Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Karen Segall
|
Hold
|
2024 de/1 (1g de1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#4
Dekonstruktion af møbel, indsat i hæfte hvor der er arbejdet med grafisk design.
Fokus på processen, hvor stadierne har været udpenslet for at alle er klar over hvordan vi kommer fra skitse, til tests, vi har arbejdet med dybtryk for en klassisk grafisk disciplin. Hvad hedder elementerne i en bog og et hæfte.
Vi har været på Esbjerg Bogtryksmuseet 17/12.
Vi har læst uddrag fra bogen: grafiske fags historie. uddrag af Design igennem 200 år.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#5
Farveteori.
Fokus har været Johannes Ittens farveteori og ideer omkring brugen af farve. Fokus har været kontraster og hvordan farven arbejde sammen, og spiller op mod hinanden. Vi har set på hvornår farverne begynder at vibrerer og hvilke metoder man kan bruge til det.
Vi har læst: uddrag fra Farvekunstens elementer, uddrag af Tate Moderns bog omkring Anni Albers arbejde, mindre farve teoretiske hæfter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#7
Møbel design.
Vi har kigget på de historiske perspektiver i hvordan udviklingen af forbrug er ændret efter 2. verdenskrig, og vi ønskede os special designede forbrug, og ikke som Bauhausskolen som mente de vidste hvad folk manglede.
Hvordan man bruger demokratisk design i de moderne designfremstillinger. Vi snakkede målgrupper. Vi har set på Enzo Mari og hans ide om at alle skulle have et godt møbel. Vi har også set på Frederik Paulsen som lave nye udgaver af de helt simple møbler.
Vi har arbejdet med at bygge en stol over temaet, Og brugt en palle som materialet, set på er det muligt overhovedet eller fungerer det ikke? Det er tænkt som en mug up som ville kunne videre udvikles.
Vi har læst:side 74, samt uddrag af Design igennem 200 år af Ida Engholm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#8
Blok dag. Udflugt til Trapholt og Koldinghus.
Udflugt med et meget stramt program hvor der først var rundvisning på Trapholt hvor vi så Kube-flex, samt deres udstilling. Derefter var vi forbi Koldinghus hvor deres arkitektoniske del var i fokus med et historisk perspektiv, samt udstillingen med Flora Danica.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#9
Arkitektur.
Vi var forbi Maritimt center i Esbjerg, vi så på bygningen, registrerede den og hvad den kunne. Der har været en analyse opgave omkring bygningen.
Derfra tog vi videre til Hans Aa, som syer alt i presseninger, telte og har designet og laver det som lukker enderne på vindmøllerne. de har meget rest materiale, som er et problem for dem. Hvad skal man kunne bruge det til.
Tanken omkring forløbet var at udforme et telt, et fællesprojekt. Der blev skitset, idegeneret for hvad teltet skulle kunne. Der er fælles bygget 3d skitser i pinde. Vi forsøgte derfra at bygge et telt, ud af den simpleste udgave af skitserne, sætte mål på skitserne. Der er gode og dårlige ting man kan lære når man skal samarbejde, og har fået udstukket materialer som man ikke kender. Det lykkedes aldrig at lave et produkt, man kan konstatere at samarbejde er svært, og det at bygge større ting kan heller ikke altid lade sig gøre. Vi lærte at ens materialer, håndværk og tid kan være svært at arbejde med. Eleverne har selv reflekteret over hvad der skulle have. været gjort og for at kunne bygge noget man ville kunne bruge. Opstarts fasen lykkedes, men det sidste er for svært, der skulle have været en håndværker tilstede til prototypen.
Vi har brugt analyse modellen til arkitektur fra Design igennem 200 år.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294819797",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294819797",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294819797"
}