Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Kristian Thygesen
|
Hold
|
2024 bi/y (1y bi-C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Kernestof:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
- Celledeling, mitose og meiose
- Cellecyklus og stamceller
- Kræftcellers opståelse og udvikling
Materiale:
- Frøsig 2020 et al, 2005, Biologi i Udvikling 2. udgave, Nucleus s. 9-32
Forløbet:
Eleverne har i varierende arbejdsformer gennemgået cellebiologien. Der har været fokuseret på strukurelle forskelle imellem pro- og eukaryote celler, samt virus og stamceller. Fejl i cellecyklussen er gennemgået i forbindelse med kræftcellers funktion og udvikling.
Eksperimentelt:
- Mikroskopi af forskellige celletyper: pro- og eukaryote celler.
- Osmose i kartofler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Mikrobiologi
Tema: Mikrobiologi
Kernestof:
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- biokemiske processer: gæring
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
- Bioteknologi
Materiale:
Frøsig et al, 2020, Biologi i Udvikling 2. udgave, Nucleus, s. 33-53
Artikler:
"Mikrober har magt til at gøre dig syg - og holde dig rask" Aktuel naturvidenskab nr. 3 2021
Forløbet omhandler mikroorganismerne og deres vækstbetingelser, samt deres effekt på menneskets hverdag. Forløbet her i omhandlet hygiejne, tarmens mikrobiom og den bioteknologiske anvendelse af mikroorganismer.
Eksperimentelt:
- Udpladning af bakterie prøver fra omgivelserne
- Enzymaktivitet i gæringsprocessen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fysiologi
Tema: Fysiologi
Kernestof:
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
- Kost og sundhed
- Makromolekyler; Fedt, protein og kuhydrater
- Blodkredsløbet
- Opbygning
- Funktion
- Ændringer som følge af livsstil
- Musklers opbygning og funktion
Materiale:
Frøsig et al, 2020, Biologi i Udvikling 2. udgave, Nucleus, s. 55-110
Forløbet omhandler den menneskelige fysiologi, hvor der fokuseres primært på blodkredsløbet og dets funktion i kroppen. Desuden kobles fordøjelsen også på det overordnede emne om sundhed.
Eksperimentelt:
- Wattmax test - måling af kondital
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Sexologi
Tema: Sexologi
Kernestof:
- Udvalgt organsystems opbygning og funktion
- Forplantning og hormonel regulering af kønshormonerne
Materiale:
Biologi i udvikling c-niveau 2. udgave s. 153-182
Forløbet omhandler kønsorganernes opbygning og funktion. Desuden er der særligt fokus på kønshormonreguleringen hos hhv. kvinden og manden. I forlængelse af det basale fortsætter forløbet med prævention og kønssygdomme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Genetik og biotek
Tema: Genetik, biotek og nedarvning
Kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
- Biotek
Materiale:
Biologi i Udvikling c-niveau 2. udgave s. 118-152
Forløbet omhandler DNA opbygning samt effekt på gener, proteinsyntese og karaktertrækkene der kommer til udtryk hos organismen Desuden arbejder forløbet også med mutationer og typen deraf, samt mulige konsekvenser af mutationerne.
Eksperimentelt:
- Blodtypebestemmelse med Eldonkort.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi
Tema: Økologi
Kernestof:
- Samspil imellem arter og deres omgivende miljø.
- Energistrømme, C-kredsløb
- Bæredygtighed og biodiversitet
- Miljøbeskyttelse
Materiale:
Biologi i udvikling c- niveau 2. udgave s. 215-235
Forløbet omhandler arternes samspil og herunder menneskets rolle i dette samspil. Hvordan vores anvendelse af naturen påvirker denne og hvilke konsekvenser det har. Her tænkes der på landbrugets og industriernes påvirkning af miljøet, og i forlængelse af dette hvordan bæredygtighed kommer i spil i vores hverdag.
Eksperimentelt:
- Undersøgelse af økosystem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69145203417",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69145203417",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69145203417"
}