Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Maria Willemann
|
Hold
|
2024 Bi/fp (Bi-fp, Bi-fp SIF2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og liv
Forløbets indhold og fokus
Eleverne har arbejdet med eukaryote og prokaryote celler, forskellige celleorganeller, membrantransportprocesser (diffusion, osmose, faciliteret diffusion og aktiv transport), celledeling (mitose og meiose)
Øvelser:
- Mikroskopering
Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Kernestof
- Cellebiologi: Opbygning af pro- og eukaryote celler
- Genetik og molekylærbiologi: Celledelinger
Anvendt materiale
- Biologi i fokus s. 7-17
- Youtubelink: https://www.youtube.com/watch?v=zrKdz93WlVk&t=4s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nervesystem og alkohol
Forløbets indhold og fokus
Eleverne har arbejdet med neuronets opbygning, aktionspotentiale, synapser og alkohols påvirkning.
Øvelser:
- Design selv forsøg: "Undersøg reaktionshastighed på forskellig stimuli". Fokus: god videnskabelig standard, altså eksperimentelle overvejelser.
- Alkoholers destabilisering af biologiske membraner
Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
Kernestof
- Fysiologi: Nervesystem
Anvendt materiale
- Biologi i fokus s. 43-49 + 51-54
- Rusmidlernes biologi (https://www.risberg.dk/undersider/materiale/rusmidlr.pdf) s. 24-26 + s. 45-47 + 49-55
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Åndedræt og blodkredsløb
Forløbets indhold og fokus
Eleverne har haft om hjertets og blodkredsløbets opbygning og funktion. Derudover har de haft om hvordan proteinet calmodulin regulerer et hjerteslag.
Vi har også gennemgået iltoptagelsen fra lunger til muskler, herunder opbygning af lungerne og regulering af ventilationen.
Eleverne har set to udsendelser om henholdsvis blodpropper i hjertet og KOL. Eleverne har haft om hvor blodpropper i hjertet sidder og hvordan en operation kan fjerne blodproppen.
Eleverne har haft om blodtryk og puls
Øvelser:
- Måling af puls og blodtryk
- KOL - sugerørsøvelsen
- Peak Flow
Kernestof
- Fysiologi: åndedrætssystem og blodkredsløb
Supplerende stof:
- Sundhed: KOL og blodpropper
Anvendt materiale
- Udsendelse: Din krop indefra: KOL OG Din krop indefra: Blodprop i hjertet
- Fysiologibogen s. 47-54 + 58-59 + 63-65 + 67-68 + 69-73
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Seriemorder eller uskyldig mor?
Forløbets indhold og fokus
Forløb med udgangspunkt i dokumentarserien: Mysteriet om de døde børn
Eleverne har arbejdet med:
- DNA,RNA og kromosomers opbygning
- DNA replikation
- Det centrale dogme --> Proteinsyntesen (transskription og translation)
- Klassisk genetik (recessiv og dominant nedarvet egenskaber, kønsbunden nedarvning, 2-gens nedarvning)
- Mutationer
- AB0-systemet og Rhesus systemet
- Genteknologi (gelelektroforese)
Uddannelsesvalg:
- Laborant
- Bioanalytiker
Uddannelsesvalg med overbygning:
- Professor i proteinvidenskab (Forsker: Michael)
- Professor i genetik (Forsker: Mette)
Øvelser:
- Gelelektroforese
- Blodtypebestemmelse
- Nedarvning af observerbare træk i egen familie
Kernestof
- Genetik og molekylærbiologi: Nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutationer, genteknologi
Anvendt materiale
- Biologi i fokus s. 86-90
- Genetikbogen B+A: s. 21-37 + 39-43 + 44-46 + 57-58
Links
- Video: DNA replikationen: https://www.youtube.com/watch?v=6j8CV3droDw
- Interaktiv computeranimation: https://learn.genetics.utah.edu/content/basics/txtl/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Evolution
Forløbets indhold og fokus
Vi har i forløbet fokuseret på naturlig selektion og genetisk variation, samt genetisk drift. Det er et kort forløb på kun 4 moduler.
Eleverne har arbejdet med:
- Survival of the fittest
- Naturlig selektion
- Genetisk variation
- Seksuel selektion
- Charles Darwin og Lamarck
- Genetisk drift
- Migration og mutationer (meget kort)
Øvelser:
- Evolutionseksperiment - Predator og byttedyr
- Darwins finker (Resultater fra andres undersøgelser)
Kernestof
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion, herunder udvikling af resistens
Anvendt materiale
- Genetikbogen B+A s. 71-75 + 80-84
Links
- https://www.youtube.com/watch?v=mcM23M-CCog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Når vi bliver syge
Forløbets indhold og fokus
Eleverne har arbejdet med:
- Bakteriers opbygning
- Virus opbygning og formering
- Gæringsprocessen og respiration
- Antibiotika og antibiotikaresistens
- Bakterievækstkurven
Øvelser:
- Gæring i gærdej
- Håndvask og håndsprit
- Modeløvelse: Bakterier og antibiotikaresistens
Kernestof
- virus: opbygning og formering
- biokemiske processer: gæring
- Udvikling af resistens
Anvendt materiale
- Biologi i udvikling B-niveau s. 97-102
- Biologi i udvikling B-niveau s. 43-44
- Dokumentar: De gode bakterier
- Dokumentar: Forkølelse og influenza
PDF'en "Mikobiologi - Biologi i udvikling B-niveau" om:
○ Barselsfeber og håndhygiejne
○ Bakteriekoloniers kendetegn (form og farve)
○ Mikrobiel vækst, herunder vækstfaktorer (temperatur og pH) og væksthastighed
Den mikrobielle vækstkurve, bakterievækstkurven (nølefasen, den eksponentielle fase, den stationære fase, dødsfasen)
PDF'en "Bakterievækst og vækstfaktorer BTT" om:
○ Den mikrobielle vækstkurve, bakterievækstkurven (nølefasen, den eksponentielle fase, den stationære fase, dødsfasen)
○ Vækstfaktorer: Temperatur og pH
Udvalgte sider fra PDF'en "Kompendium Immunforsvaret" om:
○ Bakteriers opbygning og formering
○ Vækstfaktorer og væksthastighed
○ Den mikrobielle vækstkurve, bakterievækstkurven (nølefasen, den eksponentielle fase, den stationære fase, dødsfasen)
○ Antibiotikaresistens
○ Virus' opbygning og formering
Links
- https://www.youtube.com/watch?v=CNbnLgetqHs&t=1s
- https://www.youtube.com/watch?v=VHx6r1MQRpU
- https://www.youtube.com/watch?v=xZbcwi7SfZE&t=1s
- https://www.youtube.com/watch?v=8FqlTslU22s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økologi
Forløbets indhold og fokus
Eleverne har arbejdet mest med fotosyntesen, herunder sammenhængen mellem lysprocesserne og mørkeprocesserne. Derudover har de også arbejdet med søen som økosystem, samt nedenstående punkter
Eleverne har arbejdet med:
- Plantens opbygning, herunder spalteåbninger, vedkar og sikar
- Plantecelles opbygning og grønkorns opbygning
- Fotosyntesens lysprocesser og mørkeprocesser
- Søen som økosystem
- Kulstofkredsløbet (kort)
- Vækst og vækstfaktorer hos alger
- Genopretning af en forurenet sø
Øvelser:
- Søundersøgelse af Kvaglund Sø
- Forsøg med karse
Kernestof
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb og biodiversitet.
Anvendt materiale
- Biologi i fokus s. 133-135 + 138-141 + 156-157
-
Links
- https://www.vucdigital.dk/bio_okosystem/okosystem.html
- https://nucleus.dk/images/material/Mikrobiologibogen%20s.29-30%2001.pdf
- https://projekter.au.dk/havet/undervisningsforloeb/forloebsoversigt/tang-tastic/algemarker
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467043767",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467043767",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467043767"
}