Titel
3
|
Kunst: Skulptur
Kunst: Skulptur
NB: Forløbet inkluderer to moduler om det athenske demokrati (Som krævet i læreplanen). Det ene modul er en forlæsning om magten i Danmark. (Se undervisningsbeskrivelse til retorik, hvor emnet primært hører til)
OBS: DER PRØVES I UKENDTE SKULPTURER
Moderne problemstilling: Kropsidealer dengang og nu
Fokus på udviklingen af skulpturen i perioderne: Arkaisk (tidlig/sen), klassisk (tidlig, høj og sen), hellenistisk + romersk (med vægt på augustæisk klassicisme) – Et afsluttende modul har haft fokus på eftertidens skulpturkunst
Der er anvendt skulpturer og tekst fra Thiedecke, Antikkens skulptur og dens efterliv. De er hovedsageligt gennemgået ved hjælp af en række powerpoint-præsentationer, men indholdet er det samme, og eleverne har haft adgang til bogen. (ca. 40 sider)
Eget skrevet materiale om den efterantikke kunsthistorie (ca. 10 sider)
Dokumentar: ”Kunstnerportrætter: Christian Lemmerz”, dr-kultur, 2018 (30 min = 10 sider)
Materiale svarende til ca. 60 sider
Anvendt fagterminologi (mere eller mindre)
- Kontrapost og frontal – eller udpræget kontrapost
- Draperi, udvikling, våddraperi
- Heroisk nøgenhed
- Streng stil, idealiseret stil,
- De klassiske arkaiske stiltræk
- Højt vs lavt relief
- Augustæisk klasicisme
- Verisme i portrætterne vs idealiseret
- Bronze vs sten – romerske kopier
- Atlethofter og udviklingen i muskulatur
Gennemgåede skulpturer:
Ægyptisk: Statue af Amenemhat II, 1800
Tidlig arkaisk:
Sounionkouros, 590-580
”siddende kore” (ukendt men senarkaisk), 630
”Statuette af sørgende kvinde”, 600
Senarkaisk:
Anavysos, 530-520
Peploskoren, 530
Chiotiske kore, 510
Euthydikoskoren, 490
Tidlig klassisk:
Apollon, Zeustemplet i Olympia, 472-456
Lapitherinde, Zeustemplet i Olympia, 472-456
Guden fra Artemision, 460
Højklassisk:
Spydbæreren (doryforos), 450
Asklepios og Hygieia (votivrelief), 420
Vindgudinde, 400 (overgang til senklassisk)
Senklassisk:
Hermes med Dionysosbarnet, 360-330
Eirene med Pluto, 370
Hellenistisk:
Venus fra Kyrene, 250
Ludovisi-galler-gruppen, 220
Nike fra Samothrake, 200
Den kapitolinske venus, 200
Pan og Afrodite-gruppen, 100
Laokoon-gruppen, 100
Romersk:
Hoby-bægrene, 0
Ara-pacis, 0
Vespasian (buste), 75 e.v.t.
Titus-buen, 81 e.v.t.
Hadrian (buste), 120 e.v.t.
Marcus Aurelius – rytterstatue, 165 e.v.t.
Constantin-buen 315 e.v.t.
Konstantin den store (kollosalstatue / hovedet), 330 e.v.t.
Efterantikke eksempler:
Michelangelo: David (1501) - Renæssance
Bernini: Procerpinas rov (1621) - Barok
Thorvaldsen: Jason (1803) - Nyklassicisme
Rodin, Tænkeren (1902) - Tidlig Modernisme
Lemmerz: The undead (2002) og Lazarus (2017), postmoderne
Faglige mål:
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur.
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- arkitektur eller kunst fra den græsk-romerske oldtid
- væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
- antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.
|