Titel
3
|
Islam
I dette forløb arbejder vi med islam i et historisk, nutidigt og globalt perspektiv: religionens formative periode, religionsindholdet og islam i dag
Faglige mål jf. læreplanen:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof jf. læreplanen:
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Flg. undertemaer belyses:
Islams opståen og udbredelse
Helligskrifter – Koranen og Hadith
Muhammed og Muhammeds status i islam
Islam som gerningsreligion
De 5 søjler - med fokus på hadj som eksempel på et overgangsritual
Kabaen og Axis Mundi
De 6 trosartikler med fokus på prædestination og dommedag
Sharia
De 4 idealtyper
At være muslim i Danmark
Sekundærlitteratur (kernestof)
Grundbogen til religion C, side 89-92, 104-107 og 113-118
Henning Nørhøj: "De 10 vigtigste ting at vide om Koranen," religion.dk, 5. januar 2012
Egil Bargfeldt: "De 10 vigtigste ting at vide om den muslimske pilgrimsfærd hajj," 26. okt. 2012, religion.dk
Brian Arly Jacobsen: "Hvor mange muslimer bor der i Danmark?," rel.dk, 8. feb. 2018
DR: Ramt af: ”Sarahs niqab-fængsel,” reportage 2019, https://www.dr.dk/drtv/episode/ramt-af_-burka_forbuddet-_-sarahs-niqab_faengsel_143608
"5 skarpe om islam," CFU
"Halal og haram," "Når koranen bliver levende," Nationalmuseet 2012
Astrid Illum: "Unge muslimer fatwa shopper," Aterisk, nr, 44, dec 08 - jan 09, DPU
Tarek Ziad Hussein: "Google-imamerne," fra "Det sorte skæg - om at være muslim," 2018 (uddrag)
Supplerende stof:
"Begrebsnøglen til religion" – afsnittet om karismatisk ledelse
Anna Mogensen: "Axis Mundi - verdens midte er mange steder," religion.dk, 25. april, 2007
Youtube-klip:"En muslim tager afstand" (https://www.youtube.com/watch?v=7R-sczqwXRE)
Pia Kjærsgård besøger moske, https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=qYEvf2P645E&fbclid=IwAR0KMPGaHvDaoAYv91vkoTk6_XQbwZ_WEX0wwFQmFAt-Z3L2GLg6b2F6thU
Primærlitteratur
Flg. Suraer: 3,1-4, Sura 3,18, Sura 3, 81, Sura, 40,7, Sura 56, 77-80
"Religionshistorisk koranforståelse," Ismail Büyükcelebi: Islam-Håndbogen - Den muslimske hverdag i teori og praksis (2005), s. 86-95 (uddrag).
Hadith: "Om de 5 søjler" , "Troen," samt "Profetens forbøn"
"Muhammeds kaldelse," fra Religionsportalen, Systime (uddrag)
Bettina Meisner: "Min religiøse rejseoplevelse: Mit hjerte bor i Mekka og Medina," 20. juli 2015, religion.dk
Hjemmesiden "islamsvar.dk"
Anders Ejbye-Ernst: Hizb ut Tahrir: Demokrati er en forkert styreform," artikel, EkstraBladet 7. okt. 2014, uddrag
¨Oslem Cekic: "Selvfølgelig kan islam og demokrati forenes," artikel i Finans, 2. juni 2015 (uddrag)
Oslem Cekic: "Troen er min følgesvend," fra rel.dk, 26. sept. 2018 (uddrag)
"Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi", VICE, 2010, https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
|