Holdet 2024 Sa1/fp - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Anne Lynge Kjær Bennetsen
Hold 2024 Sa1/fp (Sa1-fp, Sa1-fp SIF2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed i velfærdsstaten
Titel 2 Identitetsdannelse og kriminalitet
Titel 3 Dansk økonomi i en global verden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed i velfærdsstaten

FOKUS:
Dette er et forløb om ulighed og fattigdom i den danske velfærdsstat.
Først defineres uligheds- og fattigdomsbegreber, og omfanget undersøges. Vi undersøger blandt andet uligheden i sundhed. Dernæst undersøges årsager til ulighed vha. Bourdieus teori. Undervejs drøftes holdninger (bl.a. ideologiske) til ulighed og fattigdom.
Et stykke inde i forløbet rettes fokus mod kontanthjælp - hvad er det? hvilke konsekvenser har et liv på kontanthjælp især for børn? hvordan hjælpes kontanthjælpsmodtagere i den danske velfærdsstat i sammenligning med dårligtstillede i andre lande med andre velfærdsmodeller?
Hen mod slutningen af forløbet fik vi besøg af Trine Timmerby fra den frivillige forening SeeME, som fortalte om den rolle foreningen (civilsamfundet) spiller for socialt udsatte i Esbjerg og andre byer i bestræbelsen på at få udsatte borgere i beskæftigelse.

FAGLIGE MÅL:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske
niveauer med anvendelse af fagets terminologi


KERNESTOF:
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode

MATERIALER:
Lærebog
Boserup, Oliver Skov m.fl. "Samf på B" (Forlaget Columbus, I-bog, 3. udg. https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1)

TEMA 3: Social ulighed og det multikulturelle samfund - myten om det lige Danmark
undtagen afsnittet om Marx i afsnittet "Klassesamfundet – en teori om social ulighed"
undtagen afsnittet Integration – når der er enighed, men også plads til forskellighed

Afsnit 7.4 Arbejdsmarkedspolitiske strategier

Brøndum, Peter m.fl. ”Luk samfundet op!” (Forlaget Columbus, i-bog, 3. udgave)
Figur 4.2
Afsnit 4.3 Socialt udsatte og social eksklusion

Brøndum, Peter m.fl. "Ulighedens mange ansigter " s. 196-200 (Forlaget Columbus) afsnit 9.1.2 Den danske universelle modul og håndtering af ulighed


TV-udsendelser

"Én vej - to verdener" (1. afsnit)
Sendt på DR1 d. 29. feb. 2016

"Mønsterbryder" (2. afsnit)
Sendt på DR2, 18. december 2007
http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030712182000

"Barndom på bistand" sæson 1 afsnit 1 (kun de første 15 minutter)
Sendt på DR1 d. 5. september 2016
https://www.dr.dk/drtv/se/barndom-paa-bistand_48875

"Fri os fra kontanthjælp" (1. afsnit)
Sendt på DR1, 12. november 2018
hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=011811122045 (afsnit 1)

"Englands fattige børn"
Sendt på DR2, 12. oktober 2015
hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031510121955

Andet materiale:
Danmark har den 5. laveste ulighed blandt OECD-landene, 28. FEB 2020
https://cepos.dk/abcepos-artikler/0004-danmark-har-den-5-laveste-ulighed-blandt-oecd-landene/

"Stort fald i antallet af fattige børn – men stadig store kommunale forskelle"
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 28. november 2023
https://www.ae.dk/analyse/2023-11-stort-fald-i-antallet-af-fattige-boern-men-stadig-store-kommunale-forskelle

"Hvem er de ikke-vestlige udlændinge alle taler om?"
(tjekdet, 27. maj 2019)  
https://www.tjekdet.dk/indsigt/hvem-er-de-ikke-vestlige-udlaendinge-alle-taler-om (Modul 4)

Info om kontanthjælp (lærergennemgang)
https://www.borger.dk/-/media/borgerdk/dokumenter/udbetalingdanmark/boligstoette-eksempler-paa-kontanthjaelpsloftpdf.pdf

Hovedpunkterne i den politiske aftale fra 2023: Et enklere kontanthjælpssystem skal hjælpe flere i arbejde
Beskæftigelsesministeriet
https://bm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2023/10/et-enklere-kontanthjaelpssystem-skal-hjaelpe-flere-i-arbejde/

Figur 4.4 fra Samfundsstatistik 2018 (af Henrik Arbo-Bähr, Søren Peter Iversen og Balder Asmussen (red.) - Forlaget Columbus)

Andel 25-39-årige indvandrere og efterkommere med ikke-vestlig oprindelse samt personer med dansk oprindelse, som har gennemført en erhvervskompetencegivende uddannelse, fordelt på køn, 2008-2019, pct.
Det nationale integrationsbarometer: https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/uddannelse (Modul 4)


Tabel 1.1 Gennemsnitlig disponibel indkomst for kvinder og mænd
(afsnit "1.3 i Luk samfundet op!" (Modul 4)

Afsnit "4.3 Social udsatte og social eksklusion" i Luk samfundet op!
(https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=313) (modul 5)

"CEPOS-direktør mener, at fattigdom kan gavne børn" BT's hjemmeside, 9. december, 2018
https://www.bt.dk/samfund/cepos-dirketoer-mener-at-fattigdom-kan-gavne-boern (modul 8)

Stort fald i antallet af fattige børn – men stadig store kommunale forskelle (udvalgt statistisk materiale)
(https://www.ae.dk/analyse/2023-11-stort-fald-i-antallet-af-fattige-boern-men-stadig-store-kommunale-forskelle)

Stor reform fastholder børnefamilier på ”fattigdomsydelser”
Jyllands-Posten, 10. maj 2024

"Barndom på bunden: Hvert tredje barn i Storbritannien lever i fattigdom"
DR's hjemmeside, 29. oktober 2018


Hjemmesiden www.klassesamfund.dk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 2 Identitetsdannelse og kriminalitet

FOKUS:
Forløbet starter med moduler om identitetsdannelse i det senmoderne samfund og derefter handler forløbet om kriminalitet. Forløbet indeholder forskellige teorier om kriminalitet og giver kendskab til strafformer og straffens funktioner. Vi får indblik i livet på "Sikringen", som er et behandlingssted for nogle af Danmarks farligst kriminelle med diagnoser, og i den forbindelse taler vi om begrebet retsfølelse. Vi så også 10-15 min. af første afsnit af DR dokumentaren "De særligt farlige" om udviklingshæmmede kriminelle på Kofodsminde.
Desuden giver forløber eleverne indblik i partiernes holdninger til kriminalitet og straf.

FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark (og andre lande) og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde (retspolitik)
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog

KERNESTOF:
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre

MATERIALER:
Boserup, Oliver Skov m.fl. "Samf på B" (Forlaget Columbus, I-bog, 3. udg. https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1)
Afsnit 2.1 Socialisering
Afsnit 2.1 Dobbeltsocialisering
Afsnit 2.2 (undtagen afsnittet om Sennett)


“Fra drengestreger til bandekriminalitet” (i-bog) af Victor Bjørnstrup m.fl. (Forlaget Columbus, 2020)
Afsnit 2.2 Robert Merton
Afsnit 2.3 Sutherland - kriminalitet skyldes indlæring af kriminel adfærd
Afsnit 2.4: Hirschi - teorien om social kontrol
Afsnit 4.2 Honneth - behov for anerkendelse
Afsnit 7.4: Straf - en moralsk lektie eller samfundsnyttig resocialisering

“Kriminalitet og straf” (i-bog) af Bjarke Viskum og Anne Lind Gleerup (Systime)
Afsnit "Hvorfor straffer vi?"
Afsnit "Straffesystemets præventive effekt"
Afsnit "Psykisk sygdom og sanktioner"

Uddrag om retspolitik fra partiernes hjemmesider.

Se i øvrigt links til supplerende materiale bl.a. i form af dokumentarene "Født til fængsel" og "Sikringen" (+ de første 10-15 min. af "De særligt farlige").
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dansk økonomi i en global verden

FOKUS:
Der er indledningsvis fokus på at forstå de grundlæggende sammenhænge i økonomien - det økonomiske kredsløb og konjunkturerne. Dernæst er fokus på de økonomiske mål og træning i at læse statistikker, der viser hvordan status er i dansk økonomi. Der er blevet talt særligt meget om målet om lav inflation. Til slut har der været fokus på økonomisk politik og dansk økonomi i en global verden.

FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer

KERNESTOF:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

MATERIALER:
Boserup, Oliver Skov m.fl. "Samf på B" (Forlaget Columbus, I-bog, 3. udg. https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1)
Kapitel 7 (undtagen afsnit 7.4 om strukturpolitik og arbejdsmarkedspolitik 7.5 om EU og økonomisk politik)

Se i øvrigt vedhæftede links og dokumenter med supplerende materiale i form af statistikker og artikler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer