Holdet 2024 bi/2z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Eli Bolette Knudsen
Hold 2024 bi/2z (2z bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det cellulære liv
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 På opdagelse i generne
Titel 4 Mikrobiologi
Titel 5 Let's talk about sex
Titel 6 Er vandløbet forurenet?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det cellulære liv

Hvad er liv?
Cellers opbygning
Cellemembranen og transportprocesser
Cellerne i menneskekroppens organsystemer

Øvelse: Mikroskopi af forskellige celler (Journal)
Øvelse: Osmose i kartofler (Rapport)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kost og sundhed

Kostråd + energigivende stoffer (NV)
Kulhydrater (NV)
Proteiner
Lipider + hjerte-kar-sygdomme
Mineraler, vitaminer og vand
Fordøjelsessystemet
Enzymer
Blodsukkerregulering (NV)
Glykæmisk indeks (NV)
Diabetes
Kroppens energibalance (NV)

Øvelse: Sukkerindholdet i cola, delforsøg 1+2+3 (NV - journal)
Øvelse: Spytamylase (Rapport)

En del af emnerne (og en øvelse) har eleverne haft om i Naturvidenskabelig grundforløb, og er derfor ikke gennemgået særlig grundigt i dette forløb
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 På opdagelse i generne

DNA’s opbygning (NV)
Det centrale dogme og proteinsyntesen
Kromosomer og replikation
Mitose og meiose
Karyotype
Kromosomtalsmutationer
Kromosommutationer og genmutationer
Genetiske grundbegreber
Mendels 1. lov, krydsningsskema
Stamtavler, Kønsbundet et-gensnedarvning
Gentest (NV)
Evolutionsteorien
Biologisk variation
Naturlig selektion
Slægtskab
Artsdannelse
Taksonomi
Eleverne har i grupper arbejdet med hvert sit eksempel på evolution: Darwins finker, Birkemåleren, Multiresistente bakterier, Influenzavirus, Coronavirus, og har derfor ikke indgående kendskab til alle eksempler.

Øvelse: Blodtyper (Rapport)
Øvelse: DNA-profil analyse (lavet i NV - journal)
Øvelse: Modeløvelse - selektion (Journal)

Nogle få af emnerne (og en øvelse) har eleverne haft om i Naturvidenskabelig grundforløb, og er derfor ikke gennemgået særlig grundigt i dette forløb
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mikrobiologi

Mikroorganismer
Gæring og respiration
Mikroorganismers vækst
Gensplejsning af mikroorganismer

Øvelse: Hvor findes mikroorganismer? (Journal)
Øvelse: Gæring ved forskellige temperaturer (Rapport)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Let's talk about sex

Pubertet
Hormoner
Mandens kønsorganer
Sædcelledannelse
Kvindens kønsorganer
Menstruationscyklus
Samleje, befrugtning og fosterudvikling
Prævention (Kondom, P-piller, Spiral, Nødprævention)
Kønssygdomme (Klamydia, Herpes)
Barnløshed
Kunstig befrugtning

Øvelse: Problematiske stoffer i plejeprodukter (Journal)

Eleverne har udarbejdet en informationsfolder om enten én præventionsform eller én kønsygdom, og har derfor ikke dybt kendskab til alle ovennævnte eksempler på disse.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Er vandløbet forurenet?

Økosystem
Fotosyntese
Fødekæder og -net
Respiration
Energiregnskab
Døgnvariation
Nedbrydning
Abiotiske og biotiske faktorer
Konkurrence
Carbons kredsløb
Drivhuseffekt
Klimakrisen
Biodiversitet
Vandløbets kendetegn
Bestemmelse af vandløbskvalitet
Det forurenede vandløb

Feltøvelse: Undersøgelse af vandløbskvalitet incl. BI5 måling
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer