Esbjerg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Esbjerg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 DA A/i - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau
Dansk -
Lærer(e)
Birgitte Simoni Jul Pedersen
Hold
2024 DA A/i (
1i DA A
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Analyse og skriftlighed
Titel 2
Grundforløb - overgangen fra barn til voksen
Titel 3
Fra oplysningstiden til romantikken
Titel 4
Retorik
Titel 5
Ulighed/DMG/MeToo
Titel 6
Individuelt læst værk
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Analyse og skriftlighed
Studieteknik, analyse af tekster og fokus på skriftlig formidling af analyse og fortolkning.
Indhold
Kernestof:
Jeg glæder mig til at have dansk med jer :)
Medbring den tekst I fik sidste gang (Forandringen).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Grundforløb - overgangen fra barn til voksen
Det overordnede tema for teksterne i forløbet er overgangen fra barn til voksen.
Forløbet har som mål at give eleverne basale tekstanalytiske værktøjer.
Indhold
Kernestof:
Færdiggør jeres tragtindledning inden timen. Medbring Forandringen.
Vær klar til gennemgang af uddraget af bibelen ud fra de fire spg. vi havde på tavlen sidste gang og medbring kompendiet til grundforløbet.
Medbring den læste tekst 'Rama Sama' - vi arbejder med den i dag.
Inden modulet skal I have læst 'Far og jeg' af Pär Lagerkvist i grundforløbskompendiet. Læs den version der er lige efter billedet 'uddrivelsen af Edens have'.
Ingen lektier. Medbring grundforløbskompendiet.
Inden modulet skal I have læst novellen 'Paradisæblerne' (den er i grundforløbskompendiet og ligger også i OneNote). Vi indleder modulet med gennemgang af Ringen.
Ingen lektier. I får individuel feedback på jeres afleveringer og så begynder vi på den litterære periode, Det Moderne Gennembrud.
Genlæs jeres noter om DMG (dem vi lavede sidste gang) inden modulet og gense denne video: https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fra oplysningstiden til romantikken
Et forløb om overgangen fra oplysningstid til romantikken samt grundig gennemgang af romantikkens strømninger. Vedr. oplysningstiden har vi læst baggrundsmateriale samt Holbergs 'Fanatikere'. Efterfølgende har vi læst repræsentative tekster fra perioden. Afslutningsvis har vi snakket om national identitet og nationalfølelse i dag. Vi har desuden haft fokus på analyse af lyrik.
Fanatikere. Ludvig Holberg, 1749.
Morgen-Vandring. Adam Oehlenschläger, 1805.
Klokken. H.C. Andersen, 1845.
Indvielsen. Schack Von Staffeldt, 1804.
Den lille Karen. Thomasine Gyllembourg, 1830.
Kær est du, fødeland. St. St. Blicher, 1814.
Holger Danske. H.C. Andersen, 1845.
Danmarks trøst. N.F.S. Grundtvig, 1820.
DBU's officielle fodboldsang v. VM 2022.
En nøgen fra ryggen set kvinde sætter sit hår foran spejl. C.W. Eckersberg, ca. 1837
En Hevn. Christian Winther, 1843.
Dr. Jekyll og Mr. Hyde (uddrag). Robert Louis Stevenson, 1886.
Angst. Emil Aarestrup, 1838.
Paa Sneen. Emil Aarestrup, 1838.
'Fascination af gyset'. Fra: Gys, splat & Freud. Dansklærerforeningen, 2003.
Black Swan. Darren Aronofsky, 2010.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. Vi arbejder med kortfilmsanalyse.
Vær klar til gennemgang af analysen af 'Hjem'.
Ingen lektier.
Gense denne video inden modulet: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc
Ingen lektier. Vi afslutter universalromantikken.
Ingen lektier. Vi arbejder med den næste strømning - nyplatonisme.
Inden modulet skal I have læst novellen 'Den lille Karen' (udleveret i torsdags og ligger også i OneNote).
Ingen lektier. Vi afslutter nationalromantikken og går i gang med romantismen.
Vær klar til gennemgang af 'Paa Sneen'. Vi begynder derefter på værklæsning.
Medbring 'Sildig Opvaagnen'.
Vi gennemgår 'Sildig Opvaagnen'.
Vi ser Black Swan (kobling til romantismen og dobbeltgængermotivet) (begynd v. 29:51)
Ingen lektier. Vi samler op på The Black Swan og går videre med romantismen.
Spørgsmålene til En Hevn (se OneNote) skal være færdiggjorte. Vi snakker om dem og går derefter til Dr. Jekyll and Mr. Hyde.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Retorik
Et forløb om analyse af sagprosa - herunder især taler. Fokus på brug af det retoriske pentagram samt følgende begreber: transaktionsanalyse, appelformerne, retoriske spørgsmål, det verbale, det ekstra-verbale, det non-verbale, magtsprog og 'framing'.
Kronprinsessens tale i anledning af kronprinsens 50-års fødselsdag, d. 26. maj 2018.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. Vi begynder på retorik.
Vi fortsætter med talen og gennemgår den i dag.
Ingen lektier. Afslutning af romantikken, så medbring gerne tekster og noter.
Ingen lektier. Vi begynder på et nyt forløb om ulighed.
https://denglemtekvindekamp.dk
Ingen lektier. Vi analyserer en tale der passer til vores forløb.
Skriftlighedsmodul. Alle (også de der er fraværende) skal uploade afleveringen kl. 11.30. Husk at have skrevet det meste hjemmefra, så du kun mangler finpudsning og farvekoder. Farvekoderne er et must!
Medbring den roman I læser individuelt og som skal være færdiglæst d. 5/3.
https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE
https://www.dr.dk/studie/historie/1800-tallet-pa-vrangen
Ingen lektier. Vi fokuserer på en ny novelle i modulet.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Hjemmeafl. 3, 1.i - retorik
18-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Ulighed/DMG/MeToo
Fokus på ulighed i dag med kobling til Det Moderne Gennembrud.
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020.
Lønningsdag. Martin Andersen Nexø, 1896.
Karen. Alexander Kielland, 1882.
De dyre direktører (dokumentaruddrag). DR, 2017.
Kom igen i morgen. Leck Fischer, 1943.
Forvandlingens metode (uddrag). Édouard Louis, 2021.
Deadline (interview med Édouard Louis). 9/1-2023.
Jeg er bange for at falde tilbage i det, jeg kom fra. Altid. Politiken, marts 2025.
Les années Amiens (dokumentar om Édouard Louis). François Caillat, 2021.
Indhold
Kernestof:
Skriftlighedsmodul. Alle (også de der er fraværende) skal uploade afleveringen kl. 11.30. Husk at have skrevet det meste hjemmefra, så du kun mangler finpudsning og farvekoder. Farvekoderne er et must!
Medbring den roman I læser individuelt og som skal være færdiglæst d. 5/3.
https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE
https://www.dr.dk/studie/historie/1800-tallet-pa-vrangen
Ingen lektier. Vi fokuserer på en ny novelle i modulet.
I skal være klar til at kunne fremlægge om jeres fokuspunkt i forhold til novellen 'Karen' (jf. forrige modul). Den selvvalgte roman skal være læst til i dag.
Medbring romanen - fokus på prompt og fremlæggelse.
Medbring den individuelt læste roman.
Alle skal være klar med fremlæggelse med udgangspunkt i et 'prompt'. I får de første 45 min. til finpudsning og fremlæggelser fra kl. 10.50.
Medbring den selvvalgte roman I har arbejdet med (aflevering i dag). Nicoline fremlægger. Vi begynder på dokumentaranalyse (en del af forløbet om ulighed).
Vi arbejder videre med dokumentaranalysen og gennemgår det i 2. halvdel af modulet.
Vi mødes i 201. Der træner vi det at skrive en komparativ analyse (ligheder og forskelle) af to tekster fra forløbet om ulighed. I vælger selv hvilke (se overblik i OneNote) og om I vil skrive det sammen eller individuelt.
Medbring de komparative analyser I skrev sidste gang.
Genlæs novellen 'Kom ingen i morgen' inden modulet.
Vi skriver et essay på klassen i dag og næste gang. I vælger selv hvilken tekst fra forløbet om ulighed I vil skrive om. Medbring den valgte tekst + noter til modulet.
Afsnit
Jeres essay skal være færdigskrevet efter modulet. I får individuel feedback næste gang.
Ingen lektier. I får individuel feedback og vi fokuserer på en ny tekst.
Inden modulet skal I have læst uddraget af 'Forvandlingens Metode' (ligger i OneNote og udleveret i kopi i sidste uge). Vi færdiggør vores fokus på Édouard Louis. Jonas: i sidste uge så vi Deadline med Édouard Louis (lånt til dig via CFU) og vi læste
I kommer op i romantikken til den skriftlige mock, da det er det forløb der har fyldt mest i år.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Individuelt læst værk
Eleverne har læst hvert deres værk og fremlagt analyser for hinanden.
Indhold
Kernestof:
Medbring den individuelt læste roman.
Alle skal være klar med fremlæggelse med udgangspunkt i et 'prompt'. I får de første 45 min. til finpudsning og fremlæggelser fra kl. 10.50.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65299026182", "T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65299026182", "H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65299026182" }