Titel
2
|
Kristendom
Indhold:
Et forløb om kristendom med fokus på religionens historiske opståen og udvikling og dens forskellige dimensioner (den kristne grundmyte, den religiøse praksis, troen, menneskesyn, næstekærlighed) og til sidst en undersøgelse af forholdet mellem kristendom og naturvidenskab. Forløbet indledes med den kristne etik som en naturlig forlængelse af det første religionsfaglige emne om etik.
Fra læreplanen:
Faglige mål:
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra-perspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Fokus i forløbet:
1. Kristen etik
Indhold:
- Første introduktion til kristendommen med fokus på fem hovedpunkter: 1) Jesus – verdens største brand (verdens frelser, symbol på værdier som næstekærlighed, selvopofrelse og tilgivelse, kendt fra Bibelens ”greatest hits” og sin radikale etik, kulturelt ikon); 2) Den historiske Jesus (meget lidt historisk viden, jødisk reformator – ikke kristendommens grundlægger, det ubelejliges kriterium – kildekritisk læsning af NT); 3) Profet, filosof og revolutionær (tre dominerende fortolkninger af Jesus i bibelforskningen); 4) Evangeliernes Jesusbilleder (mundtlige fortællinger, behov for nedskrivning omkring år 70 pga. disciplenes død, Markusevangeliet er ældst - har fokus på den lidende Messias/Kristus, Matthæusevangeliet – skrevet i et jødisk miljø, Lukasevangeliet – Jesus som de udstødtes befrier, Johannesevangeliet – den sejrende og guddommelige Kristus, forskellige korsord); 5) Manden med de tusind ansigter (apokryfe evangelier, barndomsevangelier, evangelier hvor Jesus taler kirkens sag, gnostiske evangelier – Jesus som hemmelig lærer, fremstilles stadig nye Jesusbilleder = en slags fanfiktion
- Baggrundsviden om kristen etik: omfortolkning af den jødiske lovetik, sindelags- og pligtetik, den gyldne regel, det dobbelte kærlighedsbud, næstekærlighed, definitionen af næsten, Jesus som etisk forbillede
- Eksempel på den jødiske lovetik i form af spisereglerne, kosher
- Analyse af etiske udsagn hos Jesus med fokus på hans opgør med de jødiske renhedsforeskrifter og forskellen mellem den jødiske lovetik og den kristne sindelagsetik, en sammenligning af den gyldne regel og det dobbelte kærlighedsbud med Kant kategoriske og praktiske imperativ, radikalisering af den jødiske lov i Bjergprædikenen
- Baggrundsviden om principielle etiske principper, forskellen på biblicistisk etik og situationsetik, to dominerende nutidige fortolkninger af næstekærlighed: næstekærlighed som individuel pligt og næstekærlighed som social forpligtelse
- Lignelsen om den barmhjertige samaritaner fra Det Nye Testamente med fokus på Jesus’ budskab og de principielle etiske principper, herunder det dobbelte kærlighedsbud og den gyldne regel
- Analyse af nutidige holdninger til næstekærlighed med fokus på sammenligning med Jesus’ budskab i Det Nye Testamente, principielle etiske principper og næstekærlighed som individuel pligt eller social forpligtelse
Materiale:
”5 skarpe om Jesus”, DR, 2014, 19 min., tv-udsendelse (2,7 ns) – findes på CFU
"Adam og Eva: Næstekærlighed til flygtninge?", DR, 2018, 29 min., https://www.dr.dk/drtv/episode/adam-and-eva_-naestekaerlighed-til-flygtninge_47809, tv-udsendelse (4,1 ns)
”Det dobbelte kærlighedsbud”, Matthæusevangeliet kapitel 22, 37-40 (0,1 ns)
”Etik i kristendom” in: Religion og etik, Systime, 2016, s. 52-55 (4 ns)
”Den gyldne regel”, Matthæusevangeliet kapitel 7,12 (0,1 ns)
”Hvad er næstekærlighed?”, Natholdet, 28.10.2015, https://www.youtube.com/watch?v=CoSjGAP9ZFw, 4:51 min., klip fra YouTube (0,6 ns)
”Kristen etik: Hvad er næstekærlighed – og hvem er næsten?” in: Madsen, Lene mfl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2. udg., 2012-15, s. 76-81 (6 ns)
”Lignelsen om den barmhjertige samaritaner” in: Lukasevangeliet kapitel 10, 25-37, Det Nye Testamente, Bibelen (0,6 ns)
Markusevangeliet kapitel 7, 14-23 (0,4 ns)
Uddrag af Bjergprædikenen: ”Om vrede”, ”Om ægteskabsbrud”, ”Om at sværge”, ”Om gengældelse”, ”Om fjendekærlighed”, Matthæusevangeliet kapitel 5, 21-30, 33-48 (1,4 ns)
Uddrag af ”Monte Carlo elsker jøderne: Det hellige land”, afsnit 4, DR, 2013, start-9:00, tv-udsendelse – findes på CFU (1,3 ns)
2. Den kristne grundmyte
Fokus:
- Baggrundsviden om den kristne grundfortælling/-myte: mytetyper (kosmocentrisk, antropocentrisk), læsning af Bibelen i en kristen kontekst: GT = den gamle aftale, skabelsesmyter, problemmyte, de ti bud, lovoverholdelse, profeten Esajas’ messiasforudsigelser; NT = den nye aftale, løsningsmyte, nadveren som tegn på den nye aftale; centrale forskelle mellem den nye og gamle pagt
- Introduktion til mytebegreber: generel definition, Smarts mytisk-narrative dimension, mytisk tid - urtid/hellig tid/fremtid, kultdrama, ætiologi/forklaringsmodel, privilegeret talesituation, klassifikation, fra kaos til kosmos, trickster, sociologisk mytedefinition, mytetyper: kosmogoni/antropogoni/teogoni/eskatologi
- Myteanalyse af centrale tekster fra den kristne grundfortælling/myte, dvs. de to skabelsesberetninger (GT) og Jesus’ opstandelse (NT) med fokus på problem- og løsningsmyten
Materiale:
”Den kristne grundfortælling”, ”1. tilstand: Skabelse og syndefald”, ”2. tilstand: Den gamle pagt” og ”3. tilstand: Den nye pagt” og ”4. tilstand: Menneskets liv i dag” in: Kristendom – tro og praksis, Systime, IBog, 2023, https://kristendom.systime.dk/?id=188, https://kristendom.systime.dk/?id=179, https://kristendom.systime.dk/?id=180, https://kristendom.systime.dk/?id=181, https://kristendom.systime.dk/?id=182 (8 ns)
”Jesus’ opstandelse” in: Markusevangeliet kapitel 16, Det Nye Testamente, Bibelen (1,1 ns)
”Myte” in: Madsen, Lene mfl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2. udg., 2012-15, s. 251-52 (2 ns)
3. Historisk opståen - Paulus
Fokus:
- Baggrundsviden om kristendommen med fokus på religionens navn, opståen, udbredelse, hovedretninger og helligskrifter
- Baggrundsviden om tre centrale faktorer for, at kristendommen udvikler sig til en selvstændig religion: 1. Den historiske Jesus; 2. Paulus: Kristendom selvstændiggøres fra jødedom; 3. Romerriget som ideel missionsmark: Kristendommens udbredelse
- Analyse af, hvordan Paulus fortolker kristendommens budskab både ud fra en jødisk og ikke-jødisk kontekst og gør religionen universel i stedet for partikulær
Materiale:
”Den historiske Jesus – fra Jesus-bevægelse til verdensreligion” in: Madsen, Lene mfl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2. udg., 2012-15, s. 53-55 (3 ns)
”Fakta om kristendom” in: Madsen, Lene mfl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2. udg., 2012-15, s. 52 (1 ns)
”Fred med Gud” og ”Adam og Kristus” in: Romerbrevet kapitel 5, 1-21, Det Nye Testamente, Bibelen (1,2 ns)
”Kristi opstandelse” og ”De dødes opstandelse” in: Første Korintherbrev kapitel 15, 1-28, Det Nye Testamente, Bibelen (1,2 ns)
”Kristus eller omskærelse” in: Galaterbrevet kapitel 5, 1-12, Det Nye Testamente, Bibelen (0,4 ns)
4. Den mytiske Kristus
Fokus:
- Baggrundsviden om evangeliernes mytiske fremstilling af Kristus
- Max Webers teori om karismatisk ledelse og tre udformninger af karisma: magisk, profetisk og heroisk
- Analyse af fremstillingen af løsningsmyten i ”The Passion of the Christ” med fokus på jødernes og Pontius Pilatus’ rolle i domfældelsen og korsfæstelsen af Jesus samt Jesus’ korsfæstelse, død og opstandelse som et led i den nye pagt og hans forkyndelse og karisma
Materiale:
”Den mytiske Kristus – evangeliernes fremstilling af Jesus” in: Madsen, Lene mfl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2. udg., 2012-15, s. 56-57 (2 ns)
”Karismatisk ledelse” in: Begrebsnøglen til religion, Systime, 2016, s. 34-35 (1 ns)
Uddrag af ”The Passion of The Christ” (instruktør: Mel Gibson, 2004), 36 min., spillefilm (5,1 ns)
5. Religionsfaglige metoder
Indhold:
- Arbejde med fire religionssociologiske teorier om religiøsitet: deprivationsteorien, socialisationsteorien, teorien om det rationelle valg og teorien om søgen efter mening og tilknytning, som eleverne sætter i relation til tre fiktive cases (to kristne og en ateist) og sig selv
- Fokus på forskellene mellem religionsfænomenologi og religionssociologi, herunder hvilke begrænsninger der ligger i at arbejde med generelle teorier om religiøsitet
- Analyse af forskellige forklaringer på nadveren som ritual inden for kristendommen med fokus på synsvinkel (udefra/indefra, subjektiv/objektiv), hvordan den sociologiske forklaring afviger fra den fænomenologiske og teologiske
- Med inddragelse af begreberne hellig/profan at forklare, hvorfor det kan støde kristne, at hunde får nadver
Materiale:
”Fire religionssociologiske teorier om, hvorfor mennesker er religiøse” in: Grundbogen til religion C, 2. udg., Systime, 2012-15, s. 246-48 (3 ns)
”Helligt og profant” in: Grundbogen til religion C, 2. udg., Systime, 2012-15, s. 275 (1 ns)
”Indefra (emic)/udefra (etic)” in: Madsen, Lene mfl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2. udg., 2012-15, s. 262 (1 ns)
”Ninian Smarts syv dimensioner” in: Grundbogen til religion C, 2. udg., Systime, 2012-15, s. 267-268 (2 ns)
”Tekst 1: Hund spiser Jesu Kristi legeme”, ”Tekst 2: Sociologisk forklaring”, Tekst 3: Teologisk forklaring” og ”Tekst 4: Fænomenologisk forklaring” in: Madsen, Lene mfl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2. udg., 2012-15, 50-51 (2 ns)
Uddrag af ”Tekst 1: Fem fiktive cases om danskernes forhold til religion” in: Madsen, Lene mfl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2. udg., 2012-15, s. 249-50 (1 ns)
6. Luther
Fokus:
- Baggrundsviden om kristendommens historiske udvikling fra Jesus’ død over den første splittelse mellem ortodoks og katolsk kristendom og den anden splittelse i katolsk og protestantisk kristendom med særlig vægt på den sidste
- Forskelle mellem den katolske og protestantiske fortolkning af Bibelen, det religiøse hierarki, gudstjeneste og sakramenter og menneskesyn
Materiale:
- Visuel præsentation af fem centrale hovedpunkter i Luthers teologi: 1) Kun troen tæller; 2) Kun Bibelen tæller; 3) Det handler om kærlighed (Guds betingelsesløse tilgivelse, nåde); 4. Paradokset (førbestemmelseslæren – hvis Gud har bestemt, hvem der er frelst, hvilken betydning har troen så?); 5. Utilsigtet kapitalisme (mennesket leder alligevel efter tegn på, at det er frelst)
- Baggrundsviden om Martin Luthers teologi: sola scriptura, sola gratia og sola fide, Luthers menneskesyn, retfærdiggørelse ved tro, afvisning af gerningsretfærdighed, det almindelige præstedømme
- Religionsfaglig begrebsanalyse af ”Pligten til at tage sig af sit medmenneske” med fokus på referat/de vigtigste synspunkter, tekstens hovedbudskab, centrale citater, karakteristik af tekstens afsender (indefra/udefra, elite/mainstream), tekstens øvrige kommunikationssituation. Analyse med fokus på Smarts dimensioner. Perspektivering til Luther og hans fortolkning af kristendommen og hans kritik af den katolske kirke
- Mundtligt fremstilling/oplæg i grupper med præsentation af den religionsfaglige begrebsanalyse
Materiale:
”5 skarpe om Luther”, DR, 2013, 19 min., tv-udsendelse (2,7 ns)
”Den anden splittelse: Katolsk og protestantisk kristendom” og ”Forskelle mellem katolicisme og protestantisme” in: Madsen, Lene mfl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2. udg., 2012-15, s. 61-62 (2 ns)
”Elite og mainstream” in: Madsen, Lene mfl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2. udg., 2012-15, s. 263 (1 ns)
”Hvilken betydning fik reformationen i 1500-tallet?” in: KS-bogen, 2. udg., Columbus, 2018, s. 207-209 (3 ns)
”Karakteristik” in: Madsen, Lene mfl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2. udg., 2012-15, s. 271 (1 ns)
Luther, Martin: ”Pligten til at tage sig af sit medmenneske”, 1522 (1,7 ns)
”Ninian Smarts syv dimensioner” in: Madsen, Lene mfl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2. udg., 2012-15, s. 267-68 (1,5 ns)
7. Religiøs praksis
Fokus:
- Ritualteori med fokus på Smarts praktiske-rituelle dimension, en generel definition af ritualer, de religiøse pligters to funktioner (vertikal og horisontal), ritualers sociale funktion, Podemann Sørensens ritual-myte-model, vedligeholdelsesritual og afværgeritual, van Genneps overgangsritualteori
- Analyse af et overgangsritual i ”Tåber på eventyr” ved brug af van Genneps teori
- Fænomenologisk undersøgelse af den kristne praksis med fokus på en analyse af gudstjenestens forløb som overgangsritual samt analyse af nadveren med fokus på ritual-myte-modellen (Podemann Sørensen) og som kultdrama
- Viden om religionssociologiske begreber knyttet til udviklingen af danskerne religiøsitet: kirkekristne/kulturkristne/kirkefremmede, individualisering fremfor sekularisering, fra det autoritære til det individuelle, fra social forpligtelse til frit valg, ny-ritualisering, at finde identitet og selvindsigt
- Sociologisk undersøgelse af den kristne praksis: fokus på at inddrage religionssociologiske begreber om den religiøse praksis i folkekirken
Materiale:
”Hvorfor går danskerne så sjældent i kirke?” in: folkekirken.dk, 1:21 min., klip, https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/tjenester/video/videoer/hvorfor-gr-danskere-s-sjldent-i-kirke-4?term=sk (0,2 ns)
Kvist, Dorte: ”Sådan foregår nadveren”, Kristeligt Dagblad, 15.06.2006, https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/s%C3%A5dan-foreg%C3%A5r-nadveren (0,6 ns)
”Per Vers rapper om fællesskab og nadver” in folkekirken.dk, 4:09, musikvideo, https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/tjenester/video/videoer/pske-per-vers-rapper-om-fllesskab-og-nadver-5 (0,7 ns)
”Ritualer” in: Madsen, Lene mfl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2. udg., 2012-15, s. 253-256 (3,5 ns)
”Religiøs praksis i kristendommen” in: Madsen, Lene mfl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2. udg., 2012-15, s. 63-69 (7 ns)
”Sådan foregår gudstjenesten” in: folkerkirken.dk, billedserie, https://www.folkekirken.dk/tro/gudstjeneste/saadan-foregaar-gudstjenesten (3 ns)
”Tåber på eventyr – Drengerøve bliver til mænd”, afsnit 1, TV2, 2012, ca. 27 min., tv-udsendelse (3,9 ns)
8. Kristen fundamentalisme i USA
Fokus:
- Baggrundsviden om kristne reaktioner på modernisering med fokus på videnskabelige udfordringer fra Galilei til Darwin, kristen fundamentalisme og modernisme, kristne retningers holdninger til naturvidenskaben – udelukkelsestesen og kombinationstesen
- Analyse af uddrag af den religionskritiske dokumentar ”Religulous” ift. fremstillingen af forholdet mellem kristendom og naturvidenskab i USA med fokus på synet på naturvidenskaben, Bibelen, Gud og i relation til kristen fundamentalisme og kristen modernisme samt udelukkelses- og kombinationstesen
Materiale:
”Religionen i spil: Kan kristendom og naturvidenskab forenes?” in: Madsen, Lene mfl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2. udg., 2012-15, s. 82-83 og 86 (3 ns)
Uddrag af ”Religulous”, instruktør: Larry Charles, 2008, 55 min., dokumentarfilm (7,8 ns)
9. Kristne forestillinger - troen
Fokus:
- Baggrundsviden om den kristne tro med fokus på dogmer, den apostolske trosbekendelse, de tre led i trosbekendelsen, treenigheden og sammenhængen mellem dogmer, myter og ritualer i kristendommen
Materiale:
”Hvad tror de kristne på?” in: Madsen, Lene mfl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2. udg., 2012-15, s. 70-73 (3 ns)
Estimeret omfang af forløbet: ca. 103 normalsider.
|