Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Thomas Bjørndal
|
Hold
|
2024 sa/x (1x sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb 2024-2025
Grundforløbet "Politiske ideologier, partier og skillelinjer i dansk politik"
Forløbet omhandler de politiske ideologier og de tilhørende politiske partier i Danmark. Der vil i være fokus på dels partiernes syn på fordelingspolitik og velfærd og dels partiernes værdipolitiske placering med udgangspunkt i debatten om CO2 afgift på landbruget.
I forløbet kommer vi omkring parti- og vælgeradfærd, og der perspektiveres løbende til USA og det amerikanske politiske system.
Forløbet er gennemgået på alle grundforløbsholdene. Alle elever har læst lærebogsmaterialet (Luk samfundet op), men ikke nødvendigvis alle artiklerne.
Faglige mål:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• Politiske deltagelsesmuligheder
Time 1
Hvad er samfundsfag?
Politologi
Sociologi
økonomi
Metoder
Aktivere i-bog
Time 2
Hvad er en ideologi + Liberalisme + liberale partier
Kapitel 5 i Luk samfundet op: Politiske ideologier .
Artikel: https://www.information.dk/indland/2022/10/alex-vanopslagh-klimakrisen-loeses-markedet-teknologien
5.1: De tre klassiske ideologier: liberalisme, konservatisme og socialisme
5.2: Liberalisme
Time 3
Konservatisme + konservative partier
5.3: Konservatisme
https://www.altinget.dk/klima/artikel/mona-juul-er-ny-leder-i-k-her-er-hvad-hun-sagde-om-landbrug-klima-og-miljoe-i-valgkampen
Time 4
Socialisme + socialistiske partier
5.4: Socialisme
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11243547/markedet-og-individet-loeser-ikke-klimakrisen-det-goer-den-staerke-stat/
Time 5
Forgreningerne Socialliberalisme og neoliberalisme https://www.information.dk/debat/2020/12/baade-liberalismen-socialismen-spillet-fallit-klimakrisen
Socialkonservatisme og nationalkonservatisme
Socialdemokratisme og revolutionær socialisme
Grønne ideologier
Nationalisme
Time 6
Værdi- og fordelingspolitik
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik | LUK SAMFUNDET OP! (forlagetcolumbus.dk)
https://www.altinget.dk/artikel/ny-maaling-viser-groen-skillelinje-i-dansk-politik-rigtig-mange-er-ikke-villige-til-at-ofre-natur-for-klimaets-skyld
Fordelingspolitik | LUK SAMFUNDET OP! (forlagetcolumbus.dk)
Værdipolitik | LUK SAMFUNDET OP! (forlagetcolumbus.dk)
Time 7
Stat, marked og civilsamfund
9.2: Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd
Markedet
Staten
Civilsamfundet
Time 8
Velfærdsmodellerne Tre velfærdsmodeller (den klemte velfærdsstat)
Time 9
Vælgeradfærd 1
5.9: Hvordan forklarer man de politiske partiers adfærd? | LUK SAMFUNDET OP! (forlagetcolumbus.dk)
https://www.altinget.dk/energi/artikel/maier-og-elbaek-om-daarlige-maalinger-lige-pludselig-er-alle-blevet-groenne
Fokus på teori (referencer til det amerikanske politiske system)
Time 10
Vælgeradfærd 2
Støjbergs Stemmer på DR (ca. 40 min.)
Fokus på empiri: Kvantitativ + kvalitativ (interview med vælger - det kunne evt. være Støjbergs Stemmer på DR (ca. 40 min.)
Time 11
Opsamling på forløbet.
Time 12 Perspektivering til det amerikanske valg
5.6: Populisme
Valg i USA 2024 | Seneste nyt om præsidentvalget - TV 2
Valg i USA 2024 - Følg det amerikanske præsidentvalg her | DR
Polls | FiveThirtyEight
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Identitet i det senmoderne samfund
Forløbet omhandler identitet, socialisering og det senmoderne samfund.
Der er fokus på følgende områder:
- Identitetsniveauer
- grupper
- Mead
- Nationalisme
- jeg-vi kultur
- Hofstedes løgmodel
- Ren identitet, bindestregsidentitet, kreolsk identitet
- Integrationsbegreber
- Honneth og anerkendelse
- Goffman
- Identitetsdannelse og sociale medier
- Traditionel og moderne samfund
- Det senmoderne samfund (Giddens, Ziehe og Beck)
- Livsformer og livsstil
- Bourdieu
- Samfundsklasser
- social arv og social mobilitet
FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kvantitativ og kvalitativ metode
KERNESTOF:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.
MATERIALE:
"Luk samfundet op" (i-bog), forlaget Columbus:
- 2.3: Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=359
- 2.4: Sociale grupper: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=358
- 2.5: Kulturelle forskelle og identitet: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=357
- National identitet: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=423
- "Os" og "dem" - Thomas Hylland Eriksen: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=424
- Anerkendelse - Axel Honneth: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=425
- 2.6: Face, setting, frontstage og backstage - identitetsdannelsen er rykket ud på nettet!: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=356
- Erving Goffman: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=428
- Identitetsdannelse og sociale medier – det hele er i spil: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=427
- Kapitel 3: Samfund og individ: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=362
- 3.1: Det traditionelle samfund: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=367
- 3.2: Det moderne samfund: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=366
- 3.3: Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=365
- Adskillelse af tid og rum: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=418
- Udlejring af sociale relationer: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=417
- Den øgede refleksivitet: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=416
- 3.4: Thomas Ziehe - kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=364
- Tre reaktionsmønstre: subjektivisering, ontologisering og potensering: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=419
- 3.5: Ulrich Beck - risiko i det senmoderne samfund: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=363
- Institutionaliseret individualisering: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=420
- 4.1: Livsformer: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=375
- 4.2: Livsstile: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=374
- Kapitel 4: Forskellige liv i Danmark: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=368
- 4.3: Pierre Bourdieu: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=373
- 4.5: Levevilkår: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=371
- 4.6: Social mobilitet, social arv og ulighed: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=370
Øvrigt materiale:
- "Danskhed" (PerkerDansk, afsnit 2, DR3 2015, 30 min)
- Hvem er klasserne?: https://klassesamfund.dk/hvem-er-klasserne
- "Selvoptaget", afsnit 2 (DR3 2014, 30 min)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Demokrati og medborgerskab
Forløbet tager afsæt i statsministerens nytårstale og en repetition af de tre klassiske ideologier.
Derfra undersøger vi det danske demokrati og det medborgerskab, som er forudsætningen for at det virker. Vi kigger på forskellige demokratiformer og deltagelsesmuligheder. I forhold til udlandets indflydelse, kigger vi på Natos styrkemål og på USA's ønske om at købe Grønland.
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Medier og politik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økonomi og velfærd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65381746860",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65381746860",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65381746860"
}