang), den republikanske styreform, klientelismen, religionen og samfundsnormerne (mos maiorum).   

Kernemateriale:
Latin her og nu af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen, Praxis, 2021, kap. 1-4
Basisgrammatik af Susanne Høeg, Forlaget Modtryk, 2019
Martial, Epigrammer af Steen Noer Madsen, 2018
Latinsk grammatik af Steen Noer Madsen, 2018
Latin og medicin - sundhed og sygdom i Romerriget
(kompendium bestående af: Excerpta medicinae af Karen Dreyer Jørgensen 2016/17, uddrag fra Liber Herbarum af Henrik Harpestreng, uddrag fra Ovids metamorfoser, artikel: "Læger fik blodet til at flyde")


Supplerende materiale:
- Ribe Katedralskoles hjemmeside for latin
- "Rome", episode 1: The Stolen Eagle, HBO, 2011 + klip fra episode 2; scener fra livet på slagmarken og dagliglivet (Vorenus og Pullus, soldaterliv, loyalitet til hærfører/republik, natteliv, social og økonomisk ulighed, religion, kønsroller, hjerneoperation udført af græsk læge og lægeassistent til latin-medicin vinklen)
- videomateriale fra youtube: Marcus Antonius' tale efter mordet på Cæsar (filmisk fortolkning på originalsprog); Rapteach og HI PAWS-musik med grammatisk fokus; Epic Rap Battles (Cæsar); klip fra Rome + Asterix (Cæsar); Roman Medical History - Neurosurgery
- DR: Colosseums blodige historie - afsnit om gladiatorer


Skønsmæssigt omfang:
Tekster af Martial: 5 sider (originaltekster - statarisk læsning)
Celsus: 1 side (originaltekst - statarisk)
Fokus på dagliglivets forskellige facetter, herunder politik og historie: 12 sider (kursorisk)
Fokus på sundhedsforhold i Romerriget: 20 sider (kursorisk)

Latinske originaltekster i dette forløb:
(Hele Martial-bogen):
- Martials epigrammer: VII, 3 ("Cur non mitto..."), I, 38 ("Quem recitas..."), II, 38: ("Quid mihi reddat ager..."); V, 47 ("Numquam se cenasse..."; IX, 10 ("Nubere vis Prisco..."); I, 10 ("Petit Gemellus..."); I, 64 ("Bella es, novimus..."); XII, 12:  "Omnia promittis..."; XI, 62 ("Lesbia se iurat..."); omhandlende sundhed/sygdom: I, 47: "Nuper erat...+ V, 9: "Languebam..."+ V, 43: "Thais habet nigros..." (Martial,  Epigrammer)
- Celsus, "De medicina": proemium, liber 1, stk 1+2 (Sundhed og sygdom i Romerriget, kompendium)


Kursorisk læsning:

- Martial: "juleepigrammer" fra Apophoreta, liber XIV: XXII: Dentiscalpium og XXV: Pectines
- Titus Livius: Periochae, 11.3;
- Claudius Galenos: det humoralpatologiske system
- Liber herbarum i uddrag
- Catullus II (i grundbogen)


Skønsmæssigt sidetal i forhold til vægtning i forløbet:
Martial: 5 sider
Celsus: 1 side


Bygningsværker etc., som er berørt i varierende omfang:

- Colosseum
- Pompeii (Vesuvs udbrud)
- tegninger over romerske huses indretning

Kulturpersonligheder og -fænomener, der berøres i varierende omfang:
- ordsprog/talemåder
- Virgil, Aeneas, Romulus og Remus
- Cicero (retssager, retorik)
- Cæsar (ekspansion, soldaterliv, retorik), Brutus, Cassius
- Octavian/Augustus
- Cleopatra
- Jesus
- Phaedrus
- Plinius den Yngre (Pompeii)
- Livius
- Celsus, Soranus, Galenos, Hippokrates
- kejser Konstantin, kristendom i Romerriget
- Henrik Harpestreng
- naturmedicin (urter)

Grammatiske emner:
- ordklassetræning
- substantiver og adjektiver: 1.-5. deklination, kasus og kasusbrug
- Adverbier
- nexus og ordstilling
- pronominer: de personlige, de possessive, refleksive, demonstrative, relative, interrogative, indefinitte
- præpositioner, der styrer akkusativ/ablativ
- konjunktioner
- kopulative verber (verber der følges af subjektsprædikat)
- verber i præsens aktiv og passiv
- verber i perfektum
- deponente verber
- verber i indikativ og konjunktiv
- verbaladjektiver (perfektum participium passiv, præsens participium aktiv)
- akkusativ med infinitiv (infinit nexus)


Faglige mål:
– oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af hjælpemidler som ordbog, grammatik og paralleloversættelse
– sætte teksterne ind i deres historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhæng og forholde sig til deres betydning i europæisk kultur
– genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
– udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
– identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem som fremmedord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene
– anvende den sproglige viden, de har fået i latin, til at beskrive og analysere dansk og fremmedsprog.

Arbejdsformer:
- klasseundervisning og -dialog
- gruppe- og pararbejde
- kahoot-repetition
- quizlet-repetition
- træning i Blooket
- individuelle øvelser, primært interaktive

Evaluering:
- mundtlig og løbende
- via kahoots og quizlet + test

Anvendte digitale hjælpemidler i undervisningen:
https://latinskordbog.dk/forside
https://www.online-latin-dictionary.com/


Grammatisk fundament:

Latinsk grammatik (Steen Noor Madsen)
Latin her og nu (Katri Bügel Jørgensen, Louise Torp-Pedersen Jensen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kærlighed, kønsroller og filosofi i Romerriget

Der arbejdes med originaltekster med Cæsar som overgangsfigur og Celsus som overgangsforfatter til Catul og Seneca. Forløbet åbner for dialog om krig, kærlighed, kønsroller og filosofi som samlende kulturelle omdrejningspunkter. Teksternes historiske kontekst uddybes og perspektiveres synkront og diakront med perspektivtekster i oversættelse, og der refereres til det foregående forløb om dagliglivet i Romerriget. Nye grammatiske elementer trænes sammen med repetition af det foregående forløb. Der er i forløbet fokus på forståelse af Romerrigets mange og meget forskellige udtryksformer både i politisk forstand (ekspansioner, krigsstrategier, politiske intriger, overgang fra republik til kejserdømme, sociale forskelle, økonomiske strukturer, styreformer), og som de kommer til udtryk i kulturelle sammenhænge (litteratur, kønsroller, seksualitet, kunst, arkitektur, underholdning).


Kultur og bygningsværker, der er berørt i varierende omfang:
- Colosseum
- Domus Aurea (kejser Nero)
- romerske kejserportrætter
- Cecilia Metellas Mausoleum
- Hadrians Mausoleum

Kulturpersonligheder, der er berørt i varierende omfang:

- Cicero
- Marcus Antonius
- Cleopatra
- Augustus
- Virgil (Aeneiden)
- kejser Tiberius, Caligula, Nero, Titus, Domitian
- Marcus Aurelius, Commodus
- Hadrian
- Seneca
- Suetonius
- Tacitus

Grammatik:
- verber: aspekt: imperfektum og perfektum
- verber: indikativ og konjunktiv: præsens konjunktiv og imperfektum konjunktiv
- verber: participier: præsens particium og perfektum participium
- verber: pluskvamperfektum
- verber: futurum
- verber: perfektum passiv
- adjektivers komparation
- akkusativ med infinitiv
- definition af ledsætninger (substantivisk, adjektivisk, adverbiel)

Materiale:
Steen Noer Madsen: Latinsk grammatik

Latin her og nu, Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen, Praxis, 2021, kap. 6+8

Statarisk læsning af latinske originaltekster i dette forløb:
Catul:
5 (Vivamus, mea Lesbia), 51 (Ille mi par esse deo videtur), 70 (Nulli se dicit mulier mea), 85 (Odi et amo)
Kursorisk læsning: 109 (Iucundum, mea vita), 58 (Caeli, Lesbia nostra), 15 (Commendo tibi me), 16 (Pedicabo ego vos)

Seneca:
Statarisk:
Breve til Lucilius: 50.1, 50.2, 50.3, 50.4
Kursorisk: 50.2, 50.5-50.8

Skønsmæssigt sidetal i alt i forhold til vægtning i dette forløb:
Catul: 4 sider
Seneca: 3 sider

Supplerende materialer:
- musikalske fortolkninger af Catullus V og Catullus LI
"Gladiator", Ridley Scott, 2000 i klip
Klip fra Colosseum, dokumentarserie fra 2022 (DR: Colosseums blodige historie)

Skønsmæssigt sidetal: 30 sider

Arbejdsformer:
- klasseundervisning - og dialog
- gruppe- og pararbejde
- kahoot-quiz med sproglig og kulturel træning
- quizlet som teamarbejde og med test
- Blooket som træningsbane


Faglige mål i fokus:
– oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af hjælpemidler som ordbog, grammatik og paralleloversættelse
– sætte teksterne ind i deres historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhæng og forholde sig til deres betydning i europæisk kultur
– genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
– udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
– identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem som fremmedord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene
– anvende den sproglige viden, de har fået i latin, til at beskrive og analysere dansk og fremmedsprog.

Evaluering:
- mundtlig og løbende
- test (quizlet+kahoot)

Anvendte digitale hjælpemidler i undervisningen:
https://latinskordbog.dk/forside
https://www.online-latin-dictionary.com/


Grammatisk fundament:
Latinsk grammatik (Steen Noor Madsen)
Basisgrammatik i grundbogen Augustus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer