Holdet 2024 ps4/fp - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Krista Lykke Lauridsen
Hold 2024 ps4/fp (ps4-fp)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologi
Titel 2 01 Ekstreme fælleskaber og mobning (EKSAMEN)
Titel 3 02 Den gode barndom (EKSAMEN)
Titel 4 03 Læring i det digitale samfund (EKSAMEN)
Titel 5 04 Voksenlivets udfordringer (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til psykologi

Et kort introduktionsforløb til faget og fagets metoder primært med udgangspunkt i undersøgelser om arv og miljø.
Forløbets fokuspunkter er en introduktion til psykologifagets identitet, traditioner, udvikling og undersøgelsesmetoder mm. Som har til formål
• at bibringe eleverne en forståelse af psykologifagets forskellige retninger og videnskabelige metoder.
• at bibringe eleverne else for en psykologisk problemstilling ud fra forskellige psykologiske forståelser og retninger.
• at sætte eleverne i stand til at kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden

****************************************************************************
Kernestof:
Kernestof: (ca 12 sider)

Jensen, Charlotte Tieka &  Quorning, Katrine. Metode og kritiske overvejelser. Undersøgelser i psykologi. Systime, 2021.: side 1 - 6 (Læreroplæg)

Larsen, Ole Schultz. (2022). , Psykologiens veje. Systime. Psykologiens veje (Originalværk udgivet 2010) (GRUNDBOG)
Psykologiens veje. Kapitel 2: Arv og miljø

Nielsen, Thomas. ”Beror barnets temperament på arv eller miljø?”
i PSYKOLOG NYT Nr. 9 , 2005

Pedersen, Christian Skjødt. EMPIRI: Sex med en fremmed
Evolutionspsykologi. Systime, 2016

Supplerendestof:

Girls toys vs Boy toys. The experiment. BBC Stories
Clark an Hatfield: Sex with a stranger
THE LAB: DECOY - A portrait session with a twist
Two Monkeys Were Paid Unequally: Excerpt from Frans de Waal's TED Talk


Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 01 Ekstreme fælleskaber og mobning (EKSAMEN)

Ekstreme fællesskaber og mobning
Forløbets fokus har været
•  at forklare samspilsformer i forhold til gruppepsykologien - herunder forskellige syn på grupper, gruppenormer, konflikter i og imellem grupper og mobning.
•  at give psykologiske forklaringer på lydighed, konformitet,  stereotyper og fordomme.
•  at opnå viden om socialpsykologiske forskningsmetoder og tilknyttede etiske problemstillinger
****************************************************************************
Kernestof: (ca 46 sider)

Garde, Christian. "Det kræver mod at sige fra" .Samvirke, februar, 2018.

Larsen, Ole Schultz. (2022). , Psykologiens veje. Systime. Psykologiens veje (Originalværk udgivet 2010) (GRUNDBOG)
Psykologiens veje. Kapitel 21: Socialpsykologi :
Massehypnose
Hvad er en gruppe
Gruppepres og social kontrol
Intergruppekonflikter
Kognitiv dissonans
Psykologiens veje. Kapitel 24: Ondskab. Lydighedens dilemma

Lauritsen, Helle. (2016, 25. august). ”Når tiltag mod mobning virker modsat” i Folkeskolen

Rabøl, Helle. "Helle Rabøl om mobning "

Sørensen, Asbjørn Mølgaard. "Psykologer: Vi kan alle lære af sammenholdet på Islands landshold", , 1. juli 2016, Videnskab.dk

Ukendt. (2009).”Mobning kan føre til selvmord”. i Psykolognyt,

Dokumentar: Eksperiment mobning - når de voksne slås. DR, 2007
Dokumentar: Lydighedens dilemma. Poul Martinsen, 1978.
Dokumentar: Flokdyr eller egotripper. DR3, 2013.

Supplerende stof:

Zimbardo, Philip. The Lucifer Effect Ted Talks

5 minute History Lesson: Robber’s Cave

Dr. Birx Reacts As Trump Suggests ‘Injection’ Of Disinfectant To Beat Coronavirus (illustration af kognitiv dissonans)

Asch Conformity Experiment

Brain Games Conformity Waiting Room

Dead Poets Society - Conformity


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 02 Den gode barndom (EKSAMEN)

Den gode barndom:
Forløbets fokus har været
•  at belyse menneskets udvikling med udgangspunkt i Erik Eriksons psykosociale faseteori(med hovedvægt på 0-3 år),
   med eksempler på moderne, empirisk spædbarnsforskning
•  at opnå viden om tilknytning og tilknytningsforstyrrelser,
•  at opnå viden om omsorg, svigt og resiliens.

Erik Erikson: Psykosocial faseteori
John Bowlby, Mary Ainsworth, Harry Harlow: Tilknytning
Rene Spitz: Spædbarnsdepression og hospitalisme
Michael Rutter: Institutionel autisme
Kari Killén: Omsorgssvigt og reaktioner på omsorgssvigt
Adverse Childhood Experiences (ACEs)
Mikro og makroregulering

Kernestof:
ca 51 sider

Larsen, Ole Schultz. (2022). , Psykologiens veje. Systime. Psykologiens veje (Originalværk udgivet 2010) (GRUNDBOG)

Kapitel 6: Udviklingspsykologi
Erik Erikson
Kritik af faseteorierne
Daniels Stern:
Det begyndende selv
Kerneselv
Det subjektive selv
Det verbale selv
Det narrative selv
John Bowlby og Mary Ainsworth  
Kapitel 8: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt:
Separationsreaktioner
Eksperiment med abeunger
Spædbarnsdepression og hospitalisme
De rumænske børnehjem
Omsorgssvigt
Børns reaktioner på omsorgssvigt
Risiko og resiliens

Sommer, Nina. ”Svigtet” Ude og Hjemme, 15. april 2015

Ukendt. ”Omsorgssvigt skader hjernen” Videnskab.dk,  29. januar 2015

Ukendt. "Angående Nicklas" i Vores børn, november 1996

TV2 Dokumentar: "Er du mors lille dreng? sendt på TV2 10-04-2008.

Fremmedsituationstesten: Mor og Knud

ACEs: Adverse Childhood Experiences (ACEs)

ACEs: The Truth about ACEs

Supplerende stof:

Harlow’s studies on dependency in monkeys Video

Elevoplæg om
Daniels Stern:
Det begyndende selv
Kerneselv
Det subjektive selv
Det verbale selv
Det narrative selv
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 03 Læring i det digitale samfund (EKSAMEN)

Hukommelse og læring

Forløbets indledende fokus har været på hukommelse:
•  opmærksomhed
•  hukommelsen og dens opbygning
•  den rekonstruerende hukommelse
Derefter rettedes forløbets fokus på læring( kognition, motivativation og samspil - læringstrekanten; læringsrum og  kognitive skemaer), derudover er Flow begrebet inddraget.

********************************************************
Kernestof:: (ca. 50 sider) KORRIGER

Bech-Danielsen, Anne. "Skolen skaber problembørn"  Politiken, 2. marts 2002

Jensen, Charlotte Tieka & Quorning, Katrine. (2018) "Multitasker du?" i Undersøgelser i psykologi, Systime,

Ingrisch, Anna. (Vært). (2023, 27. januar). Genstart. Skærm børnene  [Audiopodcast]. DRLYD.

Jensen, Jennifer & Trier, Maria Becher. (September 2015). “Tag magten over elevernes mobil for læringens skyld” i Folkeskolen, 24.

Larsen, Ole Schultz. (2022). , Psykologiens veje. Systime. Psykologiens veje (Originalværk udgivet 2010) (GRUNDBOG)
Kapitel 11: Kognitiv psykologi
De første kognitive psykologer
Studiet af menneskets informationsprocesser
Opmærksomhed
Hukommelse

Kapitel 31: Flow teorien

Loftus, Elizabeth. "How reliable is your memory?" . TedGlobal 2014.

Prehn, Anette. "Net-zapperi ødelægger indlæringen" Berlingske 28. marts, 2014

Ravn, Flemming André Phillip & Wolf, Troels. Psykologi. Fra celle til selfie, Columbus, 2015.
Kapitel 6.3: Læring pp. 249 - 260

Sørensen, Bent Meier. "Skærmene har invaderet vores liv - det er på tide, vi gør modstand"  i Videnskab.dk 14. januar  2019 (Ved det grønne bord)

Sørensen, Laura Marie. "Teenagere: Vores forældre giver os ingen regler for opførsel på mobilen" i DR.dk 26. juni 2019 (ved det grønne bord) OBS

Dokumentar: DR. Hjernevask - kan du stole på din hukommelse?
Dokumentar: National Geographic. Brain Games. Pay attention!


Supplerende stof:

The Marshmallow test
Brian Brushwood. False Memory and Eyewitness Testimony

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 04 Voksenlivets udfordringer (EKSAMEN)

Forløbets fokus har været
• livsforandringer og stress
• copingstrategier
Stress er undersøgt som et samspil mellem person og omverden (indre og ydre faktorer): Personlighedspsykologiske faktorer (Henrik Høgh-Olesen, A. Antonovsky og forsvarsmekanismer).

Kernestof:
(ca. 40 sider)

Amann, Gabriele & Wipplinger, Rudolf.  ”Indlært hjælpeløshed hos mennesker”(eksperiment) i  Psykologiske processer. Grundbog i psykologi. Billesøe & Baltzer, 2005.  

Eskildsen, Anita. ”Forskning: Stress på arbejdet kan give problemer med at huske” . Alt Om Psykologi, 21. marts 2019

Haugaard, Claus. Psykens forsvarsmekanismer, forelæsning – Danskernes Akademi

Larsen, Ole Schultz. (2022). , Psykologiens veje. Systime. Psykologiens veje (Originalværk udgivet 2010) (GRUNDBOG)
Kapitel 16: Forsvarsmekanismer

Kapitel 18. Personlighedspsykologi.
The Big Five
Den forsigtige og den risikovillige type

Kapitel 23: Stress og coping
Stress og coping
Akut og kronisk stress
Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer
Coping

Pedersen, Jesper. ”En dag stod jeg bare og græd”, HK Privatbladet. August 2012.

Dokumentar: SVT1. Din hjerne: Stress. sendt 23-09-2019
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer