Holdet 2024 ps1/fp - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Ida Kofoed
Hold 2024 ps1/fp (ps1-fp)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologifaget - Arv og miljø
Titel 2 Barndommen på godt og ondt
Titel 3 Mennesket som flokdyr
Titel 4 Ungdomslivets udfordringer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til psykologifaget - Arv og miljø

Intromodulerne har til formål at give eleverne en forståelse for psykologifaget, dets metoder og mange retninger. Fokus i forløbet har været fagets identitet, traditioner og udvikling.
Arbejdet med faget har i dette forløb taget udgangspunkt i arv, miljø og kultur.

Materialer:
- Sammensat metodekompendie med afsæt i Psykologiens veje ibog
- "THE LAB: DECOY - A portrait session with a twist" ://www.youtube.com/watch?v=F-TyPfYMDK8
- Nielsen, Thomas "Beror barnets temperament på arv eller miljø?" i PSYKOLOG NYT  Nr. 9 . 2005

Antal sider: 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Barndommen på godt og ondt

Et forløb om barnets udvikling, nødvendigheden af den rette omsorg og konsekvenserne af svigt. Forløbet tager udgangspunkt i barndommen som fundament for resten af livet. Eleverne arbejder med teorier og begreber, der beskæftiger sig med barnets udvikling, nødvendigheden af tilknytning og konsekvenserne af svigt i barndommen.
Vores grundlæggende forståelse for det lille barns behov for nærvær og tryghed tager afsæt i Winnicuts begreber holding enviroment, the good enough mother, omnipotensfølelse, desillusioneringsproces, overgangsområde og –objekt, falsk og sandt selv.

Desuden læser vi om omsorgssvigt (4 forskellige typer af omsorgssvigt, resultatet af følgende teoretikeres undersøgelser: Harlows forsøg med rhesusaber, Kari Killéns 7 reaktionsmåder på svigt og vi definerer begrebet resiliens).

Vi har under forløbet haft besøg fra Esbjerg Krisecenter. Her har vi fået et indblik i beboernes hverdag og udfordringer.

Materialer:
- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje. Systime, 2018, side 282-284 (Freuds personlighedsmodel)
- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje. Systime, 2018, side 284-289 (Umodne, neurotiske og modne forsvarmekanismer)
- Winnicuts udviklingsteori (kopi fra "Gyldendals Psykologihåndbog" side 53-57)
- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje. Systime, 2018, side 100-104 (Tilknytning) + Fremmedsituationstesten https://www.youtube.com/watch?v=DRejV6f-Y3c
- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje. Systime, 2018, side 117-129 (Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt)
- Harlows rhesusaber via Youtube
- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje. Systime, 2018, side 130-135 inkl. Kauai-undersøgelsen.
- Fra celle til selfie, Systime I-bog: Om den gode omsorg + omsorgssvigt

Cases:
- "Tæv med følger" + små cases (forsvarsmekanismer)
- "Mor skal først være barn" (Winnicut)
- ”Er du mors lille dreng?” (dokumentar til perspektivering)
- "Lisbeth" (social arv og mønsterbrud)
- ”Barndom på bistand” DR1, sæson 4, episode 1-3” https://www.dr.dk/drtv/se/barndom-paa-bistand_130312
- "Min barndom i helvede" set via CFU

Antal sider: 90
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mennesket som flokdyr

Forløbet har til formål at give et indblik i hvorfor mennesket kan begå onde handlinger set ud fra et socialpsykologisk perspektiv.
Indenfor socialpsykologien ses mennesket som et socialt væsen, hvis tænkning, adfærd og erfaring udvikles via samspil med vores sociale og kulturelle kontekst.

Central viden kommer fra en række større klassiske eksperimenter:
-Ashs eksperiment om konformitet
- Milgrams eksperiment om autoritet & lydighed,
-Sherifs eksperiment "Robbers Cave".

Udover ovenstående teorier er følgende begreber centrale i forløbet: Massehypnose/flokmentalitet, grupper (især egen- og fremmedgruppe), gruppetænkning, gruppepolarisering, mobning, ”3-komponent-teorien” om holdning, Leon Festingers teori om ”kognitiv dissonans”. Desuden knytter vi begreber om roller og moralsk frakobling på forløbet.

Materialer:
- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje. Systime, 2018, side 375-392 (Grupper, konformitet, gruppetænkning, gruppepolarisering, mobning, intergruppekonflikter)
- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje. Systime, 2018, side 411-414 (Holdninger, kognitiv dissonans)
- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje. Systime, 2018, side 426-428 (Stereotyper og fordomme)
- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje. Systime, 2018, side 470-474 (Lydighed og autoritet
- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje. Systime, 2018, side 477-487 (Moralsk frakobling) + arbejde med moralske dilemmaer.
- Psykologiens veje, Systime, I-bog: Om filterbobler og ekkokamre
- Psykologiens veje, Systime, I-bog: Afsnittet om roller
- Desuden Asch, Milgram og Zimbardo via Youtube og CFU som supplement til teksterne.

Cases:
- ”Mobbere ignorerer moralske standarder” (Undersøgelse)
- "Ondskab" (film til perspektivering)
- "Beckham", afsnit 2, Netflix dokumentar, 2024
- "Bødlerne: Den blodige bataljon" (case)
- "Piloten der stoppede en massakre" (case)
- "Forenet med fjenden - nationalister vs. indvandrere", set via CFU (eksperiment)
- "Husfædre død af stress", Politiken, 2002 (undersøgelse)
- Eleverne har derudover lavet egne små cases m.m. for at skabe forståelse af teori ud fra en "hands on" forståelse
- Youtubeklip:  Social Conformity - Brain Games    
- Youtubeklip: "Alt det vi deler" https://www.youtube.com/watch?v=B3_52CULpJg
- Youtubeklip: "Hvordan ser en alkoholiker ud?" https://www.youtube.com/watch?v=uSNy4KROU9c

Antal sider: 90
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ungdomslivets udfordringer

Dette forløb tager afsæt i teorier om ungdom, identitet og personlighed. Her ser vi både på selvet men i høj grad også på samspillet med andre, da vores identitet i høj grad udvikles sammen med andre.  
Vi arbejder med de unges position i et samfund, der presser fra alle sider - ofte berører vores snak uddannelsessystemet, hvorfor vi ser på, hvad læring egentlig er og hvad der forudsætter en god læringssituation og motiverer de unge.
Når vi i forlængelse heraf arbejder med de elementer, der kan udfordre læringen og i det hele taget udviklingen af det enkelte individ, kan vi ikke komme udenom sociale medier. I denne forbindelse arbejder vi med social sammenligning og opmærksomhed og perception (her berører vi hukommelse i en snak om især kognitive skemaer), som giver en forståelse for at hvordan virkeligheden ikke altid er, som man selv forestiller sig samt et indblik i opmærksomhedsbegrebet og hvordan det spiller en stor rolle i ungdomsårene.
Den sidste del af forløbet handler om stress og coping, som bl.a. kan være en konsekvens af ungdommens levevis.
Vi har i dette forløb arbejdet med at prøve teorien af på egen krop ved eksempelvis at teste opmærksomheden, når man skal lytte til en historie og samtidig tjekke sin Instagram og Snapchat.

Materiale:
- Den risikovillige- og den forsigtige type fra Psykologiens veje side 310-312
- Menneskets dobbelthed fra Psykologiens veje, Systime, I-bog (særligt om OSN)
- Læring i Fra celle til selfie side 250-252
- Motivation og læring fra Psyk C (bog, læst i kopi)
- Opmærksomhed fra Psykologiens veje side 176-179
- Perception fra Psykologiens veje side 180-188
- Social sammenligning fra Psykologiens veje side 405-410
- Stress og coping fra Psykologiens veje side 439-457
- Seligmanns attributionsteori fra Psykologiens veje, Systime, I-bog

Cases:
- "Jeg er stresset, og jeg tror ikke, at det er min skyld" (kopi)
- "De perfekte piger" afsnit 1, set via CFU
- Case om Daniel, Psykologiens veje side 187
- ”Sara blev syg af stress” (kopi)
- Film "Smuk", set via. CFU
- Film, første 8 min af "Inderst inde", set via. CFU
- "Superhjerner, med Peter Lund Madsen - Stress" https://www.dr.dk/drtv/episode/superhjerner-_-med-peter-lund-madsen_-stress_73379  

Antal sider: 70
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer