Holdet 2024 eø/fp - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Jonas Høy Søndergaard
Hold 2024 eø/fp (eø-fp)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Innovation og iværksætteri
Titel 2 Strategi
Titel 3 Marketing
Titel 4 Regnskab - så skal der tjenes penge!
Titel 5 Organisation og ledelse
Titel 6 Valgfrie kernestof - Den bæredygtige virksomhed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Innovation og iværksætteri

FORMÅL
Formålet med dette forløb er, at eleverne træder ind i faget erhvervsøkonomi og stifter bekendtskab med basale begreber indenfor emnerne innovation og iværksætteri: Innovation vs. invention, Diffusion, Teknologiske S-kurve, Produkters livscyklus, SMV, B2B/B2C osv.

Desuden introduceres eleverne for erhvervsøkonomiske analyseværktøjer i form af Roger’s diffusionsmodel, Henderson & Clarks innovationstyper og forskellige forretningsplaner, herunder Business Model Canvas,  socialøkonomiske virksomheder, oplevelses- og deleøkonomi samt socialøkonomiske virksomheder. Endelig lærer eleverne forskellige virksomhedsformer og bruger konkrete virksomhedscases til at undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etableringen af virksomheder.
   
FAGLIGE MÅL
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

INDHOLD
(1) Innovation:
- Hvad er innovation?
- Fra invention til innovation
- Diffusion
- Innovation – former og typer
- PLC-kurven

(2) Iværksætteri:
- Virksomhedens idé, mission, SMART milepæle og vision
- B2B eller B2C – hvem skal virksomheden sælge til?
- Forretningsmodeller, inkl. socialøkonomiske virksomheder
- Virksomhedens interessenter
- Virksomhedsformer

KERNESTOF
- Luk Virksomheden Op! Kapitel 1, s. 11 – 17, 24 – 31
- Luk Virksomheden Op! Kapitel 2, s. 33 – 66 (minus s. 50-55, 58-60)

SUPPLERENDE STOF
- Business Model Canvas Explained: https://www.youtube.com/watch?v=I8nwNcCfyig
- Myers & Brigg Explained: https://www.youtube.com/watch?v=hmZn6pWbSG4

CASES:
- Mikkeller: https://www.dr.dk/drtv/episode/danske-ivaerksaettereventyr_-fra-oeldrikker-til-oelbrygger-i-verdensklasse_48730
- Nuuday: https://borsen.dk/nyheder/ai/ekspert-om-ai-kundeservice-indtil-da-ville-jeg-vaere-forsigtig?b_source=chatgpt&b_medium=row_1&b_campaign=list_12
- BYD (Build Your Dream): https://borsen.dk/nyheder/pleasure/ny-type-batteri-skal-bidrage-til-at-faa-prisen-ned-paa-elbiler?b_source=tesla-lancering&b_medium=row_1&b_campaign=list_16
- People Like Us: https://www.peoplelikeus.dk/?fbclid=IwAR0dfDJmI6pQgavN8kFvZe4vDKKntY6ZxxttKZA6n14NMPv7iYN0W9BXIfs
- GoMore: https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/danskerne-soger-mod-digitale-platforme-for-at-tjene-lidt-ekstra?b_source=deleokonomi&b_medium=row_1&b_campaign=list_3
- Esbjerg Gymnasium
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Strategi

FORMÅL

Formålet med dette forløb er, at eleverne stifter bekendtskab med de strategiske udfordringer, som virksomheder står overfor – Det være sig både nyopstartede virksomheder som store og velfunderede virksomheder. Eleverne lærer grundbegreber som vækstrate, markedsandel og markedsleder, og de lærer at forstå de konkurrenceparametre, som har betydning for konkurrencen på et marked. Endelig lærer eleverne, hvordan deres virksomheder kan vækste og hvilke konkurrencestrategier, virksomheder kan benytte sig af.

Progression: I begyndelsen af forløbet vil eleverne træne nye begreber som vækstrate, markedsleder, markedsandel, produktdifferentiering, indgangsbarrierer og uperfekt information. Eleverne lærer de relevante parametre at kende, ligesom der vil blive taget hul på de mere enkle analyseværktøjer som SWOT, TOWS og STEEPLE. Senere i forløbet, når de strategiske begreber og definitioner er på plads, får eleverne mulighed for at analysere konkurrencen på markedet, vurdere konkurrencestrategien samt at analysere og vurdere vækstmuligheder.  Vi slutter forløbet af med Blue Ocean-strategi samt virksomheders Corporate Social Responsibility og ser i den forbindelse på bæredygtighed som strategi.


INDHOLD
Vækstrate, Markedsandel, Markedsleder
SWOT/TOWS
STEEPLE
Konkurrenceformer
Porters 5 forces
Boston Consulting Groups Matrix
Porters 3 generiske konkurrencestrategier
Blue Ocean Strategy
Positioneringskortet
Virksomheders vækstmuligheder (Ansoff, intern/ekstern vækst, integrationsformer)
CSR-strategi


MATERIALER
Kernestof
● Luk Virksomheden Op! s. 67-104


Supplerende stof
● SWOT/TOWS: https://www.youtube.com/watch?v=hSITVvFKdC0
● Den tredobbelte bundlinje: https://www.gnistbranding.dk/den-tredobbelte-bundlinje/


Cases:
● Flying Tiger Copenhagen (DR Dokumentar: Danmarks vildeste iværksættere: https://www.dr.dk/drtv/program/de-vildeste-ivaerksaettere_92180
● N’Sleep (DR Dokumentar: Danmarks vildeste iværksættere: https://www.dr.dk/drtv/program/de-vildeste-ivaerksaettere_92180
● Joe & The Juice.
● Vikingebus: Børsen artikel fra d. 9. marts 2023 “Ny spiller vil optrappe dansk krig om busrejser”.
● Stark Group: https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/hun-har-forhandlet-30-opkob-paa-fem-aar?b_source=stark-group&b_medium=row_1&b_campaign=list_3
● Den brændende sandhed. Operation X. Hentet på mitCFU.


METODER
Begrebsøvelser/-lege: indarbejdelse af begreber/termer
Cases (eksamensforberedende)
Gruppearbejde
Fremlæggelse: Øvelse i præsentationsteknikker
Kritiske spørgsmål: Øvelse af lytte, feedback og argumentation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Marketing

FORMÅL
I dette forløb introduceres eleverne for nøglebegreberne indenfor Kotlers marketing management. De vil blive bekendt med begreber som købsadfærd, købsmotiver, segmentering, profilering og targeting.

Eleverne vil undervejs i forløbet blive i stand til at analysere deres egne kundernes købsadfærd på baggrund af en segmentering og profilering af deres kundesegmenter. Ud fra deres segmentering og profilering vil eleverne kunne target den optimale kundegruppe med diverse typer af promotion, herunder begreber som above-the-line, below-the-line og kendiseffekten.

Pointen med forløbet er at skærpe elevernes sans indenfor salg og marketing. Mange elever har tendens til at tro, at branding og facebook-reklame er eneste vej til Rom, men forløbet her skulle gerne udvide deres horisont og stille dem mere kritisk overfor markedsføringsmateriale.

INDHOLD
-Købsbeslutning/Købsadfærd
-Branding og Unique Sellingpoint
-Segmentering
-Marketingmikset

MATERIALER
Kernestof
-Luk Virksomheden Op! 2. udgave. S. 105- 140

Supplerende stof
-Økologisk Landsforening. Markedsrapport “De økologiske arkeyper” (Økologisk Landsforening, 2013)

CASES:
-Nørrebro Bryghus/Royal Unibrew: https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/royal-unibrew-kober-dansk-mikrobrygpioner?b_source=branding&b_medium=row_1&b_campaign=list_18
-Jysk: https://jysk.dk/

MEOTDER
-Begrebslege
-Arbejdsark
-Video-afleveringer til den mundtlige dimension
-Fremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Regnskab - så skal der tjenes penge!

FORMÅL
Formålet med dette forløb er, at eleverne får et indblik i virksomheders årsrapporter. Gennem eksisterende virksomheders nyere årsrapporter, får eleverne en forståelse for, hvordan årsrapporter er udformet samt de formelle krav virksomhederne skal leve op til.

Eleverne får teoretisk viden til at forklare og diskutere de mange aspekter forbundet med virksomheders økonomiske rapportering herunder forskellige resultatopgørelser samt de forskellige poster i balancen.

Slutteligt skal eleverne arbejde med nøgletal herunder rentabilitet, indtjeningsevne, solidaritet samt likviditet. Eleverne skal få en forståelse for nøgletallene, hvordan de udregnes samt kunne vurdere virksomhedens samlede økonomiske sundhed.
   
FAGLIGE MÅL
- Kunne læse og forstå en virksomheds årsrapport
- Kunne definere de forskellige poster i en resultatopgørelse og balance
- Kunne beregne og fortolke finansielle nøgletal

INDHOLD
Årsrapporten
- Årsrapportens enkelte elementer herunder finansielle og strategiske informationer
- Årsrapportens formål
- Funktionsopdelt og artsopdelt resultatopgørelse
- Balance: aktiver og passiver
- Afskrivninger; den lineære metode og saldometoden
- Regnskabsklasser
- Formelle krav til årsrapporten

Regnskabsanalyse
- Regnskabsanalysens formål og indhold
- Indekstal
- Rentabilitet; EK forrentning, afkastningsgraden, overskudsgraden, aktivernes omsætningshastighed,
- Indtjeningsevne; dækningsgrad og kapacitetsgrad
- Likviditet; likviditetsgrad og varelagerets omsætningshastighed
- Solidaritet

KERNESTOF
- Luk Virksomheden Op! i-bog. Kapitel 4, underkapitel 4.1 til og med 4.8. Uden kurs/indre værdi.

CASES:
Djurs Sommerland Årsrapport 2024: https://regnskaber.cvrapi.dk/14410101/amNsb3VkczovLzAzLzhiL2VmLzI4L2EwL2VkOWYtNGY3MC1iYWQxLTgwYmQ3ZjFlM2M2NA.pdf
Imerco A/S Årsrapport 2023: https://regnskaber.cvrapi.dk/xhtml/71527562/amNsb3VkczovLzAzL2VlL2JhLzcwL2JjL2RlYzctNGJjMC1hMjRiLWMzZmQwODQ4MjA4Yw.pdf
Pandoras regnskab 2015 (fra bogen) samt Pandoras Årsrapport 2022: https://pandoragroup.com/staticcontent?url=http://pandoragroup.gcs-web.com/static-files/36ee7b2e-7698-4a68-aad9-9a374b5a8615&format=pdf&title=%C3%85rsresume%202022
Selvvalgt virksomheds årsrapport


METODER:
- Begrebsøvelser/quizzer: indarbejdelse af begreber/termer
- Cases (eksamensforberedende)
- Gruppearbejde: Sparring
- Fremlæggelse i matrix-grupper: Øvelse i præsentationsteknikker
- Fremlæggelse på klassen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Organisation og ledelse

FORMÅL:
Formålet med dette forløb er, at eleverne stifter bekendtskab med de organisatoriske og ledelsesmæssige udfordringer, som virksomheder står overfor samt løsningerne derpå. Eleverne kommer til at forholde sig til, hvilken organisationsstruktur en virksomhed har eller bør have for at opnå det optimale organisatoriske fit. Samtidigt lærer eleverne at skelne mellem organiske og mekaniske virksomheder, og hvad fordelene og ulemperne ved de forskellige strukturer er. Endelig lærer eleverne at vælge den rette organisationsstruktur ud fra usikkerheden i omgivelserne.
Eleverne stifter også bekendtskab med traditionel ledelses- og motivationsteori som fx ledelsesformer, ledelsesteorier som situationsbaseret ledelse samt The Leadership Grid, og motivationsteorier som Maslows behovspyramide, McGregors X, Y og Z-teori samt belønningssystemer.

Progression: I begyndelsen af forløbet vil eleverne stifte bekendtskab med organisationens dele samt skelne mellem organiske og mekaniske strukturer. Eleverne lærer de relevante parametre at vurdere organisationsstrukturer på, ligesom de vil blive i stand til at vurdere fordele og ulemper ved de forskellige strukturer og sætte det i perspektiv til virksomhedens konkurrencesituation.  Vi slutter forløbet af med ledelses- og motivationsteori, hvor eleverne bliver i stand til at analysere og vurdere en ledelsesstil.

INDHOLD:
(1) Organisation
- Organisationens dele (Mintzberg)
- Mekaniske og organiske organisationsstrukturer (Burns & Stalker)
- Organisationsstrukturer; funktionel, divisionsopdelt, matrix, horisontal/projektbaseret, netværksstruktur
- Valg af organisationsstruktur (Robert Duncan)
- Organisationens kriser og udviklingsstadier (Greiner)

(2) Ledelse
- Ledere versus managere
- Ledelsestræk
- Ledelsesformer; autoritær, demokratisk og laissez faire
- Blake & Moutons Leadership Grid
- Hersey & Blanchard - Situationsbaseret ledelse
- Hofstedes 6 kulturelle dimensioner

(3) Motivation
- McGregor; X og Y-teori
- Ouchi; Z-teori
- Behovsteorierne: Maslows Behovspyramide, Alderfers ERG-teori og Herzbergs to-faktor-teori
- Processeorierne: Adams Ligevægtsteori, Path-goal teori og Pinks motivationsteori
- Finansielle og ikke-finansielle belønningssystemer

MATERIALER:
Kernestof: Luk Virksomheden Op! i-Bog, kapitel 5 og 6 (dog IKKE s.6.4 og 6.5 om køn og ledelse samt lederens magt)

SUPPLERENDE STOF:
- Business School 101: Theory X, Y and Z https://www.youtube.com/watch?v=LJyBoY6obu8
- Geert Hofstedes kulturdimensioner; https://www.hofstede-insights.com/product/compare-countries/

CASES:
Organisationsdiagram for Hans Jensen Lubricators A/S (funktionelt)
Novozymes (Luk virksomheden op!, 2. udg. s. 182): valg af organisationsstruktur - Robert Duncan
Greiners model anvendt på:
Joe & the Juice: ’Luk virksomheden op!, 2. udg. s. 206-207'
Pleo: http://borsen.dk/nyheder/proselvstaendig/vaekstkomet-tabte-fart-og-maatte-aendre-organisationen
Trustpilot: https://www.zetland.dk/historie/s8yyaJLm-memXZ27B-262f0
Soundboks: https://www.zetland.dk/historie/s8l43Gnp-memXZ27B-8ba17


METODER
-Begrebsøvelser/-quizzer: indarbejdelse af begreber/termer
-Cases (eksamensforberedende)
-Stationslære
-Gruppearbejde: Sparring
-Fremlæggelse i matrix-grupper: Øvelse i præsentationsteknikker
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Valgfrie kernestof - Den bæredygtige virksomhed

I dette mindre forløb har eleverne fået tid til at arbejde med det valgfrie kernestof - Den bæredygtige virksomhed.

Eleverne har undersøgt en selvvalgt eksisterende virksomheds bæredygtighed. Fokus har været på enten økonomisk, social, miljømæssig eller strategisk bæredygtighed.
Eleverne har afleveret en opgave på mellem 1-3 sider hvor de har beskrevet virksomheden og forklarede og diskuteret hvordan denne arbejder med bæredygtighed eller hvorfor de anser denne som bæredygtig - med det fokus de har valgt.
I denne undersøgelse skal eleverne gøre brug af det faglige kernestof i faget erhvervsøkonomi for at kunne forklare og diskutere dette.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer