Titel
1
|
Romerriget: dagligliv og krig, sundhed og sygdom
Introduktion til det latinske sprog og romersk kultur med udgangspunkt i AP-forløbet via grundbogsmaterialet Latin her og nu og med langsom introduktion af originaltekster via læsning af epigrammer af Martial.
Der arbejdes med basisgrammatik både via grundbøgerne, interaktivt materiale på nettet og med en kombination af sprog- og kulturtræning og -evaluering via kahoots og quizlet, og dertil hørende test. Heriblandt også øvelser med brug af mundtlig latin - personlig præsentation, hilsen og omtale af fysisk rum.
Kulturelt hovedfokus på dagliglivet i Romerriget i overgangsperioden mellem republik og kejserdømme med et særligt fokus på underemnet 'latin og medicin', hvor middelalderlatin kort berøres, og hvor der arbejdes med romernes forhold til sundhed, sygdom og helbredelse. Romernes dagligliv er belyst både fra en sproglig, politisk, kulturel og samfundsmæssig vinkel, bl.a. med tekster, der belyser den romerske familie (herunder bolig og skolegang), den republikanske styreform, klientelismen, religionen og samfundsnormerne (mos maiorum).
Kernemateriale:
Latin her og nu af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen, Praxis, 2021, kap. 1-4
Basisgrammatik af Susanne Høeg, Forlaget Modtryk, 2019
Martial, Epigrammer af Steen Noer Madsen, 2018
Latinsk grammatik af Steen Noer Madsen, 2018
Latin og medicin - sundhed og sygdom i Romerriget
(kompendium bestående af: Excerpta medicinae af Karen Dreyer Jørgensen 2016/17, uddrag fra Liber Herbarum af Henrik Harpestreng, uddrag fra Ovids metamorfoser, artikel: "Læger fik blodet til at flyde")
Supplerende materiale:
- Ribe Katedralskoles hjemmeside for latin
- "Rome", episode 1: The Stolen Eagle, HBO, 2011 + klip fra episode 2; scener fra livet på slagmarken og dagliglivet (Vorenus og Pullus, soldaterliv, loyalitet til hærfører/republik, natteliv, social og økonomisk ulighed, religion, kønsroller, hjerneoperation udført af græsk læge og lægeassistent til latin-medicin vinklen)
- videomateriale fra youtube: Marcus Antonius' tale efter mordet på Cæsar (filmisk fortolkning på originalsprog); Rapteach og HI PAWS-musik med grammatisk fokus; Epic Rap Battles (Cæsar); klip fra Rome + Asterix (Cæsar); Roman Medical History - Neurosurgery
- DR: Colosseums blodige historie - afsnit om gladiatorer
Skønsmæssigt omfang:
Tekster af Martial: 5 sider (originaltekster - statarisk læsning)
Celsus: 1 side (originaltekst - statarisk)
Fokus på dagliglivets forskellige facetter, herunder politik og historie: 12 sider (kursorisk)
Fokus på sundhedsforhold i Romerriget: 20 sider (kursorisk)
Latinske originaltekster i dette forløb:
(Hele Martial-bogen):
- Martials epigrammer: VII, 3 ("Cur non mitto..."), I, 38 ("Quem recitas..."), II, 38: ("Quid mihi reddat ager..."); V, 47 ("Numquam se cenasse..."; IX, 10 ("Nubere vis Prisco..."); I, 10 ("Petit Gemellus..."); I, 64 ("Bella es, novimus..."); XII, 12: "Omnia promittis..."; XI, 62 ("Lesbia se iurat..."); omhandlende sundhed/sygdom: I, 47: "Nuper erat...+ V, 9: "Languebam..."+ V, 43: "Thais habet nigros..." (Martial, Epigrammer)
- Celsus, "De medicina": proemium, liber 1, stk 1+2 (Sundhed og sygdom i Romerriget, kompendium)
Kursorisk læsning:
- Martial: "juleepigrammer" fra Apophoreta, liber XIV: XXII: Dentiscalpium og XXV: Pectines
- Titus Livius: Periochae, 11.3;
- Claudius Galenos: det humoralpatologiske system
- Liber herbarum i uddrag
- Catullus II (i grundbogen)
Skønsmæssigt sidetal i forhold til vægtning i forløbet:
Martial: 5 sider
Celsus: 1 side
Bygningsværker etc., som er berørt i varierende omfang:
- Colosseum
- Pompeii (Vesuvs udbrud)
- tegninger over romerske huses indretning
Kulturpersonligheder og -fænomener, der berøres i varierende omfang:
- ordsprog/talemåder
- Virgil, Aeneas, Romulus og Remus
- Cicero (retssager, retorik)
- Cæsar (ekspansion, soldaterliv, retorik), Brutus, Cassius
- Octavian/Augustus
- Cleopatra
- Jesus
- Phaedrus
- Plinius den Yngre (Pompeii)
- Livius
- Celsus, Soranus, Galenos, Hippokrates
- kejser Konstantin, kristendom i Romerriget
- Henrik Harpestreng
- naturmedicin (urter)
Grammatiske emner:
- ordklassetræning
- substantiver og adjektiver: 1.-5. deklination, kasus og kasusbrug
- Adverbier
- nexus og ordstilling
- pronominer: de personlige, de possessive, refleksive, demonstrative, relative, interrogative, indefinitte
- præpositioner, der styrer akkusativ/ablativ
- konjunktioner
- kopulative verber (verber der følges af subjektsprædikat)
- verber i præsens aktiv og passiv
- verber i perfektum
- deponente verber
- verber i indikativ og konjunktiv
- verbaladjektiver (perfektum participium passiv, præsens participium aktiv)
- akkusativ med infinitiv (infinit nexus)
Faglige mål:
– oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af hjælpemidler som ordbog, grammatik og paralleloversættelse
– sætte teksterne ind i deres historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhæng og forholde sig til deres betydning i europæisk kultur
– genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
– udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
– identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem som fremmedord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene
– anvende den sproglige viden, de har fået i latin, til at beskrive og analysere dansk og fremmedsprog.
Arbejdsformer:
- klasseundervisning og -dialog
- gruppe- og pararbejde
- kahoot-repetition
- quizlet-repetition
- træning i Blooket
- individuelle øvelser, primært interaktive
Evaluering:
- mundtlig og løbende
- via kahoots og quizlet + test
Anvendte digitale hjælpemidler i undervisningen:
https://latinskordbog.dk/forside
https://www.online-latin-dictionary.com/
Grammatisk fundament:
Latinsk grammatik (Steen Noor Madsen)
Latin her og nu (Katri Bügel Jørgensen, Louise Torp-Pedersen Jensen)
|