Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Peter Rohde-Mondrup
|
Hold
|
2024 me/2 (1g me2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pilotproduktion
Holdet arbejder med praktisk anvendelse af et varieret filmsprog i en produktion med udgangspunkt i "The Boring Room Challenge". Websitet www.filmlinjen.dk bruges som styringsværktøj af pilotproduktionen, hvor alle produktionsfaser gennemgås fra ide til manuskript til storyboard over produktionsplanlægningen, gennemførelse af optagelser, redigering og postproduktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Gys i fiktion
Der foretages en tematisk og genremæssig analyse og fortolkning af 2 gyserfilm samt filmteknisk shot-to-shot analyse af udvalgte citater.
Med udgangspunkt i gysergenrens historiske udvikling og de typiske genretræk og filmiske virkemidler knyttet til horror, går forløbet tæt på gyserens anatomi og de mest almindelige undergenrer: det dæmoniske gys, det gotiske gys, det psykologiske gys, teenagegyset og det fysisk gys (splat!). Der er især fokus på det psykologiske gys og de muligheder en dybere analyse af gyseren som genre giver, ved inddragelse af Freuds psykoanalyse.
Sete film:
Mareridt på film (CFU) - om udviklingen af den amerikanske gyserfilm
Psycho
The Babadook
Arbejdsspørgsmål til gysergenren
Læs s. 8-12 i Filmgenrer.pdf'en om genrekonventioner. Gå derefter videre og læs s.31-35 og svar på følgende spørgsmål (dine svar lægges ind i elevfeedback i slutningen af modulet):
1. Hvad menes der med fortællingen/handlingen i en film og hvordan udfolder fortællingen/handlingen sig typisk i en horrorfilm? Brug de to sete film som eksempler.
2. Hvad menes der med tematikken i en film og hvilke tematikker kan en horrorfilm typisk indeholde? Brug de to sete film som eksempler.
3. Hvad menes der med en films setting (forklar begrebet) og hvilke settings er typiske for horrorfilm? Brug de to sete film som eksempler.
4. Hvad menes der med en films ikonografi (forklar begrebet) og hvilken ikonografi bruger man oftest i horrorfilm? Brug de to sete film som eksempler.
5. Hvad er en films stil og hvilken stil er typisk i brug i horrorfilm? Brug de to sete film som eksempler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensproduktion
Eleverne arbejder i mindre produktionsgrupper med udvikling af idé, manuskript, optagelser og redigering af kortfilm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Gys i fakta / "virkeligheden"
Gys i virkeligheden
Arbejde med og undersøgelse af fiktionskoder og faktakoder/autenticitetsmarkører
Dokumentartyper (dybdeborende, observerende, deltagende, poetisk, dramatiseret, reality)
Viste eksempler:
"Ånderne vender tilbage"
"Haunted - Demon in the dark"
"The Ted Bundy tapes - conversations with a serial killer"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65297565548",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65297565548",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65297565548"
}