Holdet gr1 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Gitte K.P. Leonessi, Klaudia Weronika Dolinska, Nadia Wolgast Jensen
Hold 2025 ap/gr1 (gr1 ap, gr1 ap alm, gr1 ap la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP-latin

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP-latin

MODULER Latin i almen sprogforståelse
  Lektionsindhold  og øvelser  Lektier
1. Kap.7.1
Lingua latina - det latinske sprog  
• Introduktion til latin med udgangspunkt i lektie
• Ordsprogs-øvelse (kopiark) i grupper eller par
<<ØVELSE - LATIN - Find det rigtige ordsprog.docx>>

• Kasus  
• Syntetisk – analytisk sprog
• Latinsk alfabet  
• Roms grundlæggelse
• Øvelser: 7.1-7.3 i par/grupper
• Grammatik til næste lektion:  
præsens, kongruens, implicit subjekt, substantivers kasusbøjning (fokus på nominativ og akkusativ)

    
2. Kap. 7.2-7.4: Pyramus og Thisba

• Ovid – Metamorfoser
• Grammatikfokus i teksten: præsens, kongruens, implicit subjekt, substantivers kasusbøjning (fokus på nominativ og akkusativ)
• Samlet oversættelse på klassen
• Øvelser i par eller grupper: opgave 7.2.1
• Kalender og tal
• De romerske guder
• Opgaver til guder, kalender og tal: 7.3.1-7.3.5

    
3 Kap. 7.5-7.6 In theatro
• Græsk og romersk teater
• Grammatikfokus i teksten: kasus: genitiv og ablativ, præpositions-forbindelser, adverbialled
• Samlet oversættelse på klassen
• Analyseopgaver og oversættelsesøvelse (7.5.1+7.5.2)
• Grammatik næste lektion (7.6): adjektiver og deres komparation, præsens infinitiv aktiv
   

4 Kap. 7.7 Familia
• Den romerske familie og det romerske hus
• Samlet oversættelse på klassen
• Analyseøvelse i par/grupper 7.7.1
• Kulturøvelse om det romerske atriumhus 7.7.2
• Oversættelsesøvelse med repetition 7.7.3
• Ekstraøvelse: Tekst 7.8 Erik Pontoppidan: Grammatica Danica
• Analyse- og ordklasseøvelse 7.8.1 i par/grupper

5 Kap. 7.10 Gladiatorkampe – blodig underholdning
• Gladiatortyper
• Spartacus-oprøret
• Kejser Nero
• Colosseum
• Martial og indvielsen af Colosseum
• Samlet oversættelse på klassen
• Analyse- og kulturopgave om Colosseum og gladiatorer i par/grupper 7.10.1
• Oversættelses-øvelse 7.10.2
• Grammatik i næste lektion (7.11): præfikser, suffikser, diminutivsuffikser


6 Kap. 7.13 Ovid og elskovskunsten
• Ovid og Augustus
• Gennemgang af hjemmearbejde
• Introduktion til præsens participium aktiv (ppa) (7.4)
• Gruppe- eller parøvelse 7.15.1 med analyse og participier


7 Kap. 7.17 Plinius og Vesuv
• Plinius og Pompeji
• Gennemgang af lektie med grammatikfokus på imperfektum
• Kulturopgave 7.17.2 i 3 grupper med kort fremlæggelse af grupperne for hinanden i plenum eller matrix-grupper
• Eller: grammatikopgave 7.17.3 i grupper med fælles gennemgang

  
8 Kap. 7.19 In Graecia
• Grækenland og den græske antik
• Gennemgang af lektie
• Gruppearbejde med øvelse 7.19.1: opgave 4 – én sætning til hver gruppe (8 grupper med overlap)

9 Kap. 7.21 Gajus Julius Caesar
• Gaius Julius Cæsar
• Den romerske republik

   
 10 Kap. 7.22 Lingua Graeca
• Det græske sprog
• Interlatin
• Etymologi
• Det græske alfabet
  
 11 Kap. 7.23 Catul: Vivamus mea Lesbia
• Gajus Valerius Catullus
• Romersk kærlighedspoesi – og hån !

 12 Kap. 7.24 Seneca: De domino et servo
• Lucius Annaeus Seneca
• Kejser Nero
• Stoicisme
   
 13 Kap. 7.25 Kristendommen og Biblen
• Biblen - Vulgata
• Latin og kristendom
• Pater noster
• Serpens in Paradiso


 14 Kap. 7.26 Opsamling
• Repetition
• Gennemgang af lektie
• Generalprøve på AP-eksamen


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer