Holdet 2024 ps3/fp - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Pernille Christensen Asmussen
Hold 2024 ps3/fp (ps3-fp)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 PA C - INTRO: Hvordan arbejdes der i psykologi?
Titel 2 PA C - Hvordan påvirkes vi af vores barndom?
Titel 3 PA C - Hvorfor begår mennesket onde handlinger?
Titel 4 PA C - Hvorfor er moderne skoleliv udfordret?
Titel 5 PAC - Hvorfor er unges identitetdannelse udfordret
Titel 6 PA C - Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 PA C - INTRO: Hvordan arbejdes der i psykologi?

Et introforløb om fagets metoder, de 7 psykologiske retninger & begrebet køn.

MATERIALE
1. Om fagets metoder i ”Undersøgelser i psykologi” af Charlotte Tieka Jensen & Katrine Quorning, Systime.dk

2. ”Den mangfoldige psykologi” (you-tube-video)

3. Metodeskema (til analyse af undersøgelser)

CASEMATERIALE
4. ”Undersøgelse: om kønsstereotyper” i ”Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen, kap.2
5. ”Drengen uden penis" cfu-dokumentar (2 x 10 min) om David Reimer, der opdrages som pige  

ØVELSER
- Introspørgsmål/ - quiz
- Begrebsbingo om undersøgelsestyper

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 PA C - Hvordan påvirkes vi af vores barndom?

Et forløb om konsekvenserne af barndommen med inddragelse af teori om udvikling, tilknytning, den rette omsorg og svigt.

MATERIALE
1. Winnicotts udviklingsteori i "Gyldendals Psykologihåndbog" p. 53-57 (4 s) - inkl. begrebskort

2. Freuds forsvarsmekanismeteori i Psykologiens Veje p.285-290 (4,5 s):
https://psykveje.systime.dk/?id=4886
https://psykveje.systime.dk/?id=4885

2. Claus H. Jacobsen om forsvarsmekanismer: https://www.youtube.com/watch?v=Lt-kjj7P7Ik

3. Gæt en forsvarsmekanisme - ppt

4. Eriksons udviklingsteori i ”Psykologiens Veje” p.75-77 (1,5 s)
https://psykveje.systime.dk/?id=5052

5. Bowlby & Ainsworth om tilknytning i Psykologiens Veje p.100-106 (6 s):  
https://psykveje.systime.dk/?id=5043

6. Omsorgssvigt & tilknytningsforstyrrelser i Psykologiens Veje p.117-130 (13 s):  
https://psykveje.systime.dk/?id=5132  (Harlows abeeksperiment)
https://psykveje.systime.dk/?id=5131  (Spitz´ spædbarnsdepression & hospitalisme)
https://psykveje.systime.dk/?id=5129  (4 typer af omsorgssvigt)
https://psykveje.systime.dk/?id=5128 (Killéns 7 reaktioner på svigt)

7. Risiko og resiliens i Psykologiens Veje p.130-134 (Kauai-undersøgelsen og resiliensbegrebet) (5 s):
https://psykveje.systime.dk/?id=5123#c11219 (risiko & resiliens)
https://psykveje.systime.dk/?id=5123#c11216 (Kauaiundersøgelsen)

8. Opdragelses- og familieformer i Psykologiens Veje p.156-164 (4 s):
https://psykveje.systime.dk/?id=5188


CASE-/ PERSPEKTIVERINGSMATERIALE
9. ”Er du mors lille dreng?” TV2 dok (CFU)
10. "Er du mors lille dreng - 10 år efter" TV 2 dok (CFU)
11. "De brændte børn - Tommy" TV2 dok (CFU)
12. ”Den perfekte opdragelse” cfu.dk (28 min)

EKSAMENSTRÆNING
"Børn jeg ikke kan glemme" Ozlem Sara Cekic i Politiken d.23.09.2008 + "Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som voksne" Anne Ringgaard d.23.2.2017, videnskab.dk (eksamenstræning) (3 s)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 PA C - Hvorfor begår mennesket onde handlinger?

Et tema om to psykologiske årsagsforklaringer på, hvor mennesker begår onde handlinger – socialpsykologi og psykopati.

I.SOCIALPSYKOLOGI
1.Gruppepres og social kontrol i ”Psykologiens veje”, kap.21, p.381-390
https://psykveje.systime.dk/?id=5535  (Asch, mobning, gruppetænkning  & -polarisering) (dog ikke om filterbobler og ekkokamre)

2.Intergruppekonflikt i ”Psykologiens veje”, kap.21, p.391-395 (5 s)
https://psykveje.systime.dk/?id=5665 (Sherif, Tajfel & SIT)

3.Lydigheden og moralsk frakobling i ”Psykologiens veje”, kap.24, p.470-474 (4 s)
https://psykveje.systime.dk/?id=5630  (Milgrams stødeksperiment med autoritet & lydighed)
https://psykveje.systime.dk/?id=5628 (Banduras moralsk frakobling)

4. "Ondskab" samtale mellem Lone Frank og Henrik Høegh Olesen (cfu.dk)

5."Hjernevask: Flokdyr eller egotripper", DR.dok (38 min)

6. En massemorders sind (skoleskyderi) cfu.dk

CASE-/ PERSPEKTIVERINGSMATERIALE:
5. "Lige før katastrofen" (samtale fra sort box, analyseres med socialpsykologiens teori og begreber)) (1 s)
6. "Die Welle" (spillefilm, analyseres med socialpsykologiens teori og begreber)

II. PSYKOPATI
1. Cullberg, Johan af ”Dynamisk psykiatri”, 2006, p.228-232 (kopi) (4,5 s)

2. ICD-10 om 1) Personlighedsforstyrrelser og 2) Dyssocial personlighedsstruktur (kopi) (1 s)

3. Hare, Robert: Psykopatitjekliste (kopi) (1 s)

4. ”Rovdyr bag tremmer” (uddrag af program med Bob Johnson, der påstår at have helbredt psykopater)

CASE-/ PERSPEKTIVERINGSMATERIALE:
4. ”En morder vender hjem” (DR-dok. om Peter Lundin, der analyseres med psykopati-teori og -begreber)
5. "Genetic me" CFU.dk (overgang til personlighed/ identitet)

EKSAMENSTRÆNING
"Bødlerne: Den blodige bataljon” Af Adam Holm i Politiken d.27.01.2003  + ”Forskningsnyt: Følelsesmæssig smitte” af Thomas Nielsen i ”Forskningsnyt fra psykologi” 1992.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 PA C - Hvorfor er moderne skoleliv udfordret?

Et forløb om kognition og læring og hvordan skolen er udfordret af fx digitale medier.

MATERIALE
1. Hvad er kognition i Psykologiens Veje p.167-174 & 176-178 (kognitive skemaer, opmærksomhed) (10 s)
https://psykveje.systime.dk/?id=5192 (kognitiv psykologi)
https://psykveje.systime.dk/?id=5240#c13978 (hukommelse og glemsel)
https://psykveje.systime.dk/?id=5240#c11589 (Bartletts hukommelsesforskning)
https://psykveje.systime.dk/?id=5238#c13119 (Selektiv opmærksomhed)
https://psykveje.systime.dk/?id=5238#c11573 (ufrivillig og frivillig opmærksomhed)
https://psykveje.systime.dk/?id=5238#c11571 (automatiserede og kontrollerede processer)

2. Hukommelsesteori i Psykologiens Veje p.189-196 (7 s)
https://psykveje.systime.dk/?id=5236#c11557 (sensorisk hukommelse)
https://psykveje.systime.dk/?id=5236#c11556 (korttidshukommelse)
https://psykveje.systime.dk/?id=5236#c11555 (langtidshukommelse)
https://psykveje.systime.dk/?id=5236#c11549 (flerlagsmodel + kan vi stole på det vi husker)

3. Indlæringsteorier i Psykologiens Veje p.224-227 & 236-238 (Pavlovs hundeeksp., Skinnerbox, Bandura imitation, assimilation & akkomodation, motivation) (6 s)
https://psykveje.systime.dk/?id=5294 (læring)
https://psykveje.systime.dk/?id=5291#c11708 (Nuzo)
https://psykveje.systime.dk/?id=5290 (motivation)

CASEMATERIALE
1. "Hjernevask - kan du stole på din hukommelse" cfu.dk
2. "Farlige forklaringer" DR-dok (de 10 første min om børn og falske erindringer) cfu.dk
3. ”Vær opmærksom” (fucker med din hjerne-program) cfu.dk
4. ”Læring: selvdisciplin er vigtigere for unges uddannelse end intelligensen”, Fra ”Forskningsnyt fra psykologi” juni 1996 (kopi)

EKSAMENSTRÆNING:
1. "Nettet lokker, mens læreren taler i timen" i Berlingske Tidende d.19.9.2016 (1,5 s)
2. "Elever mister koncentrationen og får stress af deres mobil" Dagbladet Roskilde 6.6.2017 (1 s)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 PAC - Hvorfor er unges identitetdannelse udfordret

Et tema om unges udfordringer med at danne deres identitet i en senmoderne verden some-verden.

MATERIALE:
1.Identitet & køn i ”Psykologiens Veje” p.326-336 (Bourdieu, Erikson, Gergen, Giddens) (7 s)
https://psykveje.systime.dk/?id=5423 (Bourdieu)
https://psykveje.systime.dk/?id=5422 (Erikson)
https://psykveje.systime.dk/?id=5419  (Gergen)
https://psykveje.systime.dk/?id=5419  (Giddens)

2.Evolutionspsykologi om social sammenligning, kap.7 i ”Evolutionspsykologi” af Christian S.Pedersen (5 s) (kopi)

3.Personlighed & 5-faktormodellen i ”Psykologiens veje” p.309-312 (3 s)
https://psykveje.systime.dk/?id=4831 (personlighedspsykologi)
https://psykveje.systime.dk/?id=5664 (Big Five)
https://psykveje.systime.dk/?id=4852 (forsigtig & risikovillig)

4.Narcissistisk socialkarakter i ”Psykologiens Veje” p.336-344 (4 ½ s)
https://psykveje.systime.dk/?id=5416 (ungdom & narcissisme)
https://psykveje.systime.dk/?id=5414 (unge i konkurrencestaten)
https://psykveje.systime.dk/?id=5415 (3 socialkarakterer)

5.DSM kriterier for narcissisme (1 s) (kopi)

6.  Stress i Psykologiens veje p.439-449 (10 s)
https://psykveje.systime.dk/?id=5559
https://psykveje.systime.dk/?id=5574 (akut og kronisk stress)
https://psykveje.systime.dk/?id=5573 (ydre/ indre faktorer & OAS)

7.Copingstrategier i Psykologiens veje p. 455-457 (3 s):
https://psykveje.systime.dk/?id=5806 (coping)

8. Krise-teori i Psykologiens veje (e-bog/ kopi) + 2-sporsmodellen (netmateriale/ kopi)


CASE/ PERSPEKTIVERINGSMATERIALE:
9."De perfekte piger" (DR-dokumentar)
10. "Da Per første galt" (case)
11. "16-årige Kristians far døde" cfu.dk

EKSAMENSTRÆNING:
"Sammenhæng du - rastløshed denne jagen" Information d.27.7.2005 (1,5 s) + "Høje idealer og streng perfektionisme: en farlig cocktail" Forskningsnyt fra Psykologi 2003 (eksamenstræning) (1 s)

ØVELSE
1. Abjektøvelse (spyt i vandglas :)
2. Fem-Faktormodel-øvelse: Hvordan er din personlighed? + ”Hvem er jeg?” (kopi)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 PA C - Eksamen

MUNDTLIG PRØVE

Du trækker ukendt bilagsmateriale på 2-3 sider om et kendt tema. Bilagsmaterialets forside har en overskrift, der angiver temaet (fx Hvordan fungerer senmoderne ungdomsliv) samt 3 underspørgsmål. Bilagene skal bl.a. inddrage undersøgelser (der skal analyseres med METODESKEMA).  

Forberedelsen =   ca.48 min
Eksamen         =   ca.24 min.

Du har initiativet til eksamen og starter selv, og derefter former eksaminationen sig som en samtale med udgangspunkt i bilagsmaterialet. Censor kan stille uddybende spørgsmål.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer