Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Vibeke Platz Samson
|
Hold
|
2024 id/xy (1xy id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jive
Som optakt til gallafest på skolen har eleverne hhv. i grundforløbet samt de indledende moduler i studieretningsklasserne skiftet bekendtskab med dansestilarten, jive.
Der er i forløbet arbejdet med:
- Grundtrin for herre og dame
- Variationer: American spin, damedrejning, new yorker, skridt tilbage på rock step og kort sparkesekvens med ben.
- Eleverne er blevet bekendte med, at det er herren, der fører, og kvinden, der føres.
- Der er arbejdet med at danse i takt til musik passende til stilarten
- Der er arbejdet med bevægelseskvaliteter som: fjedrende bevægelser i fodled, små chasse chasse trin, bevægelse i hoften, kigge op.
Musik anvendt i forløbet:
- Justin Timberlake: Can't stop the feeling
- The Blues Brothers: Do You Love Me
- Drew Sycamore: I wanna be dancing
- Meghan Trainor: Dear Future Husband
- Olly Murs: Dance with me tonight
- Kenny Loggins: Footloose
- Danser med piger - Danser med piger
- Chubby Checker: Let's twist again
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmningsprogram
Praktisk fokus:
- Forevisning/afprøvning af sekvenser fra et rytmisk opvarmningsprogram ved VP
- Der er arbejdet intenst med at udføre opvarmningsprogrammer i takt til musik - herunder at udvælge musik, der passer til aktiviteten i tempo og udtryk.
- Der er arbejdet intenst med at kunne sammensætte et rytmisk opvarmningsprogram, der tager højde for den rette progression og elementer i opvarmningsprogrammer (jf. model 3 i Yubiobogen s. 1338).
- Der er arbejdet med udarbejdelse af eget opvarmningsprogram samt forevisning af dette (dels enkelte sekvenser med feedback foran VP samt samlet program med deltagelse af resten af holdet)
- Der er arbejdet lidt med bevægelseskvaliteterne svingende og markerede bevægelser.
Teoretisk fokus:
- Gavnlige effekter af opvarmning generelt og de teoretiske rammer for sammensætningen af et rytmisk opvarmningsprogram med fokus på progression mellem enkelte sekvenser.
- Valg af musik med fokus på tempo (BPM)
Materialer:
- Skadehede, Thomas Sand (2024): "Yubio - idræt c + b": s. 1333-1339
- Musik anvendt i opvarmningsprogram ved VP:
Imagine Dragons: Believer
Alicia Keys: Fallin'
3 Doors Down: When I'm Gone
Chris Burton: Love Letters
Ana Johnsson: We Are
Bruno Mars: Runaway Baby
Pitbull: Timber
Moduler: 6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badminton
Der har i arbejdet med badminton været særligt fokus på forbanen samt double.
- Der er arbejdet med netdrop (for- og baghåndsside), kort og lange doubleserv samt lob (for- og baghåndsside).
- Eleverne er præsenteret for tap i for- og baghåndssiden.
- Eleverne er præsenteret for forhånd- og baghåndsgreb, og der er arbejdet lidt med at have siden til nettet i forbindelse med de tekniske øvelser.
- Eleverne er præsenteret for de mest centrale regler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atletik
OBS: FORLØBET HAR KUN BESTÅET AF 5 MODULER, OG ER PÅ NUVÆRENDE TIDSPUNKT DERFOR IKKE AF TILSTRÆKKELIG LÆNGDE TIL EVT. EKSAMENSFORLØB
Faglige mål:
Eleverne skal gennem undervisning i atletik opnå følgende:
– Færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet " ny og klassisk idræt"
– Udvikle kropsbevidsthed
– evner til at fejlrette sig selv og hinanden på baggrund af videofeedback
Kernestof
– Alsidige idrætsdiscipliner og -aktiviteter, der tilgodeser kropsbeherskelse og boldbeherskelse
Discipliner
Eleverne har mødt følgende discipliner:
- Spydkast
- Højdespring
- Kuglestød
Eleverne træner teknik, benytter videofejlretning i par og arbejder derigennem selv med de til hver disciplin præsenterede tekniske fokuspunkter. Dette gøres som par, således eleverne reflekterer over, hvordan de kan opnå de faglige mål. De faglige mål didaktikeres af underviser, således eleverne inden forløbets begyndelse præsenteres for synlige læringsmål, der er nemt forståelige for eleverne. Dette suppleres med fokuspunkter til hver disciplin på skrift.
Synlige læringsmål:
- Eleverne har arbejdet lidt med udførslen af Fosbury Flop (højdespring).
- Elevernes er præsenteret for de forskellige faser af et højdespring: tilløb, afsæt, svaj og sammenlukning
- Eleverne har arbejdet med korte tilløb af en størrelse på 3-5 skridt.
- Eleverne har i forbindelse med afsæt haft fokus på opdrift og få ryggen til madras.
- Eleverne har i forbindelse med spydkast haft fokus på de sidste skridt af tilløbet samt afviklingen af kastet.
- Der har i tilløbet været fokus på impulsskridt og stemskridt, og eleverne har arbejdet med de sidste 5-3 skridt af tilløbet.
- I forbindelse med selve spydkastet har eleverne arbejdet med at strække kastearm, trække arm over skulder samt have den rette vinkel i kast. Som fokuspunkter har eleverne skulle justere kast efter, hvordan spyddet landede i jorden.
- Eleverne har arbejdet med kuglestød med tilløbet ”glide-teknik”.
- Eleverne har i tilløbet arbejdet med lavt tyngdepunkt i udgangspositionen samt efter baglæns forflytning.
- Eleverne har i forbindelse med stød haft fokus på at have albue bag kugle og bevare svaj for at få korrekt vinkel i stød.
Materiale:
- Udleverede visuelle faser af de tre discipliner
- Højdespring: https://www.youtube.com/watch?v=XBtBdNHBNSI (teknik)
- Højdespring: https://www.youtube.com/watch?v=Z47QGlaQ1NE (langsom gengivelse af professionelles spring)
- Kuglestød: https://www.youtube.com/watch?v=tHVMufMECPo (teknik)
- Kuglestød: https://www.youtube.com/watch?v=sL2jzojuY1I (lang gengivelse af kuglestød)
- Spydkast: https://www.youtube.com/watch?v=lOAVYEnjo0E (teknik)
- Spydkast: https://www.youtube.com/watch?v=UMubR7yPa1o (langsom gengivelse af kast)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65382495681",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65382495681",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65382495681"
}