Holdet 2024 sa/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Yusuf Lorentzen Alici
Hold 2024 sa/a (1a sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb 2024-2025
Titel 2 Identitet i det senmoderne samfund
Titel 3 Økonomiske principper og velfærdsstatens fremtid
Titel 4 Det politiske Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb 2024-2025

Grundforløbet "Politiske ideologier, partier og skillelinjer i dansk politik"   

Forløbet omhandler de politiske ideologier og de tilhørende politiske partier i Danmark. Der vil i være fokus på dels partiernes syn på fordelingspolitik og velfærd og dels partiernes værdipolitiske placering med udgangspunkt i debatten om CO2 afgift på landbruget.
I forløbet kommer vi omkring parti- og vælgeradfærd, og der perspektiveres løbende til USA og det amerikanske politiske system.

Forløbet er gennemgået på alle grundforløbsholdene. Alle elever har læst lærebogsmaterialet (Luk samfundet op), men ikke nødvendigvis alle artiklerne.

Faglige mål:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.   
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer  
• Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge  
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler  
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber  
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog  


Kernestof:  
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• Politiske deltagelsesmuligheder

Time 1  
Hvad er samfundsfag?
Politologi 
Sociologi 
økonomi 
Metoder 
Aktivere i-bog 


Time 2  
Hvad er en ideologi + Liberalisme + liberale partier 
Kapitel 5 i Luk samfundet op: Politiske ideologier .
Artikel: https://www.information.dk/indland/2022/10/alex-vanopslagh-klimakrisen-loeses-markedet-teknologien 

5.1: De tre klassiske ideologier: liberalisme, konservatisme og socialisme

5.2: Liberalisme  


Time 3  
Konservatisme + konservative partier 
5.3: Konservatisme  
https://www.altinget.dk/klima/artikel/mona-juul-er-ny-leder-i-k-her-er-hvad-hun-sagde-om-landbrug-klima-og-miljoe-i-valgkampen

Time 4  
Socialisme + socialistiske partier 
5.4: Socialisme  
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11243547/markedet-og-individet-loeser-ikke-klimakrisen-det-goer-den-staerke-stat/

Time 5  
Forgreningerne  Socialliberalisme og neoliberalisme  https://www.information.dk/debat/2020/12/baade-liberalismen-socialismen-spillet-fallit-klimakrisen

Socialkonservatisme og nationalkonservatisme 
Socialdemokratisme og revolutionær socialisme 
Grønne ideologier 
Nationalisme  

Time 6  
Værdi- og fordelingspolitik 
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik | LUK SAMFUNDET OP! (forlagetcolumbus.dk)        
https://www.altinget.dk/artikel/ny-maaling-viser-groen-skillelinje-i-dansk-politik-rigtig-mange-er-ikke-villige-til-at-ofre-natur-for-klimaets-skyld 

Fordelingspolitik | LUK SAMFUNDET OP! (forlagetcolumbus.dk) 
Værdipolitik | LUK SAMFUNDET OP! (forlagetcolumbus.dk) 

Time 7  
Stat, marked og civilsamfund 
9.2: Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd 
Markedet 
Staten 
Civilsamfundet 

Time 8  
Velfærdsmodellerne  Tre velfærdsmodeller  (den klemte velfærdsstat)  

Time 9 
Vælgeradfærd 1 
5.9: Hvordan forklarer man de politiske partiers adfærd? | LUK SAMFUNDET OP! (forlagetcolumbus.dk) 
https://www.altinget.dk/energi/artikel/maier-og-elbaek-om-daarlige-maalinger-lige-pludselig-er-alle-blevet-groenne 
Fokus på teori (referencer til det amerikanske politiske system) 

Time 10 
Vælgeradfærd 2 
Støjbergs Stemmer på DR (ca. 40 min.)  
Fokus på empiri: Kvantitativ + kvalitativ (interview med vælger - det kunne evt. være Støjbergs Stemmer på DR (ca. 40 min.)      

Time 11  
Opsamling på forløbet.  

Time 12  Perspektivering til det amerikanske valg  
5.6: Populisme  
Valg i USA 2024 | Seneste nyt om præsidentvalget - TV 2 
Valg i USA 2024 - Følg det amerikanske præsidentvalg her | DR 
Polls | FiveThirtyEight 



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Identitet i det senmoderne samfund

Forløbet omhandler identitet, socialisering og det senmoderne samfund.
Der er fokus på følgende områder:


- Identitetsniveauer

- grupper

- Nationalisme

- jeg-vi kultur

- Hofstedes løgmodel

- Forestillede fællesskaber

- Ren identitet, bindestregsidentitet, kreolsk identitet

- Integrationsbegreber

- Honneth og anerkendelse

- Goffman

- Identitetsdannelse og sociale medier

- Traditionel og moderne samfund

- Det senmoderne samfund (Giddens, Ziehe og Beck)

- Livsformer og livsstil

- Bourdieu

- Samfundsklasser

- Social arv og social mobilitet

FAGLIGE MÅL:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre

- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge

- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- kvantitativ og kvalitativ metode

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Økonomiske principper og velfærdsstatens fremtid

Forløbet handler om økonomiske principper og velfærdsstatens fremtidige udfordringer og endvidere hvordan udfordringerne kan imødekommes politisk. Vi har bl.a. arbejdet med:

- Markedsmekanismen

- Prisdannelse

- Det økonomiske kredsløb

- De økonomiske mål

- Økonomisk politik

- Markeds- og planøkonomi

- Velfærdstrekanten

- Den universelle velfærdsmodel

- Velfærdsstatens udfordringer

- Løsninger på velfærdsstatensudfordringer

- Konkurrencestaten

Faglige mål:

̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå

̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer

̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold

̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber

̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Det politiske Danmark

Forløbet omhandler det politiske system og demokratiet i Danmark. Vi arbejder med:

- demokrati og styreformer

- beslutningsproces (herunder udlandets indflydelse)

- den parlamentariske styringskæde

- magtens tredeling

- politisk deltagelse

- medier og politik

- medborgerskab

- Eastons model

- Konkurrence- og deltagelsesdemokrati

Faglige mål

̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå

̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer

̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge

̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber

̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde