Holdet 2024 fy/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Kristian Qvist Kristiansen, Sonny Krag
Hold 2024 fy/z (1z fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Verdensbilleder
Titel 2 Forløb#2 Solsystemet
Titel 3 #3 Energi og Vandets faser
Titel 4 Energi
Titel 5 Bølger
Titel 6 Fysikkens verdensbillede

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Verdensbilleder

Klassen blev inddelt i grupper og lavede gruppearbejde, som endte ud i fremlæggelser for resten af klassen.
Desuden er der lavet en OneNote (Class notebook) om forløbet og de aktiviteter klassen har været igennem.
Vi har i stikord været omkring følgende:

Aristoteles: Geocentriske verdensbillede, krystalsfærer, jorden er rund, samt hans fysik (jord, ild, luft og vand)

Meget Kort om (Sonny fremlagde):
Aristarchos: observerede Mars' retrograde bevægelse (og var fortaler for et heliocentrisk verdensbillede).
og Filiponos (fremsatte forslag til en ny fysik - loven om inerti (senere Newtons 1. lov)
samt Erathostenes: Beregning af jordens omkreds ud fra skygger

Ptolemæus: Geocentrisk verdensbillede, Epicykler (pga retrograd bev.).

Kopernikus: Heliocentrisk verdensbillede - men stadig epicykler (pga cirkelbev.)

Thycho Brahe: Supernova, komet, parallaksemåling, ny verdensbillede (kompromis mellem geo- og heliocentrisk).

Keplers 3. love: 1) Ellipsen, 2)arealloven (om hastigheder af planeterne i der omløb) og 3. omløbstider ift. afstand. Induktiv fremgangsmåde.

Bruno: Brændt på bålet. Vores sol er ligesom stjernerne i et uendeligt univers.

Galilei: teleskop, månen, Jupiters måner, eksperimenter (ny fysik).

Newton: Newtons 3 love og gravitationsloven. Deduktiv udledning af Keplers love.

Aktiviteter/forsøg:
Forsøgsvejledning til øvelse 1 og 3 ligger i klassenotesbogen. Øvelse 2 er Exceldata over solsystemets planeters omløbstider. Data ligger også i klassenotesbogen.
Både forsøg 1 og 2 kan medtages som potentielle eksamensforsøg!?

1) Parallakseøvelser på P-pladsen
2) Keplers 3. lov. Excel databehandling af planeters omløbstid ift. afstand
3. Venus's faser.

Vi så filmen: "Den bevægede jord" (som 'samler' det hele til overblik over emnet). Findes på MitCFU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Solsystemet

Solsystemets dannelse: Nicemodellen og Grand Tack Hypotesen (Solsystemets kaotiske dannelse og Jupiter og Saturns vandring under dannelsen)
Jordens- og planeternes baner (Keplers love igen)
år, døgn, årstider.
Polarcirkler og vendekredse
forårs- og efterårsjævndøgn
Sommer- og vintersolhverv
Månens dannelse (Theia)
Månens bundne bevægelse og hvorfor den fjerner sig med ca. 3-4 cm årligt?
Månens faser
Sol- og måneformørkelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #3 Energi og Vandets faser

Energiformer og effekt. Varmefylde.
Energi- og vandets faser: fasediagram, nyttevirkning, varmefylde for vand og et metal, isens smeltevarme, fordampningsvarme



Eksperimenter:
Varmefylde for vand
Varmefylde for et metal
Isens smeltevarme
Vands fordampningsvarme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Energi

Energi
beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer

Arbejdssedler med forsøg
A5: Energi og forbrug
A6 Energi og varme
A7 Energi og smeltning

Pensum fremgår af arbejdssedlerne

Afleveringer og forsøg:
ENERGI 1: Effekten af el-apparater og pris for forbrug
ENERGI 2: Bestemmelse af nyttevirkning for el-apparater
ENERGI 3: Bestemmelse af specifikke fordampningsvarme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Bølger

Kernestof (fra bekendtgørelsen)
Lyd og lys:
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- fysiske egenskaber ved lyd og lys.

Arbejdssedler:
A1: Bølger og lyd
A2: Bølger og lyd
A3: Bølger og lys

Pensum fremgår af arbejdssedler(ovenfor)

Afleveringer/forsøg:
BØLGER 1: Lydens fart med ekko
BØLGER 2: Stående bølger på en streng (lyden på en guitar)
BØLGER 3: Bestemme bølgelængden af en laser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fysikkens verdensbillede

Kernestof:
grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof

Arbejdssedler:
A9 Atomers fingeraftryk
A11 Stjerner og Big bang

Pensum fremgår af arbejdssedlerne

Afleveringer og forsøg:
VERDENSBILLEDE 1: Atomers fingeraftryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer