Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Helle Hestbech Kronborg
|
Hold
|
2024 sa/y (1y sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb 2024-2025
Grundforløbet "Politiske ideologier, partier og skillelinjer i dansk politik"
Forløbet omhandler de politiske ideologier og de tilhørende politiske partier i Danmark. Der vil i være fokus på dels partiernes syn på fordelingspolitik og velfærd og dels partiernes værdipolitiske placering med udgangspunkt i debatten om CO2 afgift på landbruget.
I forløbet kommer vi omkring parti- og vælgeradfærd, og der perspektiveres løbende til USA og det amerikanske politiske system.
Forløbet er gennemgået på alle grundforløbsholdene. Alle elever har læst lærebogsmaterialet (Luk samfundet op), men ikke nødvendigvis alle artiklerne.
Faglige mål:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• Politiske deltagelsesmuligheder
Time 1
Hvad er samfundsfag?
Politologi
Sociologi
økonomi
Metoder
Aktivere i-bog
Time 2
Hvad er en ideologi + Liberalisme + liberale partier
Kapitel 5 i Luk samfundet op: Politiske ideologier .
Artikel: https://www.information.dk/indland/2022/10/alex-vanopslagh-klimakrisen-loeses-markedet-teknologien
5.1: De tre klassiske ideologier: liberalisme, konservatisme og socialisme
5.2: Liberalisme
Time 3
Konservatisme + konservative partier
5.3: Konservatisme
https://www.altinget.dk/klima/artikel/mona-juul-er-ny-leder-i-k-her-er-hvad-hun-sagde-om-landbrug-klima-og-miljoe-i-valgkampen
Time 4
Socialisme + socialistiske partier
5.4: Socialisme
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11243547/markedet-og-individet-loeser-ikke-klimakrisen-det-goer-den-staerke-stat/
Time 5
Forgreningerne Socialliberalisme og neoliberalisme https://www.information.dk/debat/2020/12/baade-liberalismen-socialismen-spillet-fallit-klimakrisen
Socialkonservatisme og nationalkonservatisme
Socialdemokratisme og revolutionær socialisme
Grønne ideologier
Nationalisme
Time 6
Værdi- og fordelingspolitik
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik | LUK SAMFUNDET OP! (forlagetcolumbus.dk)
https://www.altinget.dk/artikel/ny-maaling-viser-groen-skillelinje-i-dansk-politik-rigtig-mange-er-ikke-villige-til-at-ofre-natur-for-klimaets-skyld
Fordelingspolitik | LUK SAMFUNDET OP! (forlagetcolumbus.dk)
Værdipolitik | LUK SAMFUNDET OP! (forlagetcolumbus.dk)
Time 7
Stat, marked og civilsamfund
9.2: Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd
Markedet
Staten
Civilsamfundet
Time 8
Velfærdsmodellerne Tre velfærdsmodeller (den klemte velfærdsstat)
Time 9
Vælgeradfærd 1
5.9: Hvordan forklarer man de politiske partiers adfærd? | LUK SAMFUNDET OP! (forlagetcolumbus.dk)
https://www.altinget.dk/energi/artikel/maier-og-elbaek-om-daarlige-maalinger-lige-pludselig-er-alle-blevet-groenne
Fokus på teori (referencer til det amerikanske politiske system)
Time 10
Vælgeradfærd 2
Støjbergs Stemmer på DR (ca. 40 min.)
Fokus på empiri: Kvantitativ + kvalitativ (interview med vælger - det kunne evt. være Støjbergs Stemmer på DR (ca. 40 min.)
Time 11
Opsamling på forløbet.
Time 12 Perspektivering til det amerikanske valg
5.6: Populisme
Valg i USA 2024 | Seneste nyt om præsidentvalget - TV 2
Valg i USA 2024 - Følg det amerikanske præsidentvalg her | DR
Polls | FiveThirtyEight
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Identitet og sociale forhold
Forløbet omhandler identitet, socialisering og det senmoderne samfund.
Der er fokus på følgende områder:
- Socialisering
- Identitetsniveauer
- grupper
- Mead
- Nationalisme
- jeg-vi kultur
- Hofstedes løgmodel
- Ren identitet, bindestregsidentitet, kreolsk identitet
- Integrationsbegreber
- Honneth og anerkendelse
- Goffman
- Identitetsdannelse og sociale medier
- Traditionel og moderne samfund
- Det senmoderne samfund (Giddens, Ziehe og Beck)
- Livsformer og livsstil
- Bourdieu
- Samfundsklasser
- social arv og social mobilitet
FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kvantitativ og kvalitativ metode
KERNESTOF:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.
MATERIALE:
Fra i-bogen "Luk samfundet op" er anvendt følgende sider:
- 2.1: Hvad er socialisering?: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=361
- Dobbeltsocialisering: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=421
- Familietyper og multisocialisering: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=422
- 2.2: Normer, sociale roller og social kontrol: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=360
- 2.3: Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=359
- 2.4: Sociale grupper: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=358
- 2.5: Kulturelle forskelle og identitet: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=357
- National identitet: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=423
- "Os" og "dem" - Thomas Hylland Eriksen: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=424
- Anerkendelse - Axel Honneth: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=425
- 2.6: Face, setting, frontstage og backstage - identitetsdannelsen er rykket ud på nettet!: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=356
- Erving Goffman: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=428
- Identitetsdannelse og sociale medier – det hele er i spil: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=427
- Kapitel 3: Samfund og individ: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=362
- 3.1: Det traditionelle samfund: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=367
- 3.2: Det moderne samfund: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=366
- 3.3: Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=365
- Adskillelse af tid og rum: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=418
- Udlejring af sociale relationer: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=417
- Den øgede refleksivitet: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=416
- 3.5: Ulrich Beck - risiko i det senmoderne samfund: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=363
- Institutionaliseret individualisering: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=420
- 3.4: Thomas Ziehe - kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=364
- Tre reaktionsmønstre: subjektivisering, ontologisering og potensering: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=419
- 4.1: Livsformer: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=375
- 4.2: Livsstile: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=374
- Kapitel 4: Forskellige liv i Danmark: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=368
- 4.3: Pierre Bourdieu: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=373
- 4.5: Levevilkår: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=371
- 4.6: Social mobilitet, social arv og ulighed: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=370
- Former for ulighed: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=429
Øvrigt materiale:
- Udsendelse: "Danskhed" (PerkerDansk, afsnit 2, DR3 2015, 30 min)
- statistik om "Brug af sociale medier i EU 2022" + "Antal sociale medier i brug fordelt på alder" fra: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=46771
- Artikel: "Flere overvejer at fravælge børn på grund af klimaet – 22-årig er en af dem": https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-04-22-flere-overvejer-at-fravaelge-boern-paa-grund-af-klimaet-22-aarig-er-en-af-dem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Økonomi og velfærd
Forløbet omhandler dansk økonomi, velfærdsstaten samt dens udfordringer. I forløbet er der fokus på:
- det økonomiske kredsløb
- konjunkturer
- de økonomiske mål
- økonomisk politik (finanspolitik, pengepolitik, valutapolitik og strukturpolitik)
- økonomiske systemer (markedsøkonomi, planøkonomi, blandingsøkonomi)
- Velfærdsbehov
- Velfærdstrekanten: stat, marked og civilsamfund
- Velfærdsmodeller
- velfærdfærdsstatens udfordringer (interne og eksterne
- løsninger på udfordringerne (strategier)
- konkurrencestaten
FAGLIGE MÅL:
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
KERNESTOF:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
MATERIALE:
Fra i-bogen "Luk samfundet op" er anvendt følgende sider:
- Kapitel 8: Økonomiske ressourcer, forbrug og behov: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=400
- 8.1: Behov, prioriteringer og privatøkonomi: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=407
- 8.3: Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=405
- 8.2: Hvordan fungerer markedet?: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=406
- Husholdninger, virksomheder og den offentlige sektor: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=454
- Skatter, afgifter og tilskud: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=453
- Den finansielle sektor og udlandet: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=452
- 8.4: Hvad er god økonomi?: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=404
- Tre første økonomiske mål: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=456
- Tre sidste økonomiske mål: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=455
- 8.5: Udsving i økonomien: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=403
- Finanspolitik: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=459
- Pengepolitik: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=458
- Strukturpolitik: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=457
- 8.7: Skal politikere blande sig i markedet?: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=401
- Kapitel 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=408
- 9.1: Velstand og velfærd: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=415
- 9.2: Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=414
- Markedet: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=444
- Staten: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=443
- Civilsamfundet: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=442
- Tre velfærdsmodeller: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=441
- 9.3: Velfærdsstatens udfordringer: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=413
- 9.4: Velfærdsstatens interne udfordringer: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=412
- Den demografiske udfordring og nye familiemønstre: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=462
- Udfordringerne med borgernes forventninger og stigende ulighed: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=461
- Forandringer på det danske arbejdsmarked udfordrer den universelle velfærdsstatsmodel: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=460
- 9.5: Velfærdsstatens eksterne udfordringer: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=411
- 9.6: Løsninger: Nedskærings-, udvidelses- og omprioriteringsstrategien: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=410
- 9.7: Fra velfærdsstat til konkurrencestat?: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=409
Øvrigt materiale:
- Udsendelse: "Forbrug og vækst" (Økonomi for dummies, 1), DR2 2012, 29 min
- Uddrag fra: Regeringsgrundlag 2022 s. 14-16 (udleveret som pdf)
- research på: Velfærd, der holder: Udfordringsbilledet for fremtidens velfærdssamfund: https://www.danskerhverv.dk/branche/velfard--samfund/velfardsradet/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Uge 6
De to moduler er en del af seksualundervisningen på skolen.
Der deltager to andre fag i forløbet
FAGLIGE MÅL:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Demokrati og deltagelsesmuligheder
Forløbet omhandler det politiske system og demokratiet i Danmark. Vi arbejder med
- demokrati og styreformer
- beslutningsproces (herunder udlandets indflydelse)
- den parlamentariske styringskæde
- magtens tredeling
- politisk deltagelse
- medier og politik
- medborgerskab
- ligestilling
FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF:
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
MATERIALE:
Fra i-bogen "Luk samfundet op":
- 6.2: Hvad er et demokrati?: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=391
- Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=438
- 6.1: Politik og politiske styreformer: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=392
- 6.3: Demokrati i praksis: Det danske politiske system og magt: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=390
- Magtens tredeling: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=439
- 6.4: Den parlamentariske styringskæde og magtdeling i det danske system: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=389
- Folketingets og regerings rolle i den parlamentariske styringskæde: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=445
- 6.5: Udlandets indflydelse på de politiske beslutningsprocesser i Danmark: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=388
- 6.6: Politisk deltagelse og medborgerskab: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=387
- Statsborger, medborger og modborger: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=448
- (Med)borgerne i foreninger og som aktive: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=449#c2112
- Mobilisering, medbestemmelse, mægtiggørelse og myndiggørelse: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=450
- 7.1: Medierne - den fjerde statsmagt?: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=399
- 7.2: Medieret kommunikation og medialisering: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=398
- 7.3: Danskernes brug af forskellige medier: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=397
- 7.4: Kampen om den politiske dagsorden: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=396
- 7.5: Politisk deltagelse og debat på sociale medier: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=395
- Bobler, shitstorme og ekkokamre: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=440
- 7.6: Er medierne nødvendige for demokratiet?: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=394
Øvrigt materiale:
- Udsendelse: "Prins Christian - en kongelig rejse", DR1 2023, 59 min
- Mandatfordelingen: https://www.ft.dk/da/medlemmer/mandatfordelingen
- Regeringen (brugt til at få et overblik over, hvem der sidder i regeringen): https://regeringen.dk
- "Ekspert: Ingen udsigt til, at forbrugerne stopper boykot af amerikanske varer": https://www.dr.dk/nyheder/penge/ekspert-ingen-udsigt-til-forbrugerne-stopper-boykot-af-amerikanske-varer
- Erhvervsforsker: De sociale medier har endeligt overtaget vores demokrati: https://www.altinget.dk/digital/artikel/erhvervsforsker-de-sociale-medier-har-endeligt-overtaget-vores-demokrati
- Statistik Ligestilling (udleveret på pdf), uddrag fra: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/ligestilling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Repetition
Vi ser eksamensvideo og repeterer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65381743236",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65381743236",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65381743236"
}