Holdet 2024 Bi/fp - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Maria Willemann
Hold 2024 Bi/fp (Bi-fp, Bi-fp SIF2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler og liv
Titel 2 Nervesystem og alkohol
Titel 3 Åndedræt og blodkredsløb
Titel 4 Energi til arbejde
Titel 5 Seriemorder eller uskyldig mor?
Titel 6 Evolution
Titel 7 Når vi bliver syge
Titel 8 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler og liv

Forløbets indhold og fokus
Eleverne har arbejdet med eukaryote og prokaryote celler, forskellige celleorganeller, membrantransportprocesser (diffusion, osmose, faciliteret diffusion og aktiv transport), celledeling (mitose og meiose)
Øvelser:
- Mikroskopering

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Kernestof
- Cellebiologi: Opbygning af pro- og eukaryote celler
- Genetik og molekylærbiologi: Celledelinger

Anvendt materiale
- Biologi i fokus s. 7-17
- Youtubelink: https://www.youtube.com/watch?v=zrKdz93WlVk&t=4s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Nervesystem og alkohol

Forløbets indhold og fokus
Eleverne har arbejdet med neuronets opbygning, aktionspotentiale, synapser og alkohols påvirkning.

Øvelser:
- Design selv forsøg: "Undersøg reaktionshastighed på forskellig stimuli". Fokus: god videnskabelig standard, altså eksperimentelle overvejelser.
- Alkoholers destabilisering af biologiske membraner

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation

Kernestof
- Fysiologi: Nervesystem

Anvendt materiale
- Biologi i fokus s. 43-49 + 51-54
- Rusmidlernes biologi (https://www.risberg.dk/undersider/materiale/rusmidlr.pdf) s. 24-26 + s. 45-47 + 49-55
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Åndedræt og blodkredsløb

Forløbets indhold og fokus
Eleverne har haft om hjertets og blodkredsløbets opbygning og funktion. Derudover har de haft om hvordan proteinet calmodulin regulerer et hjerteslag.
Vi har også gennemgået iltoptagelsen fra lunger til muskler, herunder opbygning af lungerne og regulering af ventilationen.
Eleverne har set to udsendelser om henholdsvis blodpropper i hjertet og KOL. Eleverne har haft om hvor blodpropper i hjertet sidder og hvordan en operation kan fjerne blodproppen.
Eleverne har haft om blodtryk og puls

Øvelser:
- Måling af puls og blodtryk
- KOL - sugerørsøvelsen
- Peak Flow

Kernestof
- Fysiologi: åndedrætssystem og blodkredsløb

Supplerende stof:
- Sundhed: KOL og blodpropper

Anvendt materiale
- Udsendelse: Din krop indefra: KOL OG Din krop indefra: Blodprop i hjertet
- Fysiologibogen s. 47-54 + 58-59 + 63-65 + 67-68 + 69-73
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Energi til arbejde

Forløbets indhold og fokus
Eleverne har haft om
- de tre energigivende næringsstoffer (fedt, protein og kulhydrat), samt fordøjelsen af disse.
- enzymer, enzymaktivitet og proteinstrukturer
- Blodsukkerregulering og diabetes
- Respiration (overordnet)


Øvelser:
- Bromelin i ananas
- Enzymatisk reaktion med tandstikker
- Blodsukker og glykæmisk indeks

Kernestof
- Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner, enzymer
- Biokemiske processer: Respiration

Supplerende stof:
- Diabetes

Anvendt materiale
- Biologi i fokus s. 24-34 + 69-79
- PDF: Sådan fungerer din krop med diabetes

Links:
- Hæmoglobin proteinstrukturer: https://www.rcsb.org/3d-view/1A3N/1
- Denaturering: https://www.youtube.com/watch?v=WFmgPrZ02Yg
- Insulin og blodsukker: https://www.youtube.com/watch?v=cyOr7RJzur8
- Glukagon: https://www.youtube.com/watch?v=FWeCTTAyn9M
- diabetes: https://www.youtube.com/watch?v=KYQsD2lCBQU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Seriemorder eller uskyldig mor?

Forløbets indhold og fokus
Forløb med udgangspunkt i dokumentarserien: Mysteriet om de døde børn

Eleverne har arbejdet med:
- DNA,RNA og kromosomers opbygning
- DNA replikation
- Det centrale dogme --> Proteinsyntesen (transskription og translation)
- Klassisk genetik (recessiv og dominant nedarvet egenskaber, kønsbunden nedarvning, 2-gens nedarvning)
- Mutationer
- AB0-systemet og Rhesus systemet
- Genteknologi (gelelektroforese)

Uddannelsesvalg:
- Laborant
- Bioanalytiker

Uddannelsesvalg med overbygning:
- Professor i proteinvidenskab (Forsker: Michael)
- Professor i genetik (Forsker: Mette)

Øvelser:
- Gelelektroforese
- Blodtypebestemmelse
- Nedarvning af observerbare træk i egen familie

Kernestof
- Genetik og molekylærbiologi: Nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutationer, genteknologi

Anvendt materiale
- Biologi i fokus s. 86-90
- Genetikbogen B+A: s. 21-37 + 39-43 + 44-46 + 57-58

Links
- Video: DNA replikationen: https://www.youtube.com/watch?v=6j8CV3droDw
- Interaktiv computeranimation: https://learn.genetics.utah.edu/content/basics/txtl/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Evolution

Forløbets indhold og fokus
Vi har i forløbet fokuseret på naturlig selektion og genetisk variation, samt genetisk drift. Det er et kort forløb på kun 4 moduler.

Eleverne har arbejdet med:
- Survival of the fittest
- Naturlig selektion
- Genetisk variation
- Seksuel selektion
- Charles Darwin og Lamarck
- Genetisk drift
- Migration og mutationer (meget kort)

Øvelser:
- Evolutionseksperiment - Predator og byttedyr
- Darwins finker (Resultater fra andres undersøgelser)

Kernestof
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion, herunder udvikling af resistens

Anvendt materiale
- Genetikbogen B+A s. 71-75 + 80-84

Links
- https://www.youtube.com/watch?v=mcM23M-CCog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Når vi bliver syge

Forløbets indhold og fokus

Eleverne har arbejdet med:
- Bakteriers opbygning
- Virus opbygning og formering
- Gæringsprocessen og respiration
- Antibiotika og antibiotikaresistens
- Bakterievækstkurven


Øvelser:
- Gæring i gærdej
- Håndvask og håndsprit
- Modeløvelse: Bakterier og antibiotikaresistens

Kernestof
- virus: opbygning og formering
- biokemiske processer: gæring
- Udvikling af resistens

Anvendt materiale
- Biologi i udvikling B-niveau s. 97-102
- Biologi i udvikling B-niveau s. 43-44
- Dokumentar: De gode bakterier
- Dokumentar: Forkølelse og influenza

PDF'en "Mikobiologi - Biologi i udvikling B-niveau" om:
○ Barselsfeber og håndhygiejne
○ Bakteriekoloniers kendetegn (form og farve)
○ Mikrobiel vækst, herunder vækstfaktorer (temperatur og pH) og væksthastighed
Den mikrobielle vækstkurve, bakterievækstkurven (nølefasen, den eksponentielle fase, den stationære fase, dødsfasen)

PDF'en "Bakterievækst og vækstfaktorer BTT" om:
○ Den mikrobielle vækstkurve, bakterievækstkurven (nølefasen, den eksponentielle fase, den stationære fase, dødsfasen)
○ Vækstfaktorer: Temperatur og pH

Udvalgte sider fra PDF'en "Kompendium Immunforsvaret" om:
○ Bakteriers opbygning og formering
○ Vækstfaktorer og væksthastighed
○ Den mikrobielle vækstkurve, bakterievækstkurven (nølefasen, den eksponentielle fase, den stationære fase, dødsfasen)
○ Antibiotikaresistens
○ Virus' opbygning og formering

Links
- https://www.youtube.com/watch?v=CNbnLgetqHs&t=1s
- https://www.youtube.com/watch?v=VHx6r1MQRpU
- https://www.youtube.com/watch?v=xZbcwi7SfZE&t=1s
- https://www.youtube.com/watch?v=8FqlTslU22s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Økologi

Forløbets indhold og fokus
Eleverne har arbejdet mest med fotosyntesen, herunder sammenhængen mellem lysprocesserne og mørkeprocesserne. Derudover har de også arbejdet med søen som økosystem, samt nedenstående punkter

Eleverne har arbejdet med:
- Plantens opbygning, herunder spalteåbninger, vedkar og sikar
- Plantecelles opbygning og grønkorns opbygning
- Fotosyntesens lysprocesser og mørkeprocesser
- Søen som økosystem
- Kulstofkredsløbet (kort)
- Vækst og vækstfaktorer hos alger
- Genopretning af en forurenet sø

Øvelser:
- Søundersøgelse af Kvaglund Sø
- Forsøg med karse


Kernestof
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb og biodiversitet.

Anvendt materiale
- Biologi i fokus s. 133-135 + 138-141 + 156-157
-

Links
- https://www.vucdigital.dk/bio_okosystem/okosystem.html
- https://nucleus.dk/images/material/Mikrobiologibogen%20s.29-30%2001.pdf
- https://projekter.au.dk/havet/undervisningsforloeb/forloebsoversigt/tang-tastic/algemarker
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer