Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Lone Schloo Erhardsen
|
Hold
|
2024 bk/1 (1g bk1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Introduktion til billedkunst
Introduktion til faget: de første fagbegreber, portfolio, refleksion, formanalyse og formelle virkemidler i billeder.
Motivmæssigt fokus i forløbet: landskaber. Vi har set på Eckersbergs metode til at formidle landskaber og hvordan det så ud i virkeligheden, og derefter kigget på Per Kirkebys landskaber og billedskabende metode, hvor pop art blev mixet med geologiske observationer. På den måde blev der skabt fokus på figurativ og nationalromantisk kunst overfor abstrakt maleri fra det 20. århundrede via oplæg om hhv. Eckersberg og Per Kirkeby, og praksis-arbejde inspireret af disse to kunstnere.
Forskellige slags konturtegning, iagttagelsestegning, lys og skygge, kontraster/modsætninger, forskellige former for komposition.
Læst:
holdets grundbog Henrik Scheel Andersen & Ole Laursen: Billedkunst - metode, kronologi, tema, Systime 2006 - s. 7-17 (billedets virkemidler), samt værktøjskassen s. 82-83 som generel hjælp til formanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Indtryk og udtryk
Betydning i kunst; udtryk og form handler om værkets udseendet, men hvor kommer betydningen så ind i billedet?
Vanitas, stilleben/opstillinger rummer ikonografi: Symbolik og direkte og skjulte betydninger (det denotative og konnotative indhold i kunst). I dette forløb blev de kunstneriske genrer 'opstillinger' og 'vanitas' introduceret - og udfordret af Mathias Malling Mortensen, f. 1980 og hans kunst, der med kæmpestore papirklip undersøger rum og farveforhold. De låner input fra naturens planteverden og er abstrakte og minimalistiske: hvordan kan de have eller få betydning?
Praktiske øvelser: Monokromt arbejde efter frugt. Egne opstillinger undersøgt i bl.a. fotografi. Relieffer i papirklip.
Læst:
Vanitas, s. 248-254 i TAP - teori, analyse, praksis. TAP, Andersen & Porse, Praxis, 2021
Jonas Wolter: Temakapitel Farve og lys i kunsten, fra: Kunst i teori og praksis, Tiderne skifter, 2022. S. 13-38 (teori-siderne er et tilbud)
Museumsbesøg: særudstilling Mathias Malling Mortensen: Alt det som ikke er, Esbjerg Kunstmuseum, https://www.eskum.dk/avada_portfolio/mathias-malling-mortensen-alt-det-som-ikke-er/
Baggrundsviden forud for museumsbesøg:
Perceptionspyskologi, https://kotel.dk/edu_ot/BILLEDANALYSE/BASISSIDER/perception.htm
Richard Mortensen - mellem linjerne, https://www.aros.dk/da/kunst/tidligere-udstillinger/2024/richard-mortensen-mellem-linierne/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vanitas og stilleben - i dag: praktisk øvelse i monokrom (1 kulør, her: lilla, plus sort og hvid till nuanceringer) efter et stykke frugt, jvf. øvelse 1a og 1b, side 38-39, heri: Jonas Wolter, bog kunst-i-teori-og-praksis, kapitel Farve.pdf Start med
-
Lektie: læs i TAP-bogen om Vanitas og memento mori, s. 248-253.
-
"Timen før galla" - I skal arbejde videre med vanitas og opstillinger - men der bliver også tid til at samle op på portfolio med reflektion og evt. tilføjelse til fx jeres Eckersberg- eller Kirkeby-billeder
-
Vi skal se særudstillingen 'Alt det som ikke er' (se Mathias Malling Mortensen: Alt det som ikke er - Esbjerg kunstmuseum).
-
Mødetidspunkt på kunstmuseet (se her: Praktiske oplysninger - Esbjerg kunstmuseum) er kl. 12:35. Du skal selv sørge for at komme ind til museet, tag fx bus 2A kl. 12.10 fra Stengårdsvej, stå af ved Broen.
-
perception.htm Læs om perceptionspyskologi her.
-
Richard Mortensen, Esto es malo
-
https://kalliope.org/da/text/munchp20170923164Gustav Munch-Petersen: “og gud talte”
-
Lektier: du skal ordne dine fotos og indtryk fra vores besøg på Esbjerg Kunstmuseum - organiser det omkring særudstillingen med de to gange Mortensen - og organiser det omkring alt det andet, den faste samling med det hvide rum, kælderen med eksperim
-
Videre (afsluttende?) arbejde med 'papirklip-farve-rum' inspireret af Mathias Malling Mortensen på Esbjerg Kunstmuseum. Måske med et nisse-benspænd? ;-)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Formeksperimenter og analyse
I dette forløb kom fx skulpturforståelse og blyanter på 2 meter lange pinde i brug. Og der blev trænet forskellige analysemetoder.
Praksis: Fraklip fra Malling Mortensen-inspirerede papirrelieffer anvendes til skulptur: hvad kan der opstå af givne, men tilfældige former? Forskellige mere eller mindre uortodokse tegneteknikker til at fastholde egne stilleben-elementer med (tegn med to meter lange blyanter - tegn og mal med fødderne - mm).
Forskellige former for analyseøvelser: af egne papirklip - af udvalgte opstillinger og vanitas - af udvalgte landskabsmotiver. I den forbindelse er grundbogens analyse-sider kommet i spil i forskellig grad.
Holdet deltog som alle 1g'ere ved arrangementet 'Spejlet og Sejlet', en tværkunstnerisk aktivitet for elitekulturelever i Esbjerg Kommune.
Ekskursion sammen med design til Kolding med besøg på Trapholt (særudstillinger Feel Me, https://trapholt.dk/feelme/ og Mie Olise Kjærgaard, https://trapholt.dk/mie-olise-kjaergaard/ ) og Koldinghus (Flora Danica og arkitekturen).
Læst:
Grundbog, s. 75-80: Skulpturanalyse, Louise Bourgois, Moder
Grundbog, s. 143-158: Pop art, 1960erne, samtidskunst og arkitektur.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afslut papirklip: relieffer inspireret af Mathias Malling Mortensen - når du har afsluttet dit relief, skal du ndersøge dit værk med faglig objektiv distance: analyse og reflektion :-)
-
Lektie: evt. afslutning af analyse og refleksion fra sidste gang, hvis du ikke nåede det på klassen.
-
I timen: Fraklip fra reliefferne skal bruges til skulpturelt arbejde. (Inspiration både abstrakt kunst som fx Malling Mortensen - og fra opstillinger og vanitas (Giorgio Morandi og nettet) - det tager vi fremadrettet...!)
-
Lektier: vær klar til at præsentere din analyse af eget værk (Malling Mortensen-inspireret papir-relief) jvf. sidste time. Og HUSK din grundbog!
-
Lone: husk nål og tråd til skulpturerne :-)
-
Husk Valgfagsorientering billedkunst B 😊
-
https://channel.louisiana.dk/video/flora-yukhnovichworlds-of-their-own
-
I timen: Analyser tilbage. Kunstneriske eksperimenter - OG: tag derfor IKKE dit pæneste/nyeste tøj på! :-D.
-
Lektier: Medbring 1-3 genstande, som kan passe ind i dit eget stilleben/vanitas.
-
Landskab og stilleben till formanalyse.pptx
-
Lektier: lav en kort og præcis formanalyse af de to sidste malerier i det print, I fik i tirsdags - brug højst 20 effektive minutter på det og husk, at I må tegne jeres noter ;-) Landskab og stilleben till formanalyse.pptx OBS: læg analysen eller et
-
I timen arbejder vi videre med eksperimentelle billedudtryk, denne gang også i farve - så Victoria får brug for sit forklæde ;-)
-
Lone: Spejlet og sejlet
-
KÆRE ALLE BILLEDKUNST- OG DESIGN-ELEVER: VI SKAL PÅ TUR :-)
-
Pop art, 1960erne, samtidskunst og arkitekur.pdf Lektier billedkunst: Du skal skimme s. 143-158 i den mørkeblå grundbog (det svarer til ca. 7 sider og en masse billeder, så du skal virkelig bare skimme det! Men gør det, så du har en fornemmelse for k
-
DAGENS PROGRAM: FAGEKSKURSION billedkunst og design.docx
-
I dag skal du male dit stilleben fra før vinterferien færdig :-)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Avantgardekunst
I dette forløb har vi undersøgt nogle af avantgardisme-kunstens ikke-klassiske former og provokerende indhold. Aktiviteterne vekslede mellem praktiske og kunsthistoriske undersøgelser, og fremlæggelser på klassen. Et miniprojekt afsluttede forløbet og gruppernes værker blev udstillet på skolen - hvilket nogle af solens øvrige brugere blev ganske provokeret af!
Dobbelt undersøgelse: eleverne præsenterede deres research på disse kunstnere, som de havde trukket tilfældigt: Piet Mondrian, Marcel Duchamp, Claude Monet, Jackson Pollock, Kasimir Malevich og Wassili Kandinsky. Og de tegnede disse kunstneres portrætter efter fotografier, idet den oldgamle forstørrelsesmetode med grid blev anvendt.
De samme portrætter blev udført som altered eller wonky grid, med skæve og uproportionale portrætter tilfølge.
Elevoplæg om Bjørn Nørgård, Tabernakel (hesteofring) - Christian Lemmerz, Scene - Wilhelm Freddie, Sex Paralyse Appeal - J.F. Willumsen, Frugtbarhed.
læst:
TAP-bogen teoriafsnittet om avantgardekunst, s. 46-51
TAP-bogen teoriafsnittet om klassisk æstetik, s. 146-152
Marinetti: Det futuristiske manifest, 1909, uddrag, fra Litteraturens Huse
Miniprojekt:
I forlængelse af teoriafsnittet om avantgarde kunst i TAP-bogen og de sidste par modulers undersøgelser af grænseoverskridende og samfundsorienteret kunst skal du lave et miniprojekt, som er avantgardistisk.
Du skal tage afsæt i, HVAD du vil ændre på i samfundet (stort eller småt - men tænk lokalt, fordi vi sætter EG som den fysiske ramme for præsentationen!), HVORFOR du vil ændre det og HVORDAN du vil gøre det (her må gerne indgå eksperimenter med materialer og metoder jvf vores teoretiske og kunsthistoriske afsæt).
Dit kunstværk skal 'finde sted' på EG og det skal arbejde med ideen om et kunstnerisk manifest.
Du skal kunne pege på/inddrage 2 andre relevante kunstnere som perspektivering.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
De, der sidste gang IKKE fik fremlagt deres lektie for fru lærer, skal være klar til at gøre det i dag - se sidste modul :-)
-
Lektie: forberede dig hjemme med at undersøge den kunstner, du trak sidste gang - du skal kunne fortælle noget om, hvad han (for det er pr. definition en mand...) arbejdede med og kunne vise et par typiske eksempler. Hav fokus på, hvordan din kunstne
-
Timen: I får et par minutter til at blive klar til at præsentere jeres kunstner for holdet (vi vil gerne se et par kunstværker på projektoren). Efter jeres små oplæg (4-5 minutter ca.) skal I arbejde praktisk: en twist af samme teknik, som I arbejded
-
Dagens praktiske indspark: Altered eller wonky grid portrætter, se her: Altered grid portræt, wonky grid portræt.pdf
-
Lektier: arbejd lidt på dit wonky grid portræt derhjemme - og undersøg lidt den kunstner-kunstværk-kombi, du blev sat på: Bjørn Nørgård, Tabernakel (hesteofring) - Christian Lemmerz, Scene - Wilhelm Freddie, Sex Paralyse Appeal - J.F. Willumsen, Frug
-
Lektier: læs i TAP-bogen teoriafsnittet om avantgardekunst, s. 46-51
-
I forlængelse af teoriafsnittet om avantgarde kunst i TAP-bogen og de sidste par modulers undersøgelser af grænseoverskridende og samfundsorienteret kunst skal du lave et miniprojekt, som er avantgardistisk.
-
Forslag fra TAP-bogen til egen research/perspektiving (I skal kunne pege på mindst 2 som relevante fordi inspirerende og/eller analytisk interessant):
-
Arbejde med miniprojekt: avantgardistisk kunstværk - vær OBS på at I skal inddrage professionel kunst jvf. sidste moduls oplistning!
-
Skim det futuristiske manifest her - se især s. 3-6 (bare rolig, der står ikke så meget pr. side...)... suk; når lectio og fru lærer modarbejder hinanden, kommer dokumenterne jo først for sent?! Her er det; vi bruger lidt tid på det i timen i dag ;-)
-
Avantgardisme - Marinetti, Futurismens manifest, 1909, uddrag, fra Litteraturens Huse.pdf
-
Kl. 11.00 (= nul dut!) skal dit/jeres avantgardistiske miniprojekt være klar til præsentation på klassen (og EG?!!)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Eksamensprojekt
Til dette eksamensprojekt trak hver elev et citat, som man skulle fortolke kunstnerisk. Citaterne stammer fra verdenslitteraturen og/eller filosofien.
Opgavekrav:
Lav et skulpturelt udtryk (relief, skulptur, installation - eller udkast/model til en sådan), der tager udgangspunkt i dit citat.
Inddrag teori fra TAP-bogen til at håndtere arbejdet med skulpturen.
Du skal analysere din skulptur.
Der skal være perspektivering/inspiration i professionel kunst
Fælles litteratur:
Handout om formel skulpturanalyse (efter Lise Mark)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektier: Forbered hjemmefra, at du kl. 12:30 skal lægge dokumentation (fotos mm?), manifest og refleksion over dit avantgardistiske projekt ind under 'opgaver'. Der skal være en faglig refleksion med afsæt i TAP-kapitlet om avantgardekunsten, og der
-
Medbring TAP-bogen 😃
-
Lektier: sum på dit citat - hvilke billeder og former/figurer dukker på, hvis du laver en håndfuld små roughs? Hvilke tanker udvikler sig? Snus til dit citat - og snus til relevante kunstnere: tænk på Trapholt, eller bladr rundt i TAP-bogen (kendt e
-
Hold dig til dit eget citat - men vær evt. nysgerrig på de andres 'bare fordi': Citater, til bk eksamensprojekt fx.jpg
-
I dag skal du gerne være i gang med at afrunde udviklingen af din ide og brygge på de første fysiske undersøgelser: roughs, moodboard, detaljeskitser...
-
Til inspiration og/eller eftertanke: Gudrun Hasle: “Fordi det går så hurtigt, glemmer vi, at vi er frie væsener”
-
Er du i gang med at arbejde på dit konkrete eksamensprojekt? Husk også at tænke i teori og analyse undervejs; lav lidt undersøgelser af relevante kunstnere (gør det evt. derhjemme, så du 'har hænderne fri' til det praktiske arbejde i timerne)
-
Arbejde med eksamensprojekt - OBS: i næste uge har du ingen bk-timer - skal du tænke/undersøge/analysere noget derhjemme i stedet?
-
Til næste gang: lav en problemformulering, hvor du i ord lægger op til dit projekt: kunstværk, skitser og undersøgelser forud, research, kunstner og vedkommendes værk til inspiration/perspektivering, analyse....: arbejd med at lave en problemstilling
-
Har du styr på processen med eksamensprojektet? Fået relevante kunstnere til at perspektivere til? Forstået den teori, du har valgt at gå med, så den kan anvendes på dit eget værk? Brug vejledning/lærer til at få greb om analyse og teori i timerne...
-
Lektier: lav en problemformulering, hvor du i ord lægger op til dit projekt: kunstværk, skitser og undersøgelser forud, research, kunstner og vedkommendes værk til inspiration/perspektivering, analyse....: arbejd med at lave en problemstilling, som d
-
Næstsidste gang arbejde med eksamensprojekt. Det vil sige, at der ikke er meget tid tilbage, hvor du kan få feedback hos fru lærer: søg vejledning! Når modulet er omme, er du klar! (overskydende tid? Så få endevendt din portfolio og find ud af, om de
-
Sidste gang arbejde med eksamensprojekt. Du skal være færdig i dag.
-
Lektier:
-
Sidste gang: eksamenstræning - og eksamensprojektet præsenteres :-)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65289293704",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65289293704",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65289293704"
}