Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Mette Højgaard Kirketerp
|
Hold
|
2024 fy/c (1c fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fysik
Energi og klima
Fokus på energiformer, energiomdannelser, termisk energi, nyttevirkning, effekt.
Kernestof:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Kernebegreber:
- Energiformer og energiomdannelser
- Energibevarelse og energikvalitet
- Effekt 𝑃=Δ𝐸/Δ𝑡
- Nyttevirkning
- Kemisk energi
- Danmarks energiforsyning
- Termisk Energi: Δ𝐸=𝑚∙𝑐∙Δ𝑇
- Varmefylde (specifik varmekapacitet)
- Specifik smeltevarme og fordampningsvarme (Ls og Lf)
- Kelvin- og Celciusskala,
- Tilstandsformer: fast, flydende og gas
- Faseovergange (smelte, fordampe)
- Fasediagram for vand
Litteratur:
- FysikCbogen side 31-40+42+46-49+55-56+60-61+63-74
- https://www.experimentarium.dk/klima/energiproduktion om Energiproduktion
Forsøg:
- Bestem effekten af en elkedel (demo)
- Klimavenlig kaffebrygning (nyttevirkning)
- Vands fordampningsvarme
Bølger
Bølger
Grundbegreberne lys og lyd bliver introduceret. Egenskaberne bag lys og lyd bliver gennemgået ved inddragelse af strengeinstrumenter. Herudover bliver bølgeligningen introduceret ved inddragelse af bølgelængde, frekvens, lydens og lysets hastighed og amplitude. Forskellen på længde- og tværbølger bliver forklaret. Begreberne interferens, dopplereffekt samt lydmuren bliver beskrevet.
Kernestof:
- Grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart og interferens
- Lyd og lys som eksempler på bølger
Kernebegreber:
- Amplitude, periode, udbredelsesfart, frekvens, bølgelængde
- Bølgeligningen: (v=λ∙f)
- Tværbølger og længdebølge
- Konstruktiv og destruktiv interferens
- Stående bølger og resonans frekvenser på strengeinstrumenter
- Klang
- Mekaniske og elektromagnetiske bølger
- Det elektromagnetiske spektrum
- Dobbeltspalte
- Gitterligningen: (n∙λ=d∙sin(θ))
- Dopplereffekten samt lydmuren
- Stødtoner
Litteratur:
- FysikCbogen side 83-101+108-115+117-120+126-127+141-143
- Orbit B stx side 184-185
- https://youtu.be/KYf1G0RKdjo?t=130 (indtil 7:15)
- https://www.youtube.com/watch?v=uVq3qUxraPI&ab_channel=FriViden
- https://www.youtube.com/watch?v=zi26J-WpyFI&ab_channel=NicolaiKliem
Forsøg:
- Harmoniske bølger på slinky-fjeder
- Bestem lydens fart med et klaptræ
- Lyd i vakuum klokke (demo)
- Hvordan virker en guitar? (Stående bølger)
- Bestem laserens bølgelængde
- Afbøjning af farvet lys
Bohrs atommodel
Sammenhængen mellem de forrige emner, energi og bølger, bliver introduceret med inddragelse af det elektromagnetiske spektrum, samt hvordan lys skabes ud fra Bohrs atommodel.
Kernestof:
- Det elektromagetiske spektrum
- Atomers og atomkerners opbygning
- Fotoners energi, atomare systemers emission og absorption af stråling, spektre
Kernebegreber
- Det elektromagnetiske spektrum herunder det synlige spektrum
- Fotoner og fotonenergi: (E=h*f og E=h*c/λ)
- Atomets opbygning
- Bohrs atommodel
- Absorption og emission samt deres spektre
- Solens spektrum
Litteratur:
- FysikCbogen side 126-127+129+145-148+152-156+161-166
Forsøg:
- Atomers fingeraftryk
- Solens og hydrogens spektrum (kun visning af data)
Solsystemet
Forløbet omhandler udviklingen af verdensbilleder man har haft gennem historien samt umiddelbart observerbare fænomener som dag og nat, årstider, formørkelser og tidevand. Derudover undersøges kraterdannelse hvor mekanisk energi og mekanisk energibevarelse inddrages.
Kernestof:
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener.
Kernebegreber:
- Døgnets gang
- Årets gang
- Midnatssol og polarmørke
- Jævndøgn og solhverv
- Tidevand
- Springflod og nipflod
- Sol- og måneformørkelser
- Total-, ringformet- og partiel formørkelse
- Ekliptika
- Geocentrisk og heliocentrisk verdensbillede
- Mars’ sløjfebevægelse
- Tycho Brahe, Newton, Kepler, Galilei
- Mekanisk energibevarelse
- Potentiel energi
- Kinetisk energi
- Kastehøjde
Litteratur:
- Vejen til fysik side 16-25
- FysikCbogen side 75-81+176-182(skim) +194-201+206-211
- Film: Den bevægede jord, Lars Becker-Larsen
- https://fabulastudios.dk/dtu/aarstiderne/
- https://fabulastudios.dk/dtu/maanensfaser/
- https://fabulastudios.dk/dtu/formoerkelser/
Forsøg:
- Meteorkratere
- Hvorfor er Solens stråler koldere om vinteren end om sommeren? (demo)
Universet
Forløbet omhandler Universet udvidelse med fokus på Hubbles lov, rødforskydning og forskellige kosmologiske modeller.
Kernestof:
- grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse og spektrallinjers rødforskydning
Kernebegreber:
- Universet udvidelse
- Hubbles lov (v=H_0∙r)
- Hubble-tiden (T_0=r/v)
- Kosmologiske modeller
- Rødforskydning (z=(λ_obs-λ)/λ)
- Galaksers fart (v=z∙c)
Forsøg:
- Ballonmodel over Universets udvidelse
Litteratur:
- FysikCbogen side 213-226+230
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65305974758",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65305974758",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65305974758"
}