Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Kamilla Bang Carstensen
|
Hold
|
2024 ps2/fp (ps2-fp)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb; de psykologiske retninger
Holdets grundbog er Ole Schultz Larsens E-BOG: Psykologiens veje (2018. 3.udgave,1.oplæg) (forkortes her OSL) Der henvises her til den fysiske bog + følg links fra modulerne til e-bogen.
Eksamen: 48 min. forberedelse. Eksaminationstid er 24 minutter. Der trækkes kendt tema, men ukendt eksamensbilag.
INTROFORLØB:
Introforløbet skal introducere eleverne for de psykologiske retninger , psykologisk teori og metode i psykologi.
Læsning:
OSL s.9-10: Hvad er psykologi? 2 ns
Den mangfoldige psykologi (youtube-video) 1 ns
OSL s.11-20 (de psykologiske retninger) 9 ns
Undersøgelser i psykologi til HF 5 ns
Normalsider: 17
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema 1 Menneskets skyggesider
Menneskets skyggesider
Socialpsykologi:
Ondskab, gruppepsykologi, den eksperimentelle socialpsykologi, negative stereotyper/fjendebilleder, fordomme.
Klinisk psykologi: Psykopati/den dyssociale personlighedsforstyrrelse.
Udviklingspsykologi:
Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt og barndommens betydning for voksenlivet.
Beskrivelse:
Først i temaet læser vi kort om ondskab, dernæst om socialpsykologi/gruppepsykologi med fokus på socialpsykologiske årsager til ondskab. Herefter læser vi den klassiske eksperimentielle socialpsykologi og ser Zimbardos foredrag om "The lucifer effect", hvor pointen bla. er at alle mennesker kan begå onde handlinger under de "rette omstændigheder". Vi ser dokumentaren "Hvornår vil du skade et andet menneske?" og "Hjernevask, os og dem".
Dernæst bevæger vi os fra socialpsykologien og over på mere individualpsykologiske årsager til ondskab (klinisk psykologi) og læser om psykopati; den dyssociale personlighedsforstyrrelse. Mennesker med denne personlighedsforstyrrelse har fravær af empati som en af de væsentligste karaktertræk. Vi ser dokumentar om Lundin og anvender denne som case. Vi ser dokumentaren "Min far er psykopat" og belyser kort og langsigtede konsekvenser af en opvækst med en utryg omsorgsperson/psykopatisk forælder.
Læsning:
Fra celle til selfie: Ondskab s. 230-232 (Svendsens 4 former for ondskab)
OSL/Socialpsykologi:
Socialpsykologi s.375-386 (Asch)
Robbers cave: s.391-392
Milgram/Lydighedens dilemma s.470-474
Zimbardo/Stanford prison s.474-477
Dokumentar:
DR: Hvornår vil du skade et andet menneske?
Hjernevask: Os og dem
CASE: Herlufsholms hemmeligheder
Psykopati:
PSYK. B (Riisager) s.311-320 + s.328 (miljøets betydning)
Psykopat-checkliste fra Robert Hares hjemmeside
TV2-Dok. om psykopaten Peter Lundin: En morder vender hjem.
Dokumentaren: Min far er psykopat (fra DR-sendelsen: Din psykopat)
Artikel Lilleøre og Rex 2018: Hvorfor bliver nogle kvinder tiltrukket af forbrydere som ....
Artikel maj 2023: https://bog.dk/florence-mclean-interview-om-ondskabens-psykologi/
https://www.zetland.dk/historie/se6EYg2A-aoV3ME1j-a12e3
Omfang i alt ca. 100 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 2 Barndommens betydning
Barndommens betydning.
I dette tema sætter vi fokus på barndommens betydning for voksenlivet. Vi læser kapitlet om tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt + diverse cases og dokumentarer.
Læsning:
Omsorgssvigt og mønsterbrud:
OSL: s.117-134 Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt. (e-bogen hele kapitel)
Psykologi: Voksne børn +
Øvelser: barndomsbilleder
Case-arbejde: 3 cases fra Voksne Børn-artiklen.
Dokumentaren: Er du mors lille dreng + mors lille dreng på egne ben.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema 3 DET GODE LIV
TEMA 3: DET GODE LIV
Den positive psykologi/PERMA-model, Arv og miljø, personlighed, krise og krisehjælp, kognition, kognitivt skema, forsvarsmekanismer.
Beskrivelse:
Formålet med dette forløb er at vise forskellige aspekter af det gode liv. Vi stifter bekendtskab med PERMA-modellen fra den positive psykologi og ser dokumentaren: Sandheden om personligheden. Konklusionen på denne er at det aldrig er for sent at ændre sin personlighed og få en mere positiv tilgang til tilværelsen (hvilket betyder et længere liv).
Vi læser om forskellige typer af personlighed (OCEAN). Holdet afprøver øvelsen "3 gode ting" på klassen og derhjemme og "fokusloven" (begreb vist nok forfattet af Jørgen Svenstrup) introduceres.
Livet leves sjældent uden enten udviklingskriser eller akutte traumatiske kriser og derfor inddrages disse i dette forløb. Vi arbejder med de 4 funktionsniveauer efter en akut traumatisk krise. (Se præsentation) Der læses den positive psykologi og sidst kognitionspsykologi og den kognitive diamant.
Læsning:
Introduktion til personlighed – Big 5 (eleverne tester sig selv)
OSL. s.309-319 (personlighedspsykologi – Big 5, Høegh-Olesens begreb OSN, den forsigtige og risikovillige type)
OSL: s.282-285 (Personlighedsmodellen)
OSL s.285-289 (Forsvarsmekanismerne)
OSL: Kriser og kollektive katastrofer
Fra celle til selfie: Den positive psykologi
Henrik Lund: https://sund-forskning.dk/artikler/hjaelp-hvordan-du-bedst-hjaelper-nar-en-du-holder-af-er-i-krise/
Fra celle til selfie: Den kognitive psykologi + den kognitive diamant
De 4 funktionsniveauer: Se under præsentation
Casearbejde og øvelser:
Per var kørt galt
Jeg er blevet hårdfør
Den kognitive diamant
PERMA-model-øvelse
Fokusloven
3 gode ting
Dokumentaren: Sandheden om personligheden.
Omfang ca. 30 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tema 4 UNGDOMSLIV
Kerneområder:
Vi kommer i dette tema omkring hukommelse, stress, coping, ungdom og identitet, læring og sociale medier.
Beskrivelse:
Vi starter med at læse om hukommelse og ser dokumentaren: Hjernevask/Kan du stole på din hukommelse.
Derfra læser vi om akut og kronisk stress og dens måde at påvirke hukommelsen på. Vi inddrager teorierne om forsigtig og risikovillige type, attributionsteorien og OAS som mulige forklaringer på, hvorfor nogle mennesker får stress og andre ikke gør. Vi arbejder med casen: Jeg troede jeg var lavet af jern. Vi inddrager de to copingstrategier: emotionsfokuseret og problemfokuseret.
Vi læser til sidst om ungdomslivet og dets udfordringer samt teorier fra Giddens mv. Vi læser teorier om identitetsskabelse og diskuterer fordele og ulemper ved unges store forbrug og afhængighed af sociale medier og hvilken betydning moderne medier har i forhold til læring. Vi arbejder med dokumentaren: Presset ungdom.
Læsning:
Hukommelse og stress:
OSL s.189-195 (Hukommelse)
Dokumentaren: Hjernevask/Kan du stole på din hukommelse ?
OSL s.439-442 (akut og kronisk stress)
OSL s.447-449 (Indre faktorer: Henrik Høegh-Olesens forsigtig-risikovillig type, Seligmans attributionsteori, Antonowskys OAS)
OSL: s. Copingstrategierne
Case: Jeg troede jeg var lavet af jern.
Ungdomslivet:
Psykologiske problemstillinger i ungdomslivet/Brainstorm
Dokumentaren: Presset ungdom (afsnit 1)
Morten Riisager/Psyk C: Unges udfordringer/Identitet s.145-150 (Giddens)
Riisager/Psyk.C: Identitetsskabelse og sociale medier s.155-158.
Omfang i alt ca. 30 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467040353",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467040353",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467040353"
}