Holdet 2024 nf/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Birgitte Hvid Mikkelsen, Dorthe Fischer Seerup, Ulrik Lützen
Hold 2024 nf/p (1p nf, 1p nf bi, 1p nf ge, 1p nf ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad sker der i naturen? - Vadehavet (kemi)
Titel 2 Hvad sker der i naturen? - Vadehavet (geografi)
Titel 3 Hvad sker der i naturen? - Vadehavet (biologi)
Titel 4 Hvor får vi vores drikkevand fra? (biologi)
Titel 5 Hvor får vi vores drikkevand fra? (kemi)
Titel 6 Hvor får vi vores drikkevand fra (geografi)
Titel 7 Hvad er det gode liv? (biologi)
Titel 8 Hvad er det gode liv (geografi)
Titel 9 Hvad er det gode liv (kemi)
Titel 10 Hvorfor taler alle om klima? (geografi)
Titel 11 Ke, Hvorfor taler alle om klima? (kemi)
Titel 12 Hvorfor taler alle om klima? (biologi)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad sker der i naturen? - Vadehavet (kemi)

Læringsmål
- Skal kunne forklare opbygning af et atom med inddragelse af skalmodellen.
- Skal kunne forklare, hvad grundstofferne i samme hovedgruppe har til fælles.
- Skal kunne opskrive elektronstrukturer for de de første 18 grundstoffer.
- Skal kunne forklare ædelgasreglens (oktetreglens) betydning for dannelse af ionforbindelser, fx NaCl
- Skal kunne forklare, hvad der sker, når man blander en opløsning af NaCl med en opløsning af sølvnitrat.
- Skal kunne forklare, hvordan man kan bestemme NaCl-indholdet ved titrering med sølvnitrat ved hjælp af standardkurve.
- Skal kunne beregne den molare masse for en kemisk forbindelse fx NaCl vha. det periodiske system.
- Skal kunne beregne massen(m) af en kemisk forbindelse, når stoffets stofmængde(n) og molare masse er kendt (M), m = n x M.
- Skal kunne beregne stofmængden(n) af en kemisk forbindelse, når stoffets masse(m) og molare masse(M) er kendt, n = m/M.
- Skal kunne beregne stofmængdekoncentrationen(c) af en opløsning, når stofmængden(n) og volumen(V) er kendt, c = n/V.

Demonstrationsforsøg
- Påvisning af NaCl ved hjælp af sølvnitrat

Øvelser
- Bestemmelse af saltindhold vha. smagsløg
- Bestemmelse af NaCl-indholdet i Vadehavet

Litteratur
- NF-bogen side 25-29, 32-38, 52-55, 132
- Noter, intro forløb – Vadehavet (14 sider)
- Noter, introduktion til kemiske mængdeberegninger (5 sider)
- https://www.gymnasiekemi.com/c2.html (Atomets opbygning)
- https://www.gymnasiekemi.com/c3.html (Det periodiske system)
- https://www.gymnasiekemi.com/c5.html (Ionforbindelser)



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvad sker der i naturen? - Vadehavet (geografi)

KERNESTOF
• Vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
• Jordens og landskabernes processer


FOKUSPUNKTER
Vadehavet, havspejlsstigninger (tidevand og stormfloder), landskabsdannelse(istider og kystens landskab), landskabsformer (vader, marsk, bakkeøer, smeltevandssletter), menneskets liv ved Vadehavet og diger,


PENSUM
Dahl, F.K. (red.): GEOVIDEN 02 2023: VADEHAVET. Geocenter Danmark, s. 2-4, 6-15, 18-23, 28-32.

Kristiansen, A.N., A.T. Kjær & J.B. Fosgaard. (2021): C4. Luftens tryk og vinde fra GO Naturgeografi

Lützen, U.G. (2024): Vadehavet - Landskabsanalyse. Ikke publiceret. S. 1-3.

Melbye, K. & A. Overgaard (2015): Stormfloder ved Vadehavet. Vadehavets Formidlerforum, s. 1-3

Overgaard, A. & K. Melbye: Marskens brug, natur og kultur. Vadehavets Formidlerforum 2015, s. 1-3

Pejrup, M. (2013): Aflejringsprocesser fra Naturen i Danmark (lex.dk).


SUPPLERENDE (VIDEOER)
Tidevand ved Vadehavet.
Nationalpark Vadehavet på YouTube (5:25)

1999 Orkanen
TV2 Nyhederne (2:48):

24 timer vi aldrig glemmer: Orkanen 3.12 1999.
DRTV på MitCFU (50:00)



ØVELSER, EKSPERIMENTELT OG EMPIRISK ARBEJDE
• Ekskursion til Fanø - Udtagning af sedimentprøve
• Tidevand i Nordsøen (digital øvelse)
• Oversvømmelser på kortet (digital øvelse)
• Sedimentfordeling i vaden (laboratorie øvelse)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvad sker der i naturen? - Vadehavet (biologi)

Teori:
- Prokaryote og eukaryote cellers opbygning og funktion
- Cellemembranens opbygning og membranprocesser, fokus på diffusion og osmose
- Strandengsplanternes tilpasning til det salte miljø
- Artsgenkendelse af planter på strandengen
- Fødekæder og fødenet i Vadehavet, herunder invasive arter
- Klimaændringernes påvirkning på livet i Vadehavet, fokus på stillehavsøsters, kinesisk uldhåndskrabbe, amerikansk ribbegople (invasive arter)
- Fotosyntese og respiration
- Biodiversitet og biodiversitetskrise

Øvelser:
- Mikroskopi af plante- og dyreceller
- Cellemembranens opbygning og membranprocesser, diffusion og osmose
- Fotosyntese

Ekskursion:
Feltekskursion til Fanø, strandengen Grønningen
- Osmose i agurker
- Planters tilpasning til det salte miljø på strandengen

Kernestof:
- Cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer
- Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet

Litteratur og dokumentar:
- NF-Grundbogen: side 20-24, 37-38, 61-63
- Artikel: Ubudne gæster bliver hængende i Vadehavet
- Artikel: Vadehavets østers - en problematisk delikatesse?
- Artikel: Vadehavets strandenge. Planter i kamp mod saltet.
- Artikel: Marsk og ålegræs fungerer som CO2-lager
- Undervisningsfilm: På tur til østersbanke (8 min.) Link: https://www.youtube.com/watch?v=oT_rUx43XBM
- Undervisningsfilm: Jagten på de gyldne perler (8 min.) Link: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=NRupa9nu81s
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal, Bestemmelse af NaCl-indholdet i Vadehavet 26-09-2024
Evalueringsopgave 1, 2, 3 og eksamensprojekt 01-10-2024
Evalueringsopgave 1 02-10-2024
Journal: Fotosyntese 09-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvor får vi vores drikkevand fra? (biologi)

Teori:
- Postevand og kildevand
- Forurening af drikkevand med bakterier
   - Bakteriers opbygning
   - Bakteriers formering
   - Bakteriers vækstfaser
   - Bakterier i drikkevand
- Sygdomsfremkaldende bakterier i drikkevand
   - Vibrio cholerae
   - Escherichia coli
   - Bakterier fra slægten salmonella
   - Bakterier fra slægten campylobacter

Øvelser:
- Bakteriers vækst (modeløvelse)
- Bakterievækst ved forskellige temperaturer
- Bakterier i drikkevand

Kernestof:
---

Litteratur og dokumentar:
- NF-Grundbogen: side 75-76
- Artikel: Drikkedunken er en bakteriebombe. Jyllandsposten, 2007.
- Artikel: Danske Vandværker. Mikrobiologiske parametre.
- Dokumentar: Madmagasinet Bitz & Frisk: Kildevand. DR1, 2014. (25 min.) Link: https://mitcfu.dk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
journal, Bestemmelse af vandshårdhed 08-11-2024
Journal: Bakterier i drikkevand 12-11-2024
Evalueringsopgave 2 19-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hvor får vi vores drikkevand fra? (kemi)

Læringsmål
- Skal kunne forklare ædelgasreglens (oktetreglens) betydning for dannelse af ionforbindelser
- Skal kunne opskrive opskrive en formelenhed ud fra en given positiv ion og en given negativ ion, fx Ca2+ og OH-.
- Skal kunne gøre rede for grundvandets naturlige kemi dvs. skal kunne nævne de vigtigste kemiske forbindelser, som vores grundvand naturligt indeholder.
- Skal kunne gøre rede for forskellen på hårdt og blødt vand
- Skal kunne forklare, hvordan man ved hjælp af titrering med EDTA kan bestemme hårdheden af drikkevand.
- Skal kunne definere forskellen på en syre og en base
- Skal kunne identificere syren og basen i en syre-baserektion
- Skal kunne give forslag til en egnet indikator ved hjælp af en titreringskurve
- Skal kunne forklare, hvordan man kan bestemme kulsyreindholdet i danskvand ved hjælp af en syre-basetitrering

Øvelser
- Når kalk opløses i vand
- Bestemmelse af vands hårdhed vha. standardkurve
- Intro til syre-basetitrering
- Bestemmelse af kulsyreindholdet i dansk vand

Litteratur
- NF-bogen side 71-74
- Noter, hvor får vi vores drikkevand fra? (7 sider)
- https://www.gymnasiekemi.com/c5.html (ionforbindelser)
- https://www.gymnasiekemi.com/c6.html (fældningsreaktioner – første 9.33min)
- https://www.gymnasiekemi.com/c17.html (syre, baser og amfolytter)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hvor får vi vores drikkevand fra (geografi)

KERNESTOF
• Vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
• Natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
• Naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed


FOKUSPUNKTER
Vandets kredsløb, vandbalanceligningen, nedbørsdannelse, grundvand, jordbund, grundvandsindvinding, jordforurening, grundvandsbeskyttelse.


PENSUM
A. Grosen, L. Jacobsen, & A.V. Witt (2014): NF-grundbogen; Lindhardt og Ringhof: s. 65-78, 81-83


SUPPLERENDE (VIDEOER)
Vandets vej: Her kommer dit vand fra . EWII på YouTube (5:41)

Konventionelt landbrug, pesticider og grundvandsbeskyttelse . EWII på YouTube (5:15)

Ida Auken fortæller om politiske tiltag, der skal sikre rent drikkevand . EWII på YouTube (4:34)


ØVELSER, EKSPERIMENTELT OG EMPIRISK ARBEJDE
• Trusler mod drikkevandet
• Øvelse - Dugpunktet
• Øvelse: Nedsivning i to typer jord
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Hvad er det gode liv? (biologi)

Teori:
- KRAMS-faktorerne
- Kost, herunder næringsstoffer og kostråd
- Næringsstoffers opbygning og biologiske funktion i kroppen, herunder kulhydrater, proteiner og fedtstoffer
- Overvægt, herunder BMI, Wegovy og Gastrisk bypass
- Fordøjelsessystemets opbygning og funktion, herunder enzymer
- Nedbrydning og optagelse af næringsstofferne kulhydrater, proteiner og fedtstoffer
- Kulhydratet: laktose (= mælkesukker) og enzymet: laktase, herunder laktoseintolerans
- Blodkredsløbets opbygning og funktion
- Hjertets opbygning og funktion
- Puls og blodtryk
- Hjertekarsygdomme og behandling
- Blodsukker, herunder den normale regulering af blodsukker og diabetes type 1 og 2
- DNA, gener og kromosomer
- Nedarvning, herunder autosomal og kønsbunden nedarvning, krydsningsskemaer og stamtræer
Seksualundervisning:
- Sex og følelser
- Kønsdifferentiering
- De mandlige kønsorganer
- De kvindelige kønsorganer
- Samlejet
- Prævention
- Sexsygdomme
- Dilemmaer fra "Sex og Samfund"

Øvelser:
- Laktases nedbrydning af laktose
- Måling af blodtryk og puls
- Kan du smage bitterstoffet PTC?

Kernestof:
- Biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
- Enzymer
- Genetik og DNA’s rolle
- Organsystemers opbygning og funktion

Litteratur og dokumentar:
- NF-Grundbogen: side 108-119, 157
- Biologibogen: side 131-140, 152-155
- Artikel: Smagstest afslører neanderthal-dna
- Artikel: Her er smagen 25 procent af os ikke kan smage
- Dokumentar: Madmagasinet Bitz og Frisk - Fastfood. DR1, 2013. (25 min.) Link: https://mitcfu.dk
- Dokumentar: Din krop indefra: Sæson 1 - Overvægt. DRDK, 2023. (28 min.) Link: https://www.dr.dk/drtv/episode/din-krop-indefra_-overvaegt_422599
- Dokumentar: Din krop indefra: Sæson 1 - Blodprop i hjertet. DRDK, 2023. (28 min.) Link: https://www.dr.dk/drtv/episode/din-krop-indefra_-blodprop-i-hjertet_422602
- Dokumentar: Sundhedsmagasinet: Kønssygdomme. DR1, 2017. (23 min.) Link: https://mitcfu.dk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal, Bestemmelse af kulsyreindhold i danskvand 18-12-2024
Journal, Bestemmelse af fedtindholde ti chips 17-01-2025
NF Evalueringsopgave 3 04-02-2025
Journal: Kan du smage bitterstoffet PTC? 17-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 62 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hvad er det gode liv (geografi)

KERNESTOF
• Naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
• Befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.


FOKUSPUNKTER
Urbanisering, push-pull faktorer, erhvervsudvikling, befolkningsvækst, døds- og fødselsrate, demografisk transition, middellevetid, befolkningspyramider og KRAM faktorerne.


PENSUM
A. Grosen, L. Jacobsen, & A.V. Witt (2014): NF-grundbogen; Lindhardt og Ringhof: s. 93-108

Justesen, B.S., & A. Petersen (2021): B1. Befolkning og erhverv: afsnittet om ”Den demografiske transitionsmodel” og ”Befolkningspyramider fra GO Naturvidenskabelig faggruppe

Kristiansen, A.N., A.T. Kjær & J.B. Fosgaard. (2021): G2. Erhvervsudvikling og G.3 Forudsætninger for industrialisering fra GO Naturgeografi


SUPPLERENDE (VIDEOER)
En syg forskel (1) . DRTv på MitCFU (43:00)


ØVELSER, EKSPERIMENTELT OG EMPIRISK ARBEJDE
• Byudvikling i Danmark
• Fuld drøn på E45
• Industrialisering og urbanisering
• Befolkningens alderssammensætning
• Hvornår dør vi?
• Befolkningens levevis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Hvad er det gode liv (kemi)

Læringsmål
- Skal kort kunne gøre rede for opbygningen af alkaner og alkener
- Skal kunne gøre rede for opbygningen af fedtsyrer - herunder navngivning, mættede og umættede fedtsyrer, cis/trans-fedtsyrer.
- Skal kunne afgøre om en binding er polær eller upolær ved hjælp af elektronegativitet, fx C-H eller O-H.
- Skal kunne forklare betydningen af reglen ”Ens opløser Ens”.
- Skal kunne forklare, hvordan man kan bestemme fedtindholdet i fødevarer vha. ekstraktion.
- Skal kunne gøre rede for fedtsyrefordelingen i forskellige fødevarer

Øvelser
- Opløsningsmidler
- Bestemmelse af fedtindhold i chips

Litteratur
- Noter, Hvad er det god liv? (20 sider)
- NF-bogen side 84-86, 108-112, 118-119 (sider omhandlende blodtryk)
- https://www.gymnasiekemi.com/c11.html (Alkaner) - de første 6.15 minutter
- https://www.gymnasiekemi.com/c14.html (Alkener) - de første 1.42 minutter
- https://www.gymnasiekemi.com/c16.html (Triglycerider)
- https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/smoer-planteolie-eller-kokosolie-hvilken-type-fedt-er-sundest

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Hvorfor taler alle om klima? (geografi)

KERNESTOF
• Vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
• Jordens og landskabernes processer
• Natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme


FOKUSPUNKTER
Strålingsbalancen, drivhuseffekten, kulstofkredsløbet, oliedannelse i Nordsøen, fossile brændsler, klimaændringer og konsekvenser, energiforbrug, vedvarende energikilder.



PENSUM
A. Grosen, L. Jacobsen, & A.V. Witt (2014): NF-grundbogen; Lindhardt og Ringhof: s. 138-154

Petersen, M.B. et al. (2018): ): Kulstofkredsløbet fra VUCDigital.dk

Wikipedia (2017): Kulstofkredsløb


SUPPLERENDE (VIDEOER)
Kulstoffets kredsløb . Undervisningslokalet på YouTube (13:41)

Energikrisen 1973 . Historiekanon på YouTube (8:02)

Den sidste olie . DR2 på MitCFU(31:00)

Kampagnen mod klimaet . DR  på DRTV (59:38)


ØVELSER, EKSPERIMENTELT OG EMPIRISK ARBEJDE
• Øvelse med strålingsbalancen
• Verdens energiforsyning
• Opmåling af indlandsisen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Ke, Hvorfor taler alle om klima? (kemi)

Læringsmål
- Skal kunne gøre rede for alkanernes opbygning og navngivning
- Skal kunne afstemme kemiske reaktioner
- Skal kunne opskrive afstemte reaktionskemaer for forbrændingsreaktioner af alkaner
- Skal kunne gøre rede for, hvordan man ved forsøg kan bestemme molarmassen af lightergas.
- Skal kunne beregne CO2-udledningen ved afbrænding af fx. heptan

Øvelser
- Hvad indeholder lightergas?

Litteratur
Energi, side 5-33
Noter, introduktion til kemiske mængdeberegninger (5 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=D_oM8-Zripc (Alkaners opbygning og navngivning)
https://www.gymnasiekemi.com/c4.html (Afstemning af reaktionsskemaer)
https://www.gymnasiekemi.com/c13.html (Kemi og klima de første 12 min og 30sek)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Hvorfor taler alle om klima? (biologi)

Teori:
- Fremstilling af 1. og 2. generations bioethanol, herunder gæring og enzymer
- Carbonkredsløbet (= kulstofkredsløbet), herunder respiration og fotosyntese

Øvelser:
- Gæring og enzymaktivitet

Kernestof:
- Enzymer
- Bioteknologiske metoder og deres anvendelse

Litteratur og dokumentar:
- NF-Grundbogen, side 124-126, 154-157, 160
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Gæring og enzymaktivitet 04-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer