Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Anja Hansen
|
Hold
|
2024 re/b (3b re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religionsfaget
Introduktionsforløbet præsenterer eleverne for faget og dets særtræk samt grundlæggende terminologi.
Faglige mål
- anvende elementær religionsfaglig terminologi
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Sideantal: 26
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Kristendommen globalt og nationalt
Forløbet giver indblik i kristendommens grundlæggelse og udbredelse samt udformning i Danmark. Der læses tekster fra gammel og ny testamente og foretages herudfra sammenligning mellem den gamle og den nye pagt samt problemmytens og løsningsmytens sammenhæng hermed. Endelig undersøges nadveren som overgangsritual og dens betydning for kristendommens frelsesforståelse.
Faglige mål
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
−redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
−karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
Kernestof
-kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
-religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Antal sider: 45
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
I dette forløb har der været arbejdet med islams opståen med afsæt i kristendom, jødedom og arabisk kultur. Der har kort været fokus på islams splittelse i de 2 hovedretninger og derpå har vægten været lagt på religionens rituelle dimension samt islams trosforestillinger sammenlignet med kristendommens. Endelig har der været arbejdet med shariabegrebet og de forskellige tolkninger og tilgange, der findes af begrebet.
Faglige mål
−disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
−redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
−karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
−karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
−karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
−behandle problemstillinger i samspil med andre fag
−demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
−islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
−tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
−religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Antal sider: 45
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
3. verdensreligion - buddhisme
I dette forløb arbejdes der med verdensreligionen buddhisme med afsæt i religionens opståen og udvikling, som en blandt flere religioner, der blev til i forlængelse af/opgør med hinduismen.
Der er arbejdet med Buddhalegenden og Benaresprædiken som eksempler på buddhismens helligtekster samt de religiøse forestillinger i klassisk buddhisme. Derefter er der arbejdet med de særtræk, som kendetegner hhv. Mahayanebuddhisme og tibetansk buddhisme samt buddhisme i vestlig kontekst.
Faglige mål
− disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
− redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
− karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
− karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
− karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
− behandle problemstillinger i samspil med andre fag
− demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
− væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse.
I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
− religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Antal sider: 38
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Satanisme
Efter en kort intro til satanismens opståen med fokus på Anthon Lavey og Church of Satan har eleverne fået indblik i forskellige satanisme typologier og -udtryk. Enkelte tekster fra Satans Bibel er desuden blevet læst og endelig har eleverne som led i studieretningstoningen lyttet til Black Metal.
Faglige mål:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Kernestof:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
Antal sider: 20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65381959722",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65381959722",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65381959722"
}